bo1e Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Problemene begynte med flaky m.2 ssd. Kunne plutselig slutte å oppdages av pcen ved boot. Etter å ha vært ustabil en stund så døde den helt. Den ble byttet og alt fungerte en stund. Nå er pcen ustabil igjen. Windows blir hele tiden korrupt og vil ikke starte. Den prøver å gjøre automatisk reparasjon ved boot men det hjelper ingenting. Byttet til en sata ssd og installerte windows på den, men nå er den windows-installasjonen korrupt og vil ikke starte heller. Trodde i utgangspunktet det var noe galt med m.2-porten på hovedkortet, men det har ikke hjulpet å bytte mellom de to m.2-portene på hovedkortet, eller å bytte til sata. Ustabiliteten og korrupsjonen ser ut til å fortsette. Har prøvd å flytte rundt på RAM, men det endret ikke noe. Sannsynlig at hovedkortet er helt konket på en eller annen måte? Noe annet som kan føre til en sånn oppførsel? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Kom gjerne med specs på CPU, HK, minne og GPU. Standard prosedyre for min del er: Memtest86. Minst én runde. Gjerne flere. Tester minnet. Prime95, small FFT. Tester CPU. Finner som regel feil ganske fort men kan ta noen timer. Prime95, Custom, lik "blend" men setter Memory to use til det man har ledig (litt under installert mengde. Finner ofte feil ved minnekontroller/CPU. O.C.C.T. er også et bra program som kan benyttes. 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden (endret) HK ASUS TUF GAMING B550-PLUS WIFI II CPU AMD Ryzen 5 5600 RAM Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 2x8GB GPU Gainward GeForce RTX 3060 Ti Ghost OC SSD Kingston KC3000 SSD PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB Også testet med en annen m.2 nvme som jeg ikke husker i farten hva er for noe. Også testet med en WD Blue SATA 500 GB SSD. Endret 3 timer siden av bo1e Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Du kan vel utelukke SSD/m.2. Jeg ville konsentrert meg om minnet først. Inkludert minnekontroller (CPU). Jeg har erfart at ikke alltid minne blir stabilt på maks frekvens/timings. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå