Gå til innhold

Evolusjonsteorien

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (1 time siden):

God design rekker alle målene.  Det er vanskelig å vurdere hvor god en design er hvis du ikke vet hva alle målene er. 

En kan jo fantasere om at en allmektig og allvitende skaper hadde som mål å skape levende vesener full av overkompliserte deler som skaper problemer, og som i mange tilfeller bare gir mening hvis de oppsto ved naturlig evolusjon, som f.eks. larynxnerven.

Men jeg synes det er over grensen til det absurde å tenkte at designmålet ikke var god funksjonalitet, men å på alle mulige måter gi inntrykk av at det ikke var design.

Da er det ekstremt mer rasjonelt å tro at det simpelthen ikke var et design.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PÃ¥inter skrev (2 timer siden):

Og allikevel så er vi på toppen av næringskjeden? 

At vår intelligens gjør at vi når toppen av næringskjeden er da virkelig ikke noe argument mot at vårt øye er langt fra perfekt, og mye dårligere enn mange andre dyr.

Tenker du at en allmektig designer syntes hen måtte velge mellom intelligens og syn, og ikke kunne designe et vesen med topp i begge - eller bare kverulerer du?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (39 minutter siden):

En kan jo fantasere om at en allmektig og allvitende skaper hadde som mål å skape levende vesener full av overkompliserte deler som skaper problemer, og som i mange tilfeller bare gir mening hvis de oppsto ved naturlig evolusjon, som f.eks. larynxnerven.

Men jeg synes det er over grensen til det absurde å tenkte at designmålet ikke var god funksjonalitet, men å på alle mulige måter gi inntrykk av at det ikke var design.

Da er det ekstremt mer rasjonelt å tro at det simpelthen ikke var et design.

Jeg har kapasiteten til å lage mye bedre mat for deg enn jeg gjør.  Beviser det at jeg ikke laget maten hvis den ikke er like bra som du vet jeg kan gjøre?   Kanskje målet er ikke alltid å lage det beste maten jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Jeg har kapasiteten til å lage mye bedre mat for deg enn jeg gjør.  Beviser det at jeg ikke laget maten hvis den ikke er like bra som du vet jeg kan gjøre?   Kanskje målet er ikke alltid å lage det beste maten jeg kan gjøre?

Hva du enn prøver å koke i hop blir det hverken fugl eller fisk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Du må gjerne fortelle oss hva et perfekt øye er.

Kansje et som ikke har en blind flekk. Kanskje ett som ser mer enn 3 farger, har fungerende sidesyn, funke bedre om natta osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Ribo skrev (9 minutter siden):

Hva du enn prøver å koke i hop blir det hverken fugl eller fisk. 

An imperfect design does not prove who the designer is nor exclude the possibility that the designer could design something that is perfect.  It is entirely possible that the design is perfect for the intended purpose

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (24 minutter siden):

An imperfect design does not prove who the designer is nor exclude the possibility that the designer could design something that is perfect.  It is entirely possible that the design is perfect for the intended purpose

Joda, det er jo bare unnskyldningen for at noen (les din gud) har designet noe crappy med vilje. Jeg forstår, du MÅ komme opp med en slik bortforklaring da alternativet ikke er en "option". 

Det viser også hvor gjennomsyret uredelig kresjonister er.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Ribo skrev (6 timer siden):

Spør han hvordan han mener det menneskelige øye hevder seg i konkurranse med dyrelivet ellers.

Vi har ikke spesielt gode øyne, bare det at vi har en flekk der alle er blind, er idiotisk. Tenk om sony kakka hull i bildesensoren for å trekke ledningene i gjennom, hva ville du sagt ?

Jeg trenger egentlig ikke flere eksempler, men det er dyr som ser skarpere, flere farger, lys sensitivitet, bevegelse osv osv. 

Ville du ha byttet bort dine øyne med noen bedre?

Her er tre argumenter for hvorfor det menneskelige synet er overlegent i å nyte naturen, kommunisere og tolke symboler, og knytte synsinntrykk til tanke og drømmer:

1. Nytelse av naturen
Det menneskelige synet er spesielt tilpasset å oppfatte det synlige lysspekteret, som inkluderer nyanser av farger som harmonerer med vår naturlige verden. Dette gir oss evnen til å sette pris på naturens estetikk, som solnedganger, blomsterenger og regnbuer.
Ekstreme synsegenskaper, som å kunne se infrarødt eller ultrafiolett lys, kunne vært nyttige i spesifikke sammenhenger, men ville gjort fargeopplevelsen mer kompleks og forstyrrende når vi prøver å nyte naturens enkelhet og skjønnhet.
2. Kommunikasjon og tolkning av symboler
Mennesker har en unik evne til å tolke komplekse symboler, som skrifttegn, kroppsspråk og kunst. Dette er mulig fordi våre øyne og hjerne arbeider sammen for å oppfatte detaljer, kontraster og mønstre med høy presisjon.
Ingen andre arter har et så sofistikert samspill mellom synssystemet og hjernen som gjør oss i stand til å lese tekst, tolke ansiktsuttrykk eller forstå symbolske representasjoner som musikknotasjon eller matematikk.
3. Tanke og drømmer
Synssystemet vårt fungerer som en inngangsportal for hjernens kreative prosesser. Det vi ser, bearbeides av hjernen og integreres i tanker og drømmer, hvor synsinntrykk omdannes til meningsfulle konsepter og fantasibilder.
Ingen andre dyr har tilsvarende evne til å koble synsopplevelser til komplekse tanker og emosjoner, noe som gjør det menneskelige synet essensielt for vår evne til å forstå verden og skape mening.

Det fins ingen dyr som er i nærheten av å matche vårt unike synssystem. Noe av teksten i dette innlegget har kommet ut av en diskusjon mellom meg og KI. Du må gjerne gjøre det samme for å vise at det fins dyr som har et bedre synssystem enn menneskene.

Lenke til kommentar
Ribo skrev (1 minutt siden):

Joda, det er jo bare unnskyldningen for at noen (les din gud) har designet noe crappy med vilje. Jeg forstår, du MÅ komme opp med en slik bortforklaring da alternativet ikke er en "option". 

Det viser også hvor gjennomsyret uredelig kresjonister er.  

Jeg er ikke en kreasjonist, jeg støtter evolusjon 100% men jeg støtter Einstein når han sier 

“We are in the position of a little child, entering a huge library whose walls are covered to the ceiling with books in many different tongues. The child knows that someone must have written those books. It does not know who or how. It does not understand the languages in which they are written. The child notes a definite plan in the arrangement of the books, a mysterious order, which it does not comprehend, but only dimly suspects. That, it seems to me, is the attitude of the human mind, even the greatest and most cultured, toward God. We see a universe marvelously arranged, obeying certain laws, but we understand the laws only dimly. Our limited minds cannot grasp the mysterious force that sways the constellations.”

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (26 minutter siden):

Ville du ha byttet bort dine øyne med noen bedre?

Her er tre argumenter for hvorfor det menneskelige synet er overlegent i å nyte naturen, kommunisere og tolke symboler, og knytte synsinntrykk til tanke og drømmer:

1. Nytelse av naturen

...
2. Kommunikasjon og tolkning av symboler
...
3. Tanke og drømmer evne til å forstå verden og skape mening.
...

Ingenting av dette har med øynene å gjøre. 

Edit: fjernet unødvendig info i sitatet

Endret av Ribo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kjell Sande said:

Det menneskelige synet er spesielt tilpasset å oppfatte det synlige lysspekteret,

Nei, det synlige lysspekteret kalles for "det synlige lysspekteret" kun fordi det er den delen av lysspekteret det menneskelige øye kan oppfatte.

Den eneste "tilpasningen" som er gjort er at vi har definert "det synlige lysspekteret" utfra hva vi kan se.

Hvis våre øyne også kunne ha oppfattet infrarøde og ultrafiolette bølgelengder, så ville vi ha sagt at det var "det synlige lysspekteret".

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 minutt siden):

Javel. Hva bruker du når du nyter naturen. Og hvilke andre øyne kunne matche menneskets?

Det er hjernen sin oppgave.

Hadde du sett 16farger og det infrarøde spektret i tillegg, ville du kunne nyte mer eller mindre av naturen ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Hva trenger du disse ekstra funksjonene til?

Har en bror som er fargeblind, han trenger ikke engang de 3 vi har. 
MEN, det du/dere som sier våre øyne er "så fantastiske", uten å kunne legge noe frem for påstanden. 

Tenk om du kunne sett 8K i 16farger ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil bare gi kudos til dere i tråden som bidrar med kunnskap og tilbakeviser påstander som slenges ut, og svarer på spørsmål.
Jeg kan ingenting om evolusjon, og det er forsåvidt fin måte å lære på.
Selv om kreasjonister drives av tro fremfor kunnskap, kan man vel anta at disse innsigelsene de har funnet frem mot evolusjonsteorien er de beste det er å finne (selv om det ikke alltid virker sånn, men det er kanskje individet som kommer i veien for argumentet), jeg finner i alle fall utvekslingen opplysende, så takk for at  dere orker, det synes tidvis nokså utmattende.

3 hours ago, PÃ¥inter said:

Ja, toppen av næringskjeden.

Jeg kan som sagt ikke nok om evolusjon til å skulle belære noen, men helt uavhengig av det må du da kunne se at logikken din her ikke gir mening.
Du hevder at beviset for menneskets overlegne øyne er at vi er i toppen av næringskjeden, når du utfordes på det, foreslår du bevis (lenken din til ødeleggelsen av Amazonas) hvor intelligensen vår (evnen til å utvikle redskap/hjelpemidler/teknologi) har plassert oss på toppen av næringskjeden, for deretter å late som det beviser våre overlegne øyne.

At mennesket har evnen til å utvikle verktøy er ikke bevis for overlegne øyne, det trenger man ikke å kunne noe om evolusjonsteorien for å forstå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Ribo skrev (2 minutter siden):

Tenk om du kunne sett 8K i 16farger ?

Tenk om du kunne fly!

Ribo skrev (3 minutter siden):

MEN, det du/dere som sier våre øyne er "så fantastiske", uten å kunne legge noe frem for påstanden. 

Ville du heller kunne se under vann?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...