Gjest d5515...80f Skrevet 13. november Del Skrevet 13. november Hei, Jeg har i ca 3 måneder nå hatt plager med smerter, det kan være brennende følelse, sviende, kuldefølelse og punktvise smerter og prikkinger. Er det noen som har hatt noe lignende ? Jeg har hatt 2 runder med blodprøver og ved første så var det skyhøyt kolesterol (triglyserider) noe jeg også har hatt før. Men har fått ned nivåene etter å ha tatt medisiner. Jeg hadde litt lavt D vitamin og litt lavt på folat. Har tatt tilskudd. Problemene mine startet første dag ved en brennende følelse i ankel som gikk oppover i legg. Det skjedde først på høyre fot, men så gikk det over i venstre også. Så kom det kuldefølelse. Dette skjer spesielt i sittende posisjon. Det brer seg oppover i lår når jeg sitter. I tillegg så har jeg punktvise smerter / svi smerter. Dette kan være helt vilkårlig, midt på leggbein, kne, siden på hals muskel, håndledd. Jeg har små prikkinger i ansikt, hals og hode enkelte dager. Kjennes ut som jeg er litt overfølsom i huden. Allmenntilstand er ok, har følt litt på muskel tretthet / ømhet i lår og armer i en periode. Men det virker greit igjen. Jeg har smerter i krysset i korsrygg, og noen dager dypt inne i sete muskel. Korsrygg smertene oppsto av overbelastning, moment krefter på ryggen for over 1 år siden ved ett løft på ca 50 kg i jobb sammenheng. Når jeg sitter smerter så vil jeg si 5-6 av 10 på det verste. Noen av de punktvise smertene som oppstår vilkårlig kan være på 7-8 i kort tid. Lege mener at dette er en tilstand som man ikke har noe svar på, det kan skyldes stress etc. Men jeg synes at det er rart at jeg kan definere at dette blir verre av å sitte ved kontorpulten. Anonymous poster hash: d5515...80f Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 13. november Del Skrevet 13. november Kan være at du har dårlig sittestilling som fører til nerve(r) i klem. Bruk ståpult hvis du har kontorjobb eller beveg deg minst 10 minutter hver time du sitter ved pulten. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 13. november Del Skrevet 13. november Høres ut som ryggproblematikk ja, har mange av de symptomene selv etter 9 prolapser. Ustabilitet grunnet artrose i ryggvirvlene kan være en årsak til noe av denne problematikken. Dette kan få musklaturen til å låse seg i tillegg til at nerver blir klemt og irritert. Lette strekkøvelser for psoas,piriformis og hamstring kan hjelpe samt diverse rehabøvelser for ryggen. Er det nerver som er betente/irriterte kan betennelsesdempende som ibux eller voltaren være til hjelp. Lenke til kommentar
Gjest d5515...80f Skrevet 14. november Del Skrevet 14. november Takk for svarene, jeg kom meg inn til lege idag og fikk endelig henvisning til MR. Så forhåpentligvis finner de ut noe. Virker som mange tor det at du må ha konstante smerter når det er problemer i korsrygg osv eller prolaps. Men jeg har jo dager som er bedre i korsryggen. men den har føltes mer betent ut i det siste og spesielt etter at jeg fikk disse problemene med beina. Mange ganger føles det ut som det sildrer/renner veske nedover i leggen /ankel. Men ingen hevelser. Anonymous poster hash: d5515...80f Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 14. november Del Skrevet 14. november Gjest d5515...80f skrev (11 minutter siden): Takk for svarene, jeg kom meg inn til lege idag og fikk endelig henvisning til MR. Så forhåpentligvis finner de ut noe. Virker som mange tor det at du må ha konstante smerter når det er problemer i korsrygg osv eller prolaps. Men jeg har jo dager som er bedre i korsryggen. men den har føltes mer betent ut i det siste og spesielt etter at jeg fikk disse problemene med beina. Mange ganger føles det ut som det sildrer/renner veske nedover i leggen /ankel. Men ingen hevelser. Anonymous poster hash: d5515...80f Håper du får en avklaring på hva det kan være, nervepåvirkning ser de nødvendigvis ikke på MR men de vil kunne se de potensielle årsakene til det som for eksempel atrose i virvlene og utposning/prolaps i skivene. Har du skjev ryggrad vil det kunne gi samme problematikken på sikt. Ustabilitet i ryggsøylen pga artrose og/eller prolaps vil kunne føre til at støttemusklaturen blir overarbeid og den kan også låse seg pga ustabiliteten, da får man muskelsmerter i tillegg til de nervesmertene man sliter med. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november Del Skrevet 14. november Gjest d5515...80f skrev (På 13.11.2024 den 9:57 AM): Hei, Jeg har i ca 3 måneder nå hatt plager med smerter, det kan være brennende følelse, sviende, kuldefølelse og punktvise smerter og prikkinger. Er det noen som har hatt noe lignende ? Jeg har hatt 2 runder med blodprøver og ved første så var det skyhøyt kolesterol (triglyserider) noe jeg også har hatt før. Men har fått ned nivåene etter å ha tatt medisiner. Jeg hadde litt lavt D vitamin og litt lavt på folat. Har tatt tilskudd. Problemene mine startet første dag ved en brennende følelse i ankel som gikk oppover i legg. Det skjedde først på høyre fot, men så gikk det over i venstre også. Så kom det kuldefølelse. Dette skjer spesielt i sittende posisjon. Det brer seg oppover i lår når jeg sitter. I tillegg så har jeg punktvise smerter / svi smerter. Dette kan være helt vilkårlig, midt på leggbein, kne, siden på hals muskel, håndledd. Jeg har små prikkinger i ansikt, hals og hode enkelte dager. Kjennes ut som jeg er litt overfølsom i huden. Allmenntilstand er ok, har følt litt på muskel tretthet / ømhet i lår og armer i en periode. Men det virker greit igjen. Jeg har smerter i krysset i korsrygg, og noen dager dypt inne i sete muskel. Korsrygg smertene oppsto av overbelastning, moment krefter på ryggen for over 1 år siden ved ett løft på ca 50 kg i jobb sammenheng. Når jeg sitter smerter så vil jeg si 5-6 av 10 på det verste. Noen av de punktvise smertene som oppstår vilkårlig kan være på 7-8 i kort tid. Lege mener at dette er en tilstand som man ikke har noe svar på, det kan skyldes stress etc. Men jeg synes at det er rart at jeg kan definere at dette blir verre av å sitte ved kontorpulten. Anonymous poster hash: d5515...80f Det høres ut som isjas prolaps, burde sykmelde deg og prøve rehab med trening i 2-4 uker om det er det med feks terapi/kiropraktor. Ja om det er det altså, dette finner du ikke ut på blodprøvene men på MR muligens. Rygg isjas prolaps kan gi ilninger og smerter i bena, dette er fordi nervene i ryggsøylen blir påvirket betent. Vanligvis gis Naproxen som medisin som demper betennelsen, eventuelt kortison sprøyte om det er verre, om du har sår mage så må du være forsiktig og ta omeprazol med i behandlingen om du tar Naproxen. Lenke til kommentar
Gjest d5515...80f Skrevet tirsdag kl 14:26 Del Skrevet tirsdag kl 14:26 Trodde jeg skulle på MR idag, men det ble tatt røntgen. Så fikk tilgang på bildene med engang. Så som den hobbylegen jeg er så ser det ikke helt bra ut nederst i korsryggen her, både skjevhet og noe som ser ut som er ute av posisjon. Anonymous poster hash: d5515...80f Lenke til kommentar
Gjest 6ed11...4cc Skrevet tirsdag kl 14:36 Del Skrevet tirsdag kl 14:36 Prolaps / isjas ? Anonymous poster hash: 6ed11...4cc Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 17:06 Del Skrevet tirsdag kl 17:06 (endret) Gjest d5515...80f skrev (2 timer siden): Trodde jeg skulle på MR idag, men det ble tatt røntgen. Så fikk tilgang på bildene med engang. Så som den hobbylegen jeg er så ser det ikke helt bra ut nederst i korsryggen her, både skjevhet og noe som ser ut som er ute av posisjon. Anonymous poster hash: d5515...80f Det ser ut som du har en prolaps lavt nede, om det er tillfelle. Så forklarer det mye av smertene ned i føtter og ben. Hvordan er det å gå vanlig? Når jeg hadde prolaps så slet jeg fælt med å gå vanlig når det var på det værste. Endret tirsdag kl 17:07 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gjest d5515...80f Skrevet tirsdag kl 18:28 Del Skrevet tirsdag kl 18:28 Gouldfan skrev (1 time siden): Det ser ut som du har en prolaps lavt nede, om det er tillfelle. Så forklarer det mye av smertene ned i føtter og ben. Hvordan er det å gå vanlig? Når jeg hadde prolaps så slet jeg fælt med å gå vanlig når det var på det værste. Angående gåing så er det svært varierende. Kjenner det ofte når jeg har vært inaktiv, er støl i bevegelser slik som å bøye overkroppen.Når jeg begynner å gå så er det som at man trykker bein mot en betent pute/ kompresjon. Ikke nødvendigvis kjempevondt men det kjennes. Kan kjenne det nedover i sete / øvre del av baklår. Gikk nettopp en tur nå i minusgrader og litt glatt. Og da kjente jeg det ganske godt inntil jeg ble mere varm. Det er slik at jeg er litt redd for brå bevegelser og tørr ikke hoppe ned fra lave høyder. Anonymous poster hash: d5515...80f Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 18:31 Del Skrevet tirsdag kl 18:31 Gjest d5515...80f skrev (1 minutt siden): Angående gåing så er det svært varierende. Kjenner det ofte når jeg har vært inaktiv, er støl i bevegelser slik som å bøye overkroppen.Når jeg begynner å gå så er det som at man trykker bein mot en betent pute/ kompresjon. Ikke nødvendigvis kjempevondt men det kjennes. Kan kjenne det nedover i sete / øvre del av baklår. Gikk nettopp en tur nå i minusgrader og litt glatt. Og da kjente jeg det ganske godt inntil jeg ble mere varm. Det er slik at jeg er litt redd for brå bevegelser og tørr ikke hoppe ned fra lave høyder. Anonymous poster hash: d5515...80f Som regel blir de fleste bedre på 1-2 måneder, har du fått tips om noen fysiske øvelser ennå? Det burde du fått av lege eller kiropraktor, desuten betennelses dempende eller kortison om du tåler det. Lenke til kommentar
Gjest d5515...80f Skrevet tirsdag kl 18:48 Del Skrevet tirsdag kl 18:48 Gouldfan skrev (10 minutter siden): Som regel blir de fleste bedre på 1-2 måneder, har du fått tips om noen fysiske øvelser ennå? Det burde du fått av lege eller kiropraktor, desuten betennelses dempende eller kortison om du tåler det. Ikke fått noe av dette. Eneste jeg har hatt er 40% sykemelding i 1 mnd da jeg har slitt med å klare å sitte/stå på jobb i 8 timer. Da disse følelsene jeg har i beina plager meg og blir mere plagsomme for hver time jeg sitter eller står statisk. Skal melde meg på time til fysio tenkte jeg. Anonymous poster hash: d5515...80f Lenke til kommentar
Sovna Skrevet tirsdag kl 19:31 Del Skrevet tirsdag kl 19:31 (endret) En blodprøve? That's it.? Du beskriver helt og holdent nevropatiske smerter. Det i seg selv begrenser mye på årsakssammenhengen. Evt et prolaps som du overlever med, smerte 4/7 opererer man vanligvis ikke. Det må bare gå seg til. Går ut fra at du i det minste har fått noe innsikt i hva du kan putte i deg av smertestillende som har effekt. Gå for all del ikke til en kiropraktor med en ubesvart diagnose som dette. Folk har endt i rullestol av de gærningene der.. Endret tirsdag kl 19:36 av Sovna 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 19:37 Del Skrevet tirsdag kl 19:37 (endret) Sovna skrev (7 minutter siden): En blodprøve? That's it.? Du beskriver helt og holdent nevropatiske smerter. Det i seg selv begrenser mye på årsakssammenhengen. Evt et prolaps som du overlever med, smerte 4/7 opererer man ikke. Det må bare gå seg til. Går ut fra at du i det minste har fått noe innsikt i hva du kan putte i deg av smertestillende som har effekt. Gå for all del ikke til en kiropraktor med en ubesvart diagnose som dette. Folk har endt i rullestol av de gærningene der.. Jeg sa feil, jeg tror jeg mente Fysioterapeut.. Jeg har en tendens til å blande sammen disse yrkesgruppene. Jeg gikk til behandling hos fysioterapeut, kiropraktor brekker vel ting på plass, fysioterapeut gjorde det forsiktig på meg med en tøye strekk øvelse etter jeg hadde trent ca 4 uker med lette øvelser. Etter en tøye strekk øvelse forsvant alle smertene og jeg gikk normalt uten smerter eller halting etter den tøyningen. Endret tirsdag kl 19:39 av Gouldfan Lenke til kommentar
Sovna Skrevet tirsdag kl 19:50 Del Skrevet tirsdag kl 19:50 (endret) Gouldfan skrev (15 minutter siden): Jeg sa feil, jeg tror jeg mente Fysioterapeut.. Jeg har en tendens til å blande sammen disse yrkesgruppene. Jeg gikk til behandling hos fysioterapeut, kiropraktor brekker vel ting på plass, fysioterapeut gjorde det forsiktig på meg med en tøye strekk øvelse etter jeg hadde trent ca 4 uker med lette øvelser. Skjønner. Jeg er veldig til å understreke faren ved at en behandler Kiropraktikk, eller faktisk også en fysio som er litt for tøff i trynet skal bedrive større håndspåleggelser av pasienten. Pasienten har vanligvis ikke med seg en beskrivelse av bildefunn fra radiolog. Og disse faginstansene er heller ikke drillet med å tyde bildediagnostikk. Det er faktisk derfor vi har radiologer. Har man et pågående prolaps i større skala og som kanske også har medført en skade på spinalkanalen/ryggmargen, så skal det lite til før man har endt opp med fatale følger. Tverrsnitt-lesjon. Skal ikke jeg skremme ts her. "Bare sørg for å få bildene på bordet," så vet man hvordan man skal forholde seg til dette. Og hva man absolutt IKKE bør gjøre.. PS; til Goldfan. Treningsøvelser er jeg enig at en fysio kan finne ut av, og de har peiling på det også. Endret tirsdag kl 19:53 av Sovna Lenke til kommentar
Gjest d5515...80f Skrevet tirsdag kl 19:52 Del Skrevet tirsdag kl 19:52 Sovna skrev (13 minutter siden): En blodprøve? That's it.? Du beskriver helt og holdent nevropatiske smerter. Det i seg selv begrenser mye på årsakssammenhengen. Evt et prolaps som du overlever med, smerte 4/7 opererer man vanligvis ikke. Det må bare gå seg til. Går ut fra at du i det minste har fått noe innsikt i hva du kan putte i deg av smertestillende som har effekt. Gå for all del ikke til en kiropraktor med en ubesvart diagnose som dette. Folk har endt i rullestol av de gærningene der.. J dessverre på disse 3-4 mnd’ene jeg har slitt med dette så er det kun blodprøve som har blitt gjort. Litt lav folat og D vitamin. Og høyt kolesterol. Så har fått resept på det og kjøpt meg D vitamin og folat tabletter. Har gått til kiropraktor i mange år for spesielt midt rygg og nakke. Men han har ikke klart å løse dette. Fikk ganske vondt sist han tok knekk nederst i ryggen så har ikke vært der siden. Dette var 2 mnd siden. Måtte nesten trygle om å få bli sendt på MR som istedet ble røntgen. Aldri vært snakk om noe smertelindring/betennelsesdempende. Nå er ikke jeg den som nødvendigvis klager for mye på smerter etc til legen heller. Nei får komme meg til fysio fortest mulig tror jeg 😁 Anonymous poster hash: d5515...80f Lenke til kommentar
Sovna Skrevet tirsdag kl 19:59 Del Skrevet tirsdag kl 19:59 (endret) Gjest d5515...80f skrev (13 minutter siden): J dessverre på disse 3-4 mnd’ene jeg har slitt med dette så er det kun blodprøve som har blitt gjort. Litt lav folat og D vitamin. Og høyt kolesterol. Så har fått resept på det og kjøpt meg D vitamin og folat tabletter. Har gått til kiropraktor i mange år for spesielt midt rygg og nakke. Men han har ikke klart å løse dette. Fikk ganske vondt sist han tok knekk nederst i ryggen så har ikke vært der siden. Dette var 2 mnd siden. Måtte nesten trygle om å få bli sendt på MR som istedet ble røntgen. Aldri vært snakk om noe smertelindring/betennelsesdempende. Nå er ikke jeg den som nødvendigvis klager for mye på smerter etc til legen heller. Nei får komme meg til fysio fortest mulig tror jeg 😁 Anonymous poster hash: d5515...80f Slutt med denne kiropraktoren, for guds skyld. Det gjør tydeligvis vondt verre og det må han ta som et tydelig tegn på å holde fingrene sine unna. Og legen din skal virkelig nekte deg, eller ikke innse relevansen for et MR? Og ingen råd for smertestillende? Mulig du skal vurdere å gå til en legevakt istedenfor her. Orientere om fortvilende smerte og totalt manglende hjelp og støtte fra legen din.. Mulig at de tar tak i det og gir deg en riktig henvisning og riktigere veiledning og informasjon.. Endret tirsdag kl 20:06 av Sovna Lenke til kommentar
Gjest d5515...80f Skrevet tirsdag kl 20:07 Del Skrevet tirsdag kl 20:07 Sovna skrev (5 minutter siden): Slutt med denne kiropraktoren, for guds skyld. Skal legen din virkelig nekte deg, eller innse relevansen for et MR? Og ingen råd for smertestillende? Mulig du skal vurdere å gå til en legevakt istedenfor. Orientere om fortvilende smerte og totalt manglende hjelp og støtte fra legen din.. Kan tenkes de istedenfor tar tak i det og gir deg en riktig henvisning og riktigere veiledning og informasjon.. ja jeg får nå se hva som skjer etter lege får sett på bildene fra idag.Om det da skjer noe. Jeg sendte melding via min helse hvor jeg også lurer på hvorfor jeg ikke ble sendt på MR. For det var det vi ble enige om. Anonymous poster hash: d5515...80f Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 20:19 Del Skrevet tirsdag kl 20:19 Gjest d5515...80f skrev (24 minutter siden): J dessverre på disse 3-4 mnd’ene jeg har slitt med dette så er det kun blodprøve som har blitt gjort. Litt lav folat og D vitamin. Og høyt kolesterol. Så har fått resept på det og kjøpt meg D vitamin og folat tabletter. Har gått til kiropraktor i mange år for spesielt midt rygg og nakke. Men han har ikke klart å løse dette. Fikk ganske vondt sist han tok knekk nederst i ryggen så har ikke vært der siden. Dette var 2 mnd siden. Måtte nesten trygle om å få bli sendt på MR som istedet ble røntgen. Aldri vært snakk om noe smertelindring/betennelsesdempende. Nå er ikke jeg den som nødvendigvis klager for mye på smerter etc til legen heller. Nei får komme meg til fysio fortest mulig tror jeg 😁 Anonymous poster hash: d5515...80f Det er fysio som råder legen til resept på betennelsesdempende, dette tas sammen med lett hjemmetrening som du oftest lærer på møter med fysio.. Du kommer ikke igang med behandling bare ved å gå til fastlegen eller ta blodprøver. Men kolesterol var jo viktig å bite da og D vitamin. Veldig bra du fikk røntgen og selvom jeg ikke har peil så tror jeg røntgen er like bra og fornuftig som MR for prolaps. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet tirsdag kl 20:20 Del Skrevet tirsdag kl 20:20 Gjest d5515...80f skrev (4 minutter siden): ja jeg får nå se hva som skjer etter lege får sett på bildene fra idag.Om det da skjer noe. Jeg sendte melding via min helse hvor jeg også lurer på hvorfor jeg ikke ble sendt på MR. For det var det vi ble enige om. Anonymous poster hash: d5515...80f Han vil få en medfølgende uttalelse fra en radiolog. Den informasjonen kan ikke legen din se bort ifra. Det som også er en kjent sak er at mange leger er elendig til å tyde/mistenke problematikken hos pasienten og skriver dermed en henvisning som er fullstendig bomskudd. Riktig henvisning betyr alt. På labben tar de kun de bildene legen har foreskrevet. Og radiologen studerer videre etter det begrensede vinduet. Mange penger går opp i røyk for samfunnets del pga denne elendigheten. Men som oftest er det pasienter som får skylda for sløseriet for kostnader på felleskapet. Denne legen din høres ikke ut for meg helt er å stole på. Men som sagt, en radiolog kan han ikke ignorere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå