Maskinfører Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november (endret) Sovna skrev (9 minutter siden): Du fikk opplevd ekte utkjøring du, ikke alle elever som får det. Dermed vil jeg si du fikk jævlig mye valuta for pengene dine.😂 Glattkjøringen er dessuten noe av det dyreste du skal igjennom i førerkort-opplæringen.. Ja gjorde jo det kom litt langt ut på kanten var i Hof tror jeg det var ? Hof i Vestfold 😀 nei det var bare meg den dagen tror jeg 😀 ja fikk masse valutta eller om bilen sklei husker ikke 😀 glattkjørings på banen gikk fint 😀 kjørte ut i den banen man kjører rundt og rundt i 😀 Endret 15. november av Maskinfører Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november Maskinfører skrev (1 minutt siden): Ja gjorde jo det kom litt langt ut på kanten var i Hof tror jeg det var ? Hof i Vestfold 😀 nei det var bare meg den dagen tror jeg 😀 ja fikk masse valutta eller om bilen sklei husker ikke 😀 glattkjørings på banen gikk fint 😀 På sommer er det jo nettopp utenfor banen(kantene) som sikkerhetssonen er. Bedre friksjon, grus, grov asfalt.m.m. På vinter blir dette snudd fullstendig på hodet. Da er det ofte glattest der ute i kantene. Lærere glemmer det bort også.. Alle får seg en overraskelse og traktoren får endelig slippe ut av garasjen sin..🤣 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november Sovna skrev (2 timer siden): På sommer er det jo nettopp utenfor banen(kantene) som sikkerhetssonen er. Bedre friksjon, grus, grov asfalt.m.m. På vinter blir dette snudd fullstendig på hodet. Da er det ofte glattest der ute i kantene. Lærere glemmer det bort også.. Alle får seg en overraskelse og traktoren får endelig slippe ut av garasjen sin..🤣 Ja det er jo det ☺️ ja da er det veldig glatt var grusbanen jeg kjørte ut på ja de glemmer det bort ja traktoren måtte gjøre jobben ☺️ 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november Sovna skrev (3 timer siden): Hvorfor nødvendigvis så høy fart? Og dermed få kort stopplengde. Hvis målet er som du nevner. Slipe korrosjonen. Kan man ikke heller bremse ca 50% slik at slipingen av bremsene varer lenger? Eks i en nedoverbakke? Dette belegget er vel ikke en halv meter tykt akkurat? Skjønte kanskje ikke helt hvorfor nedoverbakke var så viktig fra høy hastighet av når du likevel tar full brems. Stopplengde blir ikke nevnverdig lengre når grepet på veien er optimalt? Og gleden for sliping av bremsene blir dermed kortvarig.. Bare en tanke for min del. Kliner man i nødbrems-modus fra høy hastighet og på tørr fin asfalt så vil jo ABS i stor grad opphøre pga det tilstrekkelige grepet.. Da får du passe med slitasje på dekk også når hjul/dekkene tidvis låser seg. Vel, dette er egentlig ift å kjøre inn nye bremser, men er også effektiv ift vedlikehold. Man må ha varme for å fjerne "glassering" som gjerne skjer om man bare småbremser og ikke får opp temperaturen. Man må ha mye friksjon på kort tid for å friske opp "daukjørte" bremser. Ift korrosjon alene trenger man kanskje ikke så mye varme, men jeg kan ikke forestille meg at det er noe negativt. En stor fordel er at man får oppleve hvordan bremser og bil oppfører seg. På min bil er det ingen problemer å låse (dvs aktivere abs) også i høyere hastigheter. Uten at jeg husker noe videre tall så har jeg iallefall hatt låsning og abs i minst 100km/t. Man finner fort ut om alt er som det skal på bilen med å gjøre det, så ikke noe man bør starte med før man har en formening om hvordan bilen oppfører seg. 1 slitt foring på en bærearm, en anelse skjev hjulstilling eller en kvart bar forskjell i lufttrykket så går bilen ikke så rett fram som man skulle ønske og håpe 🥳 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 16. november Del Skrevet 16. november Habla Møberg skrev (1 time siden): Vel, dette er egentlig ift å kjøre inn nye bremser, men er også effektiv ift vedlikehold. Man må ha varme for å fjerne "glassering" som gjerne skjer om man bare småbremser og ikke får opp temperaturen. Man må ha mye friksjon på kort tid for å friske opp "daukjørte" bremser. Ift korrosjon alene trenger man kanskje ikke så mye varme, men jeg kan ikke forestille meg at det er noe negativt. En stor fordel er at man får oppleve hvordan bremser og bil oppfører seg. På min bil er det ingen problemer å låse (dvs aktivere abs) også i høyere hastigheter. Uten at jeg husker noe videre tall så har jeg iallefall hatt låsning og abs i minst 100km/t. Man finner fort ut om alt er som det skal på bilen med å gjøre det, så ikke noe man bør starte med før man har en formening om hvordan bilen oppfører seg. 1 slitt foring på en bærearm, en anelse skjev hjulstilling eller en kvart bar forskjell i lufttrykket så går bilen ikke så rett fram som man skulle ønske og håpe 🥳 Skjønner argumentene i forhold til bremsene. Vet ikke helt hvordan du mente det med ABS. Kanskje vi mener det samme. ABS har ved introduksjon hatt som to reklamer; 1; at man skal kunne svinge og bremse samtidig på glatt føre, siden hjulene ikke låser seg. Det man imidlertid glemmer er det fortsatt er noe som heter fysiske lover. Er farten for høy og det er svin-glatt så blir det lite av den reklamen. 2; Gir kortere bremselengde på glatt føre, igjen siden hjulene ikke låser seg. På 90-tallet var ikke ABS noe særlig bedre enn om vi pumpebremset selv, låste, slapp opp, låste, slapp opp..... Med dagens kvalitet på sensorer så triller hjulene hele tiden under oppbremsingen, på glatt føre riktignok. De låser bare et millisekund i starten for at sensor skal registrere og punktlåser når man har kommet ned på ca 5 km/t. På godt grep/tørt føre vil systemet heller at hjul/dekk faktisk skal låse. ABS slår derfor ikke inn som på vinterføre. Friksjon mellom gummi og asfalt er jo det mest optimale for kortest bremselengde. Når det da oppmuntres til å leke seg med nødbremsing i godt over 100 km/t og nedoverbakker blir jeg skeptisk. Du kan faktisk miste herredømme over bilen her.. Lenke til kommentar
Yunalesca Skrevet 17. november Forfatter Del Skrevet 17. november Sovna skrev (På 16.11.2024 den 1:53 AM): Når det da oppmuntres til å leke seg med nødbremsing i godt over 100 km/t og nedoverbakker blir jeg skeptisk. Du kan faktisk miste herredømme over bilen her.. Blir ikke aktuelt. Holder meg til 60 kmt på flatt føre, med flere nødbremsinger. 1 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november På hybrid og el biler er dette ett stort problem. Folk skal regenere for å lade opp noen kilometer med distanse og sparte 3 kr i drivstoff/strøm, mens bremseskivene (spesielt bak) ruster seg i hjel. nødbrems er tullete iforhold til å rengjøre bremsene for rust. En hyppigere bruk av brems over litt tid er bedre. Ikke skap en situasjon i trafikkbildet om du er usikker på det du holder på med. Bakbremser på hybrid og el biler må smøres opp på glidere på hver service . Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november Savner håndbrekk som går på bakhjulene på min elbil. På den gamle bilen dro jeg bare på håndbrekket en stund så var bremsene blanke og fine. 🤔 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november Mange biler med skiver har håndbrekk inne i skiva. Selv om brekket er manuelt hjelper det ingenting. Skiva er på en måte både skive og trommel, for bremsing på utsiden og håndbrems på utsiden. Før elektrisk brekk ble en ting var det vel nesten bare vag som hadde brekk på kaliperen, med varierende resultat. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november OC-Freak skrev (6 minutter siden): Savner håndbrekk som går på bakhjulene på min elbil. På den gamle bilen dro jeg bare på håndbrekket en stund så var bremsene blanke og fine. 🤔 Hvilken biltype har du? du har fremdeles håndbrekk på bak hjulene (med mindre du har en sabb 99 eller Citroëng fra 20-30 år tilbake Leaf og mange andre eldre el biler kjører håndbrekk via innerteommel i skiven. resten av flokken kjører som oftest el. Calipperen på håndbrems, men den er fremdeles på bak Aksel. Du kan bruke park bryter under fart og du får en såkalt nødbrems funksjon. Denne mener jeg går sterkt på bakbrems, her er det mulig jeg tar feil og at den går via ABS system og bremser alle hjul. Sistnevte vill nokk være mest antuell på en firehjuls dreven bil. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. november Del Skrevet 18. november Sovna skrev (På 15.11.2024 den 8:52 PM): Glattkjøringen er dessuten noe av det dyreste du skal igjennom i førerkort-opplæringen.. Ja, det har blitt en god melkeku for NAF, og det vet de å utnytte maksimalt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå