Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Honda MT5 Moped, Noen som kan noe om denne?

Anbefalte innlegg

Jeg fant denne sykkel i et tilfluktsrom der jeg jobber, Jeg tenkte å prøve å få den registrert på meg selv, den har stått stille siden 90 tallet. bedriften som en gang eide sykkelen eksisterer ikke lenger

Og hva burde jeg ta hensyn til hvis jeg skulle prøvd å få start på den? Den har som sagt stått i  over 30 år

Noen som kan noe om denne? Verdi osv. Den er jo noenlunde hel og fin.

Den er førstegangsregistrert i 1986 og avregistrert i 1991, Men er det en 86 modell? Eller tidligere? 

20241113_120009.jpg

20241113_120020.jpg

20241113_120025.jpg

20241113_120031.jpg

20241113_120050.jpg

20241113_120059.jpg

20241113_120103.jpg

20241113_120107.jpg

20241113_120110.jpg

20241113_120123.jpg

20241113_120139.jpg

20241113_120145.jpg

20241113_120148.jpg

20241113_120152.jpg

HondaMt5 (1).jpg

HondaMt52 (1).jpg

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig. Avklar eierforholdet før det kastes penger og tid på den. Selv om den ikke er registrert så vil det være en eier på den i vegvesenet sine systemer, og et eierskifte må gjennomføres før den kan registreres på deg. 

Edit: Jeg ser den eies av Stalsberg Skole, 2010 Strømmen. De har vært eier av mopeden hele tiden siden den ble registrert første gang i 1986.

Endret av Hollabaloo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi brukte slike til lærekjøring når jeg tok mopedlappen på tidlig 2000 tallet.

Enkle greie mopeder som går godt.

Ellers ville jeg nok ha tømt tanken for bensin, byttet olje, filter og batteri før jeg i det hele tatt hadde vurdert å starte den.

Kanskje også tennplugg.

Men som andre skriver her, sjekk omreg først :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (6 timer siden):

Hvordan en skolesykkel kan ende opp i et tilfluktsrom tilhørende en annen bedrift, er det kanskje en spennende historie bak 🙂

det skal sies at "bedriften" som ikke eksiterer lenger er Stalsberg skole, Stalsberg skole ble lagt ned/flyttet og var en ungdomsskole, i dag er det en barneskole i bygget.

Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (14 minutter siden):

det skal sies at "bedriften" som ikke eksiterer lenger er Stalsberg skole, Stalsberg skole ble lagt ned/flyttet og var en ungdomsskole, i dag er det en barneskole i bygget.

En "kunnskapsbedrift" med andre ord :) Men fortsatt står mopeden registrert på Stalsberg skole, så as-is vil du ikke få den registrert på deg (jeg antar du ønsker å kunne bruke den på offentlig vei eller selge den videre etter oppussing til noen som ønsker å bruke den på offentlig vei). 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 minutt siden):

En "kunnskapsbedrift" med andre ord :) Men fortsatt står mopeden registrert på Stalsberg skole, så as-is vil du ikke få den registrert på deg (jeg antar du ønsker å kunne bruke den på offentlig vei eller selge den videre etter oppussing til noen som ønsker å bruke den på offentlig vei). 

Jeg har vært i kontakt med vegvesenet og de har sagt at hvis eier ikke eksiterer og man har tilegnet seg den på redelig vis så er det ikke noe i veien for at den kan registreres på meg, for skolen som bruker bygget nå ønsker at den skal fjernes, så alternativet er at jeg tar den som den er, eller så tar jeg den og får den registrert på meg selv, Jeg tenkte bare at det er bedre å ha papirene i orden hvis man eventuelt skal selge den videre til noen som ønsker å få den registrert eller forsikret i en evt samling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så dagens barneskole som fortsatt heter "Stalsberg skole" har ingen kobling til "Stalsberg skole" som er oppført som eier (overtatt bo/eiendeler og sånne ting)? Det er jo isåfall positivt ja. Den MT5-en er verdt en del penger hvis man bruker finn.no som referanse. Skulle ikke forundre meg om du kan få mange tusen kroner for den urørt sånn den står, kan til og med hende enkelte som har lyst på et vinterprosjekt foretrekker å kjøpe den as-is uten at noen har tuklet med den før de. Den er jo "knapt innkjørt" med litt over 4000km. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Du sitter nok igjen med mest ved å ikke røre den, bare fikse papirene og selge den videre. Ville ikke vært overrasket om du får 15-20.000,- som den står registrert på deg.

EDIT: Til eget bruk ville jeg fått tak i nytt batteri, tømt og byttet olje i girkassen, tømt og fylt tanken med fersk bensin 5% blandet med 2-taktsolje. Demontere og rense forgasser. Bytte tennplugg.

Bytte ut gammel olje i tanken over bakhjulet. Koble fra oljetilførsel på innsuget og plugge det med en skrue, sjekk at det kommer olje ut av pumpa når motor går før slange kobles tilbake på innsuget og separat tank benyttes. Bruker da vanlig ren bensin på tanken om oljepumpa fungerer.

Koster ikke all verdens, tar bare litt tid.

Om du bare vil starte den for å se hva som skjer så rens forgasser, bytt bensin med fersk oljeblandet, sjekk at det er olje opp til nivåskruen på girkassen. Slå på tenninga, sett den i 2. gir og løp med den til den starter.

Endret av cptCory
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (22 minutter siden):

Så dagens barneskole som fortsatt heter "Stalsberg skole" har ingen kobling til "Stalsberg skole" som er oppført som eier (overtatt bo/eiendeler og sånne ting)? Det er jo isåfall positivt ja. Den MT5-en er verdt en del penger hvis man bruker finn.no som referanse. Skulle ikke forundre meg om du kan få mange tusen kroner for den urørt sånn den står, kan til og med hende enkelte som har lyst på et vinterprosjekt foretrekker å kjøpe den as-is uten at noen har tuklet med den før de. Den er jo "knapt innkjørt" med litt over 4000km. 

Det er ingen skoler i den kommunen jeg jobber i som heter Stalsberg skole, så eieren av denne sykkelen finnes ikke lenger. Stalsberg Ungdomsskole ble lagt ned i 2012, Lokalene ble en del av Sagdalen skole. Jeg har tenkt litt på det om jeg skal bruke noe tid og penger på den selv om registrering går i orden, eller som du sier, bare selge den som den står.

Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (1 minutt siden):

Det er ingen skoler i den kommunen jeg jobber i som heter Stalsberg skole, så eieren av denne sykkelen finnes ikke lenger. Stalsberg Ungdomsskole ble lagt ned i 2012, Lokalene ble en del av Sagdalen skole. Jeg har tenkt litt på det om jeg skal bruke noe tid og penger på den selv om registrering går i orden, eller som du sier, bare selge den som den står.

Aha, ja jeg ser nå når du poengterer det at den skolen som heter "Stalsberg skole" (https://www.modum.kommune.no/stalsberg-skole.492225.no.html) ligger i 3360 Geithus, og ikke 2010 Strømmen (som er oppført som eier). En ide når du har fått overtatt eierskapet kan være å legge den ut på finn.no som "vurderes solgt" og se om du får noen fornuftige bud. (Du vil helt sikkert få skambud) Jeg husker MT5-en fra 90-tallet som en svært populær moped (knivet med bl.a. Suzuki TSX), og det må da være enkelte voksne folk som hadde sånn i ungdommen, som nå har masse penger og ønsker sin ungdomstids moped tilbake i garasjen :)

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 minutt siden):

Aha, ja jeg ser nå når du poengterer det at den skolen som heter "Stalsberg skole" (https://www.modum.kommune.no/stalsberg-skole.492225.no.html) ligger i 3360 Geithus, og ikke 2010 Strømmen (som er oppført som eier). En ide når du har fått overtatt eierskapet kan være å legge den ut på finn.no som "vurderes solgt" og se om du får noen fornuftige bud. (Du vil helt sikkert få skambud) Jeg husker MT5-en fra 90-tallet som en svært populær moped (knivet med bl.a. Suzuki TSX), og det må da være enkelte voksne folk som hadde sånn i ungdommen, som nå har masse penger og ønsker sin ungdomstids moped tilbake i garasjen :)

Kanskje ikke så dumt, Er også i besittelse av den 1977 model Puch moped, men den vet jeg om mulig enda mindre om, rar moped. Den er ikke i like god stand, men relativt hel og pen.

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Jeg vet på 1990 tallet så hadde de sjåførlærere på ungdomsskolene er sikkert en slik moped så du må bare spore opp eiere og snakke med de om å få den over på deg ☺️

I følge vegvesenet så er eier av sykkelen som nevnt Stalsberg skole, det er ingen personer tilknyttet denne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...