agvg Skrevet torsdag kl 15:12 Del Skrevet torsdag kl 15:12 (endret) :utakt skrev (40 minutter siden): Noe av det viktigste jeg lærte i studietiden er at det er mye jeg ikke kan noe om. Vi er en ganske godt utdannet befolkning, så jeg vil jo egentlig tro at de fleste av oss er klar over det, men likevel er det en tendens til at kommentarfeltet har løsningene på alt. Noen uker i Når man får stadig smalere kunnskap ser man verden og problemene igjennom ett nøkkelhull, og det perspektivet er alt man ser og bryr seg om. Dette skaper stadig mer kompliserte prosesser som koster enormt med tid og penger, selv relativt enkle ting kan blåses opp og lages problemer ut av. Man skal faktisk ikke ta for gitt at kompliserte svar på de enkleste ting produserer noen bedre løsninger. Vi skryter av hvor utdannet vi er men vi produserer stadig mindre, vi forsker og produktutvikler langt mindre enn våre naboland. Jeg lurer ofte på hva "kunnskapsnasjonen" vi hevder ha og egentlig betyr og driver med. Selv de enkleste jobber og oppgaver blir snart uløselige jmf alle krav, dokumentasjon og prosesser man bygger opp. Vi har store mengder folk som kan definere problemer og fundere på løsninger men snart ingen til og gjøre arbeidet. Endret torsdag kl 15:16 av agvg 2 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet torsdag kl 15:32 Del Skrevet torsdag kl 15:32 (endret) PosteMonopolet skrev (29 minutter siden): Jeg forstår godt at folk er i mot klimatiltakene. Politikere truer stadig med å legge ned oljeproduksjonen så fort som mulig uten å snakke om hvordan unngå de negative konsekvensene dette får for Norge. Jeg spurte ChatGPT: "Hvilke konsekvenser vil det få for Norge å legge ned oljeproduksjonen over natten?". Fikk dette som svar Ingen norske partier har foreslått å legge ned oljeproduksjonen over natten. Flere partier foreslår utfasing, som er det som trengs på sikt. Flertallet ønsker fortsatt produksjon av olje samtidig som man setter igang tiltak for å få ned utslippne og legge om til en ren, grønn, fornybar fremtid i tråd med våre klimaforpliktelser i Paris-avtalen. Endret torsdag kl 15:33 av GP950mAh 4 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet torsdag kl 15:51 Del Skrevet torsdag kl 15:51 GP950mAh skrev (16 minutter siden): Ingen norske partier har foreslått å legge ned oljeproduksjonen over natten. Flere partier foreslår utfasing, som er det som trengs på sikt. Flertallet ønsker fortsatt produksjon av olje samtidig som man setter igang tiltak for å få ned utslippne og legge om til en ren, grønn, fornybar fremtid i tråd med våre klimaforpliktelser i Paris-avtalen. Å joda, her er eksempel på noen som vil ha en sluttdato for oljen: https://www.altaposten.no/meninger/i/0VraOE/sett-en-sluttdato-for-olje-og-gass-i-norge-innen-2035 2 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet torsdag kl 16:01 Del Skrevet torsdag kl 16:01 Dumskap og galskap har tatt over for folkevett... 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet torsdag kl 16:02 Del Skrevet torsdag kl 16:02 6 minutes ago, PosteMonopolet said: Å joda, her er eksempel på noen som vil ha en sluttdato for oljen: https://www.altaposten.no/meninger/i/0VraOE/sett-en-sluttdato-for-olje-og-gass-i-norge-innen-2035 Påstanden var ikke at ingen foreslår en sluttdato, men at den foreslåtte datoen ikke er imorgen (over natten), en dato satt til året 2035 samsvarer med det som ble foreslått, utfasing. 5 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet torsdag kl 16:11 Del Skrevet torsdag kl 16:11 Olje og gass vil vel fase seg ut helt av seg selv over tid. 2 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet torsdag kl 16:16 Del Skrevet torsdag kl 16:16 (endret) Atib Azzad skrev (19 minutter siden): Påstanden var ikke at ingen foreslår en sluttdato, men at den foreslåtte datoen ikke er imorgen (over natten), en dato satt til året 2035 samsvarer med det som ble foreslått, utfasing. I atrikelen jeg viser til står det ingenting om utfasing, men heller en sluttdato. Altså kan det tolkes som at all oljeproduksjon skal stoppes ved midnatt på en bestemt dato i år 2035. Endret torsdag kl 16:22 av PosteMonopolet Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet torsdag kl 16:28 Del Skrevet torsdag kl 16:28 2 minutes ago, PosteMonopolet said: I atrikelen jeg viser til står det ingenting om utfasing, men heller en sluttdato. Altså kan det tolkes som at all oljeproduksjon skal stoppes ved midnatt på en bestemt dato. Det er ingen motsetning mellom utfasing og sluttdato, og en foreslått sluttdato 11 år frem i tid må da kunne kvalifisere som en utfasing, ikke over natten. Det burde fremgå nokså tydelig at det ikke er snakk om en bråstopp i 2035, men en utfasing fra nå til da. Legger ved tekst fra AUF's meningsartikkel som du linket til: [...]Overgangen fra olje og gass til fornybar energi, teknologi og grønn industri kan skape tusenvis av nye arbeidsplasser – dersom vi handler nå. Det er på høy tid at Arbeiderpartiet, i samarbeid med fagbevegelsen og næringslivet, legger til rette for en strukturert og rettferdig omstilling. Vi må sikre at de som i dag jobber i olje- og gassindustrien får tilgang til opplæring og utdanning som forbereder dem på arbeidsplasser i fremtidens grønne næringer. Samtidig må vi sørge for at næringslivet får støtte til å investere i grønn teknologi, innovasjon og nye løsninger. Dette handler ikke bare om å sette en dato for å stoppe olje- og gassutvinning, men om å skape en plan for hvordan vi kan utnytte våre eksisterende styrker – som kompetanse, innovasjon og teknologi – til å bygge en bærekraftig og grønn fremtid for landet vårt. 2035 er en realistisk tidsramme for å gjennomføre denne overgangen. Det vil ikke bare være et steg mot å møte våre klimaforpliktelser, men også et signal til verden om at Norge er villig til å lede an i kampen mot klimaendringer. Vi må tenke langsiktig og rettferdig. Å sette en sluttdato for olje og gass er ikke et angrep på arbeidsplasser, men en investering i framtiden. 4 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet torsdag kl 16:37 Del Skrevet torsdag kl 16:37 Nåjs, politisk vedtatt satsninger i et industrielt underutviklet land som Norge er jo dømt til og lykkes.... 2 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet torsdag kl 16:55 Del Skrevet torsdag kl 16:55 (endret) 35 minutes ago, Atib Azzad said: 2035 er en realistisk tidsramme for å gjennomføre denne overgangen. Det vil ikke bare være et steg mot å møte våre klimaforpliktelser, men også et signal til verden om at Norge er villig til å lede an i kampen mot klimaendringer. Vi må tenke langsiktig og rettferdig. Å sette en sluttdato for olje og gass er ikke et angrep på arbeidsplasser, men en investering i framtiden. https://edition.cnn.com/2024/10/28/business/volkswagen-factory-closures-layoffs/index.html DETTE er det faktiske resultatet av den suicidale energipolitikken som "grønne" politikere turer fram med. Produksjonsmidlene blir flyttet fra vesten til Kina. Varene blir deretter produsert med kullkraft i Kina og importert hit. Resultatet er dermed at "klimatiltakene" gjør at det produseres mer forurensning enn om vi hadde produsert olje og gass og hadd en fornuftig energipolitikk her i Europa. VI må si nei til "klimapolitikk". Det gjør oss bare svake ovenfor diktaturer som ønsker oss og andre demokratier vondt. Nei til utfasing av noe som helst! Ja til leting etter mer olje og gass! Og PS. ca 10% av statsbudskjettet vårt siste fem år har bestått at trykkede penger. Så noen må være voksne og si at nok er nok! Endret torsdag kl 17:03 av Fatninja 4 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet torsdag kl 17:51 Del Skrevet torsdag kl 17:51 (endret) Her er bildene fra bokhylla min som viser noen av bøkene jeg leser/har lest. Ikke ment å skryte eller noe slikt, men jeg anser bøker som venner som gir meg kunnskaper om mangt. Siden jeg er muslim er det en selvfølge at jeg har en versjon av Koranen, men jeg valgte den som er oversatt til norsk fordi det er det språket jeg kan best. Like stor selvfølge er det å ha Bibelen og Tanakh som oppbevares i hodehøyde, og jeg har stor respekt for alle de hellige bøkene. Endret torsdag kl 17:56 av Boing_80 4 1 3 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet torsdag kl 17:59 Del Skrevet torsdag kl 17:59 Atib Azzad skrev (45 minutter siden): Det er ingen motsetning mellom utfasing og sluttdato, og en foreslått sluttdato 11 år frem i tid må da kunne kvalifisere som en utfasing, ikke over natten. Ok, så var det feil av meg å bruke uttrykket "over natten" i dette tilfellet. Men 11 år er fortsatt skrekkelig kort tid å fase ut oljen. Slik situasjonen er nå med den oljeavhengigheten i verden så bør Norge avvente om det med sluttdato. 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet torsdag kl 18:05 Del Skrevet torsdag kl 18:05 Politirett er greit å ha kunnskaper om. 5 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet torsdag kl 20:26 Del Skrevet torsdag kl 20:26 PosteMonopolet skrev (4 timer siden): Å joda, her er eksempel på noen som vil ha en sluttdato for oljen: https://www.altaposten.no/meninger/i/0VraOE/sett-en-sluttdato-for-olje-og-gass-i-norge-innen-2035 Et forslag om utfasing om du leste artikkelen før du postet, fra en AUF-politiker som ikke representerer hele partiet. Som sagt har ingen foreslått å legge ned oljeindustrien over natten 3 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet torsdag kl 21:17 Del Skrevet torsdag kl 21:17 3 hours ago, PosteMonopolet said: Ok, så var det feil av meg å bruke uttrykket "over natten" i dette tilfellet. Men 11 år er fortsatt skrekkelig kort tid å fase ut oljen. Slik situasjonen er nå med den oljeavhengigheten i verden så bør Norge avvente om det med sluttdato. Feilen er vel at du forsøkte å tilbakevise påstanden ingen norske partier har foreslått å legge ned oljeproduksjonen over natten, med et meningsinlegg av en ungdomspolitiker som foreslår utfasing. 2 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet torsdag kl 21:48 Del Skrevet torsdag kl 21:48 7 hours ago, obygda said: Tror dessverre sunt bondevett som det heter er på vei ut. Jeg leser også at menneskene faktisk blir dummere for hvert år som går. F.eks viser tester gjennom flere tiår på sesjoner at f.eks kognitive evner er fallene. Realfagskompetansen er fallene også. Og jeg har barn i barneskole og der ser jeg at det man lærer i 3 klasse også havner på pensum i 7 klasse mhp matematikk. Det irriterer barna her fordi de føler at de kaster bort tiden på noe de allerede kan. Men slik har det dessverre blitt. Når mitt barn får skryt for å være flink i matte - og jeg vet at det som presteres er latterlig enkelt og noe jeg selv lærte mye tidligere på skolen enn hva som er tilfelle nå - vel da blir jeg faktisk litt skremt. Så jeg tror vi mennesker, i alle fall i Norge, faktisk er i ferd med å bli dummere - hvorfor vet jeg ikke - men det jeg ser i hverdagen gir indikasjon på det. Det kan også ha noe med samfunnet vi lever i å gjøre også. F.eks innbiller jeg meg at oljerikdommen har gjort oss latere og mer kravstore. Og jeg tror dette med nettbrett og slikt har gjort at mange barn ikke klarer å konsentrere seg over lengre tid. Jeg er også skuffet over en del politikere som viser at de ikke har den kompentansen man burde forvente av mennesker som skal definere regler,lover osv som vi alle skal leve etter. Jeg har barn i alle trinn på skolen og kan fortelle at dette ikke stemmer. De er ikke dummere. Det er mye å kritisere i skolen, men de kravene som stilles til ungdommer i dagens skole er veldig mye høyere enn da jeg gikk på skolen. 2 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet torsdag kl 23:10 Del Skrevet torsdag kl 23:10 Krig og fred skrev (8 timer siden): Vi lever i en tid som er full av ustabilitet og underlige hendelser som går på tvers av logikk og forutsigbarhet. Vi lever i same type tid som våre besteforeldre og oldeforeldre gjorde før 1. og 2. verdens krig. Mye kaos. Mange hendelser. Det er et eller annet som skjer, men jeg klarer ikke sette fingeren på det. Bra serie det min avdøde far digget den serien Londo hadde fin hårsveis 😀 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet fredag kl 05:14 Del Skrevet fredag kl 05:14 (endret) agvg skrev (14 timer siden): Vi skryter av hvor utdannet vi er men vi produserer stadig mindre, vi forsker og produktutvikler langt mindre enn våre naboland. Det stemmer det. Vi er på absolutt bunnplassering i Norden når det gjelder verdiskapning og merkevarebygging men på en solid førsteplass når det gjelder byråkrati og verdiløse bullshitjobber. agvg skrev (14 timer siden): Jeg lurer ofte på hva "kunnskapsnasjonen" vi hevder ha og egentlig betyr og driver med. Skape Europas største stat pr. innbygger? agvg skrev (14 timer siden): Selv de enkleste jobber og oppgaver blir snart uløselige jmf alle krav, dokumentasjon og prosesser man bygger opp. Vi har store mengder folk som kan definere problemer og fundere på løsninger men snart ingen til og gjøre arbeidet. Der har du jo noe av svaret. Ved å gjøre alt så tungt og byråkratisk som mulig så skapes det nok "arbeidsplasser" til alle med samlebåndsproduserte mastergradsstudenter og regjeringen kan skryte av "arbeidsplasser" de har skapt. Men spesielt bærekraftig er det ikke akkurat. PosteMonopolet skrev (13 timer siden): Å joda, her er eksempel på noen som vil ha en sluttdato for oljen: https://www.altaposten.no/meninger/i/0VraOE/sett-en-sluttdato-for-olje-og-gass-i-norge-innen-2035 Jeg bare himler med øynene. Ojojoj er det mulig?....Her ser vi hvordan den yngre generasjonen bare resirkulerer utopiene og fantasiene fra, vel minst to forgående generasjoner som har tatt oljerikdommen for gitt og lever i en fantasiverden med "foregangslandet Norge"; men jeg vet hvor disse fantasiforestillingene kommer fra; det kommer fra minst 30 år med "Norge som foregangsland" i både det ene og det andre; en stor illusjon og bløff som alle som kan rette blikket bare bitte litt utenfor denne selvbedragsbobla kan se er nettopp....selvbedrag. For her mangler det ikke på fullstendig virkelighetsfjerne visjoner og klisjeer: "bærekraftig og klimavennlig økonomi", "grønn omstilling", "grønne og bærekraftige arbeidsplasser", og til selve gullklisjeen: "Norge må lede an i kampen mot klimaendringer"(Norge som allerede har verdens reneste energi, dvs. vannkraften). Bare klisjeer og ingen substans, og ideen om at lille Norge spiller en avgjørende betydning; det er vel slik alle talerne på seminarene AUF holder innbiller dem samtidig som virkeligheten forteller om at Norge er et land med elendig verdiskapning, et overvektig byråkrati og en av verdens verste valutaer. Er dette morgendagens ledere? Og forutsigbart nok nevnes ikke kjernekraft et eneste sted i artikkelen som fornuftige energiløsninger. De har vel blitt drillet i at det ikke lønner seg fra de samme lobbyistene som har infiltrert "arbeider"-partiet. Her ser vi et eksempel på den norske syken: "vi har jo så mye penger, hvorfor ikke bruke den på symbolpolitikk"? Får håpe de tar til vett når de blir voksne. Synes det mest fornuftige skrives i kommentarfeltet under: når skal de som som vil legge ned ta ansvar og ikke bruke ting som er laget av olje? Endret fredag kl 05:16 av Morromann 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet fredag kl 05:32 Del Skrevet fredag kl 05:32 agvg skrev (13 timer siden): Olje og gass vil vel fase seg ut helt av seg selv over tid. Men ingen har noen god ide om hva Norge skal LEVE AV etter oljen? "Fornybar energi" er ihverfall ikke den nye oljen men et digert pengesluk som koster oss skjorta. Norge som ikke evner å drive merkevarebygging ligger ganske dårlig an i forhold til våre naboland. Vest-Europas Venezuela? agvg skrev (12 timer siden): Nåjs, politisk vedtatt satsninger i et industrielt underutviklet land som Norge er jo dømt til og lykkes.... De snakker jo om en "plan" for ny bærekraftig industri og teknologi; og det er jo vel og bra; men problemet er jo hvordan man bedriver planlegging i Norge. En av-byråkratiseringsplan for hvordan man skal gjennomføre og ekkektivisere slike prosesser bør kanskje også iverksettes også og helst i fjor? Fatninja skrev (12 timer siden): https://edition.cnn.com/2024/10/28/business/volkswagen-factory-closures-layoffs/index.html DETTE er det faktiske resultatet av den suicidale energipolitikken som "grønne" politikere turer fram med. Produksjonsmidlene blir flyttet fra vesten til Kina. Varene blir deretter produsert med kullkraft i Kina og importert hit. Resultatet er dermed at "klimatiltakene" gjør at det produseres mer forurensning enn om vi hadde produsert olje og gass og hadd en fornuftig energipolitikk her i Europa. VI må si nei til "klimapolitikk". Det gjør oss bare svake ovenfor diktaturer som ønsker oss og andre demokratier vondt. Nei til utfasing av noe som helst! Ja til leting etter mer olje og gass! At "det grønne skiftet" er en gedigen og regelrett svindel som er alt annet enn "grønn" og "miljøvennlig" bør nå være åpenlyst for alle som kan og vil se og ikke leve på livsløgner. Bevisene ligger der klare og tydelige. Noen trenger å si at keiseren ikke har klær. Vi lever på en løgn som også ruinerer oss mens noen få; det vil si noen promiller av noen promiller av hele menneskeheten kan le hele veien til banken. Fatninja skrev (12 timer siden): Og PS. ca 10% av statsbudskjettet vårt siste fem år har bestått at trykkede penger. Så noen må være voksne og si at nok er nok! Spørsmålet dog er om det norske folk er voksne nok til å tåle å høre sannheten. Vi har forvillet oss for langt inn i våre egne livsløgner alt for lenge nå. Som noen har påpekt er vi blitt som noen bortskjemte unger som lever på en skrantende rikdom som generasjoner før oss slet med å bygge opp. Vi er blitt som fordummede milliardærarvigner som ødsler bort arven. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet fredag kl 07:29 Del Skrevet fredag kl 07:29 Morromann skrev (1 time siden): Men ingen har noen god ide om hva Norge skal LEVE AV etter oljen? YARA kan bokstavelig talt bare starte med høsting av sjeldne jordmineraler: https://www.ngu.no/en/nyheter/norway-hosts-largest-known-deposit-rare-earth-elements-europe Viktig å ikke selge disse rettighetene til Kina eller folk som bor i Sveits. 2 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå