Abigor Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 1 hour ago, Kjell Sande said: Men utvelgelsen gjør at de sterkeste overlever slik du beskriver. Det heter "survival of the fittest", ikke "survival of the strongest". De best tilpasningsdyktige overlever. 1 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Begynner å tro på at troll sørger for kompleksiteten. Mutasjon og utvelgelse er ikke nok. Det er for enkelt. Det går ellers ikke an å diskutere side opp og side ned rare, nesten uforståelige 'argumenter' som alle vi andre gjennomskuer som kreasjonisme. Endret 3 timer siden av trikola 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Abigor skrev (4 minutter siden): Det heter "survival of the fittest", ikke "survival of the strongest". De best tilpasningsdyktige overlever. Ja det er helt rett. Som da den ene stammen av våre forfedre, den gang i Afrika, utviklet verdens første "weapon of mass destruction", nemlig pil og bue, og utryddet de andre individene. Det er nok like mye de smarteste som de sterkeste. Jeg var nok litt slurvete i min formulering. Mest tilpasningsdyktige kanskje det blir på norsk. 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Ribo skrev (22 minutter siden): Andre forklaringer må LIKEVEL forklare det vi allerede vet, MINST like bra som dagens forklaring. Enig Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kjell Sande skrev (2 timer siden): Enig Jeg tror ikke du er det, i såfall så er det vanskelig å forstå dine "utbrudd" med kompleksitet og nye forklaringer på problem vi ikke vet eksisterer enda. 1 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Ribo skrev (16 minutter siden): Jeg tror ikke du er det, i såfall så er det vanskelig å forstå dine "utbrudd" med kompleksitet og nye forklaringer på problem vi ikke vet eksisterer enda. Jeg er enig at utviklingsteorien i hovedsak baserer seg på en kombinasjon av variasjon og naturlig utvalg. Men jeg mener bestemt at variasjonen, i alle fall på laveste nivå baserer seg på tid og tilfeldighet. Mutasjoner slår tilfeldig ut. Jeg mener altså at det fins grenser for hvor mye disse mutasjoner kan skape på den tiden som har gått siden det første livet oppstod. Hvis det viser seg at forskerne blir enige om at når kjenner vi til så mange og omfattende kompliserte prosesser at nå må det stilles spørsmål ved om denne grensen er overskredet. Da må man finne et tillegg til betydningen av mutasjoner. Enten at det er en plan bak det som påvirker mutasjoner eller at det fins andre mekanismer som endrer arvematerialet. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 50 minutter siden Del Skrevet 50 minutter siden Kjell Sande skrev (42 minutter siden): Enten at det er en plan bak det som påvirker mutasjoner eller at det fins andre mekanismer som endrer arvematerialet. En hver fysisk endring av DNAbaseme er pr def. mutasjon. Hva endringen/mutasjon er (og gjør) er strengt ikke viktig for denne definisjon. Husk evolusjon kan fint kokes ned til 3 ord, uavhengig hvor enn kompleks eller simpelt noe er. Det er ALLTID "Descent with modification". Derav det finnes ikke liv der avkom er helt identisk med opphav. Dette er grunnpilaren og forutsetning fra at liv kan utvikle seg. DESSUTEN, la jeg stor vekt i en tidligere post på å forklare eksempler på forskjeller også der DNA sekvensen er identiske. Disse forskjellene kan også selekteres for med tanke på tilpasninger. 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 41 minutter siden Forfatter Del Skrevet 41 minutter siden Ribo skrev (5 minutter siden): En hver fysisk endring av DNAbaseme er pr def. mutasjon. Hva endringen/mutasjon er (og gjør) er strengt ikke viktig for denne definisjon. Husk evolusjon kan fint kokes ned til 3 ord, uavhengig hvor enn kompleks eller simpelt noe er. Det er ALLTID "Descent with modification". Derav det finnes ikke liv der avkom er helt identisk med opphav. Dette er grunnpilaren og forutsetning fra at liv kan utvikle seg. DESSUTEN, la jeg stor vekt i en tidligere post på å forklare eksempler på forskjeller også der DNA sekvensen er identiske. Disse forskjellene kan også selekteres for med tanke på tilpasninger. Klart det. Du siterer jo bare dagens teori. Jeg stiller spørsmål ved når den vil kreve justering, eller som jeg venter på - større endringer i forutsetningene som i større grad vil kreve mindre tilfeldighet enn i dag. Med andre ord mener jeg at det finnes grenser for hvor mye denne teorien kan forklare. Og det må det jo være - hvis ikke ville den ikke være falsifiserbar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå