Ogalaton Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) RustneTrompet skrev (4 timer siden): Påstanden om at sjøknelere er "levende fossiler" og har "forblitt uendret i 400 millioner år", er en åpenbar misforståelse av evolusjonsprosesser. ... Tull. Det er ikke en påstand. De var forventet å ikke kunne finnes i live i dag etter evolusjonisters spådommer. RustneTrompet skrev (4 timer siden): ... Evolusjonstorien er klar på at at minimal endring kan skje når tilpasninger forblir effektive i stabile miljøer. ... Hvor blind er det mulig å bli? Her beviser du at evolusjons"teorien" ikke kan falsifiseres. Hva skal til? "Men for Darwin heller... skru på hjernen da gutt": Lite endring = evolusjon! Mye endring = evolusjon! Ingen endring = evolusjon! Uforutsett endring = evolusjon! 180º motsatt fra hva som var forventet = evolusjon! Makan... Endret 7. desember av Ogalaton 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember 13 minutes ago, Ogalaton said: Tull. Det er ikke en påstand. De var forventet å ikke kunne finnes i live i dag etter evolusjonisters spådommer. Igjen: evolusjonsteorien seier ingenting om kva arter som er forventa å vere i live i dag eller ikkje. 2 Lenke til kommentar
Ogalaton Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Det har du helt rett i. Nei, men fordi jeg synes det er helt meningsløst å diskutere med deg. Nei, ikke i det hele tatt. ... Lenke til kommentar
Ogalaton Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) barfoo skrev (18 minutter siden): Igjen: evolusjonsteorien seier ingenting om kva arter som er forventa å vere i live i dag eller ikkje. Opp gjennom historien så har evolusjonistene hatt prediksjoner på at dyr som ble funnet i de nedre lag ikke kunne bli funnet i live etter millioner/milliarder av år, ettersom man forventet at de i nyere tid ville være brutalt endret fra hvordan de var, pga tidenes antatte videre makroevolusjon. Dette var de dominerende prediksjoner basert på evolusjons"teorien", "back in the day"... men så fant man mange slike "levende fossiler" som egentlig motbeviste evolusjon. Og dét kunne man jo ikke akseptere... så da satt man selvfølgelig bare i gang den vanlige "tolkningsdansen" hvor evolusjons"teorien" plutselig ble "riktig" likevel. Endret 7. desember av Ogalaton Lenke til kommentar
Ogalaton Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Bare tenk dere om: Om evolusjons"teorien" hadde vært ekte, så burde man i det minste ha funnet arter som klart viste synlige, helt unødvendige funksjoner (som bare én vinge, eller for små vinger, eller feilplasserte vinger, eller unødvendige gjeller på land-dyr, eller både lunger og gjeller, eller et øye på ryggen, et halvferdig øre på magen, eller fingre på skuldrene, eller halvt pels halvt hud osv... -i det uendelige-)... for om det skulle vært slik at overlevelse alene var godt nok, så gir det følgelig null mening at ting som dette ble selektert bort fra alle dyr, ettersom de helt fint kunne både overlevd og reprodusert med dem uten hindring. Man skulle rett og slett nærmest druknet i kaotiske dyr-og plante-strukturer på jorda, om evolusjon var ekte. Så... hvilken mekanisme velger (ved positive, aktive inngrep) å skrote funksjoner som ikke trengs? Denne fantasi-mekanismen som bare antas, kan jo ikke være annet enn en blind, religiøs tro i "underbevisstheten" deres et sted. Kom gjerne med kritikk av dette, og kall meg dum, men da bør dere også legge til en grundig behandling av hvorfor og hvordan, og ikke minst legge til beviser bak forklaringen, og hva som faktisk ville falsifisert religionen deres. Endret 7. desember av Ogalaton 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 7. desember Forfatter Del Skrevet 7. desember a_aa skrev (3 timer siden): Tre mulig avsporinger fra meg her, beklager på forhånd hvis det blir for mye på siden. Det nevnes komplekse øyne - og der er det noen krepsdyr som peker seg ut: Sjøknelerne (wiki). Der mennesket har reseptorer for å oppfatte 3 ulike farger (som hjernen vår prosesserer fram millioner av farger fra), så har sjøknelerne reseptorer for 12-16 ulike bølgelengder/farger, og noen av reseptorene kan også justeres på bølgelengde. Det som betraktes som en sannsynlig forklaring, er genduplikasjon (wiki), som åpnet for flere separate "oppskrifter" på reseptorer. Videre endringer av genene ga flere reseptorvarianter, og de reseptor-settene som ga bærerne økt mulighet for å formere seg, ble mest videreført. (Selv om sjøknelerne har svært avanserte øyne, er det likevel ikke sikkert at synssansen som sådan er bedre enn menneskets, vi bruker hjernekraft som en reke ikke har for å booste opp synssansen vår.) Takk for et flott innlegg. Jeg har hevdet at det menneskelige syns-systemet overgår alle andre. Da har jeg argumentert på denne måten. Mennesket har et distribuert og redundant system for syn. Systemet er så avansert at ingen har klart å modellere detaljene og alle sammenhengene. Det er mulig at andre arter har bedre syn på smale områder, for eksempel bølgelengder mennesket ikke kan se. Men vi har en perfekt kontrast og fargeblanding for å kunne nyte den vakre naturen på en god måte. Andre ekstreme varianter av synsinntrykk ville bare skape støy inn i dette bildet. "Anbefaler å lese en skikkelig gammel tråd for de som vil tenke over friheten ved tvil og tyranniet ved skråsikkerhet: Dubito Ergo Cogito, eller Skråsikkerhetens tyranni" Denne var interessant. Mitt mål med å være her inne er å lære. Lære hvordan min forståelse og mine argumenter passer med andre sine. Jeg diskuterer mye med KI for tiden, og han er en solid tilhenger av Evolusjonsteorien. Man han kan også gli litt over i det filosfiske alt etter hvordan spørsmålene stilles. Her er et av mine kjernepoeng. Det fins visse ting naturvitenskapen ikke kan forklare. For eksempel når jeg spør KI hvor i evolusjonen bevissthet "jeg-et" oppstod. Da blir formuleringen mindre "skråsikker". Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) 1 hour ago, Ogalaton said: Opp gjennom historien så har evolusjonistene hatt prediksjoner på at dyr som ble funnet i de nedre lag ikke kunne bli funnet i live etter millioner/milliarder av år, ettersom man forventet at de i nyere tid ville være brutalt endret fra hvordan de var, pga tidenes antatte videre makroevolusjon Igjen; slik prediksjon frå evolusjonsteorien er utenkeleg fordi evolusjonsteorien ikkje har den slags prediktiv kraft. Stabile nisjer er... stabile? 1 hour ago, Ogalaton said: Om evolusjons"teorien" hadde vært ekte, så burde man i det minste ha funnet arter som klart viste synlige, helt unødvendige funksjoner (som bare én vinge, eller for små vinger, eller feilplasserte vinger, eller unødvendige gjeller på land-dyr, eller både lunger og gjeller, eller et øye på ryggen, et halvferdig øre på magen, eller fingre på skuldrene, eller halvt pels halvt hud osv... -i det uendelige-) Akk. Her bommer du. Det er ikkje slik evolusjon fungerer, for det ville forutsett ei retning. Evolusjon handler kanskje om at litt ekstra lange hudfolder er gunstig for å kunne hoppe litt lenger. Iterert over eit par tusen generasjoner har hudfoldane ført til flaggermus. Det samme ser vi med auge; vi har mange mellomstadie, alt frå dyr som knapt kan oppfatte lys og mørke, til avanserte auge som kan oppfatte og fokusere på detaljer. Kort sagt - eksisterande strukturer som får nytt føremål eller blir litt bedre. Ingen - absolutt ingen - med overfladisk forståelse av evolusjon forventer det du ser ut til å forvente. Og absolutt alt koker ned til ein einaste ting: du er ignorant, og ekstremt arrogant. Det ser alle andre på forumet. Endret 7. desember av barfoo 3 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) 1 hour ago, Ogalaton said: Bare tenk dere om: Om evolusjons"teorien" hadde vært ekte, så burde man i det minste ha funnet arter som klart viste synlige, helt unødvendige funksjoner (som bare én vinge, eller for små vinger, eller feilplasserte vinger, eller unødvendige gjeller på land-dyr, eller både lunger og gjeller, eller et øye på ryggen, et halvferdig øre på magen, eller fingre på skuldrene, eller halvt pels halvt hud osv... -i det uendelige-)... for om det skulle vært slik at overlevelse alene var godt nok, så gir det følgelig null mening at ting som dette ble selektert bort fra alle dyr, ettersom de helt fint kunne både overlevd og reprodusert med dem uten hindring. Man skulle rett og slett nærmest druknet i kaotiske dyr-og plante-strukturer på jorda, om evolusjon var ekte. Så... hvilken mekanisme velger (ved positive, aktive inngrep) å skrote funksjoner som ikke trengs? Denne fantasi-mekanismen som bare antas, kan jo ikke være annet enn en blind, religiøs tro i "underbevisstheten" deres et sted. Hvalen har føtterester https://www.livescience.com/7564-early-whales-legs.html, vi har halebein, helt unødvendig https://no.m.wikipedia.org/wiki/Halebein Endret 7. desember av trikola 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember barfoo skrev (34 minutter siden): Evolusjon handler kanskje om at litt ekstra lange hudfolder er gunstig for å kunne hoppe litt lenger. Hvordan forklarer du kjemien i det behovet for hoppe litt lengre? 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember 8 minutes ago, PÃ¥inter said: Hvordan forklarer du kjemien i det behovet for hoppe litt lengre? Hæ? 2 Lenke til kommentar
Ogalaton Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember barfoo skrev (34 minutter siden): Igjen; slik prediksjon frå evolusjonsteorien er utenkeleg ... Akk. Her bommer du. Det er ikkje slik evolusjon fungerer, ... ...Under dagens "etterpåklokskaps-versjon" av Pokémon-"teorien" din ja... som er det rene pølsevev, og intet annet. At du her presterte å skrive det dér, etter alt jeg har fremlagt, belyser at du bare har utelatt hele "essensen" av hva jeg har skrevet, for så å i blind tro bare benytte... hva?... en slags syk mental "akrobatikk"? barfoo skrev (39 minutter siden): Evolusjon handler kanskje om at litt ekstra lange hudfolder er gunstig for å kunne hoppe litt lenger. Iterert over eit par tusen generasjoner har hudfoldane ført til flaggermus. Det samme ser vi med auge; vi har mange mellomstadie, alt frå dyr som knapt kan oppfatte lys og mørke, til avanserte auge som kan oppfatte og fokusere på detaljer. Kort sagt - eksisterande strukturer som får nytt føremål eller blir litt bedre. ... Fri fantasi. Helt uten snev av beviser til støtte. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember PÃ¥inter skrev (På 4.12.2024 den 8:07 AM): Er dna’ reperasjons mekanismene utviklet før eller etter selve dna? https://sml.snl.no/DNA-reparasjon barfoo skrev (På 4.12.2024 den 8:45 AM): Eller parallelt med. Sannsynlegvis har informasjonsbæraren auka i kompleksitet, og difor gått frå ein enkel informasjonsbærar med liten redundans, lite informasjon og få reperasjonsmekanismer i retning av meir kompleks informasjonsbærer. Du kan t.d. lese https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8307549/ som tar for seg litt av det... PÃ¥inter skrev (På 4.12.2024 den 10:20 AM): Så reparasjons mekanismene har gjenkjent feilene før feilene har oppstått? barfoo skrev (På 4.12.2024 den 11:02 AM): Hæ? PÃ¥inter skrev (På 4.12.2024 den 11:50 AM): Har reparasjons mekanismene i dna gjenkjent feilene før de oppsto i replikasjonen? Jeg kan gjenta, Hvordan forklarer du kjemien i det behovet for hoppe litt lengre? barfoo skrev (4 minutter siden): Hæ? 1 Lenke til kommentar
Ogalaton Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) trikola skrev (31 minutter siden): Hvalen har føtterester https://www.livescience.com/7564-early-whales-legs.html, vi har halebein, helt unødvendig https://no.m.wikipedia.org/wiki/Halebein Tull. Dette tøvet er blitt motbevist. Igjen... kreative, men feilaktige tolkninger fra de evolusjons-religiøse. Disse benene er noe hvalen trenger (og alltid har trengt) for reproduskjon, og har ingenting med noen "evolusjon" å gjøre. Dette vet alle som har basis-kunnskaper om hvalens anatomi. Les gjerne her: https://www.icr.org/article/vital-function-found-for-whale-leg Utdrag: "These results show that male whales use pelvis bones that were well crafted for anchoring reproductive organs—not for anchoring limbs. Whale hips are not vestigial." Vårt halebein er nødvendig for "sitting" og toalett-relaterte funksjoner. Det er koblet til flere muskler. Uten et halebein, ville du ikke hatt det særlig fint. Les gjerne her: https://www.icr.org/article/tail-mans-supposed-ancestors Utdrag: "The coccyx, or tailbone, is an important part of the spinal column. It not only aids in upright sitting posture (ask anyone who has bruised or broken their coccyx!), but it is also the site of muscle attachment for the defecation process." Å for å spare deg for bortkasted tid fremover: alt av "vestigial organs" er bare tull. Endret 7. desember av Ogalaton Lenke til kommentar
Ogalaton Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Dét får holde for denne gang. Usikkert når jeg får anledning igjen. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember 9 hours ago, PÃ¥inter said: Jeg kan gjenta, Hvordan forklarer du kjemien i det behovet for hoppe litt lengre? Eg skreiv aldri behov. Eg skreiv at det var gunstig å hoppe litt lenger. Og det er ikkje kjemi; det er seleksjon. Kor du får spørsmålet ditt ifrå fatter eg ikkje. 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember barfoo skrev (10 timer siden): Evolusjon handler kanskje om at litt ekstra lange hudfolder er gunstig for å kunne hoppe litt lenger Beklager, du brukte gunstig. Gunstig: velvillig stemt (overfor noen) ; nådig; velvillig https://naob.no/ordbok/gunstig PÃ¥inter skrev (10 timer siden): Hvordan forklarer du kjemien i det behovet for hoppe litt lengre? barfoo skrev (23 minutter siden): Eg skreiv aldri behov. Eg skreiv at det var gunstig å hoppe litt lenger. Og det er ikkje kjemi; ikke kjemi? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember 23 minutes ago, PÃ¥inter said: Beklager, du brukte gunstig. Gunstig: velvillig stemt (overfor noen) ; nådig; velvillig https://naob.no/ordbok/gunstig ikke kjemi? Eg forstår oppriktig ikkje spørsmålet. Er det kontroversiell påstand at det å kunne hoppe litt lenger enn artsfrender i ein del situasjoner kan vere fordelaktig for å overleve? 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember barfoo skrev (10 minutter siden): det å kunne hoppe litt lenger enn artsfrender i ein del situasjoner Hvilke situasjoner situasjoner sikter du til? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember 23 minutes ago, PÃ¥inter said: Hvilke situasjoner situasjoner sikter du til? Dette er kverulering, ikkje diskusjon. 3 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember PÃ¥inter skrev (22 minutter siden): Hvilke situasjoner situasjoner sikter du til? Hvorfor stiller du bare sånne rare spørsmål, i stedet for å svare på det enkle spørsmålet @barfoo stilte deg? Klarer du virkelig ikke å se for deg at å hoppe lenger enn artsfrendene dine er til fordel? Må du ha inn med teskje akkurat hvor og når hoppet skal foregå? 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå