The Avatar Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Som hovudregel så er det ikkje frekt å ete seg mett på den maten som blir servert. Det er likevel litt forskjell alt etter settinga. Får du servert mat på fat, så er det uhøffleg å ete lite, men det er likevel lov å la mat være igjen på tallerkenen om du har blitt servert alt for stor porsjon. Er du på buffet eller sjølv forsyner deg frå gryta som står på bordet så skal du ikkje forsyne deg med meir enn du klarer å ete opp. Så er det også litt avhengig av kor mykje mat som er satt fram, dersom det er satt fram litt lite mat i forhold til talet på gjestar så forsyner du deg med veldig lite om gongen slik at det er nok til at alle får minst ei runde med mat utan å måtte skrape panna. Når alle har fått forsyne seg 1-2 gongar så meiner eg at det er fritt fram for å forsyne seg med nok ei runde fram til det er tomt. Det er vanleg at ein let siste pølsa og siste poteten ligge igjen av høfflegheitsomsyn, for det kan bli sett på som uhøffleg å ta siste kakestykket om ein ikkje har spurt om det er greit fyrst. Særleg på kakebordet så er dette ofte veldig synleg i form av at folk skjærer mindre og mindre kakestykker jo mindre det er igjen av kaka, så det "høffligheitsstykket" som står igjen er ofte berre ei tynn flis. (Eg har også høyrt teorien om at grunnen til at mange ikkje skjærer kakestykket heilt inn til sentrum er fordi då blir det igjen ein liten rest i midten av kaka som gjer at sjølv om du tek siste kakestykket så er det forsatt litt kake igjen på fatet). Sjølv synes eg likevel at dette er ein litt misforstått høfflegheit, som vert så setter eg stor pris på om alt eg sett fram på bordet blir tømt slik at eg slepp å ha rester å ta vare på eller i verste fall må kaste mat etter middagsselskapet. Eg tenker også at dersom det blir servert nok mat til å forsyne seg fleire gongar så vil det kunne være frekt å ikkje forsyne fleire gongar, det er likevel ingen plikt til å bli stappmett. Dersom du møter i middagsselskap der det er servert mykje mat utan at du klarer å ete så mykje, så vil det mest høfflige være å forsyne seg i to omgangar med små porsjonar. Om du berre et ein porsjon og så "nekter" ei runde nummer to så kan det oppfattast som at du ikkje likte maten. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden Powertrainer skrev (7 timer siden): Vet du hva, jeg må faktisk ta ansvar i slike settinger ellers blir det rester igjen. Ja men det er fint at du tar ansvar 😀😀 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Jeg har null anelse - spiser ganske lite selv - er sjelden i selskap da jeg ikke liker slike settinger. Har vel ikke vært på julebordet på jobben på 20 år minst osv..Men jeg vil tro at man skal oppføre seg som folk og vise folkeskikk. Folkeskikk er slik jeg forstår det, å vise hensyn til andre og ikke bare tenke på seg selv. Mao bør man se det hele litt ann er mitt råd. I enkelte selskap kan jo gjerne verten synes det er koselig at man spiser mye - men jeg ville først og fremst ikke forsynt meg grovt ved første bordsetting - heller vurdert det løpende - og dersom det er mye mat igjen og man liker maten - skryte av maten til verten og så spørre pent om det er greit å forsyne seg litt mer. Da kan man jo skape en vinn-vinn situasjon. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Jeg vil si at det kan være mulig å spise uhøflig mye, selv om alle har fått forsyne seg to ganger og det er fortsatt masse mat igjen. Hvis man forsyner seg med store tallerkener 3-4-5-6 ganger og fortsetter spise lenge etter at alle andre er ferdig så vil du på et tidspunkt nå en mengde mat som i seg selv er urimelig. Det kan være at arrangørene ønsker å ha noe rester, eller i det minste begynne å pakke bort restene, og det vil de stort sett ikke gjøre før alle er forsynte. En annen potensiell felle er å forsyne seg på en måte som er uhøflig. F.eks om det er masse rester, alle er forsynte, og da går du rett til indrefileten og lesser på, mens du ignorerer poteter og grønnsaker. Det vil stort sett anses som uhøflig, selv om det er en risiko for at restene vil havne i søpla. Men mitt inntrykk er at terskelen for å spise for mye er veldig høy, så fremt det er rikelig med mat til alle. Endret 5 timer siden av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Kommer an på omstendighetene. Er det veldig formelt; men oppsatt meny, hvileretter, vin og ymse - så ja; da er det frekt å "be om mer". Da spiser man det man får, ikke mer, ikke mindre. Er det uformelt og typisk hverdagsmat - er det vel bare å hive innpå. "Du skal ikke fråtse" er jo en av De syv dødssynder. Det å bare "hive innpå" kan tolkes som grådighet. Men her i Norge har vi ikke mangel på mat, eller penger til mat (gjelder de aller, aller fleste) - så man blir ikke ansett som "gnien" ved å hive nedpå, tvert i mot... vil nok folk bare ta det som et kompliment, om at maten er såpass god at du ikke klarer å stoppe å spise. Men du taper kanskje litt verdighet på å fortsette å spise når alle andre har gitt seg. Da er det bedre å spørre pent om å få med restene hjem. 😜 Men finnes ikke noe fasit på dette. Alt handler om type familie/folk, hva salgs type selskap osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå