Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Influensere og levekostnader, smutthull i loven?

Gjest b64b0...304

Anbefalte innlegg

Gjest b64b0...304

Hvordan kan influensere slippe så billig unna?

Uten å gi noe info så kan jeg si at samtlige av de største influenserne i Norge driver med organisert hvitvasking og skatteunndragelse i millionsummer hvert år.

Har fått tilgang til regnskap, meldinger og mer til. Og det er helt hinsides.

Ikke jeg direkte, men vedkommende som har skaffet seg bevismaterialet har kontaktet både Schibsted Media og Amedia, ingen vil røre saken og de kommer med "dårlige" unnskyldninger. Jeg skjønner jo hvorfor når det som det gjelder er influensere som også er ansatt i selskapene de mediahusene eier nedover, men ble faktisk overrasket at det ikke var noen som er villig til å gå "rogue" mot arbeidsgiveren sin, da det åpenbart er høyere hold som har overkjørt journalistene som fikk tilsendt materie.

Men! de henviser først og fremst til lovverket, at det som ble fremstilt ikke er ulovlig for influensere. Og det er det jeg stusser med.
Jeg jobber ukentlig med regnskap og lover/regler rundt det, dog skal jeg ikke si at jeg er på nivå til fullverdig regnskapsfører og revisor når det kommer til alle lover og regler rundt regnskapsførsel for enhver bransje, jeg gjør mye nichearbeid innen visse bransjer og forholder meg mest der.

Men i kort det som jeg finner kritikkverdig og om det i hele tatt er lov er:

• Influenser A får en reise til verdi 380.000kr sponset mot innlegg i sosiale medier, dette blir innrapportert med verdi 100.000kr da dette er innkjøpsverdi for selskapet.
  • Influenser A får kjøpe en sofa til 40.000kr, som egentlig koster 320.000kr.  Innrapportert verdi av gode er 30.000kr, igjen innkjøpsverdi.
  • Influenser B får sponset reise og operasjon i utlandet til verdi av 500.000kr, ingen innrapportering. 
  • Influenser B kjøper full møblering av hus og får skattefradrag på hele summen i sitt selskap ( uavhengig av grunn som er gitt, men vedkommende bor i huset i det daglige) 
  • Influenser C Kjøper daglig mat via bedrift, ikke mva fradrag, men skattefradrag, lett å se at det er kjøp for privat bruk. Totalt ila et år dreier det seg om nærmere 140.000kr for 2024. Det er også utallige restaurantbesøk, som igjen er for "content" og får skattefradrag.
  • Influenser D får "prøvekjøre" biler fra forhandler gratis, forhandler betaler alt mot at bilene er i bakgrunn på X antall poster ila avtalt periode og en liten "review" før ny bil blir byttet inn. Anslått verdi av gode er på 350.000kr ( Tilsvarende å lease uten innskudd, samt driftkostnader)  Ingen gode innrapportert.
  • Influenser D får kjøpe et lager til betydelig redusert pris, 250.000kr er betalt, verdi på tilsvarende lager er 2.500.000kr, ingen avtale blir skrevet mellom partene, men det foreligger sms/meldinger hvor utbygger sier at "reklame" for området skal gjøres diskret i sosiale medier frem til alle enheter er solgt på området. Kjøp o.l skal unngås i størst mulig grad da det er "gråsone lovlig"
  • Influenser D får også diverse arbeider av håndverkerbedrifter gjort for betydelig redusert pris, pris estimert til opp i mot 1.000.000kr mot at firmaet og håndverkerne får "oppmerksomhet" på sosiale medier.

Et veldig lite utdrag, men er de største "enkelthendelsene" 
Er mange små mindre hendelser som åpenbart er ulovlige, men jeg stusset veldig over at journalister skriver at disse hendelsene over er lovlig for influensere.

Det kan vel umulig stemme?

Anonymous poster hash: b64b0...304

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...