Boing_80 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Black week er i gang og jeg tipper at folk vil handle som bare det. Matprisene er høye, men utenom litt klaging i mediene og kommentarfeltene i ny og ne går alt sin vante gang. For mange er boliglånet vanskelig å betjene, men de har råd til turer i utlandet. Dette får meg til å lure på om folk egentlig har dårlig råd. Jeg har selv okei økonomi og er ansatt i det offentlige helsevesenet. Jeg tar videreutdanning og det ble bestemt at gruppen skal en tur til England som en avslutning. Dette skal vare i tre dager. Økonomien min er anstrengt mtp. boliglån som skal betjenes, studielånet som skal innbetales, reise til og fra jobben innebærer å passere bomstasjoner med tilhørende bensinutgifter. Jeg setter alltid av penger til sparing, men det blir ikke mye etter at all EK gikk med til boligkjøp. Men jeg er i gang med å bygge opp bufferen igjen. Jeg kan ikke forestille meg turer til utlandet slik situajsonen i Norge er nå. Hva tenker dere? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Generellt sett har vel folk flest dårligere råd enn før, ikke nødvendigvis faktisk dårlig råd. De som hadde god kontroll på økonomien før har gjerne det fortsatt, de som slet med å få det til å gå rundt før får det kanskje ikke helt til nå lengre. Veldig mange makset boliglånet som standard, og jobbet gjerne med å få mer enn maks, disse vil gjerne slite mer nå. Men jeg vil påstå folk flest har dårligere råd enn før.. Økte priser går som oftest mest ut over de som fra før hadde minst, andre må gjerne bare prioritere litt anderledes. Ang ferier, så er det vel blitt mer og mer vanlig å ta opp lån for å dra på ferie, det samme med julehandel. Alt for mange lever på penger de ikke har.. 5 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden De som sliter er vell de som belånte seg til maks når rentene var på 0. Det var en risiko de tok, men viser seg at ikke mange tenkte på det. Ang mat etc så kan en klare seg helt fint om en gjør noen tiltak og kjøper de billigere varene, handler på tilbud samt datoprising. I tillegg har en fått redusert inntektsskatt, økte trygder, reduserte kostnader til barnehagen osv. Strømmen har jo også redusert seg kraftig og bensin/diesel er nå rundt 20 og ikke 30 slik det var en periode. Vi er nok ganske nær den nye "normalen" med ca 2-3% økning pr år. Sliter en nå bør en se på utgiftene sine og gjøre tiltak samt se om en kan øke inntektene sine. 4 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (12 minutter siden): De som sliter er vell de som belånte seg til maks når rentene var på 0. Det var en risiko de tok, men viser seg at ikke mange tenkte på det. Ang mat etc så kan en klare seg helt fint om en gjør noen tiltak og kjøper de billigere varene, handler på tilbud samt datoprising. I tillegg har en fått redusert inntektsskatt, økte trygder, reduserte kostnader til barnehagen osv. Strømmen har jo også redusert seg kraftig og bensin/diesel er nå rundt 20 og ikke 30 slik det var en periode. Vi er nok ganske nær den nye "normalen" med ca 2-3% økning pr år. Sliter en nå bør en se på utgiftene sine og gjøre tiltak samt se om en kan øke inntektene sine. Det store fallet i kjøpekraft i en tid der ekstraordinære inntekter til staten grunnet økte olje/gass og strømpriser er oppsiktsvekkende. Dette medfører prissmitte på alle varer og tjenester - og er helt unødvendig. I tillegg kommer importert inflasjon grunnet pengepolitikken til Støre/Vedum som har ført til kapitalflukt og liten tiltro til investeringer i Norge. Alt skyldes politikken som har blitt ført. En villet dyrtid - til fordel for staten. Velgerne begynner sakte men sikkert å skjønne sammenhengen. Dog ikke alle. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Staten omfordeler, fra folk flest, til staten. Det er sånn det fungerer. 1 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (20 minutter siden): De som sliter er vell de som belånte seg til maks når rentene var på 0. Det var en risiko de tok, men viser seg at ikke mange tenkte på det. De har det tøfft, og flere har brent seg på både å skulle oppskalere og nedskalere i bolig, for så å brenne av egenkapital på mellomfinansiering og høy prisvurdering av bolig som de ikke får solgt. Personlig hadde jeg ikke fått nok i lån til å kjøpe min egen leilighet i dag. Så mange prises ut og skviser makslånet for noe som var lett å kjøpe på alminnelig lønn for 10år siden 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Sitat Ved utgangen av første halvår 2024 var det over 6,5 millioner aktive inkassosaker i Norge, en økning på 5,5 prosent fra året før. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/flere-sliter-med-a-betale-regningene/17094878/ Jeg vet ingenting om familie og venner, folk snakker jo sjelden om privatøkonomi, men at antallet inkassosaker har økt siden i fjor er jo en pekepinn på tingenes tilstand i samfunnet generelt. Endret 2 timer siden av :utakt 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden mandodiao skrev (9 minutter siden): De har det tøfft, og flere har brent seg på både å skulle oppskalere og nedskalere i bolig, for så å brenne av egenkapital på mellomfinansiering og høy prisvurdering av bolig som de ikke får solgt. Personlig hadde jeg ikke fått nok i lån til å kjøpe min egen leilighet i dag. Så mange prises ut og skviser makslånet for noe som var lett å kjøpe på alminnelig lønn for 10år siden Ja men det var en risiko en tok, og nå kommer konsekvensen. Av og til må en svelge tapet for å få det bedre fremover. Har selv tatt tap i hundretusener klassen på bolig. Fikk heldigvis en del igjen på skatten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Neptun1 skrev (16 minutter siden): Det store fallet i kjøpekraft i en tid der ekstraordinære inntekter til staten grunnet økte olje/gass og strømpriser er oppsiktsvekkende. Dette medfører prissmitte på alle varer og tjenester - og er helt unødvendig. I tillegg kommer importert inflasjon grunnet pengepolitikken til Støre/Vedum som har ført til kapitalflukt og liten tiltro til investeringer i Norge. Alt skyldes politikken som har blitt ført. En villet dyrtid - til fordel for staten. Velgerne begynner sakte men sikkert å skjønne sammenhengen. Dog ikke alle. Inflasjonen stammer i hovedsak i fra blå regjering som matet en økonomi der alle satt hjemme og ikke fikk brukt penger med enorme mengder penger. Dagens regjering har bare prøvd å reversere dette med de verktøyene de har. Men de har ikke vært feilfrie de heller. Ingen av de som har vært i regjering de 8 siste periodene hadde gjort det noe bedre tenker jeg. 2 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Inflasjonen stammer i hovedsak i fra blå regjering som matet en økonomi der alle satt hjemme og ikke fikk brukt penger med enorme mengder penger. Dagens regjering har bare prøvd å reversere dette med de verktøyene de har. Men de har ikke vært feilfrie de heller. Ingen av de som har vært i regjering de 8 siste periodene hadde gjort det noe bedre tenker jeg. Nei, den bortforklaringen er brukt opp for lenge siden. Støtten (til noen) var for at folk skulle ha arbeidsplasser å komme tilbake til. Inflasjonen skyldes IKKE økt etterspørsel, men en villet prisstigning og importert inflasjon grunnet pengepolitikken. Støre har ledet tidenes dårligste regjering - med verdens beste utgangspunkt og muligheter. Ufattelig svakt. 3 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Neptun1 skrev (1 minutt siden): Nei, den bortforklaringen er brukt opp for lenge siden. Støtten (til noen) var for at folk skulle ha arbeidsplasser å komme tilbake til. Inflasjonen skyldes IKKE økt etterspørsel, men en villet prisstigning og importert inflasjon grunnet pengepolitikken. Støre har ledet tidenes dårligste regjering - med verdens beste utgangspunkt og muligheter. Ufattelig svakt. Haha det er basic økonomi at de fleste nasjoner skapte inflasjon under covid ved å mate økonomien med penger. Og det er basic økonomi å kontre dette med økte renter. Så har en hatt økte energi kostnader også, samt ekstrem etterspørsel etter produkter etter covid pga manglende produksjon og distribusjon. Det var rett og slett en håpløs situasjon for dagens regjering. Og de har langt i fra vært feilfrie i sin periode men de har gjort en god del for folk flest som redusert inntektsskatt osv 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Inflasjonen stammer i hovedsak i fra blå regjering som matet en økonomi der alle satt hjemme og ikke fikk brukt penger med enorme mengder penger. Dagens regjering har bare prøvd å reversere dette med de verktøyene de har. Men de har ikke vært feilfrie de heller. Ingen av de som har vært i regjering de 8 siste periodene hadde gjort det noe bedre tenker jeg. Jeg tenker du tar feil - jeg mener dagens regjering trolig er den svakeste vi har hatt siden krigen. Svak i den forstand at de ikke klarer å skape en positiv giv og optimisme i landet. Jeg kan sikkert forsøke å peke på ulike sider ved politikken som har feilet, men det viktige her er at den totale pakken som folk flest føler på i hverdagen. En regjerings viktigste oppgave er å styre landet i en positiv retning som gir optimisme for fremtiden. Det synes jeg ikke denne regjeringen har klart - jeg synes de faktisk bare irriterer mer og mer. Mitt inntrykk nå er at vi har en regjering hvis viktigste oppgave ser ut til å være å reise verden rundt å gi ut penger til alle mulige gode formål - samtidig som vi som bor i landet,skatter i landet, føler alt blir bare dyrere og vanskeligere. I alle fall føler jeg det slik. Jeg har vel aldri tidligere orket å tenke så mye på politikk, men sett fremover og jobbet på. Men nå må jeg si at motivasjonen til å stå på i hverdagen er fallene. 4 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden obygda skrev (2 minutter siden): Jeg tenker du tar feil - jeg mener dagens regjering trolig er den svakeste vi har hatt siden krigen. Svak i den forstand at de ikke klarer å skape en positiv giv og optimisme i landet. Jeg kan sikkert forsøke å peke på ulike sider ved politikken som har feilet, men det viktige her er at den totale pakken som folk flest føler på i hverdagen. En regjerings viktigste oppgave er å styre landet i en positiv retning som gir optimisme for fremtiden. Det synes jeg ikke denne regjeringen har klart - jeg synes de faktisk bare irriterer mer og mer. Mitt inntrykk nå er at vi har en regjering hvis viktigste oppgave ser ut til å være å reise verden rundt å gi ut penger til alle mulige gode formål - samtidig som vi som bor i landet,skatter i landet, føler alt blir bare dyrere og vanskeligere. I alle fall føler jeg det slik. Jeg har vel aldri tidligere orket å tenke så mye på politikk, men sett fremover og jobbet på. Men nå må jeg si at motivasjonen til å stå på i hverdagen er fallene. Ja, det er kjipt å gå igjennom inflasjon. Når du begynner å regne på det vill du fort se at dagens regjering sannsynligvis var best for folk flest. Feks kan en se på skattelettet i 2025. Det ble latterliggjort. Men ser en på de 8 årene til de blå i regjering var det bare ETT år de ga mer i skattelette til folk flest mens de 7 andre var mindre. Dagens regjering har levert over i alle de 3 andre årene. Dette er bare ett eksempel på at folk flest er tjent med dagens regjering mot de som var før de. Men folk er styrt av følelser, som du viser i ditt innlegg. Anbefaler å sette seg ned å se på detaljer i stedenfor. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 14 minutes ago, Salvesen. said: Inflasjonen stammer i hovedsak i fra blå regjering som matet en økonomi der alle satt hjemme og ikke fikk brukt penger med enorme mengder penger. Dagens regjering har bare prøvd å reversere dette med de verktøyene de har. Men de har ikke vært feilfrie de heller. Å øke statsbudsjettet med minst 18% som det ligger an til for 2025 kan ikke kalles annet et et forsøk på å få inflasjonen opp igjen. Forøvrig tror jeg pengekastingen under corona hadde vært like ille med rødgrønn styring og pengekastingen vi ser nå like ille med Erna. Men det er bare det jeg tror da. 14 minutes ago, Salvesen. said: Ingen av de som har vært i regjering de 8 siste periodene hadde gjort det noe bedre tenker jeg. Jah. Aldri i verden vært så i villrede hva jeg skal stemme ved kommende valg. 2 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden En sa at egg har blitt for dyrt, men han kunne godt bruke 90 dollar på skins i et spill.. Så folk har penger, men klager 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Smule8o skrev (4 minutter siden): Å øke statsbudsjettet med minst 18% som det ligger an til for 2025 kan ikke kalles annet et et forsøk på å få inflasjonen opp igjen. Forøvrig tror jeg pengekastingen under corona hadde vært like ille med rødgrønn styring og pengekastingen vi ser nå like ille med Erna. Men det er bare det jeg tror da. Jah. Aldri i verden vært så i villrede hva jeg skal stemme ved kommende valg. Vi får aldri vite hva som hadde skjedd, vi får bare vite hva som skjer fremover. Nei dagens regjering er ikke feilfrie i sin håndtering av denne vanskelige tiden etter covid men jeg TROR at de blå hadde vært verre. Men igjen, det blir bare med troen. Og som nevnt tidligere tror jeg folk flest blir skuffet over hva de får i fra Frp ved neste runde slik det ser ut nå Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Mat spiser man, så er det borte. Skins kan man få igjen penger for i de fleste tilfeller. "Skins investing" er faktisk en ekte ting. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Hadde vi kuttet litt ned på bistandspenger så hadde vi ikke trengt å "trykke så mye penger". Er en del annet man kunne kuttet i og. Men det er viktigere med symbolpolitikk enn at det brenner under føttene på de på gulvet. Jeg personlig har det greit, men merker selvfølgelig at alt har blitt mye dyrere. (Nå har jeg aldri brukt mer en jeg trenger heller da.) 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Mag ne skrev (5 minutter siden): En sa at egg har blitt for dyrt, men han kunne godt bruke 90 dollar på skins i et spill.. Så folk har penger, men klager Jepp, så kjøper personen Angus kjøttdeig på meny til 90 kroner og ikke first Price snabb til halv pris feks... Det er blitt dyrt å frotse og kjøpe luksusprodukter, slik det har vært i verden ellers før. Men en kan fortsatt leve rimelig om en går inn for det. Aldri vært mer tilbud og datovarer i butikken Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Duriello skrev (1 minutt siden): Hadde vi kuttet litt ned på bistandspenger så hadde vi ikke trengt å "trykke så mye penger". Er en del annet man kunne kuttet i og. Men det er viktigere med symbolpolitikk enn at det brenner under føttene på de på gulvet. Jeg personlig har det greit, men merker selvfølgelig at alt har blitt mye dyrere. (Nå har jeg aldri brukt mer en jeg trenger heller da.) Bistand er en bitteliten del av budsjettet. Hadde utgjort ingen forskjell for oss å fjerne dette. Vi trykker ikke penger, oljefondet trykker seg selv og vi bruker stadig mer selv innenfor handelsregelen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå