Gå til innhold

Står sunt folkevett til forfall?


Anbefalte innlegg

rabler skrev (9 timer siden):

Jeg har barn i alle trinn på skolen og kan fortelle at dette ikke stemmer. De er ikke dummere. Det er mye å kritisere i skolen, men de kravene som stilles til ungdommer  i dagens skole er veldig mye høyere enn da jeg gikk på skolen.

Jeg finner det logisk problematisk å godta påstanden at du har barn i alle trinn på skolen - altså  grunnskolen fra 1 til 10 klassen - 10 barn med 1 års mellomrom - finnes det noen voksne i dette landet som sitter i en slik posisjon?

Men la oss legge den påstanden til side og konsentrere oss om den andre påstanden at kravene som stilles er veldig mye høyere i dag enn tidligere.

Om så var tilfelle burde man jo se resultater av dette i ulike nasjonale prøver. Vel gjør man det?

Nei - svaret er entyding nei - dagens barn gjør det dårligere.

image.thumb.png.63382309f4329727d6eecb8d6544c086.png

kilde : https://www.vg.no/nyheter/i/8qX0bA/nasjonale-proever-nedgang-i-regneferdigheter-til-aattendeklassinger

 

image.thumb.png.5e0211420f9cfabea776aca56ce2f087.png

kilde : https://e24.no/naeringsliv/i/Mn9exm/mattemas

image.thumb.png.c2a2ec574b63be1388691eadf2176491.png

Kilde : https://www.norden.org/no/news/nordisk-rad-bekymrer-seg-pisa-resultater-og-etterlyser-en-felles-nordisk-innsats

Og slik kunne jeg fortsatt å legge frem dokumentasjon på at resultatene ikke blir bedre - men dårligere

Det som derimot HAR blitt bedre er karakterene elevene får på sine prestasjoner. Og også dette stemmer med hva jeg opplever. Det stilles lavere krav og elevene presterer godt på de lavere kravene.  Jeg hadde en prat med min kone i går da vår datter i 7 klasse kom hjem med en matteprøve hvor det var 1 feil på 20 spørsmål. Min kone skrøt veldig av vår datter og synes dette var bra og kunne ikke forstå hvorfor jeg bare trakk på skuldrene og sa helt greit - men jeg gikk inn og så på oppgavene og så at dette var i stor grad spørsmål som ble behandlet også i 4 og 5 klasse. Mao progresjonen i oppgavene var latterlig lav. Og når jeg snakker med min datter så forteller hun det samme - hun kjeder seg og synes undervisningen fokuserer veldig mye på sosiale ferdigheter og lite på faglig innhold. Hun bruker gjerne beskrivelsen : "De bruker opp tiden min" når hun omtaler skolen

Jeg har også kikket litt nærmere i pensum og ser at veldig mye av oppgavene, selv i realfag, går på argumentasjon. Man skal finne frem til argumenter som taler for eller imot fakta. I mitt hode er fakta, fakta - man burde ikke bruke energi på å argumentere for eller imot at 2+2=4 - men våre barn blir altså lært opp til å være skeptiske til alt - selv rene fakta.

Det får meg til å tenke at det kanskje ikke er så rart at "alternative fakta" har fått så stort oppsving de siste årene. Konspirasjonsteorier blomstrer og barn på skolen læres til å stille spørsmålstegn ved alt - selv realfag.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
obygda skrev (På 15.11.2024 den 8.52):

Jeg finner det logisk problematisk å godta påstanden at du har barn i alle trinn på skolen - altså  grunnskolen fra 1 til 10 klassen - 10 barn med 1 års mellomrom - finnes det noen voksne i dette landet som sitter i en slik posisjon?

 

 

De finnes, men det er ikke så veldig mange. Det er mest utbredt hos enkelte innvandrermiljøer tror jeg og hos enkelte veldig konservative kristne etniske nordmenn som er medlemmer i diverse sekter. Ellers tror jeg det er veldig veldig lite vanlig. Jeg kjenner ingen. Men jeg vet de finnes.

 

obygda skrev (På 15.11.2024 den 8.52):

Jeg må si jeg stiller meg overraskende til at danskene skiller seg så mye mer positivt ut med matteegenskaper enn andre nordiske land. Her er det åpenbart noe danskene gjør rett men som vi gjør feil? Kan det være at det er mer krav om prestasjoner?

 

obygda skrev (På 15.11.2024 den 8.52):

 

Og slik kunne jeg fortsatt å legge frem dokumentasjon på at resultatene ikke blir bedre - men dårligere

Det som derimot HAR blitt bedre er karakterene elevene får på sine prestasjoner. Og også dette stemmer med hva jeg opplever. Det stilles lavere krav og elevene presterer godt på de lavere kravene.  Jeg hadde en prat med min kone i går da vår datter i 7 klasse kom hjem med en matteprøve hvor det var 1 feil på 20 spørsmål. Min kone skrøt veldig av vår datter og synes dette var bra og kunne ikke forstå hvorfor jeg bare trakk på skuldrene og sa helt greit - men jeg gikk inn og så på oppgavene og så at dette var i stor grad spørsmål som ble behandlet også i 4 og 5 klasse. Mao progresjonen i oppgavene var latterlig lav. Og når jeg snakker med min datter så forteller hun det samme - hun kjeder seg og synes undervisningen fokuserer veldig mye på sosiale ferdigheter og lite på faglig innhold. Hun bruker gjerne beskrivelsen : "De bruker opp tiden min" når hun omtaler skolen

Jeg har også kikket litt nærmere i pensum og ser at veldig mye av oppgavene, selv i realfag, går på argumentasjon. Man skal finne frem til argumenter som taler for eller imot fakta. I mitt hode er fakta, fakta - man burde ikke bruke energi på å argumentere for eller imot at 2+2=4 - men våre barn blir altså lært opp til å være skeptiske til alt - selv rene fakta.

Det får meg til å tenke at det kanskje ikke er så rart at "alternative fakta" har fått så stort oppsving de siste årene. Konspirasjonsteorier blomstrer og barn på skolen læres til å stille spørsmålstegn ved alt - selv realfag.

 

Du peker på noe veldig vesentlig her. Jeg vil også anta at skolenedstengingene i coronatiden har skapt et langvarig etterslep når det gjelder skoleevner som det vil ta en del år å rette opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Beyma skrev (På 13.11.2024 den 10:35 AM):

Nå begynner det å bli vanskelig å orientere seg. Jeg ser på meg selv som en oppegående person med ganske alminnelige verdier, de samme jeg tror de fleste andre i det norske samfunnet deler.

Men nå opplever jeg at folk jeg har lyttet til i årevis, kommer med stadig mer kontroversielle uttalelser. Trump er igjen blitt president, FrP stormer frem, og personer som tidligere bare ville blitt avfeid som ekstreme, får nå oppmerksomhet fra tusenvis.

Jeg synes det er ganske enkelt. Jeg er enig i at personer jeg har lyttet til tidligere (i det minste til en viss grad) har kommet med "kontroversielle uttalelser", men det gjør at jeg ser hvem de egentlig er.

Covid og krigen i Ukraina gjorde så masken falt for mange. De avslørte seg som uforskammede løgnere, og viste at de var villige til å si hva som helst.

Dette har gjort det enklere å sortere i hvem som har noe av verdi å komme med. Hvem som faktisk har gode holdninger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

De finnes, men det er ikke så veldig mange. Det er mest utbredt hos enkelte innvandrermiljøer tror jeg og hos enkelte veldig konservative kristne etniske nordmenn som er medlemmer i diverse sekter. Ellers tror jeg det er veldig veldig lite vanlig. Jeg kjenner ingen. Men jeg vet de finnes.

 

Jeg må si jeg stiller meg overraskende til at danskene skiller seg så mye mer positivt ut med matteegenskaper enn andre nordiske land. Her er det åpenbart noe danskene gjør rett men som vi gjør feil? Kan det være at det er mer krav om prestasjoner?

 

Du peker på noe veldig vesentlig her. Jeg vil også anta at skolenedstengingene i coronatiden har skapt et langvarig etterslep når det gjelder skoleevner som det vil ta en del år å rette opp.

Morsomt du tar opp korona tiden. Den tiden er noe barnet her savner. Det nok store variasjoner hvordan denne tiden ble brukt og håndtert - og jeg vil ikke trekke noen konklusjon bare basert på vår familie.

Men jeg klarte da å i alle fall å lære bort all den matematikken som vårt barn som nå går i 7 klasse i lærer i dag  - og dette skjedde jo i 2020 og nå over 4 år senere - så har altså tiden stått stille for dette barnet  mhp å lære noe nytt innen matematikk. 

Jeg måtte nesten verifisere dette og dro frem noen gamle notater og oppgaver som hun jobbet med den gangen - og det stemmer.  Ikke rart hun kjeder seg i dagens skole og sier at skolen bare bruker opp tiden hennes.  Om noe så tror jeg kanskje at tiden etter korona har gjort at skolene har fokusert mye på det sosiale - kanskje mindre på det faglige.  Nå sier min datter at de har leketid hver morgen før undervisningen starter - og vi snakker altså om en 7 klassing her. De drar f.eks frem lekebiler og annet som barna skal få utfolde seg med - på 7 trinn.  Det er veldig forskjellig fra min tid på skolen, men for alt jeg vet kan det jo ha noe for seg...eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sunt folkevett har vært "ut" en god stund nå. En stor klisjé er at "verden vil bedras", men det er jo en klisjé av en grunn. 

Mye av årsaken til dette er jo selvsagt Internett. Ikke av "barnet ditt blir drapsmann av å spille GTA" konspirasjonene men heller av den enkle grunnen at det flommer over av meninger der ute nå, meninger som ikke var mulig å spre i nærheten av like raskt/bredt for bare noen tiår siden. 

Nå blir jo stadig mer av innholdet AI-generert også, noe som forsøpler enda mer. Dette må vi ta stilling til som veldig unge, og det fører til at meningene blir dratt ut til det virkelige livet. 

Samtidig er majoriteten av foreldre så travle med jobb og selvrealisering at de overlater alt av veiledning til skole eller fritidsklubber. 

Selv om jeg er glad i en god bok anser jeg ikke bøker som en nødvendighet for å opprettholde sunt folkevett. Men at man selv skjønner at man ikke kan presentere hele saken (avhengig av hva saken faktisk er) via et 8 sekundersklipp på "sett inn generisk sosial media her" anser jeg som en selvfølge. 

Nå handler lite om fakta og mye om følelser. 

-Vi føler at det er klimavennlig med elbiler

-Vi føler at det er solidarisk å dele strømmen vår med alle andre uten noen begrensninger

-Vi føler at det er lettvint å skattlegge de rike

-Vi føler at han der morsomme kjendisen kan politikk bedre enn politikere, så da stemmer vi på han 

-Vi føler at overvåkning fører til trygghet

Der har jeg nok påstander til å gjøre flesteparten sånn passe forbanna. 

Poenget er at alt det ovenfor føles så utrolig riktig for noen. Uansett hva jeg gjør så klarer jeg ikke å overbevise noen fra elbilforeningen om at elbiler ikke er klimavennlige, noen fra fra venstresiden om at strømprisen vår kunne vært unngått utrolig lett, hele det politiske maskineriet om at det er de som må ta seg sammen når de taper mot Trump 2 ganger eller våre egne innbyggere at kriminaliteten er høyere enn noen gang til tross for at vi har sagt fra oss omtrent alle personvernsrettigheter. (Ja og de rike stikker forresten til andre land om de skattlegges nok)

For alle disse menneskene og gruppene bare føler at de har rett. De føler det langt inn i hjerterota. Og den trumfer dessverre alt av folkevett. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Cyrio said:

Sunt folkevett har vært "ut" en god stund nå. En stor klisjé er at "verden vil bedras", men det er jo en klisjé av en grunn. 

Mye av årsaken til dette er jo selvsagt Internett. Ikke av "barnet ditt blir drapsmann av å spille GTA" konspirasjonene men heller av den enkle grunnen at det flommer over av meninger der ute nå, meninger som ikke var mulig å spre i nærheten av like raskt/bredt for bare noen tiår siden. 

Nå blir jo stadig mer av innholdet AI-generert også, noe som forsøpler enda mer. Dette må vi ta stilling til som veldig unge, og det fører til at meningene blir dratt ut til det virkelige livet. 

Samtidig er majoriteten av foreldre så travle med jobb og selvrealisering at de overlater alt av veiledning til skole eller fritidsklubber. 

Selv om jeg er glad i en god bok anser jeg ikke bøker som en nødvendighet for å opprettholde sunt folkevett. Men at man selv skjønner at man ikke kan presentere hele saken (avhengig av hva saken faktisk er) via et 8 sekundersklipp på "sett inn generisk sosial media her" anser jeg som en selvfølge. 

Nå handler lite om fakta og mye om følelser. 

-Vi føler at det er klimavennlig med elbiler

-Vi føler at det er solidarisk å dele strømmen vår med alle andre uten noen begrensninger

-Vi føler at det er lettvint å skattlegge de rike

-Vi føler at han der morsomme kjendisen kan politikk bedre enn politikere, så da stemmer vi på han 

-Vi føler at overvåkning fører til trygghet

Der har jeg nok påstander til å gjøre flesteparten sånn passe forbanna. 

Poenget er at alt det ovenfor føles så utrolig riktig for noen. Uansett hva jeg gjør så klarer jeg ikke å overbevise noen fra elbilforeningen om at elbiler ikke er klimavennlige, noen fra fra venstresiden om at strømprisen vår kunne vært unngått utrolig lett, hele det politiske maskineriet om at det er de som må ta seg sammen når de taper mot Trump 2 ganger eller våre egne innbyggere at kriminaliteten er høyere enn noen gang til tross for at vi har sagt fra oss omtrent alle personvernsrettigheter. (Ja og de rike stikker forresten til andre land om de skattlegges nok)

For alle disse menneskene og gruppene bare føler at de har rett. De føler det langt inn i hjerterota. Og den trumfer dessverre alt av folkevett. 

 Bra skrevet!

Det eneste jeg har å kommentere er:  -Vi føler at han der morsomme kjendisen kan politikk bedre enn politikere, så da stemmer vi på han 

Da tenker vi vel på en viss T her tenker jeg.

-Vi føler at en kvinne som utgir seg for å være svart har det som skal til for å vinne, i kraft at hun er "svart" og kvinne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 13.11.2024 at 10:35 AM, Beyma said:

Jeg kjenner at jeg mister håpet. Har sunt folkevett forsvunnet? Har vi sluttet å bry oss om hverandre?

Nettet har dessverre blitt en radikaliseringsmaskin og ikke det verktøyet for folkeopplysning vi håpet det skulle bli. De fornuftige stemmene drukker i et hav av søppel. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 14.11.2024 at 10:48 PM, rabler said:

Jeg har barn i alle trinn på skolen og kan fortelle at dette ikke stemmer. De er ikke dummere. Det er mye å kritisere i skolen, men de kravene som stilles til ungdommer  i dagens skole er veldig mye høyere enn da jeg gikk på skolen.

Det er en myte. Elevene er ikke nødvendigvis dummere, men de har mye mindre kunnskap enn tidligere. Kravene som stilles til ungdommene på skolen idag er mye lavere enn tidligere. 

Et av kjerneproblemene i dagens læreplan er ideen om at man ikke trenger å kunne noe for å diskutere det. Man fremstiller det som om ferdigheter som "kritisk tenkning" er uavhengig av kunnskap om det man skal tenke kritisk rundt. Ungdommene skal utforske, drøfte og diskutere men de skal aldri kunne noe. Kunnskap er noe man liksom skal google der og da når man trenger det. Kunnskapsnivået synker dramatisk i skolen, og det er aller mest tydelig i fag som matematikk, som i vedig stor grad bygger på tidligere kunnskaper. Når de ikke er der senker man bare nivået ytterligere slik man har gjort i mange år allerede.

I norsk skole blir elevene lært opp til at alle meninger er like gode, uansett om de er basert på kunnskap eller ei. De har heller ikke kunnskap til å avgjøre hva som er basert på fakta og hva som ikke er det. Det gjør dem til enkle offere i møte med radikale meninger på nett.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 16.11.2024 den 9:58 AM):

Har man justert for innvandring? Kan det være at nyankomne elever trekker ned snittet i lesing fordi de av naturlige årsaker ikke har norsk som morsmål?

Jeg tror du kan være inne på noe der. Det var også noe; det er en stund tilbake; men hvor man i Oslo faktisk jukset med resultatet på de nasjonale prøvene, ved å bevisst utelate elever med størst lærevansker fra prøvene og nivået dermed ble høyere.

Det kan jo kanskje forklare NOE av forskjellen mellom Norge og Danmark i denne sammenhengen - Danmark startet for over 20 år siden nå med en nyskapende streng innvandringspolitikk med skjerpede krav til integrering og deltakelse i samfunnet. I samme periode har Norge hatt rekordstor høy innvandring og har vel nå større andel ikke-vestlige innvandrere enn Danmark både per capita og i absolutte tall så ja du er nok inne på noe der. Selv om det selvfølgelig ikke er hele forklaringen; flere elementer spiller inn; men ja; det er nok absolutt en av flere forklaringer her.

 

obygda skrev (På 16.11.2024 den 10:15 AM):

Morsomt du tar opp korona tiden. Den tiden er noe barnet her savner. Det nok store variasjoner hvordan denne tiden ble brukt og håndtert - og jeg vil ikke trekke noen konklusjon bare basert på vår familie.

Men jeg klarte da å i alle fall å lære bort all den matematikken som vårt barn som nå går i 7 klasse i lærer i dag  - og dette skjedde jo i 2020 og nå over 4 år senere - så har altså tiden stått stille for dette barnet  mhp å lære noe nytt innen matematikk. 

 

Bra å lese at du tok ansvar. Men desverre regner jeg med at alt for mange foreldre tillot at barna brukte denne nedsteningstiden som ekstra lang skolefri. Husker en lengre skolestreik fra min barndom hvor mine egne foreldre gjorde det klart at "nei, lærerstreik betyr slett ikke at du har fri". Men ikke alle viser det ansvaret. Og desverre stadig færre er jeg redd - og som har gjort TikTok til barnevakt.

 

obygda skrev (På 16.11.2024 den 10:15 AM):

 

Jeg måtte nesten verifisere dette og dro frem noen gamle notater og oppgaver som hun jobbet med den gangen - og det stemmer.  Ikke rart hun kjeder seg i dagens skole og sier at skolen bare bruker opp tiden hennes.  Om noe så tror jeg kanskje at tiden etter korona har gjort at skolene har fokusert mye på det sosiale - kanskje mindre på det faglige.  Nå sier min datter at de har leketid hver morgen før undervisningen starter - og vi snakker altså om en 7 klassing her. De drar f.eks frem lekebiler og annet som barna skal få utfolde seg med - på 7 trinn.  Det er veldig forskjellig fra min tid på skolen, men for alt jeg vet kan det jo ha noe for seg...eller?

Lekebiler?? Lekebiler - i SYVENDE KLASSE? Det er jammen verre enn jeg trodde. Jeg mener - i min oppvekst var det noe vi hadde i barnehagen; men her i 2024 snakker vi om trinnet før ungdomsskolen? Vel; det forklarer kanskje hvorfor jeg oppfatter tenåringer jeg ser som så til de grader langt mindre modne enn det jeg selv husker at vi var da jeg var på den alderen. Det er ikke bare aldersbias; det er nok reellt. Og hvorfor såpass mange av den yngre generasjonen voksne; ja ikke bare i 20-årsalderen men også etter at de har passert 30 snakker som fjortiser. "Førtiser" er et nybegrep jeg har hørt. Her i vår leste jeg også om 15-åringer som velger seg pizza og taco som konfirmasjonsmiddag(slikt var absolutt uhørt i min tid). Man blir rett og slett ikke motivert til å innstille seg på at man en dag skal man bli voksen.

Nei, det kan absolutt ikke ha noe for seg og er absolutt urovekkende med tanke på hvordan de går ut i verden når de har blitt "voksne". Ikke rart kunnskapsnivået her til lands er synkende og selv samfunnsdebatter er et intellektuelt katastrofeområde. Og nå vil noen atpåtil senke stemmerettsalderen - for en stadig mer infantilisert yngre generasjon. Hjelpe meg; den bør heves. Helt til 28 år.

Man kan jo lure på hva de tenker på de som sitter og tenker ut dette i departementer og skoleledelser å behandle ungsomsskoleelever som barnehagebarn. Må være noen ekstremt livsfjerne pedagogikere som politikerne gjør klokt i å ikke lytte til.

Og mens jeg svarer på alt dette skummer jeg meg gjennom nyhetene den morgenen og kommer over dette:

https://www.nrk.no/norge/krever-reform_-mer-lek_-mindre-skole-1.17128148

Som du bevitner så leker de fortsatt i 7.klasse men noen ombord på Titanics første klasse synes ikke det er nok. Vi kan nok snart få en utvikling man har sett i flere land(hei til USA)hvor foreldre med ressurser og ansvarsfølelse sender sine barn til privatskoler mens den offentlige skolen sitter der igjen som noe som betraktes som en fordummingsanstalt; men også med det resultatet at de beste lærerne hopper over til privatskoler mens den offentlige ender opp med tredjesorteringslærere og vi får økre klasseforskjeller også innen kunnskapsnivå. Men det er kanskje noe man ønsker seg innerst inne, hvem vet?

 

Cyrio skrev (På 16.11.2024 den 10:57 AM):

 

Poenget er at alt det ovenfor føles så utrolig riktig for noen. Uansett hva jeg gjør så klarer jeg ikke å overbevise noen fra elbilforeningen om at elbiler ikke er klimavennlige, noen fra fra venstresiden om at strømprisen vår kunne vært unngått utrolig lett, hele det politiske maskineriet om at det er de som må ta seg sammen når de taper mot Trump 2 ganger eller våre egne innbyggere at kriminaliteten er høyere enn noen gang til tross for at vi har sagt fra oss omtrent alle personvernsrettigheter. (Ja og de rike stikker forresten til andre land om de skattlegges nok)

For alle disse menneskene og gruppene bare føler at de har rett. De føler det langt inn i hjerterota. Og den trumfer dessverre alt av folkevett. 

Alt dette med opphevelse av personversnrettigheter(som har skjedd i det åpne men uten noen nevneverdig debatt fordi media har sviktet sin rolle i å være vaktbikkje)kunne man jo mistanke om å egentlig handle om at politikere ønsker kontroll av mulige politiske utfordrere, men det ville vel vært konspiratorisk? Eller....?

Det er ihvertfall pussig hvordan de tydeligvis mener at det er viktigere enn noensinne å spionere på befolkningen, mye mer enn under den kalde krigen.

I USA ser man jo nå et tegn til selvransakelse hos Demokratene etter valgnederlaget og en erkjennelse av at uten arbeiderklassen på sin side har man tapt og at identitespolitikk aldri kan erstatte klassepolitikk. Jeg regner med at "arbeider"-partiet kommer til å gå gjennom den samme selvransakelsen etter valgnederlaget i september neste år, men først da; først når de negative tallene lyser mot dem. Frem til da vil de fortsatt leve på livsløgner om Norge som skal ta ledelsen i en gyllen fremtid med "grønt skifte", som er alt annet enn grønt og nekte å se køene foran Fattighuset og Matsentralen.

Det er jo også en annen ting vi har i Norge med dette ideologiske uvesenet hvor man er mest opptatt av at ens eget parti SKAL ha rett til tross for at empirien forteller noe annet. Det handler om ideologi på nærmest kultaktig nivå. Å justere kartet etter terrenget later til å være helt uaktuelt og det gjør på en måte våre politikere til ideologisk konservative på et langt sterkere nivå enn i våre naboland hvor det er større vilje til å tenke nyskapende og pragmatisk fremfor å klore seg til dogmer som man er flasket opp med men som tross alt ble skapt i en annen tid og for et annet samfunn og ikke oppjustert til virkeligheten i 2024.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (På 16.11.2024 den 11:41 AM):

 Bra skrevet!

Det eneste jeg har å kommentere er:  -Vi føler at han der morsomme kjendisen kan politikk bedre enn politikere, så da stemmer vi på han 

Da tenker vi vel på en viss T her tenker jeg.

-Vi føler at en kvinne som utgir seg for å være svart har det som skal til for å vinne, i kraft at hun er "svart" og kvinne.

Inkludering er vel og bra men på andre områder kan og skal det kun være de meriokratiske reglene som gjelder. Som piloter, kirurger, generaler - og supermaktsledere med tilgang til atomknappen. Skjønt det virker som om det er umulighet å få de beste i akkurat DEN posisjonen i USA dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Morromann said:

Inkludering er vel og bra men på andre områder kan og skal det kun være de meriokratiske reglene som gjelder. Som piloter, kirurger, generaler - og supermaktsledere med tilgang til atomknappen. Skjønt det virker som om det er umulighet å få de beste i akkurat DEN posisjonen i USA dog.

Demokratenes mellomvalg legger langt mindre opp til meritokrati enn republikanernes mellomvalg.  

Demokratene: Bruker superdelegater i primærvalgprosessen, noe som betyr at partiledere og embetsmenn har en viss innflytelse på hvem som blir kandidaten. Dette har vært kontroversielt fordi det kan gi partieliten mer makt.

Republikanerne: Har ikke superdelegater i samme grad, og valget av presidentkandidat er mer direkte basert på stemmene fra partiets medlemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...