Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dame sin fortid

Gjest c1085...92e

Anbefalte innlegg

DukeRichelieu skrev (19 minutter siden):

Mulig, men dette er vel bare noe du selv spekulerer i? 

Jeg kan ta meg selv som eksempel. Var over 30 år før jeg inngikk mitt første såkalt forpliktende og monogame forhold. Det nærmer seg nå det niende året uten utroskap og jeg hadde ganske mye moro på byen og ellers før dette. :) Usikker på om det hadde gått like bra om jeg ble sammen med noen som veldig ung og uten særlig mye erfaring.

Om jeg ser på min omgangskrets ser jeg ingen korrelasjon mellom antall partnere og hvor stabile forhold de har. 

Det der med "erfaring" tar jeg med en god klype salt. Det kan slå helt feil ut også. Jeg tenkte på sammenligningen med en dame som har hatt 25 ulike partnere iløpet av 10 år - oppimot noen som har hatt fast partner. Der kan du ikke trekke inn erfaring. Begge har erfaring, men skal du trekke inn noe der så vil jeg heller si at seksuell erfaring blir bedre og bedre med en du er trygg på. Noe du blir med samme partner over 10 år, mens det samme kan man ikke si for one-night-stands. Det jeg derimot tenkte på var å bare se bort ifra erfaring (ettersom begge i dette tilfellet har erfaring). Da må det vurderes utifra andre ting.

Jeg har også omgangskrets hvor det definitivt er korrelasjon. Noen er dog mer åpne om det enn andre, og gjerne ifht hvem de sier ting til og ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (På 16.11.2024 den 11:27 AM):

Og hva så? Noen stater er i ferd med å kreve obligatorisk DNA test ved fødselsattest. De vlle ikke gjort det dersom dette ikke var et problem. Ca 1/3 menn som tar DNA test finner ut at de ikke er faren til barnet de trodde. Er dette et ikke-problem for deg? Det er ingen fake-news her, men noen liker å slenge dette uttrykket rundt seg hele tiden når det er saker de misliker. 

YouTube er full av griftere som lyver og overdriver for å skaffe oppmerksomhet, og dermed tjene penger.

"De ville ikke gjort" bla bla. Hva har dette med den opprinnelige påstanden å gjøre?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (7 timer siden):

Selv om vedkommende prøver å få det til (etter 10 år) så er sjansen lavere for at det fungerer enn ved det forrige eksempelet (hvor man har bevist at man er istand til det). Det betyr selvsagt ikke at det er umulig, men altså at det er større sannsynlighet for at vedkommende egentlig ikke er helt klar for å inngå noe forpiktende forhold, og vil kanskje fortsette å sjekke Tinder (kanskje av ren vane etter så lang tid), og dermed står døren på gløtt for om det skulle dukke opp noe bedre i horisonten.

To personer som hver på sin side har gjort et mangfold av seksuelle erfaringer er jo godt utstyrt til å etablere og utvikle et langvarig og rikt kjærlighetsforhold.

Man MÅ jo ikke finne en moralistisk og kontrollerende partner som dømmer andres livsvalg. Man kan rett og slett velge den partneren man elsker.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 43c9b...fad
Orion666 skrev (11 timer siden):

Det er hemmelige valg i Norge, og du kan stemme på hvilket part du vil. Jeg vil gjette at for de fleste er livssyn langt ned på listen over politiske saker. For min del er det knapt noe jeg vurderer.

Selvsagt vet jeg det. Jeg ville bare få frem den merkelige tankegangen fra han jeg siterer med å sette likhetstegn ved venstresosialist og ateist. 

Anonymous poster hash: 43c9b...fad

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (8 minutter siden):

To personer som hver på sin side har gjort et mangfold av seksuelle erfaringer er jo godt utstyrt til å etablere og utvikle et langvarig og rikt kjærlighetsforhold.

Man MÅ jo ikke finne en moralistisk og kontrollerende partner som dømmer andres livsvalg. Man kan rett og slett velge den partneren man elsker.

Her leser du noe som ikke står der. Jeg har aldri sagt at det ikke kan utvikle seg til et langvarig og rikt kjærlgihetsforhold.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Gjest 43c9b...fad skrev (25 minutter siden):

Selvsagt vet jeg det. Jeg ville bare få frem den merkelige tankegangen fra han jeg siterer med å sette likhetstegn ved venstresosialist og ateist. 

Det er en påstand og en tanke jeg ikke relaterer meg til.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 16.11.2024 den 11:27 AM):

Og hva så? Noen stater er i ferd med å kreve obligatorisk DNA test ved fødselsattest. De vlle ikke gjort det dersom dette ikke var et problem. Ca 1/3 menn som tar DNA test finner ut at de ikke er faren til barnet de trodde. Er dette et ikke-problem for deg? Det er ingen fake-news her, men noen liker å slenge dette uttrykket rundt seg hele tiden når det er saker de misliker. 

Det er bare når farskap ikke er kjent det blir tatt DNA-test. Du må ta det med i betraktning.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 14.11.2024 at 12:45 AM, Guest c1085...92e said:

Har egentlig en en potensiell kones/ kjærestes fortid i form av seksuelle partnere noe å si? La oss si man møter en 28 åring med 25 stk hun tidligere har ligget med. Blir det uaktuelt for dere å bli sammen med denne dama? 

Vet at dette er et sensitivt tema, og jeg hører støtt og stadig folk si at det feks. Ikke vil at en potensiell fremtidig kone skal ha hatt over 5 tidligere seksuelle partnere.

Anonymous poster hash: c1085...92e

Det forteller mye om individet. Ja, det hadde vært uaktuelt lenge før 25 stk.

Over 5 forskjellige før fylte 30 hadde nok vært en no-no for meg. Da tenker jeg de har problemer med å forplikte seg, eller sliter med mental uhelse av noe slag. Slik utviklingen har gått, så er det lett å forstå hvorfor så mange sliter med mental uhelse. Men det er de som har dating-makten, som må stå for endringen når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (22 timer siden):

Selv om vedkommende prøver å få det til (etter 10 år) så er sjansen lavere for at det fungerer enn ved det forrige eksempelet (hvor man har bevist at man er istand til det). Det betyr selvsagt ikke at det er umulig, men altså at det er større sannsynlighet for at vedkommende egentlig ikke er helt klar for å inngå noe forpiktende forhold, og vil kanskje fortsette å sjekke Tinder (kanskje av ren vane etter så lang tid), og dermed står døren på gløtt for om det skulle dukke opp noe bedre i horisonten.

Dette er bare rør som du koker i hop i ditt eget hode. Har du i det hele tatt noen å bygge dette på annet enn dine egne meninger og ideer?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Colin. skrev (22 timer siden):

Takk for at du understreker poenget mitt, at moralisering skjer om du så er venstresosialist eller ei. Hvorfor da så overrasket over at folk har egen moral vedrørende antall tidligere partnere, og later som om det er "verre"...

Det er forskjell på moralisering (basert på egne fordommer) og kunnskap (basert på statistikk og fakta).

Feks hr vi i dag både en moraliserende rus- og sexlovgiving, der vi trill tross for overhengende vitenskapelig beviser på at det vi gjør ikke fungerer, så fortsetter vi med det, fordi noen "føler" der er slik verden burde vært.

• Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Colin. said:

Det forteller mye om individet. Ja, det hadde vært uaktuelt lenge før 25 stk.

Over 5 forskjellige før fylte 30 hadde nok vært en no-no for meg. Da tenker jeg de har problemer med å forplikte seg, eller sliter med mental uhelse av noe slag. Slik utviklingen har gått, så er det lett å forstå hvorfor så mange sliter med mental uhelse. Men det er de som har dating-makten, som må stå for endringen når alt kommer til alt.

Mtp at seksuell lavalder er 16 år, så vil det altså si at å ha sex med èn ny person hvert tredje år er å "slite med mental uhelse" eller "ha problemer med å forplikte seg" ??

Det syntes jeg var noen forskrudde tanker.

Endret av Wheeljack
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Colin. skrev (13 minutter siden):

Det forteller mye om individet.

Ja, det gjør egentlig det. Men ikke noe bra.

• Enten er personen ikke spesielt interessert i sex eller har noe særlig sexlyst (veldig negativt)
  • Eller så har denne personen vært i mange forhold som ikke har funket. 5 "lange" forhold i dass er mye værre enn 25 ONS. Det tyder på at personen FAKTISK har forpliktningsproblemer.
Lenke til kommentar
Colin. skrev (19 minutter siden):

Dette er jo helt ulogisk.
En person som har hatt 5 forhold de siste 12 årene har jo statistisk sett mye større problemer med forpliktning enn en som ikke har hatt noen forhold. Denne personen har prøvd, men faller ut av forholdet etter 1-3 år. En som har hatt 25 ONS har jo ikke engang vurdert forhold, og har dermed ikke prøvd å forplikte seg.

Alternativt er denne personen veldig lite interessert i sex, noe som i min bok er heeeeelt no-no.

Og ved mental uhelse så går sexlysten ned, ikke opp? Med de få unntak der det er spesifikke psykiske diagnoser som gjør personen sexuelt manisk, men det er sjelden kost.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zepticon said:

Det er forskjell på moralisering (basert på egne fordommer) og kunnskap (basert på statistikk og fakta).

Feks hr vi i dag både en moraliserende rus- og sexlovgiving, der vi trill tross for overhengende vitenskapelig beviser på at det vi gjør ikke fungerer, så fortsetter vi med det, fordi noen "føler" der er slik verden burde vært.

Statistikken viser at fødselstallene går ned. Det er på grunn av at de med dating-makten har latt seg forlede til å tro at å være med halve bygda uten at noen hedrer og ærer dem med ekteskap, er normalt eller noe å applaudere. Det er det ikke, langt derifra.

58 minutes ago, Zepticon said:

Ja, det gjør egentlig det. Men ikke noe bra.

• Enten er personen ikke spesielt interessert i sex eller har noe særlig sexlyst (veldig negativt)
  • Eller så har denne personen vært i mange forhold som ikke har funket. 5 "lange" forhold i dass er mye værre enn 25 ONS. Det tyder på at personen FAKTISK har forpliktningsproblemer.

ONS eller forhold, jo høyere antall, jo mer sannsynlig at man sliter med noe. Så lenge man ikke vil innse dette, så durer utviklingen i samme tempo, færre forplikter seg og mange skiller seg.

56 minutes ago, Zepticon said:

Dette er jo helt ulogisk.
En person som har hatt 5 forhold de siste 12 årene har jo statistisk sett mye større problemer med forpliktning enn en som ikke har hatt noen forhold. Denne personen har prøvd, men faller ut av forholdet etter 1-3 år. En som har hatt 25 ONS har jo ikke engang vurdert forhold, og har dermed ikke prøvd å forplikte seg.

Alternativt er denne personen veldig lite interessert i sex, noe som i min bok er heeeeelt no-no.

Og ved mental uhelse så går sexlysten ned, ikke opp? Med de få unntak der det er spesifikke psykiske diagnoser som gjør personen sexuelt manisk, men det er sjelden kost.

Mange får mental uhelse av nettopp en promiskuøs livsstil. Ateistisk-livssyn, alt handler om egoet, som viser seg igjen ved ONS-adferden.

Lenke til kommentar
Colin. skrev (8 minutter siden):

Statistikken viser at fødselstallene går ned. Det er på grunn av at de med dating-makten har latt seg forlede til å tro at å være med halve bygda uten at noen hedrer og ærer dem med ekteskap, er normalt eller noe å applaudere. Det er det ikke, langt derifra.

Det er et par problemer med forklaringsmodellen din. Man må ha sex for å lage barn. Med 2,5 sexpartnere i året kan vedkommende på 28 år ha fått 12 barn så langt. Ja, helt "uten at noen herdrer og ærer dem med ekteskap".

Og du sitter å peker ut folk med mental uhelse? Trenger man ikke kognitiv helse for sånt?

ONS eller forhold, jo høyere antall, jo mer sannsynlig at man sliter med noe. Så lenge man ikke vil innse dette, så durer utviklingen i samme tempo, færre forplikter seg og mange skiller seg.

Tror faktisk vi kan klare å bevise det motsatte: Sosialt utilpassede personer med mental uhelse klarer ikke å opprette kontakt med mennesker og har sjelden eller aldri sex. Ofte gjemmer de seg bak religion og kyskhet for å slippe å forholde seg til egen helse. Eller de foreller seg selv andre forklaringer på problemet; slikt som at de er for kortvokst, eller andre fysiske attribuer som får fokuset vekk fra egen mental underutvikling og helse.

Mange får mental uhelse av nettopp en promiskuøs livsstil. Ateistisk-livssyn, alt handler om egoet, som viser seg igjen ved ONS-adferden.

Som jeg sa, de forklarer fenomenet på den måten som ikke rammer dem selv...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Colin. skrev (1 time siden):

Frisk påstand! Føler du for å elaborere, enn si dokumentere?

På forhånd takk. Dette gleder jeg meg til!

Endret av Orion666
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Colin. skrev (54 minutter siden):

Fødselstallene går ned av helt andre grunner enn dette. Som forelder så kan jeg fortelle deg at grunnen til at vi stopper med 2 og ikek 3 som var vanlig da jeg vokste opp er at det ikke er tilrettelagt for å være forelder i dag. Vi må jobbe to jobber for å ha penger til å overleve. Da må ungene være i barnehage og på skola 07.30 til 176.30. Leggetid 19.30 gir oss hele 3 timer om dagen sammen med ungene. Og på denne tiden skal vi rekke å pakke inn hele samlivet med barna, lekser, middag osv. Det går ikke opp. Og må vi gå ned til 60% som hadde vært ideelt, så har vi ikke råd til hus og mat.

Sitat

All statistikk sier det motsatte. Vi har en hel Incel bevegelse som sliter spykisk fordi de ikke får sex. Ikke fordi de får for mye.
Så dette er direkte pisspreik du drar ut av ræva uten noe underlag.

Sitat

Det er sikkert derfor det er mer voldtekt, vold og krimminalitet jo lavere andel ateisme det er i samfunnet. Og også grunnen til at ateister er statistisk underrepresentert i fengsler. I religionen handler jo utelukkende om egoet. Egoet til mannen.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 timer siden):

Dette er bare rør som du koker i hop i ditt eget hode. Har du i det hele tatt noen å bygge dette på annet enn dine egne meninger og ideer?

Nei. Det er ikke så vanskelig å forstå. Veldig mange sliter og skilles. Det er et faktum. Så dersom...

Person A har bevist at man er istand til å være i et stabilt og langvarig forhold i 10 år med samme person. Mens person B ikke har bevist det (men alltid hoppet mellom ulike personer i 10 år istedenfor) - så betyr ikke det at person B ikke kan være i et stabilt og langvarig forhold. Men det betyr at du har grunn til å tenke at person A har bevist sin evne til dette, mens person B ikke har bevist det. Som, gitt kun dette, betyr at du har bedre grunn til å velge person A for et slikt forhold enn du har for å velge person B. Den ene har bevist sin evne i 10 år, noe den andre ikke har. 

Person B er heller ikke vant til å forholde seg til kun 1 person, men det er person A. Person B kan derfor lettere føle seg rastløs, utilpass eller utilfreds med å kun forholde seg til 1 person. Noe som man ikke har grunn til å kunne mistenke person A for (tvertimot har man grunn til å si det motsatte for person A).

Vi vet at en del (jeg vet ikke eksakt hvor mange) som befinner seg på Tinder - scroller i vei og treffer personer i hytt og pine, noen dater flere på en gang, noen for å finne one-night-stands. Slikt kan skape en vane lignende hva gjelder folk som er utro. Har du vært utro en gang så betyr ikke det automatisk at du vil være det igjen, men det betyr at du har større sjanse for å være det igjen enn noen som aldri har vært utro, og for hver gang du er utro så blir det lettere og lettere å være det igjen. Jeg har hørt om flere som selv etter å ha truffet noen de har innledet et forhold til (spesielt i startfasen) fortsetter å være på Tinder. Fristelsen og/eller spenningen ved å scrolle nye "prospekter" er kanskje blitt så innarbeidet at man har gjort det til en slags vane. 

Så ting du ikke har noen grunn til å tenke at gjelder for person A har du ikke tilsvarende grunnlag for å tenke om person B. Uten at det dermed betyr at det er automatikk involvert. Det betyr ikke at det må gå galt, at det ikke kan gå fint, men det betyr at det er bedre grunnlag for å være trygg på person A kontra person B hva gjelder et stabilt og langvarig forhold - uten at det betyr at person B ikke er istand til noe slik.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Gjest 43c9b...fad

Fødselstallene har absolutt ingenting å gjøre med " de som har dating - makten", hvem i all verden dette nå måtte være. Det er null problem for en 16 åring å bli gravid både uten å være gift og uten å ligge rundt med halve bygda. Fødselstallene har en nedgang i veldig mange land i verden, Norge er ikke i en unik situasjon sånn sett. Prevensjon, tilgang til abort, lav sædkvalitet, å utsette barn til man er trygt etablert, at kvinner trekker inn til byene og menn blir igjen på bygda er reelle årsaksforklaringer, i motsetning til denne  fantasien om de som har "datingmakten". ..

Kanskje de får det. Eller kanskje de som allerede har psykisk uhelse lettere ligger rundt. Eller kanskje de som har psykisk uhelse i større grad trenger en mening med livet så de tyr til religion i stedet for...

https://sykepleien.no/forskning/2009/03/psykotisk-og-religios

Når det gjelder ateistene som du drar inn i dette, at de er mer egoistiske, så finnes det forskning som viser at religiøse er mer egoistiske enn ateister, og også forskning som viser at ateister er underrepresentert i fengsler, så den påstanden blir du nesten nødt til å trekke tilbake. 

https://www.klikk.no/vitenskap/brannfakkel-i-ny-forskning-religios-oppdragelse-gir-egoistiske-barn-4330067

https://friendlyatheist.patheos.com/2013/07/16/what-percentage-of-prisoners-are-atheists-its-a-lot-smaller-than-we-ever-imagined/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...