Gå til innhold

Kanskje det beste for alle at visse land er diktaturisk og rik?

Anbefalte innlegg

Diplomatiet kommer sjeldent lokal befolkningen i fattige land til gode. De ønsker og se arbeidsplasser og utbygging.

Man ser det veldig lett over store deler av Afrika hvor for det meste, Frankrike er veldig upopulære pga koloni tiden og utnytting av naturressurser men ga ekstremt lite tilbake til lokale.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Markiii said:

Frihet i Kina?!

Så lenge man holder seg unna politikk og religion så har man frihet i Kina

Nå som Nordmenn ikke tenger visum til Kina lengre for opp til 15 dager. Så ta turen til Kina og forklar hvilken frihet du ikke hadde der 

Lenke til kommentar

Den verkeleg store ulempen med demokrati er at den styreforma kan føre til at det tek lengre tid både på å beslutte kva som skal gjerast, og sette tiltaka ut i live.
Særleg i krig og kriser så kan diktatur være ein fordel for å få ting gjort ettersom det er ein eller veldig få bestemmer og ingen som taler imot.

Sett opp mot det norske demokratiet der regjeringa alltid er ei koalisjon mellom fleire parti, og sjølv då er det ikkje alltid regjeringa har fleirtalet åleine, så er det svært tidkrevande å få gjennomført store tiltak sidan det er mange som må bli einige om å stemme likt. Sjølv internt i ei fleirtallsregjering så kan ein risikere at enkeltpersonar stemmar mot regjeringens vilje og dermed effektivt stopper eit vedtak frå å bli vedtatt.
Dette gir ein sikkerheit i form av at uansett kven som får makta etter stortingsvalget i 2025 så blir det ikkje veldig stor endring i AS Norge. Statsbudsjettet for 2026 kan medføre litt skattelette eller litt skatteoppgang, men jamt over ikkje noko som er så stort at livet i Norge blir vanskeleg å leve. Det som er "ulempen" med det norske systemet er også det som er styrken. For sjølv om partiet Raudt skulle ta ein brakseier på stortingsvalget så kan vi være ganske trygge på Norge ikkje blir "kommunistisk" over natta, partiet Raudt må ha makta over fleire perioder før lover og samfunnstruktur kan endrast spesielt mykje.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Boing_80 said:

Men er det ikke slik verden alltid har fungert? Kina er ikke noe annerledes enn andre stormakter. De har bred støtte i disse landene pga. gode diplomatiske evner.

Ok, så da er det ikke noe galt med vesten heller da?  Eller er det liksom greit å hate vesten?  Eller burde vi kanskje heller bli blodige diktaturer som sensurerer all kritikk mot oss, og lyver om absolutt alt, slik blant annet Kina gjør, slik at vi får forbedret de diplomatiske evnene våre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (2 timer siden):

Nå som Nordmenn ikke tenger visum til Kina lengre for opp til 15 dager. Så ta turen til Kina og forklar hvilken frihet du ikke hadde der 

Ja, frihet for turister, frihet til lokale hvis de gjør som staten sier og holder kjeft

Lenke til kommentar
paatur skrev (3 timer siden):

Det er bare tøv at Kina har frihet. På internasjonale rangeringer over personlig frihet, pressefrihet, religionsfrihet, ytringsfrihet og de fleste andre friheter er Kina blant de verste landene å bo i, kun slått av Nord-Korea og enda mer autoritære og frihetshatende diktaturer.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, GP950mAh said:

Det er bare tøv at Kina har frihet. På internasjonale rangeringer over personlig frihet, pressefrihet, religionsfrihet, ytringsfrihet og de fleste andre friheter er Kina blant de verste landene å bo i, kun slått av Nord-Korea og enda mer autoritære og frihetshatende diktaturer.

Sant, men 99% av folka bryr seg ikke om dette, så lenge de har økonomisk sikkerhet og stabilitet. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, paatur said:

Sant, men 99% av folka bryr seg ikke om dette, så lenge de har økonomisk sikkerhet og stabilitet. 

Jeg vil korrigere dette:  Så lenge de har illusjonen om økonomisk sikkerhet og stabilitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om vesten ofte mener at Demokrati er eneste riktige måten og styre på. Så dritter nok de fleste i det så lenge de lever i trygghet.

Var i Afghanistan tidligere i år i flere uker. Det var ingen som var fornøyde med Taliban men som alle sa nå kan vi reise reise rundt trygt uten fare for vei bomber og vi kan ha store bryllup uten og bli bomba fra lufta.

Så selv om Taliban er noen jævler så var det hvertfall trygt i landet( i nesten alle provinser hvertfall )

Men det de lokale var mest fornøyd med var at Taliban ikke var korrupte mens det vestlige støtet regjeringa var ekstremt korrupte..

Noen land i verden er ikke demokrati den beste styre måten.

Lenke til kommentar
paatur skrev (1 time siden):

Det er mange i Kina som er misfornøyde med kommunistregimet og ønsker demokrati. Deres egne meningsmålinger er bestillingsverk hvor konklusjonen allerede er bestemt, og kan ikke tas seriøst. Uavhengige målinger viser derimot at manglende demokrati og undertrykkelsen av frihet er noe mange er opptatte av.

"Økonomisk trygghet og stabilitet" hindret ikke at muren falt og befolkningen i øst-europa kastet diktatorene ut eller at sovjetregimet ble kastet på historiens skraphaug. Folkestyre og friheten til å uttrykke seg fritt, fri presse og retten til å tro hva man vil uten å bli forfulgt er menneskerettigheter og gjelder alle, disse frihetene er totalt fraværende i kommunist-Kina.

Lenke til kommentar
paatur skrev (2 timer siden):

Selv om vesten ofte mener at Demokrati er eneste riktige måten og styre på. Så dritter nok de fleste i det så lenge de lever i trygghet.

Var i Afghanistan tidligere i år i flere uker. Det var ingen som var fornøyde med Taliban men som alle sa nå kan vi reise reise rundt trygt uten fare for vei bomber og vi kan ha store bryllup uten og bli bomba fra lufta.

Så selv om Taliban er noen jævler så var det hvertfall trygt i landet( i nesten alle provinser hvertfall )

Men det de lokale var mest fornøyd med var at Taliban ikke var korrupte mens det vestlige støtet regjeringa var ekstremt korrupte..

Noen land i verden er ikke demokrati den beste styre måten.

Noen ga her betyr det noe f eks for kvinner å ikke dø i fødsel, få lov å utdanne seg etc. 

Jeg synes hele tankegangen om at så lenge man har trygghet trenger man ikke noe mer, er tåpelig. Sikkert fint for menn, men kvinner liker å leve og å kunne gå på skole og jobbe også...

Lenke til kommentar
Fatninja skrev (4 timer siden):

Ok, så da er det ikke noe galt med vesten heller da?  Eller er det liksom greit å hate vesten?  Eller burde vi kanskje heller bli blodige diktaturer som sensurerer all kritikk mot oss, og lyver om absolutt alt, slik blant annet Kina gjør, slik at vi får forbedret de diplomatiske evnene våre? 

Poenget mitt er at mange vestlige land er for flinke til å definere muslimske land. Har de  snakket med disse folka og forstått hvordan de har det?

Du stiller spørsmål som ikke lett lar seg besvare. Men jeg gjør som bokseren Mohammad Ali sa "No Viet Cong Ever Called Me N*****". Ingen kinesere har sagt noe slikt til for eks. pakistanere. Og det er godt nok for meg. 

Vi blir nok ikke enige så ikke ta ting personlig (om du gjorde det). Vi har rett og slett ulike meninger.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (54 minutter siden):

Noen ga her betyr det noe f eks for kvinner å ikke dø i fødsel, få lov å utdanne seg etc. 

Jeg synes hele tankegangen om at så lenge man har trygghet trenger man ikke noe mer, er tåpelig. Sikkert fint for menn, men kvinner liker å leve og å kunne gå på skole og jobbe også...

Det er å forumme debatten om man later som om dette kun handler om kvinner og hva de vil, og at fosteret ikke har rettigheter og at etikk, moral og samfunnets beste ikke betyr noe.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Boing_80 said:

Poenget mitt er at mange vestlige land er for flinke til å definere muslimske land. Har de  snakket med disse folka og forstått hvordan de har det?

Du stiller spørsmål som ikke lett lar seg besvare. Men jeg gjør som bokseren Mohammad Ali sa "No Viet Cong Ever Called Me N*****". Ingen kinesere har sagt noe slikt til for eks. pakistanere. Og det er godt nok for meg. 

Vi blir nok ikke enige så ikke ta ting personlig (om du gjorde det). Vi har rett og slett ulike meninger.

Poenget mitt er at mange muslimer er for flinke til å definere vestlige land og har et irrasjonelt hat mot vesten.

Vet du grunnen til at ingen kineser kaller deg for n******?

Det er fordi du ikke forstår kinesisk!

På nettet i Kina kan du ikke si Ole Brumm (fordi det er en lett fornærmelse mot Xi Jinping), men du kan si at alle n****** bør skytes.  Det kan du ikke i det forhatte "rasistiske" vesten, for å si det sånn.

Alt som kan sensureres, sensureres på det kinesiske nettet, så når det er lov å si at man bør drepe alle med feil melaninnivå, så burde kanskje ringe en bitteliten bjelle for deg, eller hva???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (3 minutter siden):

Poenget mitt er at mange muslimer er for flinke til å definere vestlige land og har et irrasjonelt hat mot vesten.

Vet du grunnen til at ingen kineser kaller deg for n******?

Det er fordi du ikke forstår kinesisk!

På nettet i Kina kan du ikke si Ole Brumm (fordi det er en lett fornærmelse mot Xi Jinping), men du kan si at alle n****** bør skytes.  Det kan du ikke i det forhatte "rasistiske" vesten, for å si det sånn.

Alt som kan sensureres, sensureres på det kinesiske nettet, så når det er lov å si at man bør drepe alle med feil melaninnivå, så burde kanskje ringe en bitteliten bjelle for deg, eller hva???

Slapp av! Vi har ulike meninger og jeg er ikke der at jeg endrer min sånn helt uten videre.

Peace out!

• Liker 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (2 timer siden):

Det er å forumme debatten om man later som om dette kun handler om kvinner og hva de vil, og at fosteret ikke har rettigheter og at etikk, moral og samfunnets beste ikke betyr noe.

Nå snakket vi om Afghanistan, der man mente at noen ville ha taliban heller enn demokrati, jeg siktet til kvinner som dør i fødsel fordi de ikke får se en mannlig lege, og kvinner ikke får gå på skolen. Jeg snakket ikke om abort, som jeg er sterkt imot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...