Gå til innhold

Anmeldelse: Mario & Luigi: Brothership


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spillet er vel laget for folk som er fans av Mario & Luigi-serien, så jeg kan forstå hvorfor anmelderen ikke er fan av spillet. Denne serien er ikke ditt typiske Mario-spill. Det er veldig mye fokus på historien, og hvis man er fan av det (noe som jeg er), treffer spillet blink. Vi har ikke sett et Mario & Luigi spill siden 2018. Kanskje slike fans er en døende art, men jeg setter pris på at Nintendo lagde en ny historie for brødrene. 

Historisk sett har disse spillene vært relativt vanskelige, og ja, noen av kampene kan virke som de tar evigheter. Mens noen kan tolke det som irriterende, synes jeg at det er utfordrende på en god måte. Kampene er ment for å være en gaunlet i blant og det er jeg ok med. 

En ting jeg må påpeke er at det anmelderen skriver om at det ikke finnes vanskelighetsgrader er ikke helt riktig. Det blir faktisk forklart til spilleren i Snoutlet School at man kan sette ned vanskelighetsgraden, men gitt noen betingelser.

Hvis man taper på en kamp to ganger, får du et nytt valg i "Game Over" skjermen som lar deg velge retry på standard vanskelighetsgrad eller easy vanskelighetsgrad. Om man velger easy mode og taper den kampen, får du enda et nytt valg om å prøve på nytt men i "Cake Walk" vanskelighetsgraden. Så spillet kan være vanskelig, men du kan også gjøre kampene til en bagatell. 

Can You Change Difficulty in Mario and Luigi: Brothership?

retry game over screen mario luigi brothership

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke bare dette men japanske spill generelt har problemet med for mye tekst,  også for mye u-nødvendig tekst, som feks Pokemon Arceus som er dynget ned i tekst, det virker også som Google translate er brukt for det er ikke bare dårlig engelsk med u-nødvendig vansklige ord er brukt, i et spill tilsynelatende laget først å fremst for barn (når man ser på figurer & historie).

Dette fører til at jeg hele tiden må sitte der å forklare hva som blir sagt, det som er kjipt er jo at spillene i seg selv er så enkle at de lett kunne forklart det med piler å blinkende lys (hvor/hva du skal trykke på - hvilken retning du skal er egentlig alt du trenger å vite). Kjøpte Mario &  Luigi på release for jeg missforstod hva det var, jeg har spilt et annet Typ "Mario RPG" før å finner dem dørgende kjedelig, jeg trodde dette var et spill som "it takes two" man måtte samarbeide 2 stk for å komme fremover, det var det absolutt ikke (så slik ut for meg på teaser), Nintendo får man ikke pengene tilbake, ingen av barna gidder spille dette, det er rett til tilbake til alle de andre Mario spillene (Luigi Mansion er også populært).. Kan glemme å få tilbake penger fra Nintendo som nevnt  så dette blir nok bare liggende

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
4 hours ago, EnGlemtMech said:

Spillet er vel laget for folk som er fans av Mario & Luigi-serien, så jeg kan forstå hvorfor anmelderen ikke er fan av spillet. Denne serien er ikke ditt typiske Mario-spill. Det er veldig mye fokus på historien, og hvis man er fan av det (noe som jeg er), treffer spillet blink. Vi har ikke sett et Mario & Luigi spill siden 2018. Kanskje slike fans er en døende art, men jeg setter pris på at Nintendo lagde en ny historie for brødrene. 

Historisk sett har disse spillene vært relativt vanskelige, og ja, noen av kampene kan virke som de tar evigheter. Mens noen kan tolke det som irriterende, synes jeg at det er utfordrende på en god måte. Kampene er ment for å være en gaunlet i blant og det er jeg ok med. 

En ting jeg må påpeke er at det anmelderen skriver om at det ikke finnes vanskelighetsgrader er ikke helt riktig. Det blir faktisk forklart til spilleren i Snoutlet School at man kan sette ned vanskelighetsgraden, men gitt noen betingelser.

Hvis man taper på en kamp to ganger, får du et nytt valg i "Game Over" skjermen som lar deg velge retry på standard vanskelighetsgrad eller easy vanskelighetsgrad. Om man velger easy mode og taper den kampen, får du enda et nytt valg om å prøve på nytt men i "Cake Walk" vanskelighetsgraden. Så spillet kan være vanskelig, men du kan også gjøre kampene til en bagatell. 

Can You Change Difficulty in Mario and Luigi: Brothership?

retry game over screen mario luigi brothership

Dette er ikkje vanskegrader, det er ein måte å la deg overkome ein enkelt kamp om gangen. 

Lenke til kommentar
Øystein.F. skrev (3 timer siden):

Dette er ikkje vanskegrader, det er ein måte å la deg overkome ein enkelt kamp om gangen. 

Den reduserer vanskelighetsgraden på selve kampen, så i den grenen er den det. Kanskje ikke i vanlig forstand i at man kan velge vanskelighetsgraden før man skal starter spillet, men noe som reduserer utfordringen i kampen er fortsatt en reduksjon i "vanskeligheten". 

Hvis spillet velger å kalle det "easy/cakewalk mode", ser jeg på det som en grad. Så vi får si oss uenige her.

Kan derimot si meg enig på at det ville ikke ha skadet hvis Nintendo la til en tradisjonell vanskelighetsgrad i begynnelsen av spillet. 

Endret av EnGlemtMech
Typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, EnGlemtMech said:

Den reduserer vanskelighetsgraden på selve kampen, så i den grenen er den det. Kanskje ikke i vanlig forstand i at man kan velge vanskelighetsgraden før man skal starter spillet, men noe som reduserer utfordringen i kampen er fortsatt en reduksjon i "vanskeligheten". 

Hvis spillet velger å kalle det "easy/cakewalk mode", ser jeg på det som en grad. Så vi får si oss uenige her.

Kan derimot si meg enig på at det ville ikke ha skadet hvis Nintendo la til en tradisjonell vanskelighetsgrad i begynnelsen av spillet. 

Eg ser ingen grunn til å bruke noko anna enn vanleg forstand. Det er denne den gjengse lesar vil oppfatte.

Det einaste eg oppnår ved å gi ord ny meining er å forvirre lesaren. 

M&L lar deg prøve ein enklare versjon av ein kamp du har tapt, men du får ikkje endre vanskegrada. Den forblir den same. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Øystein.F. skrev (18 timer siden):

Eg ser ingen grunn til å bruke noko anna enn vanleg forstand. Det er denne den gjengse lesar vil oppfatte.

Det einaste eg oppnår ved å gi ord ny meining er å forvirre lesaren. 

M&L lar deg prøve ein enklare versjon av ein kamp du har tapt, men du får ikkje endre vanskegrada. Den forblir den same. 

Det er fair! Må innrømme at det er mer pirk fra min side å gå såpass i hva som kan defineres som en grad. Hovedpoenget mitt var (før jeg gikk ned i den suppa 😅) at, ja, spillet er utfordrende, men spillet gir deg muligheter til å gjøre kampene lettere hvis man tapte to ganger (og enda lettere hvis man tapte en da en gang). 

Setter pris på diskusjonen, though 👍

Lenke til kommentar

Må si dette var en litt merkelig anmeldelse av spillet. Dette er et Mario & Luigi spill, ikke Wonder. Hvis du ikke vil ha en historie bør du kanskje spille noe annet? Forøvrig så er jeg generelt helt uenig, for meg er Thousand Year Door det beste Mario-spillet og det har masse dialog.

Endret av Eplebit
Mista et par ord da jeg skrev om setning
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...