Gå til innhold

Er det et skiftet i mange områder som skjer i verdenssamfunnet nå?

Anbefalte innlegg

Gamle yrker som håndtverker går konkurs. Mange arbeidsplasser blir erstattet av AI. Mer automatisering. Skoler i bygda blir lagt ned på grunn av lave befolkningsvekst. Naturen raser med nye katastrofer(Valencia). Høyrebølgen oppslutning går opp med Trump i spydspissen. Krig og elendighet i Ukraina, Sudan, Myanmar og Midtøsten. Autoritære krefter som Kina begynner å bli en stormakt og sette sine spor rundt omkring verden. Et skiftet på gang? 

Endret av ForTheImperium
Lenke til kommentar
  • ForTheImperium endret tittelen til Er det et skifte i mange områder som skjer i verdenssamfunnet nå?
Videoannonse
Annonse

Om du mener at det er brytningstider i verden i dag, ja; det vil jeg si det er. Men det har det alltid vært. Verden i morgen vil ikke være som verden i går. Vi har bare så vidt sett litt over 20% av det 21.århundre ennå(de av oss som var født på 1900-tallet sikter jeg til)og de aller aller fleste av oss som er voksne nå vil ikke oppleve slutten på dette århundret. 1900-tallet var USAs definitive århundre, men 2000-tallet, når historien skal skrives vil skildre århundret som det amerikanske imperiets fall slik 1900-tallet var det britiske imperiets fall og det er liten tvil om at Kina kommer til å dominere enten man liker det eller ikke. Men utfordringen for vestlige demokratier må være å opprettholde rettstaten, demokratiet og frihet til tross for kinesisk økonomisk dominans og ikke kopiere drakoniske ideer fra Kina(slik vi desverre ser tendenser til).

Naturkatastrofer har vi hatt gjennom hele historien så jeg ser ikke helt relevansen der. Kriger også. Vi kan jvel heller si at det var en unntaksvis lang fredsperiode i Europa mellom 1945 og 1990 i stor grad opprettholdt av terrorbalansen mellom USA og Sovjetunionen. Men kriger har rast i Midtøsten helt siden 1948 og er på ingen måte noe nytt.

"Det grønne skiftet" er et utopisk feilslått prosjekt som egentlig har raknet allerede, man har bare ikke innsett det og erklært det for over, men om 10 år har man det og forhåpentligvis vil man begynne å snakke om miljø igjen men ikke la seg bondefange av milliardærfinansierte prosjekter.

Nye partier vil blusse opp i Vesten, både til høyre og venstre og i sentrum som et utslag av misnøye med de klassiske styringspartienes feilslåtte systemer som ikke har greid å tilpasse seg helt til nye virkeligheter og problemstillinger. Etter hvert som eldre generasjoner som alltid har stemt på disse dør ut vil disse styrke sin oppslutning fordi yngre generasjoner ikke har arvet foreldrenes lojalitet til disse.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på om spørsmålsgrunnlaget ditt er helt riktig. Mange håndtverkerbedrifter går så det suser, og sliter med å skaffe nok folk; elektrikere, snekkere, tømrere, rørleggere osv. I hvertfall her på vestlandet er det nesten umulig å få noen til å komme på befaring på noe kort varsel.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er veldig enkelt:
Sovietunionen kollapse til syvende og sist fordi generasjonsgapet mellom generasjonene før andre verdenskrig og boomerne ble for store. Inntrykket mitt er at i vesten var det litt motsatt, da man krevde sin rett fordi man gjorde sin plikt under krigen, noe som ledet til en mye penere overgang. Og det resulterte i at man ønsket at sine barn skulle arve den retten, og derav fikk boomerne det ganske bra da de fikk tatt sine plasser.
Boomerne er på vei ut av politikken(dog, glidende, og det tar fortsatt en 20-30 år til), og derfor er det veldig store endringer som begynner å komme. Spesielt siden maktstrukturer er fangende, som betyr at før boomerne er blitt en minoritet så sitter de som styrende med lite til ingen bakkekontakt. Dette hender i Japan, Norge, Kina, etc... omtrent hele verden bortsett fra Russland, store deler av Afrika, Sør Amerika, Russland og Nord Korea. 

Lenke til kommentar
  • ForTheImperium endret tittelen til Er det et skiftet i mange områder som skjer i verdenssamfunnet nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...