Gå til innhold

Står sunt folkevett til forfall?


Anbefalte innlegg

rabler skrev (9 timer siden):

Jeg har barn i alle trinn på skolen og kan fortelle at dette ikke stemmer. De er ikke dummere. Det er mye å kritisere i skolen, men de kravene som stilles til ungdommer  i dagens skole er veldig mye høyere enn da jeg gikk på skolen.

Jeg finner det logisk problematisk å godta påstanden at du har barn i alle trinn på skolen - altså  grunnskolen fra 1 til 10 klassen - 10 barn med 1 års mellomrom - finnes det noen voksne i dette landet som sitter i en slik posisjon?

Men la oss legge den påstanden til side og konsentrere oss om den andre påstanden at kravene som stilles er veldig mye høyere i dag enn tidligere.

Om så var tilfelle burde man jo se resultater av dette i ulike nasjonale prøver. Vel gjør man det?

Nei - svaret er entyding nei - dagens barn gjør det dårligere.

image.thumb.png.63382309f4329727d6eecb8d6544c086.png

kilde : https://www.vg.no/nyheter/i/8qX0bA/nasjonale-proever-nedgang-i-regneferdigheter-til-aattendeklassinger

 

image.thumb.png.5e0211420f9cfabea776aca56ce2f087.png

kilde : https://e24.no/naeringsliv/i/Mn9exm/mattemas

image.thumb.png.c2a2ec574b63be1388691eadf2176491.png

Kilde : https://www.norden.org/no/news/nordisk-rad-bekymrer-seg-pisa-resultater-og-etterlyser-en-felles-nordisk-innsats

Og slik kunne jeg fortsatt å legge frem dokumentasjon på at resultatene ikke blir bedre - men dårligere

Det som derimot HAR blitt bedre er karakterene elevene får på sine prestasjoner. Og også dette stemmer med hva jeg opplever. Det stilles lavere krav og elevene presterer godt på de lavere kravene.  Jeg hadde en prat med min kone i går da vår datter i 7 klasse kom hjem med en matteprøve hvor det var 1 feil på 20 spørsmål. Min kone skrøt veldig av vår datter og synes dette var bra og kunne ikke forstå hvorfor jeg bare trakk på skuldrene og sa helt greit - men jeg gikk inn og så på oppgavene og så at dette var i stor grad spørsmål som ble behandlet også i 4 og 5 klasse. Mao progresjonen i oppgavene var latterlig lav. Og når jeg snakker med min datter så forteller hun det samme - hun kjeder seg og synes undervisningen fokuserer veldig mye på sosiale ferdigheter og lite på faglig innhold. Hun bruker gjerne beskrivelsen : "De bruker opp tiden min" når hun omtaler skolen

Jeg har også kikket litt nærmere i pensum og ser at veldig mye av oppgavene, selv i realfag, går på argumentasjon. Man skal finne frem til argumenter som taler for eller imot fakta. I mitt hode er fakta, fakta - man burde ikke bruke energi på å argumentere for eller imot at 2+2=4 - men våre barn blir altså lært opp til å være skeptiske til alt - selv rene fakta.

Det får meg til å tenke at det kanskje ikke er så rart at "alternative fakta" har fått så stort oppsving de siste årene. Konspirasjonsteorier blomstrer og barn på skolen læres til å stille spørsmålstegn ved alt - selv realfag.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
obygda skrev (På 15.11.2024 den 8.52):

Jeg finner det logisk problematisk å godta påstanden at du har barn i alle trinn på skolen - altså  grunnskolen fra 1 til 10 klassen - 10 barn med 1 års mellomrom - finnes det noen voksne i dette landet som sitter i en slik posisjon?

 

 

De finnes, men det er ikke så veldig mange. Det er mest utbredt hos enkelte innvandrermiljøer tror jeg og hos enkelte veldig konservative kristne etniske nordmenn som er medlemmer i diverse sekter. Ellers tror jeg det er veldig veldig lite vanlig. Jeg kjenner ingen. Men jeg vet de finnes.

 

obygda skrev (På 15.11.2024 den 8.52):

Jeg må si jeg stiller meg overraskende til at danskene skiller seg så mye mer positivt ut med matteegenskaper enn andre nordiske land. Her er det åpenbart noe danskene gjør rett men som vi gjør feil? Kan det være at det er mer krav om prestasjoner?

 

obygda skrev (På 15.11.2024 den 8.52):

 

Og slik kunne jeg fortsatt å legge frem dokumentasjon på at resultatene ikke blir bedre - men dårligere

Det som derimot HAR blitt bedre er karakterene elevene får på sine prestasjoner. Og også dette stemmer med hva jeg opplever. Det stilles lavere krav og elevene presterer godt på de lavere kravene.  Jeg hadde en prat med min kone i går da vår datter i 7 klasse kom hjem med en matteprøve hvor det var 1 feil på 20 spørsmål. Min kone skrøt veldig av vår datter og synes dette var bra og kunne ikke forstå hvorfor jeg bare trakk på skuldrene og sa helt greit - men jeg gikk inn og så på oppgavene og så at dette var i stor grad spørsmål som ble behandlet også i 4 og 5 klasse. Mao progresjonen i oppgavene var latterlig lav. Og når jeg snakker med min datter så forteller hun det samme - hun kjeder seg og synes undervisningen fokuserer veldig mye på sosiale ferdigheter og lite på faglig innhold. Hun bruker gjerne beskrivelsen : "De bruker opp tiden min" når hun omtaler skolen

Jeg har også kikket litt nærmere i pensum og ser at veldig mye av oppgavene, selv i realfag, går på argumentasjon. Man skal finne frem til argumenter som taler for eller imot fakta. I mitt hode er fakta, fakta - man burde ikke bruke energi på å argumentere for eller imot at 2+2=4 - men våre barn blir altså lært opp til å være skeptiske til alt - selv rene fakta.

Det får meg til å tenke at det kanskje ikke er så rart at "alternative fakta" har fått så stort oppsving de siste årene. Konspirasjonsteorier blomstrer og barn på skolen læres til å stille spørsmålstegn ved alt - selv realfag.

 

Du peker på noe veldig vesentlig her. Jeg vil også anta at skolenedstengingene i coronatiden har skapt et langvarig etterslep når det gjelder skoleevner som det vil ta en del år å rette opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Beyma skrev (På 13.11.2024 den 10:35 AM):

Nå begynner det å bli vanskelig å orientere seg. Jeg ser på meg selv som en oppegående person med ganske alminnelige verdier, de samme jeg tror de fleste andre i det norske samfunnet deler.

Men nå opplever jeg at folk jeg har lyttet til i årevis, kommer med stadig mer kontroversielle uttalelser. Trump er igjen blitt president, FrP stormer frem, og personer som tidligere bare ville blitt avfeid som ekstreme, får nå oppmerksomhet fra tusenvis.

Jeg synes det er ganske enkelt. Jeg er enig i at personer jeg har lyttet til tidligere (i det minste til en viss grad) har kommet med "kontroversielle uttalelser", men det gjør at jeg ser hvem de egentlig er.

Covid og krigen i Ukraina gjorde så masken falt for mange. De avslørte seg som uforskammede løgnere, og viste at de var villige til å si hva som helst.

Dette har gjort det enklere å sortere i hvem som har noe av verdi å komme med. Hvem som faktisk har gode holdninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

De finnes, men det er ikke så veldig mange. Det er mest utbredt hos enkelte innvandrermiljøer tror jeg og hos enkelte veldig konservative kristne etniske nordmenn som er medlemmer i diverse sekter. Ellers tror jeg det er veldig veldig lite vanlig. Jeg kjenner ingen. Men jeg vet de finnes.

 

Jeg må si jeg stiller meg overraskende til at danskene skiller seg så mye mer positivt ut med matteegenskaper enn andre nordiske land. Her er det åpenbart noe danskene gjør rett men som vi gjør feil? Kan det være at det er mer krav om prestasjoner?

 

Du peker på noe veldig vesentlig her. Jeg vil også anta at skolenedstengingene i coronatiden har skapt et langvarig etterslep når det gjelder skoleevner som det vil ta en del år å rette opp.

Morsomt du tar opp korona tiden. Den tiden er noe barnet her savner. Det nok store variasjoner hvordan denne tiden ble brukt og håndtert - og jeg vil ikke trekke noen konklusjon bare basert på vår familie.

Men jeg klarte da å i alle fall å lære bort all den matematikken som vårt barn som nå går i 7 klasse i lærer i dag  - og dette skjedde jo i 2020 og nå over 4 år senere - så har altså tiden stått stille for dette barnet  mhp å lære noe nytt innen matematikk. 

Jeg måtte nesten verifisere dette og dro frem noen gamle notater og oppgaver som hun jobbet med den gangen - og det stemmer.  Ikke rart hun kjeder seg i dagens skole og sier at skolen bare bruker opp tiden hennes.  Om noe så tror jeg kanskje at tiden etter korona har gjort at skolene har fokusert mye på det sosiale - kanskje mindre på det faglige.  Nå sier min datter at de har leketid hver morgen før undervisningen starter - og vi snakker altså om en 7 klassing her. De drar f.eks frem lekebiler og annet som barna skal få utfolde seg med - på 7 trinn.  Det er veldig forskjellig fra min tid på skolen, men for alt jeg vet kan det jo ha noe for seg...eller?

Lenke til kommentar

Sunt folkevett har vært "ut" en god stund nå. En stor klisjé er at "verden vil bedras", men det er jo en klisjé av en grunn. 

Mye av årsaken til dette er jo selvsagt Internett. Ikke av "barnet ditt blir drapsmann av å spille GTA" konspirasjonene men heller av den enkle grunnen at det flommer over av meninger der ute nå, meninger som ikke var mulig å spre i nærheten av like raskt/bredt for bare noen tiår siden. 

Nå blir jo stadig mer av innholdet AI-generert også, noe som forsøpler enda mer. Dette må vi ta stilling til som veldig unge, og det fører til at meningene blir dratt ut til det virkelige livet. 

Samtidig er majoriteten av foreldre så travle med jobb og selvrealisering at de overlater alt av veiledning til skole eller fritidsklubber. 

Selv om jeg er glad i en god bok anser jeg ikke bøker som en nødvendighet for å opprettholde sunt folkevett. Men at man selv skjønner at man ikke kan presentere hele saken (avhengig av hva saken faktisk er) via et 8 sekundersklipp på "sett inn generisk sosial media her" anser jeg som en selvfølge. 

Nå handler lite om fakta og mye om følelser. 

-Vi føler at det er klimavennlig med elbiler

-Vi føler at det er solidarisk å dele strømmen vår med alle andre uten noen begrensninger

-Vi føler at det er lettvint å skattlegge de rike

-Vi føler at han der morsomme kjendisen kan politikk bedre enn politikere, så da stemmer vi på han 

-Vi føler at overvåkning fører til trygghet

Der har jeg nok påstander til å gjøre flesteparten sånn passe forbanna. 

Poenget er at alt det ovenfor føles så utrolig riktig for noen. Uansett hva jeg gjør så klarer jeg ikke å overbevise noen fra elbilforeningen om at elbiler ikke er klimavennlige, noen fra fra venstresiden om at strømprisen vår kunne vært unngått utrolig lett, hele det politiske maskineriet om at det er de som må ta seg sammen når de taper mot Trump 2 ganger eller våre egne innbyggere at kriminaliteten er høyere enn noen gang til tross for at vi har sagt fra oss omtrent alle personvernsrettigheter. (Ja og de rike stikker forresten til andre land om de skattlegges nok)

For alle disse menneskene og gruppene bare føler at de har rett. De føler det langt inn i hjerterota. Og den trumfer dessverre alt av folkevett. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Cyrio said:

Sunt folkevett har vært "ut" en god stund nå. En stor klisjé er at "verden vil bedras", men det er jo en klisjé av en grunn. 

Mye av årsaken til dette er jo selvsagt Internett. Ikke av "barnet ditt blir drapsmann av å spille GTA" konspirasjonene men heller av den enkle grunnen at det flommer over av meninger der ute nå, meninger som ikke var mulig å spre i nærheten av like raskt/bredt for bare noen tiår siden. 

Nå blir jo stadig mer av innholdet AI-generert også, noe som forsøpler enda mer. Dette må vi ta stilling til som veldig unge, og det fører til at meningene blir dratt ut til det virkelige livet. 

Samtidig er majoriteten av foreldre så travle med jobb og selvrealisering at de overlater alt av veiledning til skole eller fritidsklubber. 

Selv om jeg er glad i en god bok anser jeg ikke bøker som en nødvendighet for å opprettholde sunt folkevett. Men at man selv skjønner at man ikke kan presentere hele saken (avhengig av hva saken faktisk er) via et 8 sekundersklipp på "sett inn generisk sosial media her" anser jeg som en selvfølge. 

Nå handler lite om fakta og mye om følelser. 

-Vi føler at det er klimavennlig med elbiler

-Vi føler at det er solidarisk å dele strømmen vår med alle andre uten noen begrensninger

-Vi føler at det er lettvint å skattlegge de rike

-Vi føler at han der morsomme kjendisen kan politikk bedre enn politikere, så da stemmer vi på han 

-Vi føler at overvåkning fører til trygghet

Der har jeg nok påstander til å gjøre flesteparten sånn passe forbanna. 

Poenget er at alt det ovenfor føles så utrolig riktig for noen. Uansett hva jeg gjør så klarer jeg ikke å overbevise noen fra elbilforeningen om at elbiler ikke er klimavennlige, noen fra fra venstresiden om at strømprisen vår kunne vært unngått utrolig lett, hele det politiske maskineriet om at det er de som må ta seg sammen når de taper mot Trump 2 ganger eller våre egne innbyggere at kriminaliteten er høyere enn noen gang til tross for at vi har sagt fra oss omtrent alle personvernsrettigheter. (Ja og de rike stikker forresten til andre land om de skattlegges nok)

For alle disse menneskene og gruppene bare føler at de har rett. De føler det langt inn i hjerterota. Og den trumfer dessverre alt av folkevett. 

 Bra skrevet!

Det eneste jeg har å kommentere er:  -Vi føler at han der morsomme kjendisen kan politikk bedre enn politikere, så da stemmer vi på han 

Da tenker vi vel på en viss T her tenker jeg.

-Vi føler at en kvinne som utgir seg for å være svart har det som skal til for å vinne, i kraft at hun er "svart" og kvinne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 13.11.2024 at 10:35 AM, Beyma said:

Jeg kjenner at jeg mister håpet. Har sunt folkevett forsvunnet? Har vi sluttet å bry oss om hverandre?

Nettet har dessverre blitt en radikaliseringsmaskin og ikke det verktøyet for folkeopplysning vi håpet det skulle bli. De fornuftige stemmene drukker i et hav av søppel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 14.11.2024 at 10:48 PM, rabler said:

Jeg har barn i alle trinn på skolen og kan fortelle at dette ikke stemmer. De er ikke dummere. Det er mye å kritisere i skolen, men de kravene som stilles til ungdommer  i dagens skole er veldig mye høyere enn da jeg gikk på skolen.

Det er en myte. Elevene er ikke nødvendigvis dummere, men de har mye mindre kunnskap enn tidligere. Kravene som stilles til ungdommene på skolen idag er mye lavere enn tidligere. 

Et av kjerneproblemene i dagens læreplan er ideen om at man ikke trenger å kunne noe for å diskutere det. Man fremstiller det som om ferdigheter som "kritisk tenkning" er uavhengig av kunnskap om det man skal tenke kritisk rundt. Ungdommene skal utforske, drøfte og diskutere men de skal aldri kunne noe. Kunnskap er noe man liksom skal google der og da når man trenger det. Kunnskapsnivået synker dramatisk i skolen, og det er aller mest tydelig i fag som matematikk, som i vedig stor grad bygger på tidligere kunnskaper. Når de ikke er der senker man bare nivået ytterligere slik man har gjort i mange år allerede.

I norsk skole blir elevene lært opp til at alle meninger er like gode, uansett om de er basert på kunnskap eller ei. De har heller ikke kunnskap til å avgjøre hva som er basert på fakta og hva som ikke er det. Det gjør dem til enkle offere i møte med radikale meninger på nett.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...