stx765 Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november Hei Fikk problemer med min Skoda Octavia 2013-modell i september. Motoren fusket, slet med å få bilen opp i fart, diverse varssellymper begynte å lyse (bl.a. EPC). Måtte taue bilen til verksted. Der ble det byttet plugger og coil. Dette var hos Vianor, Møller hadde ikke anledning + at jeg synes det ble en del rot sist jeg hadde bilen der. Siden plugg og coil ble byttet har jeg brukt bilen lite - har kjørt to turer på ca. 6 mil hver. Bilen har fungert greit, inntil i går, da akkurat de samme problemene dukket opp igjen. Litt annen info: Bilen var på service i juni 2024, hadde da gått 146 000 km. Mobilitetsgaranti fra Møller frem til juni 2025 eller 176 000 km. Men det var altså ikke her bilen var på verksted i september. Bilen har nå gått 154 000 km. Å betale masse penger for å få bilen tauet til verksted på nytt vil være kjedelig. Blir dyrt å holde på sånn i lengden ... Det er et verksted i nærheten jeg kan kjøre bilen til (Automester eller hva de heter nå), men det var jo ikke de som reparerte bilen sist jeg hadde samme problem, så der kan jeg ikke klage på at det har gjenoppstått såpass fort. Hva bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november Vært borti en Octavia der var det noe med registerreim Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november Hva var feilkodene? Hvis de byttet coiler og plugger så var det kanskje en P030x involvert? Dersom du kan informere om symptomer, feilkoder og tiltak som ble gjort sist, så spiller det nok lite rolle hvilke verksted du bruker neste gang. Dersom du ikke kan opplyse dem skikkelig om historikken, inkludert alle feilkoder, så er det nok en fordel og gå tilbake dit du var forrige gang. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november Hvis det er bensinmotor kan det være strekt kjede. Da må du enten bytte motor eller overhale den du har. Å drive med bytte av plugger, coiler sensorer etc vil bare være å fore verksted med penger. Med diagnose vil man kunne se om kammene er ute av posisjon som vil skje med strekt kjede. Men jeg vil nesten anbefale private til dette, verksteder kan finne på mye rart uten å fikse ditt egentlige problem. En skikkelig nerd med diagnose program kan finne ut det meste. 1 Lenke til kommentar
stx765 Skrevet 15. november Forfatter Del Skrevet 15. november (endret) Hm, ja, må innrømme jeg er litt redd for det. Bilen er ikke verdt å bruke mye penger på, da kan jeg like godt kjøpe en ny. Har man ingen reklamasjons- eller klagerett eller noe slikt, hvis det blir et tilbakevendende problem? Vil jo kanskje si det er det allerede. Når det gjelder feilkoder husker jeg ikke helt, skal sjekke papirene jeg fikk. Edit: Stemmer forresten at det er bensinmotor. Endret 15. november av stx765 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november På førsteinntrykk så tenker jeg at de byttet for få coiler. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november (endret) kremt skrev (3 timer siden): Er det 1.4 bensin turbo? Fra finn.no ser jeg at 2013 Octavia med bensinmotor har blitt levert med bensinmotor både fra EA111-motorserien og EA211-motorserien. I tillegg til 1.8-literen som jeg ikke husker koden på i farta. Et par eksempler: Denne 1.4 turbo har registerkjede: (CAXA fra EA111-motorfamilien) https://www.finn.no/mobility/item/378272109. Denne 1.4 turbo har registerreim (CHPA fra EA211-motorfamilien): https://www.finn.no/mobility/item/364979587 Så svaret på ditt spørsmål vil ikke nødvendigvis tilføre noe mer nyttig info, med mindre det er supplert av TS med utfyllende motorinfo, aller helst skiltnummer eller understellsnummer Endret 15. november av Hollabaloo 1 Lenke til kommentar
stx765 Skrevet 15. november Forfatter Del Skrevet 15. november Mobolitetsgaranti inkluderer gratis tauing til nærmeste merkeverksted, slik jeg forstår det. Kanskje jeg bare kan få tauet bilen til Møller da, og så kjøre det korte stykket bort til Vianor derfra? Er vel ikke nødt til å benytte Møller selv om jeg benytter veihjelp via mobilitetsgarantien, går jeg ut i fra Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. november Del Skrevet 16. november (endret) Da må du lese betingelsene for mobilitetsgarantien. Har du veihjelp inkludert i forsikringen? Det kan være et alternativ. Vet du om motoren har registerkjede eller registerreim? Hva sto det om feilkoder i papirene fra forrige verskstedbesøk? Endret 16. november av mobile999 Lenke til kommentar
stx765 Skrevet 16. november Forfatter Del Skrevet 16. november (endret) Hmm sår ikke annet på hjemmesidene til Møller enn at de dekker tauing til nærmeste merkeverksted ved driftsstans/tekniske problemer. Har ellers ingen spesifikke betingelser, bare et stempel i serviceheftet. Står dessverre ikke noe om feilkoder i papirene fra Vianor, bare hvilket arbeid som er utført. Tennspole, coil og plugger. Edit Har veihjelp i forsikring, men de tauer bare til nærmeste verksted. Dit kan jeg like gjerne kjøre, men det er et stykke unna hjemstedet mitt og dermed litt tungvint, pluss at jeg fortsatt ikke kan klage på tilbakevendende problem. Endret 16. november av stx765 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. november Del Skrevet 16. november Hva med registerkjede eller registerreim? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november (endret) Hollabaloo skrev (På 15.11.2024 den 2:58 PM): Fra finn.no ser jeg at 2013 Octavia med bensinmotor har blitt levert med bensinmotor både fra EA111-motorserien og EA211-motorserien. I tillegg til 1.8-literen som jeg ikke husker koden på i farta. Så svaret på ditt spørsmål vil ikke nødvendigvis tilføre noe mer nyttig info, med mindre det er supplert av TS med utfyllende motorinfo, aller helst skiltnummer eller understellsnummer 1.8 TSI er vel EA888. Typiske feil er så vidt jeg vet oljeforbruk, vannpumpe som ryker og registerkjede som strekker seg. Om problemet gav seg etter forrige verkstedbesøk for så å komme tilbake kan jeg være enig med Mekker'n i at det kan virke som de skiftet for få coiler. Kjedestrekk hadde vel fort vært en mer permanent greie. Digresjon: det går såpass mye Skoda her i landet at jeg er litt overrasket over at vi ikke har flere uavhengige Skoda spesialistverksteder ala UK. Endret 17. november av epifant 1 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november Har ikke lest alt her så beklager på forhånd om jeg gjentar noen her epc lys kan være alt fra gasspedal/gass spjeld / bremselys bryter/abs sensorer og andre elektriske motor komponenter i og med at værksted har byttet plugger og coil(1 stykk som jeg oppfatter det) har mest sannsynlig værkstedet fått feilkode på diagnose tester om feiltenning på den sylinderen coilen var byttet på. på en bensin vag motor med denne feilkoden er det en klassisk tilfelle av en sylinder uten riktig kompresjonsnivå på disse motorene tar mann en komp. Test før en byttet komponenter. min prosedyre er avlesning av feilkode, får en feilkode på feiltenning på f.eks syl 1, da byttet en enkelt over coil fra naboen til den sylinderen . Les av feilkode igjen, flyttet feilen seg til syl 2? Nei, det gjorde den ikke. Ok da byttet vi ikke coilen ut med pluggen og sjekk komp. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november MAtroxX skrev (1 time siden): på en bensin vag motor med denne feilkoden er det en klassisk tilfelle av en sylinder uten riktig kompresjonsnivå Vet du noe detaljer om hva som skjer? Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november (endret) mobile999 skrev (12 minutter siden): Vet du noe detaljer om hva som skjer? Hva mener du med det? jeg Vet ikke hvilken motor han har engang, bare nevte min naturlige oppfatning av værkstedet sinn diagnostikk og reperasjon Endret 17. november av MAtroxX 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november Hvor forsvinner kompresjonen og hva er årsaken til at problemet oppstår? Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november Igjen så vet jeg ikke hva motor tråd starter har. jeg forteller bare min prosedyre som bilmekaniker kunde leverer inn bilen på værksted kunde har betalt for en reperasjon og bytte av plugger og coil kunde fikk problemet tilbake etter kort tid konklusjon: reperasjonen de utførte medførte ikke til at bilen ble ordnet kunde står igjen med en betalt faktura på ca 3500-5000kr, Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november mobile999 skrev (21 minutter siden): Hvor forsvinner kompresjonen og hva er årsaken til at problemet oppstår? På 1.4 har jeg sett mange med sprekk i eksos ventil på 1.2 er det mye problemer med både reg.kjede og stempeleinger( en motor produsert i Spania og som veldig ofte ikke holder serlig over 100.000 med de service intervaller den er solgt med 1.8 har også peoblemer med skraperinger som fører til olje i forbrenningen også litt egr problemer Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november 31 minutes ago, mobile999 said: hva er årsaken til at problemet oppstår? Årsaken er at VAG biler er søppel laget for å gå i stykker rett etter garantiens utløp. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå