Gå til innhold

Står sunt folkevett til forfall?

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt med på tradisjonelle medier, såkalt mainstream media, men også alternative medier som Twitter (X), Facebook og podkaster i mange år. Jeg har alltid vært interessert i politikk og samfunnsdebatter. Tidligere var det som regel enkelt å skille mellom konspirasjonsteoretikerne og de som kom med gode, folkevettforankrede argumenter.

Nå begynner det å bli vanskelig å orientere seg. Jeg ser på meg selv som en oppegående person med ganske alminnelige verdier, de samme jeg tror de fleste andre i det norske samfunnet deler.

Men nå opplever jeg at folk jeg har lyttet til i årevis, kommer med stadig mer kontroversielle uttalelser. Trump er igjen blitt president, FrP stormer frem, og personer som tidligere bare ville blitt avfeid som ekstreme, får nå oppmerksomhet fra tusenvis.

Det virker som om måten å kommunisere på nå er å ta en bit av sannhet og vri den til det ugjenkjennelige.

For min del var dråpen da jeg så på Debatten på NRK. Partiene som sitter i regjering nå, klarer knapt å svare på spørsmål. De snakker som om de hele tiden blir angrepet, og de store partiene virker ikke lenger i stand til å kommunisere på en tydelig måte.

Det er tøffere tider nå. Krig, økonomi osv. Dette forstår jeg skaper frustrasjon og desperasjon, men er det ingen partier som tror at mennesker tåler å høre tøffe tiltak? Så lenge jeg får en velbegrunnet årsak så skal jeg nok forstå årsaken til en politisk avgjørelse. Men vi får jo ikke lenger dette. Blir politikere stilt spørsmål til, gjør de jo alt for å ikke svare.

Jeg kjenner at jeg mister håpet. Har sunt folkevett forsvunnet? Har vi sluttet å bry oss om hverandre?

Se på tråden om presidentvalget her på diskusjon.no. Jeg føler den tråden forteller mye om det jeg tenker her.

Jeg vet ikke helt hva poenget med dette innlegget er. Jeg kjenner bare en frustrasjon over at samfunnet jeg var vant til, forsvinner. Og jeg synes synd på de yngre generasjonene som må lære seg å navigere i denne offentlige diskursen, når det tydeligvis er så mange av oss som sliter med det.

Håper det kommer noen gode tanker fra andre før dette også bare blir en tråd med drittslenging mellom meningsmotstandere.

Endret av Beyma
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beyma skrev (På 13.11.2024 den 10:35 AM):

Jeg har fulgt med på tradisjonelle medier, såkalt mainstream media, men også alternative medier som Twitter (X), Facebook og podkaster i mange år. Jeg har alltid vært interessert i politikk og samfunnsdebatter. Tidligere var det som regel enkelt å skille mellom konspirasjonsteoretikerne og de som kom med gode, folkevettforankrede argumenter.

Nå begynner det å bli vanskelig å orientere seg. Jeg ser på meg selv som en oppegående person med ganske alminnelige verdier, de samme jeg tror de fleste andre i det norske samfunnet deler.

Men nå opplever jeg at folk jeg har lyttet til i årevis, kommer med stadig mer kontroversielle uttalelser. Trump er igjen blitt president, FrP stormer frem, og personer som tidligere bare ville blitt avfeid som ekstreme, får nå oppmerksomhet fra tusenvis.

Det er et symptom på et samfunn som ikke vil rette opp i systemssvikt og feilslåtte prosjekter. Som prosjekt "grønt skifte" som skulle gjøre "grønn fornybar energi" til den nye oljen men som har kostet skjorta for skattebetalere og utgjør en trussel mot miljø - OG klima og politikerne innser det men de har lagt så mye prestisje i dette at de ikke kan backe tilbake og gir seg hen til desperat ønsketenkning om at det snart skal gå bra.

Men ellers så ser vi jo en berretiget misnøye verden over også med feilslåtte prosjekter og systemer - som den globale "dugnaden" for å stanse et luftveisvirus som ikke lot seg stanse uansett med nedstenginger av økonomien og samfunnet samt politistatlignende metoder og som har skapt inflasjon og ytterligere mistillit til myndigheter. Legg dette sammen med folks tilgang til Internet hvor folk får utløp for frustrasjonen sin i en jungel av kontrære syn; noen berettiget; andre for langt nedi kaninhullet og du har resultatet. Samt algoritmer som splitter og polariserer mennesker.

Vi har en tillitskrise mellom de som styrer og de som blir styrt og når de styrende ikke vil ta sin del av ansvaret men heller gå ned skuta med feilslåtte systemer og prosjekter, ja da får man Trump og andre alternative skikkelser. Jeg kan ikke se hvordan de kunne vente seg noe annet. Samtidig vokser forskjellene mellom de rikeste og de fattigste og det skaper sinne og raseri på bunnen.

Det virker som om måten å kommunisere på nå er å ta en bit av sannhet og vri den til det ugjenkjennelige.

For min del var dråpen da jeg så på Debatten på NRK. Partiene som sitter i regjering nå, klarer knapt å svare på spørsmål. De snakker som om de hele tiden blir angrepet, og de store partiene virker ikke lenger i stand til å kommunisere på en tydelig måte.

Som sagt; de har lagt alle eggene i en kurv og tviholdt på en bestemt type politikk og når de oppdager at det er feilslått får man slike "komiske Ali"-situasjoner hvor de blir nødt til å forsvare seg med meningsløse ordsalater og forsøk på å vri samtalen over til å handle om noe annet. Man kan jo også tippe at de har mikrofoner i ørene hvor det blir hvisket ting fra "sufflørene"; det vil si PR-rådgiverne hvis eneste funksjon egentlig er å drille politikerne i hvordan de skal bortforklare ting.

En annen ting er jo at de frykter om at de forteller sannheten vil man nok se ytterligere nedgang i oppslutning til regjeringspartiene.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke spesielt nytt. De blir som oftest stilt opp til veggen når de må forsvare sine irrasjonelle standpunkter, som gjerne kommer fra mer sentralt hold i partiet.

Jeg tror de aller fleste er i stand til å gjenkjenne ikke-svar, så kulturen er gjerne å presse disse ikke-svarene til det absurde for å demonstrere svak argumentering, som en slags sjakk matt. Det er en debatt-teknikk som ofte brukes her på forumet også.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Dette er ikke spesielt nytt. De blir som oftest stilt opp til veggen når de må forsvare sine irrasjonelle standpunkter, som gjerne kommer fra mer sentralt hold i partiet.

Jeg tror de aller fleste er i stand til å gjenkjenne ikke-svar, så kulturen er gjerne å presse disse ikke-svarene til det absurde for å demonstrere svak argumentering, som en slags sjakk matt. Det er en debatt-teknikk som ofte brukes her på forumet også.

Problemet slik jeg ser det, når politikere blir satt i sjakk matt som du sier, så står de ved det...

Dette gir grobunn for misnøye og raseri, så kan ytterpunktene score billige poeng. Feks nå kommer Simen Velle ut med at vi trenger nivådeling inn i skolen for å fikse utfordringene vi har i skolen. Det får mye positiv respons fra folket.

Som lærer kan jeg si at det ikke er en løsning. Tvert om. Det vil løse halve problemet, men forsterke utenforskap.

Det vi trenger er ressurser i form av mere bøker, flere lærere og foresatte som bidrar på hjemmebane og ikke bruker ipad som barnevakt.

Poenget mitt står. De som mener de gjør en god jobb nekter å svare for feil, ytterpunktene springer frem og får støtte fordi de kommer med noen halveisløsninger som høres bra ut.

Hvordan skal vi klare å løse dette samfunnsproblemet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Beyma skrev (5 minutter siden):

Problemet slik jeg ser det, når politikere blir satt i sjakk matt som du sier, så står de ved det...

Nåja. Det er et stort skip å snu, men å stå på nasjonal TV og forsvare tankeløs politikk har en sterk innvirkning på hvor de vil snu roret sitt. De er bare ikke i stand til å snu på saken der og da, siden det vil undergrave resten av partiet.

Enkelte partier (som begynner på F) virker ut til å være ute av stand til å ta kritikk til etterretning når det kommer til populistiske idéer som er horrible i praksis, og prøver å overdøve kritikken med å slå på den populistiske stortrommen enda hardere.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Det er et symptom på et samfunn som ikke vil rette opp i systemssvikt og feilslåtte prosjekter. Som prosjekt "grønt skifte" som skulle gjøre "grønn fornybar energi" til den nye oljen men som har kostet skjorta for skattebetalere og utgjør en trussel mot miljø - OG klima og politikerne innser det men de har lagt så mye prestisje i dette at de ikke kan backe tilbake og gir seg hen til desperat ønsketenkning om at det snart skal gå bra.

Det grønne skiftet er helt nødvendig for å få ned utslippene og erstatte gammeldags olje, gass og kull som vi vet vil gå tomt til slutt. Det fungerer helt etter planen, mange land opplever nå fallende utslipp og overgangen til ren, grønn fornybar energi som er fremtiden er godt igang.

Ja, det er krevende og det var man også klar over, men som vitenskapen har bekreftet og et klart flertall også har forstått er det altså nødvendig, selv om vitenskapsfiendtlige klimafornektere ønsker å fortsette med politikken som ikke fungerer.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Problemet er og ellers i verden er en stadig større andel yrkespolitikere. Der vi før hadde et storting satt sammen av folk som hadde årntlige jobbber, har vi nå folk som har spesialisert utdannelse og valg mot politikken. Dette gjør dem ute av stand til å forstå hvordan ting fingerer utenfor stortinget.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror dessverre sunt bondevett som det heter er på vei ut. Jeg leser også at menneskene faktisk blir dummere for hvert år som går. F.eks viser tester gjennom flere tiår på sesjoner at f.eks kognitive evner er fallene. Realfagskompetansen er fallene også. Og jeg har barn i barneskole og der ser jeg at det man lærer i 3 klasse også havner på pensum i 7 klasse mhp matematikk. Det irriterer barna her fordi de føler at de kaster bort tiden på noe de allerede kan. Men slik har det dessverre blitt. Når mitt barn får skryt for å være flink i matte - og jeg vet at det som presteres er latterlig enkelt og noe jeg selv lærte mye tidligere på skolen enn hva som er tilfelle nå - vel da blir jeg faktisk litt skremt. 

Så jeg tror vi mennesker, i alle fall i Norge, faktisk er i ferd med å bli dummere - hvorfor vet jeg ikke - men det jeg ser i hverdagen gir indikasjon på det. Det kan også ha noe med samfunnet vi lever i å gjøre også. F.eks innbiller jeg meg at oljerikdommen har gjort oss latere og mer kravstore. Og jeg tror dette med nettbrett og slikt har gjort at mange barn ikke klarer å konsentrere seg over lengre tid.

Jeg er også skuffet over en del politikere som viser at de ikke har den kompentansen man burde forvente av mennesker som skal definere regler,lover osv som vi alle skal leve etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tøffere tider nå. Krig, økonomi osv. Dette forstår jeg skaper frustrasjon og desperasjon, men er det ingen partier som tror at mennesker tåler å høre tøffe tiltak? Så lenge jeg får en velbegrunnet årsak så skal jeg nok forstå årsaken til en politisk avgjørelse. Men vi får jo ikke lenger dette. Blir politikere stilt spørsmål til, gjør de jo alt for å ikke svare.

Det er vel ofte fordi de rett og slett ikke HAR noen god begrunnelse. De klarer ikke å begrunne hvorfor de mener det er en dårlig ide med makspris på strøm selv om norsk industrihistorie forteller i klartekst hvorfor dette har vært den grunnsteinen som det moderne Norge er bygget på. De har heller IKKE noen god forklaring på hvorfor de er så kategorisk imot å bygge kjenrnekraftverk som er lang mer stabilt, billig, forutsigbart og GRØNT enn disse vanvittige "fornybar"-prosjektene som er en systematisk svindel. Ei heller noen god forklaring på hvordan det å ramponere stadig mer norsk natur er å "redde klimaet". Eller hvorfor det er en god modell å bruke mest mulig oljepenger på å skape en størt mulig oppblåst offentlig sektor fremfor å investere i verdiskapning. Politikken deres har spilt fallit og de vet det men heller enn å innrømme feil må de tåkelegge det hele med retorisk svada som ikke betyr noen verdens ting.

Jeg kjenner at jeg mister håpet. Har sunt folkevett forsvunnet? Har vi sluttet å bry oss om hverandre?

Måten mennesker reagerer på når noen er utsatt for en ulykke er desverre et klart tegn på det og det er i slike situasjoner jeg skammer meg til de grader over å være norsk. Folk som ignorerer et medmenneske som ligger blødende i fortauskanten fordi de "må" skynde seg hjem til fredagstacoen.

Se på tråden om presidentvalget her på diskusjon.no. Jeg føler den tråden forteller mye om det jeg tenker her.

Akkurat den tråden forteller meg hvordan en del mennesker her i Norge av en eller annen merkelig grunn lever seg for mye inn i virkeligheten i et helt annet samfunn på andre siden av Atlanterhavet som er radikalt forskjellig fra det norske men virker totalt uinteressert i det samfunnet de selv lever i. Det er en slags merkelig virituell alternativ virkelighet.

Jeg vet ikke helt hva poenget med dette innlegget er. Jeg kjenner bare en frustrasjon over at samfunnet jeg var vant til, forsvinner. Og jeg synes synd på de yngre generasjonene som må lære seg å navigere i denne offentlige diskursen, når det tydeligvis er så mange av oss som sliter med det.

Jeg kan forsikre deg om at du ikke er alene om å føle denne frustrasjonen. I løpet av veldig kort tid føler jeg at samfunnet jeg har levd i hele livet har blitt ganske fremmedgjort og mer og mer menneskefiendtlig egentlig. Og jeg tror "smart"-telefoner(les: fordummingsduppeditter)og antisosiale medier har en vesentlig stor del av skylden for hvordan folk har blitt.

Lenke til kommentar

Håper det kommer noen gode tanker fra andre før dette også bare blir en tråd med drittslenging mellom meningsmotstandere.

Sånt er nok desverre ikke til å unngå på et diskusjonforaer siden de alltid tiltrekker seg en bestemt type personer som ser ut til å trives godt med å skjelle ut andre mennesker på nettet med spydigheter, personangrep og stråmenn, selv om det heldigivis er mer sjeldent på diskusjon.no enn mange andre foraer. Men allerede nå ser jeg lenger nede i tråden at stråmennene og navnekallingen er i gang, men jeg har begynt å heve meg over slikt. Jeg ble ofte mer provosert av slikt tydeligere, men jeg har begynt å bare overse slikt og ikke underholde dette med den hissige reaksjonen som de ønsker. Jeg har erfart at det er enkelte debattanter som har veldig vanskelig for å delta i diskusjoner uten å til stadighet strø om seg med personangrep og stråmenn(som egentlig bare er fordekte personangrep)og når jeg ser i feeden at noen av disse har svart meg på noe så antar jeg som regel at her kommer et personangrep og da er det som regel det. Men - jeg har begynt å overse disse og det er noe de fleste bør gjøre for at man skal kunne diskutere skikkelig.

Boing_80 skrev (På 13.11.2024 den 10:53 AM):

Jeg tror at mer enn noen gang trenger ganske mange å lese bøker. Og ikke "lære" alt på nettet. Gode gamle bøker om ulike temaer som det tar tid å lese, men som til gjengjeld forsyner oss med viktig kunnskap. Filosofien må bringes mer på bane i en tid der algoritmer forsøker å påvirke oss.

Det er bare å se rundt omkring, alle har nesa si i mobilskjermen. Informasjon er et tastetrykk unna og gir en falsk opplevelse av å ha skjønt komplekse temaer på noen få sekunder.

Jeg savner den tiden da man så folk leste bøker på bussen. Nå er det nesa nedi dumskapsduppeditten stort sett hele tiden. Og så er det jo folks "attention span" som er som gullfisker i vår digitale tidsalder hvor mange knapt orker å ta borti i en bok, langt mindre lese den.

Det er jo også stylister og interiørarkitekter som i fullt alvor sier at BOKHYLLER er "harry" og "ut". Ja, tenke seg det; det å ha trykket kunnskaper mellom permer på hyller i eget hjem er "harry". Hjelpemeg. Vel, da foretrekker jeg heller å være "harry" enn å være en "kul og hip" trender på antisosiale medier.

Gavekort skrev (2 timer siden):

Nåja. Det er et stort skip å snu, men å stå på nasjonal TV og forsvare tankeløs politikk har en sterk innvirkning på hvor de vil snu roret sitt. De er bare ikke i stand til å snu på saken der og da, siden det vil undergrave resten av partiet.

Det er jo ikke egne meninger men heller det man er pålagt å svare. De kunne like så godt sendt godt trente pappegøyer til studio.

Gavekort skrev (3 timer siden):

Det er godt mulig, men jeg er ikke redd for å bli tatt i faktafeil. En klok mann sa noe om at "jeg er ikke gift med meningene mine". Men det virker det desverre som om politikere er og at ny viten overhodet ikke påvirker beslutningene og politikken deres som er som hugget i stein.

Lenke til kommentar

Nå har mange stor interesse av og redusere Stortingesmakten, stadig mer av de som før var politisk kontrollert blir i dag avtalestyrt, internasjonale forpliktelser er ett fint ord for og fjerne makt fra politikere og over i embedsverket og juss. Vi får stadig flere lovfestede rettigheter, man binder opp beslutninger i stadig mer kompliserte prosesser, dette er rett og slett for og begrense "skadevirkninger" av f.eks populistiske partier, ting skal ta laaaang tid, helst skal større endringer dras ut over minst to stortingsvalg.

Som sagt mange ønsker stadig mindre politikk da de er redde for velgerne...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Beyma skrev (3 timer siden):

Hvordan skal vi klare å løse dette samfunnsproblemet?

Mer direkte demokrati som utstrakt bruk av folkeavstemninger? Det ville satt flere politikere sjakk matt og selv om det har sine ulemper så har det også fordeler da det sikkert vil bevise hvor mye politikerne har tatt feil om noe.

Gavekort skrev (2 timer siden):

Det er jo også en vesentlig stor del av problemet. At nevnte politikere ofte har større lojalitet og hengivenhet til partiet fremfor til demokratiet og folket som tross alt er deres oppgave. Politiske partier skal egentlig bare være et MIDDEL, ikke et MÅL i seg selv. Et middel til å nå frem til det som skal være oppgaven til politikerne, å være folkets tjenere og ikke deres herskere. Jeg hører til frustrasjon politikere som snakker om hvor "glade de er i partiet". Det er jo ikke det de skal være, de skal være glad i demokratiet og i FOLKET, ikke i partiene.

Gavekort skrev (3 timer siden):

Enkelte partier (som begynner på F) virker ut til å være ute av stand til å ta kritikk til etterretning når det kommer til populistiske idéer som er horrible i praksis, og prøver å overdøve kritikken med å slå på den populistiske stortrommen enda hardere.

Jeg føler heller at det gjelder alle partier for tiden.

Zepticon skrev (58 minutter siden):

Problemet er og ellers i verden er en stadig større andel yrkespolitikere. Der vi før hadde et storting satt sammen av folk som hadde årntlige jobbber, har vi nå folk som har spesialisert utdannelse og valg mot politikken. Dette gjør dem ute av stand til å forstå hvordan ting fingerer utenfor stortinget.

Det er riktig. Og som befinner seg i en boble hvor de ikke omgås andre enn andre yrkespolitikere, PR-folk, lobbyister og servile journalister. En svingdørsomgangskrets.

Lenke til kommentar
obygda skrev (33 minutter siden):

Så jeg tror vi mennesker, i alle fall i Norge, faktisk er i ferd med å bli dummere - hvorfor vet jeg ikke - men det jeg ser i hverdagen gir indikasjon på det. Det kan også ha noe med samfunnet vi lever i å gjøre også. F.eks innbiller jeg meg at oljerikdommen har gjort oss latere og mer kravstore. Og jeg tror dette med nettbrett og slikt har gjort at mange barn ikke klarer å konsentrere seg over lengre tid.

At oljerikdommen har gjort nordmenn dummere og latere er nok absolutt helt riktig ja; selv om sunn fornuft virker stadig mer fraværende i hele den vestlige verden. Men i Norge er det ekstra ille hvor mange tror vi har en uendelig rikdom selv om det riktige er at vi har en stor pengemengde som stadig blir mer verdiløs fordi den ikke reinvesteres inn i verdiskapning. Hvor mange ganger hører vi vel ikke "vi kan vel bruke penger på det når vi har så mye penger på oljefondet"? Det er den norske syken. Og det gjøres veldig lite for å orientere folk flest om hvordan dette egentlig fungerer.

Det har jo også vært fremme i media at mange unge mennesker ikke vet hva renter er for noe. Vel, akkurat i disse dager får mange av disse ihvertfall OPPLEVE og ERFARE hva dette er for noe. "Hæææ, må jeg betale mer tilbake enn jeg lånte liksom"?

agvg skrev (14 minutter siden):

Som sagt mange ønsker stadig mindre politikk da de er redde for velgerne...

De vet kanskje ikke hva oppgaven deres er eller de bryr seg ikke.

Lenke til kommentar

Noe av det viktigste jeg lærte i studietiden er at det er mye jeg ikke kan noe om. 

Vi er en ganske godt utdannet befolkning, så jeg vil jo egentlig tro at de fleste av oss er klar over det, men likevel er det en tendens til at kommentarfeltet har løsningene på alt. Noen uker i ekkokammeret med video og artikler som bekrefter ens egen magefølelse, så er man good to go. 

Det hjelper ikke at politikerne våre babler i vei ved ethvert spørsmål, men samtidig så har jeg forståelse for at ting er komplisert. Alt kan ikke bevares med ja, nei eller to setninger. 

Det er bare i kommentarfeltet. 

Jeg støtter @Boing_80 i at vi kan for lite. Vi blir bombardert med informasjon, og vi oppsøker informasjon selv, men vi mangler kunnskapen til å bruke den. Vi klarer ikke skille tøv fra fornuft, løgn fra sannhet. Den som snakker høyest, har best retorikk, enkle svar og flest følgere vinner frem.

Jeg liker det ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (Akkurat nå):

Vi har blitt smartere. De som klager er gjerne de som vil at alt skal være sånn som før i tiden hvor alle fikk samme informasjon via skolesystemet og NRK. 

Dersom vi har blitt smartere - så bør det vel vises på en eller annen test?

Jeg vil vise til f.eks denne som da forteller det motsatte av det du prøver å argumentere for :

https://www.forskning.no/helse-hjernen-iq/iq-en-var-faller-stadig-mer/2175625

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 13.11.2024 at 10:35 AM, Beyma said:

Vi lever i en tid som er full av ustabilitet og underlige hendelser som går på tvers av logikk og forutsigbarhet. Vi lever i same type tid som våre besteforeldre og oldeforeldre gjorde før 1. og 2. verdens krig. Mye kaos. Mange hendelser. 

Det er et eller annet som skjer, men jeg klarer ikke sette fingeren på det.

Endret av Krig og fred
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (5 minutter siden):

Vi har blitt smartere. De som klager er gjerne de som vil at alt skal være sånn som før i tiden hvor alle fikk samme informasjon via skolesystemet og NRK. 

Nja, det å tilegne seg mer fakta i seg selv er ikke det samme som å være smartere. Man kan ha klisterhjerne rundt navn på galakser men det betyr ikke nødvendigvis at man er mer intelligent.

NRK var forøvrig langt bedre på å formidle kunnskap og intellekt tidligere enn hva de er nå da later til å ha droppet mye av folkeopplysningsprosjektet til fordel for mer brød og sirkus for å konkurrere med mer kommersielle medier.

obygda skrev (14 minutter siden):

Dersom vi har blitt smartere - så bør det vel vises på en eller annen test?

Jeg vil vise til f.eks denne som da forteller det motsatte av det du prøver å argumentere for :

https://www.forskning.no/helse-hjernen-iq/iq-en-var-faller-stadig-mer/2175625

Veldig interessant dette med Flynn-effekten og hvordan det på et punkt har snudd. Sammenfaller dette med introduksjonen av antisosiale medier og "smart"-telefoner?

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 time siden):

Det grønne skiftet er helt nødvendig for å få ned utslippene og erstatte gammeldags olje, gass og kull som vi vet vil gå tomt til slutt. Det fungerer helt etter planen, mange land opplever nå fallende utslipp og overgangen til ren, grønn fornybar energi som er fremtiden er godt igang.

Ja, det er krevende og det var man også klar over, men som vitenskapen har bekreftet og et klart flertall også har forstått er det altså nødvendig, selv om vitenskapsfiendtlige klimafornektere ønsker å fortsette med politikken som ikke fungerer.

Jeg forstår godt at folk er i mot klimatiltakene. Politikere truer stadig med å legge ned oljeproduksjonen så fort som mulig uten å snakke om hvordan unngå de negative konsekvensene dette får for Norge.

Jeg spurte ChatGPT: "Hvilke konsekvenser vil det få for Norge å legge ned oljeproduksjonen over natten?". Fikk dette som svar:

Sitat

Å legge ned oljeproduksjonen over natten ville ha dramatiske konsekvenser for Norge, både økonomisk og sosialt. Her er noen av de mest betydningsfulle konsekvensene:

1. Økonomiske konsekvenser

• Tapte inntekter: Oljesektoren står for en betydelig del av Norges inntekter. Uten oljeinntekter ville Norge miste betydelige skatteinntekter og inntekter til Oljefondet (Statens pensjonsfond utland). Dette ville svekke økonomien og redusere mulighetene for offentlige investeringer i velferd og infrastruktur.
  • Budsjettkutt: Mangelen på oljeinntekter ville kreve drastiske kutt i statsbudsjettet, noe som ville påvirke helsevesen, utdanning, pensjoner og sosiale velferdsordninger.
  • Arbeidsledighet: Olje- og gassindustrien sysselsetter direkte og indirekte mange nordmenn, både i sektoren selv og i tilknyttede næringer som ingeniørtjenester, skipsbygging og teknologiutvikling. En brå stans i produksjonen ville føre til massivt arbeidsledighet og økonomisk usikkerhet.
  • Svekket konkurranseevne og kronekurs: En så stor omveltning ville påvirke verdien av den norske kronen negativt. Dette ville kunne føre til høyere importpriser og inflasjon, noe som rammer både forbrukere og bedrifter.

2. Sosiale konsekvenser

• Økte forskjeller: Arbeidsledighet og økonomisk usikkerhet ville føre til økte sosiale forskjeller. De som jobber i oljeindustrien og i regioner med mye oljeaktivitet, som Rogaland, ville bli hardest rammet. Dette kan føre til regionale forskjeller og svekket sosial stabilitet.
  • Emigrasjon: Mangel på arbeidsplasser kan føre til at høyt utdannede ingeniører og fagarbeidere forlater landet for bedre muligheter i utlandet. Dette vil kunne føre til "hjerneflukt" og gjøre det vanskeligere for Norge å opprettholde kompetanse i nøkkelindustrier.

3. Konsekvenser for energi og forsyningssikkerhet

• Energiunderskudd: Selv om Norge har betydelig vannkraft, er olje og gass fortsatt en del av landets energimiks. En rask overgang bort fra oljeproduksjon uten en solid erstatning ville skape utfordringer med å møte energibehovet, både nasjonalt og for Norges eksportkunder.
  • Svakere energisikkerhet i Europa: Norge er en viktig energileverandør til Europa. En brå avslutning på eksport av olje og gass ville ha konsekvenser for energitilgangen i mange europeiske land, noe som kan ha politiske og diplomatiske konsekvenser for Norge.

4. Politiske og geopolitiske konsekvenser

• Svekking av Norges posisjon internasjonalt: Som en av verdens største eksportører av olje og gass har Norge en betydelig innflytelse på den internasjonale energiscenen. Å legge ned produksjonen over natten kunne svekke landets geopolitiske innflytelse, og Norge ville få mindre å si i internasjonale energiforhandlinger.
  • Uforutsigbarhet for globale oljepriser: Hvis Norge skulle trekke seg helt ut av oljeproduksjonen, kunne det påvirke oljeprisene globalt, noe som ville påvirke verdensøkonomien. Andre oljeproduserende land som Saudi-Arabia og Russland kunne også bli tvunget til å ta grep, noe som kunne skape geopolitisk uro.

5. Klima- og miljøkonsekvenser

• Positiv miljøeffekt på lang sikt: Å legge ned oljeproduksjonen ville utvilsomt redusere Norges karbonutslipp betydelig. På sikt kunne dette ha en positiv effekt på Norges karbonavtrykk og bidra til å oppnå klimamål.
  • Utslippsforflytning: Imidlertid vil etterspørselen etter olje og gass mest sannsynlig bli dekket av andre produsenter, som ofte har høyere utslipp per produsert enhet enn Norge. Dermed kan en brå nedleggelse føre til en kortsiktig utslippsøkning globalt.

6. Teknologiske konsekvenser

• Bremset teknologisk utvikling: Norge er ledende innen teknologiutvikling for renere og mer effektive måter å utvinne olje på, og denne kunnskapen er overførbar til fornybare energiteknologier. En brå stopp kunne forsinke denne utviklingen og svekke landets muligheter til å spille en ledende rolle i den globale energiovergangen.

Oppsummering

En umiddelbar nedleggelse av oljeproduksjonen ville utløse en økonomisk krise, økt arbeidsledighet, svekket velferd og tap av Norges innflytelse på den globale energiarenaen. Den langsiktige positive miljøgevinsten kunne også bli redusert på grunn av økt global oljeproduksjon fra mindre bærekraftige land. For å unngå disse konsekvensene ville en mer gradvis utfasing av oljeproduksjonen, kombinert med oppbygging av alternative industrier og energiressurser, være mer hensiktsmessig for både økonomien og samfunnet i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...