Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorfusk, EPC-lampe etc. Skoda Octavia

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk problemer med min Skoda Octavia 2013-modell i september. Motoren fusket, slet med å få bilen opp i fart, diverse varssellymper begynte å lyse (bl.a. EPC).

Måtte taue bilen til verksted. Der ble det byttet plugger og coil. Dette var hos Vianor, Møller hadde ikke anledning + at jeg synes det ble en del rot sist jeg hadde bilen der.

Siden plugg og coil ble byttet har jeg brukt bilen lite - har kjørt to turer på ca. 6 mil hver. Bilen har fungert greit, inntil i går, da akkurat de samme problemene dukket opp igjen.

Litt annen info:

Bilen var på service i juni 2024, hadde da gått 146 000 km. Mobilitetsgaranti fra Møller frem til juni 2025 eller 176 000 km. Men det var altså ikke her bilen var på verksted i september.

Bilen har nå gått 154 000 km.

Å betale masse penger for å få bilen tauet til verksted på nytt vil være kjedelig. Blir dyrt å holde på sånn i lengden ... Det er et verksted i nærheten jeg kan kjøre bilen til (Automester eller hva de heter nå), men det var jo ikke de som reparerte bilen sist jeg hadde samme problem, så der kan jeg ikke klage på at det har gjenoppstått såpass fort.

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var feilkodene? Hvis de byttet coiler og plugger så var det kanskje en P030x involvert?

Dersom du kan informere om symptomer, feilkoder og tiltak som ble gjort sist, så spiller det nok lite rolle hvilke verksted du bruker neste gang. Dersom du ikke kan opplyse dem skikkelig om historikken, inkludert alle feilkoder, så er det nok en fordel og gå tilbake dit du var forrige gang.

Lenke til kommentar

Hvis det er bensinmotor kan det være strekt kjede. Da må du enten bytte motor eller overhale den du har. Å drive med bytte av plugger, coiler sensorer etc vil bare være å fore verksted med penger. Med diagnose vil man kunne se om kammene er ute av posisjon som vil skje med strekt kjede. Men jeg vil nesten anbefale private til dette, verksteder kan finne på mye rart uten å fikse ditt egentlige problem. En skikkelig nerd med diagnose program kan finne ut det meste. 

Lenke til kommentar

Hm, ja, må innrømme jeg er litt redd for det. Bilen er ikke verdt å bruke mye penger på, da kan jeg like godt kjøpe en ny. Har man ingen reklamasjons- eller klagerett eller noe slikt, hvis det blir et tilbakevendende problem? Vil jo kanskje si det er det allerede.

Når det gjelder feilkoder husker jeg ikke helt, skal sjekke papirene jeg fikk.

Edit: Stemmer forresten at det er bensinmotor.

Endret av stx765
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...