Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

"dum"mobil og sms fra spesialnummer

Anbefalte innlegg

Min mor mottar ikke melding fra tannlege, men alle mulige kundeklubber hun er medlem av. Hun har OneCall og i følge de er det pga hennes gamle mobil som ikke har 4g eller 5g. Hun har en nokia hun kjøpte for noen år tilbake, husker ikke hva den heter men en skikkelig gammeldags mobil man kan ringe og sende melding med og ta noen veldig kornete bilder. Kan det stemme at det er pga hun ikke har 4g? Har aldri hørt om at man trenger 4g for å sende tekstmelding, og  hun mottar jo andre meldinger fra spesialnummer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ikke logisk ut. SMS er støttet av svært gamle telefoner. MMS krever litt mer oppsett for å fungere, og gir støtte for bilder. 

En SMS sendt fra en annen telefon skal være lik en SMS sendt via et datasystem, det eneste er avsender. I teorien kan det være benyttet tegn i avsender som telefonen ikke støtter, men lite trolig?

Er korrekt telefonnummer registrert hos tannlegen? Noen system krever mobil nummer er registrert med+47 eller 0047 foran for å kunne sende meldinger.

Kan melding fra tannlegen ved et uhell være blokkert? Mange telefoner har mulighet for å blokkere uønskede telefoner og meldinger.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 minutt siden):

Det høres ikke logisk ut. SMS er støttet av svært gamle telefoner. MMS krever litt mer oppsett for å fungere, og gir støtte for bilder. 

En SMS sendt fra en annen telefon skal være lik en SMS sendt via et datasystem, det eneste er avsender. I teorien kan det være benyttet tegn i avsender som telefonen ikke støtter, men lite trolig?

Er korrekt telefonnummer registrert hos tannlegen?

Kan melding fra tannlegen ved et uhell være blokkert? Mange telefoner har mulighet for å blokkere uønskede telefoner og meldinger.

Hun var hos tannlegen senest i dag og fikk bekreftet at det var riktig nummer. Det eneste jeg kan tenke meg er at hun ved et uhell har blokkert nummeret, det skal jeg sjekke!

Hun har forøvrig en mobil med kun 2g (ganske sikker) og de stenger nettet neste år, hun bør vel skaffe seg ny mobil innen den tid i alle fall uansett.

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (1 time siden):

Hvor mange siffer er det i telefonnummeret til tannlegen? Bruker han et "betalnummer"?

Fire siffer, tror jeg eventuelt fem. Vet ikke om det er et "betalnummer" men abonnementet har ingen sperringer.

NorsknRev skrev (23 minutter siden):

Det jeg mistenker er at tannlegen sender firesifrede betal-sms og at abonnementet er sperret for slike sms 

Er ingen sperringer på abonnementet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...