Mr.Q Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Skal melde meg opp til privatisteksamen i VG 3 Data og Elektronikk neste år og er på jakt etter lærebøker i faget. Noen som har en bokliste etter siste læreplan fra en Videregående Skole som tilbyr dette faget ? Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden https://dataelektroniker.fagbokforlaget.no/littertaurliste 1 Lenke til kommentar
Exiztzor Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Er det de to fagene du skal ta eller selve teoriprøven før fagprøve? hvis sistnevnte så finnes det eksempler på eksamensoppgaver på utdanningsdirektoratets hjemmeside. Hvis det er de to fagene som vg3 består av må du kontakte fylket da det er de som har ansvar for eksamen i de to fagene. De er da gjerne praktiske over 2 dager så å lese bøker er ikke nok for eksamen i de to fagene. Så tipset er å kontakte nærmeste skole som har faget. Øvninger må også gjøres hjemme for å kunne stå på eksamen i de to programfagene Endret 3 timer siden av Exiztzor 1 Lenke til kommentar
Mr.Q Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden (endret) Jeg må bestå DAT3103 for å kunne melde meg opp til fagprøve ifølge fylket. Jeg har sett litt på bøker men alt er fra 2007-2009 og læreplanen var ny i 2022 ? Har også sett på Udir sine sider på tidligere oppgaver og teori biten blir nok dessverre langt utenfor hva vi driver med til vanlig. Endret 1 time siden av Mr.Q Lenke til kommentar
Exiztzor Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Ja du må bestå den. Læreplanen ble endret i 2020 men meste er likt 2008 utgaven. DAT3103 er teoriprøven til fagprøven og den finnes det ikke bøker til kun det du har lært i faget er det du skal vise på den eksamenen. Så ingen bøker vil hjelpe deg med den eksamen kun praksis vil hjelpe deg og øving på dokumentasjon av oppdrag man utfører. Hva jobber du med? 1 Lenke til kommentar
Mr.Q Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Adgangskontroll (Arx, Salto, litt RCO og snart Matrix One), Alarm (Arx, Texecom og litt RCO), kamera (POE og WiFi) og dørautomatikk. Problemet er at teoribiten er dokumentering og rapportering av arbeid og nettverk, det er det vi har prosjektledere og IT til. Lenke til kommentar
Exiztzor Skrevet 50 minutter siden Del Skrevet 50 minutter siden Høres ut som det er telekommunikasjonsmontørfaget du skal opp til fagprøve i. Ikke dataelektronikerfaget da dataelektronikerfaget går mer på it og reparasjon av utstyr hardware messig med lodding av komponenter og sånn. Kontakt opplæringskontor for elektrofag for å finne rett fag. Telemontører jobber også med alarm og sånne ting. Mens dataelektronikere reparerer og jobber mere med it og nettverk og brukerstøtte og sånne ting 1 Lenke til kommentar
Mr.Q Skrevet 20 minutter siden Forfatter Del Skrevet 20 minutter siden Fant dette hos Udir om Telekommunikasjonsmontør: Før du kan avlegge fagprøve må du bestå to privatisteksamener.ELE2102 og TEL3103 Merknad Før fagprøven i elektrikerfaget/energimontørfaget/energioperatørfaget/heismontørfaget/signalmontørfaget/telekommunikasjonsmontør må alle som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, bestå en tverrfaglig skriftlig eksamen laget ut fra læreplanene i programfagene i vg2 elenergi og ekom. ELE2102 Elenergi og Ekom er nytt fra 2023 Jeg har bestått : ELE1001 Data og Elektronikksystemer ELE1002 Elenergisystemer ELE1003 Automatiseringssystemer ELE1005 Tverrfaglig Eksamen ELE2001 Elenergisystemer ELE2002 Automatiseringssystemer ELE2003 Data og Elektronikksystemer ELE2005 Tverrfaglig Eksamen Må jeg da ta Elenergi og Ekom eller holder det at jeg har bestått i faget etter læreplan før kunnskapsløftet i 2022 ? Lenke til kommentar
Exiztzor Skrevet 13 minutter siden Del Skrevet 13 minutter siden (endret) Du har jo gått sterkstrøm du trenger disse to fagene og TEL3103 og 5 års praksis Endret 10 minutter siden av Exiztzor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå