Gå til innhold

Ventet over 5 uker på svar etter jobbintervju

Gjest 1ca86...7f2

Anbefalte innlegg

Gjest 1ca86...7f2

Jeg søkte en jobb i august, og var på førstegangsintervju i september og andregangsintervju i oktober. Stillingen er i offentlig sektor. Etter andregangsintervjuet fikk jeg beskjed om at det kunne ta omtrent fire uker før jeg fikk et svar.

To uker etter andregangsintervjuet sendte jeg en e-post hvor jeg tilbød flere referanser hvis de skulle trenge det, og spurte samtidig om når de forventet å gi en tilbakemelding. Svaret jeg fikk var at de hadde det veldig travelt og enda ikke visste når de kunne gi en avgjørelse.

Nå har det gått over fem uker siden intervjuet, og jeg har fortsatt ikke hørt noe mer. Jeg ønsker ikke å mase, da dette er en jobb jeg virkelig har lyst på, men jeg begynner å føle meg litt glemt og tolker det kanskje som et tegn på at jeg ikke har fått jobben.

Situasjonen kompliseres av at jeg potensielt skal bytte prosjekt i min nåværende jobb. Det vil være utfordrende å gjøre dette på en ryddig måte hvis jeg plutselig må si opp for å starte i den nye jobben.

Jeg vet at det står mellom meg og én annen kandidat, og synes det er vanskelig å forstå hvorfor prosessen tar så lang tid.

Er det noen her som har erfaring med jobbsøking i det offentlige? Hva kan jeg skrive i en purremail, eller bør jeg heller ringe for å følge opp? Alle tips tas imot med takk!

Anonymous poster hash: 1ca86...7f2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dette er ein prosess som har pågått sidan august, og du fekk beskjed om at du ville få beskjed ca 4 veker etter intervjuet så er det nok ikkje grunn til bekymring sjølv om det har gått 5 veker.

Eg trur likevel ikkje at du skal være redd for å ta kontakt. Du skal ringe ofte før du oppfattes som masete.
Husk at det også er eit poeng å vise at du fortsatt er interessert i jobben.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 1ca86...7f2 skrev (11 timer siden):

Jeg vet at det står mellom meg og én annen kandidat, og synes det er vanskelig å forstå hvorfor prosessen tar så lang tid.

Er det noen her som har erfaring med jobbsøking i det offentlige? Hva kan jeg skrive i en purremail, eller bør jeg heller ringe for å følge opp? Alle tips tas imot med takk!

Anonymous poster hash: 1ca86...7f2

Ring lederen for din fagforening i denne virksomheten og hør med h*n om hvor prosessen ligger. Kanskje vil h*n også kunne si noe om hvilken vei beslutningen lener.

Lenke til kommentar

At ein tilsettingsprosess foregår over 3 månedar er uvanleg sjølv for offentleg sektor.

Eg gjer meg nokre tankar om det er arbeidsgjevaren som her ikkje er motivert for å tilsette nokon.
Det er greit nok at ein har mykje å gjere, men det som oftast tek lengst tid er det å finne tidspunkt for å gjennomføre intervjua der det passar for alle som skal være med. For å bestemme kven som skal få jobbtilbodet så burde det være mogleg å presse inn tid til å ta ein beslutning.

Det er nesten som eg lurer på det kan være ein nøkkelperson som har blitt sjukmeldt eller liknande ettersom det dreg så mykje ut i tid.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

At ein tilsettingsprosess foregår over 3 månedar er uvanleg sjølv for offentleg sektor.

Eg gjer meg nokre tankar om det er arbeidsgjevaren som her ikkje er motivert for å tilsette nokon.
Det er greit nok at ein har mykje å gjere, men det som oftast tek lengst tid er det å finne tidspunkt for å gjennomføre intervjua der det passar for alle som skal være med. For å bestemme kven som skal få jobbtilbodet så burde det være mogleg å presse inn tid til å ta ein beslutning.

Det er nesten som eg lurer på det kan være ein nøkkelperson som har blitt sjukmeldt eller liknande ettersom det dreg så mykje ut i tid.

Fikk faktisk beskjed når jeg var på førstegangsintervju at stillingen var ledig fra slutten av desember. Så veldig rart at de drar det ut så lenge da de fleste har 3+ mnd oppsigelse.

Lenke til kommentar

Hadde en stilling i det offentlige hvor hele prosessen tok så lang tid at jeg ikke trodde det ble noe jobb. Men det kan også hende at du er innstilt som nummer to, og at nummer en bruker litt tid på å svare eller at å få landet kontrakten tar sin tid. Derfor vil de vente til nummer en er avklart før de evt kontakter nummer to.

Jeg har for øvrig også måtte vente temmelig lenge uten å høre noe før jeg plutselig hører at stillingen er besatt.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, kremt said:

I mange tilfeller er stillingen utlyst bare pga de er nødt til å gjøre det sånn. I praksis kan stillingen være besatt internt før stillingen utlyses offentlig. 

Har selv opplevd dette på 1 stilling for 9 år siden. Det er ikke stuerent og det er ikke lenger slik at de som allerede er ansatt har fortrinnsrett. Men det virker dessverre som at dette foregår mye i det skjulte i det offentlige.

Ellers til TS.

På de stillinger jeg har hatt i "det offentlige" så har det alltid gått forholdsvis raskt. Det må alltid innom ansettelsesrådet og jeg fikk alltid beskjed muntlig om jeg var innstilt som kandidat 1 eller 2. Den ene gangen jeg ikle hørte noe fikk jeg beskjed til slutt om at stillingen hadde gått til en annen internt.

Greit å være klar over at august fortsatt er en stor feriemåned for mange i det offentlige. De stillinger jeg har søkt og hatt en rask prosess på har alltid blitt lagt ut i starten av året.

Et annet triks i det offentlige som ser ut til å ha virket bra for min del. Jeg har alltid søkt på stillingen samme dag som fristen går ut og gjerne siste timen. Dette fordi jeg fikk tips om at de kan få flere hundre søknader og at den som da komner i siste liten ofte blir lagt mest merke til. Hvis søknad og cv ellers vekker interesse. Man kan tenke at det kan virke uryddig å komme i siste liten men det ser ut til å ha motsatt effekt. For min del er jeg også alltid så busy i jobben jeg har at det å søke jobb er noe jeg sjelden har tid til.

Ellers ikke vær redd for å undersøke hvordan det går. Og som du har fått lese går det også ann å søke en annen stilling på samme sted som ikke er førstevalget, for så å søke stillinger internt i etterkant. Da har man en fot innenfor og gjør man god figur så kan det fungere. Men hold det relevant så det ikke har motsatt virkning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

I mange tilfeller er stillingen utlyst bare pga de er nødt til å gjøre det sånn. I praksis kan stillingen være besatt internt før stillingen utlyses offentlig. 

Sjølv om dette kan skje til tross for at det bryt kvalifikasjonsprinsippet, så forklarer ikkje dette kvifor det har tatt så lang tid. 

Om dette var tilfellet så ville ein forvente å få kjapt avslag, for kvifor holde på i månedsvis når ein alt før utlysinga hadde bestemt kven som skulle få jobben? 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, The Avatar said:

Sjølv om dette kan skje til tross for at det bryt kvalifikasjonsprinsippet, så forklarer ikkje dette kvifor det har tatt så lang tid. 

Om dette var tilfellet så ville ein forvente å få kjapt avslag, for kvifor holde på i månedsvis når ein alt før utlysinga hadde bestemt kven som skulle få jobben? 

Det skjer oftere enn man tror.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...