Shjatå Skrevet 6 timer siden Rapporter Del Skrevet 6 timer siden Har en case som jeg ikke klarer å finne noe konkret svar på. Har vært i kontakt med to forskjellige advokater og fått forskjellige svar. Håper noen her kan hjelpe😊 Saken er som følger: Min far og jeg, vi eier ett hus sammen der vi deler lånet 50/50 (har 1 felles lån som blir trukket fra meg hver mnd). Huset består av to leiligheter men disse er ikke seksjonert så pr def. er dette kun 1 enhet. Vi bor i hver vår leilighet, men nå skal jeg flytte mens han fortsatt skal bo igjen i «sin» leilighet. Dermed skal vi leie ut «min» leilighet. De er nokså like og utleieverdien er den samme på begge to. Hvordan kan vi få til dette skattefritt? Han ene jeg snakket med mente at dette var skattefritt mens han andre mente nei. Unntaket var hvis vi fikk til å bruke «nærstående reglen», der lånet ble trukket fra min far og han fremleide leiligheten og fikk leieinntektene. Blir det da som han leier ut 2 «rom» i vårt hus i og med at dette kun er 1 enhet? Setter stor pris på all hjelp😊 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5 timer siden Rapporter Del Skrevet 5 timer siden Dette er et bruttolignet sameie, og det vil si at dere skal behandles individuelt. Det innebærer at du vurderes for deg og han vurderes for seg. Det er ikke boligen som sådan som er skattefri eller ikke, det er utleiers situasjon som gjør boligutleien skattefri eller skattepliktig. Du kan ikke leie ut skattefritt. Du bruker ikke minst halvparten av boligen til egen bruk. Alle leieinntekter du får vil derfor være skattepliktige, uavhengig av om du får dem fra din far (dvs. at han leier av deg og så leier ut videre) eller av en tredjepart du leier ut til. Dersom din far disponerer hele boligen uten å betale vederlag til deg, men slik at han betaler alle driftskostnader ved eiendommen, så er dette ikke skattepliktig utleie for deg (Skatte-ABC B-17-8). Du kan ikke ha noen inntekter av dette, din far kan betale deg for sin halvpart av lånet (men ikke mer). Han regnes da for å bruke hele boligen som sin egen bolig, og kan leie ut inntil halvparten skattefritt. Din far kan naturligvis gi deg gaver. Dette er ikke skattepliktig. Ved et bokettersyn er det imidlertid slik at Skatteetaten vil se nærmere på hva forholdet ser mest ut som. Hvis du får 10k hver måned samme dag, så ser det mer ut som et leieforhold enn som gaver, sammenlignet f.eks. med om du får større pengebeløp til bursdag eller jul. 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 5 timer siden Rapporter Del Skrevet 5 timer siden 39 minutes ago, krikkert said: Du kan ikke ha noen inntekter av dette, din far kan betale deg for sin halvpart av lånet (men ikke mer). Han regnes da for å bruke hele boligen som sin egen bolig, og kan leie ut inntil halvparten skattefritt. Kan ikke far leie den delen som skal leies ut, av sin egen sønn, og så "fremleie" for tilsvarende sum? Om det var forståelig. Lenke til kommentar
Shjatå Skrevet 2 timer siden Forfatter Rapporter Del Skrevet 2 timer siden krikkert skrev (3 timer siden): Dette er et bruttolignet sameie, og det vil si at dere skal behandles individuelt. Det innebærer at du vurderes for deg og han vurderes for seg. Det er ikke boligen som sådan som er skattefri eller ikke, det er utleiers situasjon som gjør boligutleien skattefri eller skattepliktig. Du kan ikke leie ut skattefritt. Du bruker ikke minst halvparten av boligen til egen bruk. Alle leieinntekter du får vil derfor være skattepliktige, uavhengig av om du får dem fra din far (dvs. at han leier av deg og så leier ut videre) eller av en tredjepart du leier ut til. Dersom din far disponerer hele boligen uten å betale vederlag til deg, men slik at han betaler alle driftskostnader ved eiendommen, så er dette ikke skattepliktig utleie for deg (Skatte-ABC B-17-8). Du kan ikke ha noen inntekter av dette, din far kan betale deg for sin halvpart av lånet (men ikke mer). Han regnes da for å bruke hele boligen som sin egen bolig, og kan leie ut inntil halvparten skattefritt. Din far kan naturligvis gi deg gaver. Dette er ikke skattepliktig. Ved et bokettersyn er det imidlertid slik at Skatteetaten vil se nærmere på hva forholdet ser mest ut som. Hvis du får 10k hver måned samme dag, så ser det mer ut som et leieforhold enn som gaver, sammenlignet f.eks. med om du får større pengebeløp til bursdag eller jul. Tusen takk for utfyllende svar, settes stor pris på 😊 Har jeg da forstått rett; Hele lånet trekkes fra min far (ca 20 000 totalt), han får alle leieinntektene (ca 13 000), og de 3000 som er til overs etter min andel av lån er betalt, gir han ikke til meg hver måned (men f.eks en litt fin julegave i slutten av året). Han betaler alt av vedlikehold/forsikringer o.l. Da er vi innafor regelverket? Bør vi lage en slags kontrakt som sier at han disponerer hele eiendommen og tar seg av alt av lån og utgifter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå