Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kontrollert nødbrems med bilen - fart?

Anbefalte innlegg

Husker jeg gjorde det når jeg tok lappen, men husker ikke lenger hvor mange km/t man burde kjøre mens man tok en slik kontrollert nødbrems.

Jeg må gjøre det innimellom for at ikke skivebremsene skal ruste på hybridbilen min.

På en øde vei, er det ikke 30-40 kmt som er en grei fart å ta en kontrollert nødbrems? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (8 minutter siden):

Jeg peiser på i 110 i nedoverbakke med simulert panikkbrems. Anbefales ikke dersom man ikke har peiling.

<det hørtes litt drøyt ut ja.. jeg mener å huske noenlunde at når jeg tok kontrollert nødbrems med kjørelæreren så hadde jeg ikke høy fart.

OG ikke vil jeg i såpass høy fart heller, syntes det er ekkelt nok å nødbremse. 

Lenke til kommentar

Har man en nogenlunde stabil bil med velstelte bremser er det ingen problem å ta en full brems fra 100 eller vel så det.

Men det er ikke nødvendigvis målet, men noe fart må man ha. 40 er "ubrukelig".

Om målet er å holde bremsene friske så har jeg selv god erfaring med å bremse hardt fra 80-90 ned til nesten stopp, og gjenta dette 2-4 ganger med noen få minutters pause mellom bremsingene. Dette er beskrevet av flere bremseprodusenter som en metode for å kjøre inn nye bremser.

Det er nok til å få noe varme i bremsene uten at det blir for mye, og ofte nok til å fjerne korrosjon, og uansett et godt bidrag til å holde bremsene i god stand.

Selvfølgelig dobbeltsjekke at det ikke er andre kjøretøy nær deg, sjekk at dekktrykk er likt på samme aksling, med mer.

Avslutt øvelsen om bilen drar ubehagelig mye til en side. Litt vandring fra side til side kan man regne med når Abs-en jobber for harde livet, men bilen skal i utgangspunktet gå rett fram på flat vei.

Det er også en fin måte å bli kjent med bilen på. Kjenne hvordan bremser og styring og dekk jobber for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om hensikten er å fjerne rust, er det helt unødvendig å bråbremse.

Finn en landevei, kjør i 80 og brems ca 50% til du stopper (dvs en helt normal nedbremsing). Gjenta ca 5 ganger, men vent et minutt mellom hver gang for at bremsene skal kjøle seg ned. 

Endret av John-B
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

[ulovlig og på eget ansvar] 

• Kjør E6 nordover fra Oslo.
  • Ta av på 159 mot Lillestrøm.
  • I dét du passerer avkjøringa mot Strømmen, grønn på.
  • Når du kommer til skiltet i Rælingenstunnelen om at det er slutt på motorvei om 500 meter, har du nevnte 500 meter på å få hastigheten ned i 80.
  • Du finner ut at 500 meter overraskende kort.
  • Lykke til

[/ulovlig og på eget ansvar] 

😝

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg flashback til den samme øvelsen på kjøreskolen. Vi var godt oppe i fart da læreren sa vi skulle vrenge inn i en busslomme og stå på bremsen. 

Vet ikke hva fartsgrensen var på det stedet, men den busslomma føltes veldig kort. 😅 Det gikk akkurat. Det er nesten så man skulle tro han hadde gjort det før. 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (På 13.11.2024 den 12:06 AM):

fra 80-90 ned til nesten stopp, og gjenta dette 2-4 ganger med noen få minutters pause mellom bremsingene. Dette er beskrevet av flere bremseprodusenter som en metode for å kjøre inn nye bremser.

Det er nok til å få noe varme i bremsene uten at det blir for mye, og ofte nok til å fjerne korrosjon, og uansett et godt bidrag til å holde bremsene i god stand.

Hvorfor nødvendigvis så høy fart? Og dermed få kort stopplengde. Hvis målet er som du nevner. Slipe korrosjonen.

Kan man ikke heller bremse ca 50% slik at slipingen av bremsene varer lenger? Eks i en nedoverbakke? Dette belegget er vel ikke en halv meter tykt akkurat?  Skjønte kanskje ikke helt hvorfor nedoverbakke var så viktig fra høy hastighet av når du likevel tar full brems. Stopplengde blir ikke nevnverdig lengre når grepet på veien er optimalt? Og gleden for sliping av bremsene blir dermed kortvarig.. Bare en tanke for min del.

Kliner man i nødbrems-modus fra høy hastighet og på tørr fin asfalt så vil jo ABS i stor grad opphøre pga det tilstrekkelige grepet.. Da får du passe med slitasje på dekk også når hjul/dekkene tidvis låser seg.

Endret av Sovna
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

NAFS øvingsbane kan være fin til dette formålet 😉 

Optimalt faktisk, men det er ikke gratis akkurat. Og på ukedager er banene fulle fra trafikkskolene..

Elever som morer seg sammen med nervøse lærere..🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 minutt siden):

Optimalt faktisk, men det er ikke gratis akkurat. Og på ukedager er banene fulle fra trafikkskolene..

Elever som morer seg sammen med nervøse lærere..🤣

Hehe ja kjørte bilen fast i snøfonna jeg og når det begynte og lukte svidd Clutch så ville kjørelærer overta var flaut og komme sist inn på stasjon for måtte bruke traktor for å trekke ut bilen 😀 nei tror de har en dag i året og det er gratis er NAF medlem da ja nervøse lærere er morsomt :lol:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fjerne rust?

1) Lei biltralle

2) Lån en kompis' bil til å ha på tralla

3) Kjør med dette ned en lang bakke og fil bremsene hundre(vis av) meter om gangen

Så får du også sjekket om bremsevæske holder mål og ikke koker :)

edit: Hastighet skal selvsagt være 80+, brems ned til 60, gjenta til du er i bånn.

Endret av Valmeth
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Hehe ja kjørte bilen fast i snøfonna jeg og når det begynte og lukte svidd Clutch så ville kjørelærer overta var flaut og komme sist inn på stasjon for måtte bruke traktor for å trekke ut bilen 😀 nei tror de har en dag i året og det er gratis er NAF medlem da ja nervøse lærere er morsomt :lol:

Du fikk opplevd ekte utkjøring du, ikke alle elever som får det. Dermed vil jeg si du fikk jævlig mye valuta for pengene dine.😂

Glattkjøringen er dessuten noe av det dyreste du skal igjennom i førerkort-opplæringen..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...