Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bestilt time hos lege for å få bukt med nesesprayavhengighet

Gjest 3ba22...32a

Anbefalte innlegg

Gjest 3ba22...32a

Aner ikke når jeg får time men forhåpentligvis allerede neste uke, senest uken etter det. 

Har vært avhengig i mange år, det er snakk om over 10 år og nå orker jeg ikke mer. Problemet er at det går utover søvnen da jeg våkner etter bare noen få timer, er da potte tett og har en vond smak i munnen fordi jeg har pustet så lenge med munnen åpen. Jeg mistenker at jeg har søvnapnè, men jeg tenker at nesesprayavhengigheten må utelukkes og fås bukt med før jeg utredes for dette. Ble avhengig av nesespray etter en lang forkjølelse for da en god del år siden, før det hadde jeg ikke lignende problemer med søvn og jeg våknet heller ikke av at jeg var tett. 

Å slutte uten hjelp aner jeg ikke hvordan jeg skal få til da jeg blir så tett at det kjennes vanskelig å puste. Joda, jeg får puste med munnen, men det er vanskelig å puste og å sovne er helt umulig. Jeg håper legen kan være litt til hjelp. 

I forkant har jeg så klart prøvd å kutte cold turkey men det går virkelig ikke. Det er natten som er problemet, dagen kan jeg klare meg om jeg virkelig tar meg i nakken men som oftest resulterer det i vanvittig hodepine. Skal bruke Proponent på dagene nå frem til jeg har time men har prøvd den litt tidligere uten at den gir effekt. 

Det er vanskelig å forklare hvor ille tettheten faktisk er. Det er ganske krise. Forestill deg å være sylte forkjøla, det er vel det nærmeste man kommer. Det blir så tett at om nesa begynner å renne så bare renner og renner det for jeg får ikke trukket det opp. Begynner jeg for eksempel å gråte så blir jeg tett og jeg er tett helt til jeg tar nesespray. 

Noen som har råd eller tips ellers, erfaringer å dele? Jeg er veldig redd for å ikke bli tatt på alvor. Det verste er å skulle sove med så tett nese, det går jo ikke og ja jeg har vært våken i over ett døgn ved en anledning hvor jeg til slutt måtte krype til korset og ta nesesprayen. 

Anonymous poster hash: 3ba22...32a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3ba22...32a skrev (5 timer siden):

Det verste er å skulle sove med så tett nese, det går jo ikke og ja jeg har vært våken i over ett døgn ved en anledning hvor jeg til slutt måtte krype til korset og ta nesesprayen. 

Jeg er redd for at du er nødt til å lide deg igjennom tett nese en god stund fremover. Det kommer til å bli verre før det blir bedre. Det er det som er problemet med nesesprayen, ved misbruk så gjør den slimhinnen hoven og gjør ting verre enn det var i utgangspunktet, det tar tid før ting går tilbake til normalen.

Det du beskriver er veldig, veldig vanlig, du behøver ikke å være redd for å ikke bli trodd, du er ikke alene om dette, veldig mange sliter med det samme.
Legen kan muligens gi deg noe for å dempe ubehaget, f.eks Nasonex som er betennelse dempende, men du må lide deg gjennom det, ikke gi opp. Det blir bedre.

Lenke til kommentar
Gjest 3ba22...32a skrev (7 timer siden):

Aner ikke når jeg får time men forhåpentligvis allerede neste uke, senest uken etter det. 

Har vært avhengig i mange år, det er snakk om over 10 år og nå orker jeg ikke mer. Problemet er at det går utover søvnen da jeg våkner etter bare noen få timer, er da potte tett og har en vond smak i munnen fordi jeg har pustet så lenge med munnen åpen. Jeg mistenker at jeg har søvnapnè, men jeg tenker at nesesprayavhengigheten må utelukkes og fås bukt med før jeg utredes for dette. Ble avhengig av nesespray etter en lang forkjølelse for da en god del år siden, før det hadde jeg ikke lignende problemer med søvn og jeg våknet heller ikke av at jeg var tett. 

Å slutte uten hjelp aner jeg ikke hvordan jeg skal få til da jeg blir så tett at det kjennes vanskelig å puste. Joda, jeg får puste med munnen, men det er vanskelig å puste og å sovne er helt umulig. Jeg håper legen kan være litt til hjelp. 

I forkant har jeg så klart prøvd å kutte cold turkey men det går virkelig ikke. Det er natten som er problemet, dagen kan jeg klare meg om jeg virkelig tar meg i nakken men som oftest resulterer det i vanvittig hodepine. Skal bruke Proponent på dagene nå frem til jeg har time men har prøvd den litt tidligere uten at den gir effekt. 

Det er vanskelig å forklare hvor ille tettheten faktisk er. Det er ganske krise. Forestill deg å være sylte forkjøla, det er vel det nærmeste man kommer. Det blir så tett at om nesa begynner å renne så bare renner og renner det for jeg får ikke trukket det opp. Begynner jeg for eksempel å gråte så blir jeg tett og jeg er tett helt til jeg tar nesespray. 

Noen som har råd eller tips ellers, erfaringer å dele? Jeg er veldig redd for å ikke bli tatt på alvor. Det verste er å skulle sove med så tett nese, det går jo ikke og ja jeg har vært våken i over ett døgn ved en anledning hvor jeg til slutt måtte krype til korset og ta nesesprayen. 

Anonymous poster hash: 3ba22...32a

Nesespray skal bare brukes i korte tidsrom for å unngå avhengighet.
En sleip metode av legemiddelindustrien for å mele sin egen kake.
Jeg har for lengst sluttet med nesespray og gått over til «hvalfangermetoden», dvs billig saltvannsskylling av nesen.
En saltvannsoppløsning du kan lage selv og en behandling du kan utføre selv, selvfølgelig med litt søl over toalettskålen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...