Gå til innhold

Oppgradering av Skjermkort fra RTX 3070ti

Anbefalte innlegg

Nåværende spesifikasjoner:

• Asrock B450M Steel
  • AMD Ryzen 7 3700x
  • Asus GeForce RTX 3070 Ti TUF OC
  • Patriot Viper RGB 16GB (2x8GB)
    DDR4 3200Mhz CL16, white
  • Samsung 950 PRO 512GB (OS drev)
  • Samsung 870 EVO 2TB (Spill drev)
  • Monitor: Samsung C32JG5x (2560x1440@144hz)
  • Mesihfy C kabinett

Har lagt merke til at de nyeste spillene de siste årene spiser opp både "gpu usage" og "VRAM" på min nåværende RTX 3070ti. Så snuser på å fått oppgradert skjermkortet, uten å måtte evt også bytte hovedkort/CPU også.

Budsjett ca kr 9 000->kr 10 000. Kan gå litt opp i pris. Men da må det spares, evt vente på et godt tilbud. :)

Her er de alternativene jeg har tenkt på:

• Jeg har sett på RTX 4070,
  • 4070 SUPER
  • 4070 Ti SUPER
  • Men sistnevnte kan bli litt dyrt, men jeg kan alltids spare noen måneder til.
  • Spare hele neste år og bygge en helt pc fra bunn, og at jeg evt beholder kabinettet jeg har fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (På 13.11.2024 den 12:13 PM):

Det beste du kan gjøre er vel å vente på 5000 serien til Nvidia

Han må vente en stund hvis han ikke tenker kjøpe high end. 5080/90 kommer nok først. 5070 kommer neppe før sommeren.

Erfaringsmessig er det ikke dumt å kjøpe nåværende generasjon på tilbud like før neste generasjon slippes. Om 4070/4070 ti super kommer på tilbud er det neppe et dumt kjøp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (4 minutter siden):

Han må vente en stund hvis han ikke tenker kjøpe high end. 5080/90 kommer nok først. 5070 kommer neppe før sommeren.

Erfaringsmessig er det ikke dumt å kjøpe nåværende generasjon på tilbud like før neste generasjon slippes. Om 4070/4070 ti super kommer på tilbud er det neppe et dumt kjøp. 

5080/5090 er garantert utenfor 9-10k budsjettet også. Sistnevnte vil vel sikkert bikke 25k..

Tipper dog det kommer en del av 4080/4090 på finn når neste generasjon dukker opp. 4080 på brukten vil da være innenfor budsjett og 4090 har jeg sett så lavt som 15k nå så med ny gen droppet faller den kanskje noen tusen også? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Både 4070 SUPER og 4070 TI SUPER er bra.

RTX 4070 (uten super), er kanskje også bra nok ytelsemessig.

Her er GPU oversikt: https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Jeg har kikket på denne: MSI GeForce RTX Ventus 2X 4070 SUPER OC (Komplett.no) til kr 7 890,-. Har lest noen omtaler, og den virker ganske bra. Også er det nokså kjekt med DLSS 3. Har også forsåvidt fått klarsignal fra min Økonomiske Hjelpeverge, da den er ihvertfall innenfor det jeg har råd til. :) Også er det greit å ha backup buffer på kontoen også. :ph34r:

Men jeg er også åpen for andre alternativer.

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar

Eneste gangene jeg skal "streame" er kun til brodern via Discord bare for å vise et eller annet. Aldri lange øktene heller. Hvis det er andre ting som tar lengre tid, så lar jeg han heller komme innom meg og sitte ved siden av. Han bor i etasjen over meg. :)

Og etter å ha lest noen omtaler, og erfaringer fra folk på blant annet Reddit. Så endte jeg opp med et
MSI GeForce RTX Ventus 2X 4070 SUPER OC (Komplett.no), var litt usikker på andre typer av den, og de litt dyrere. Så ble en litt kortere versjon av et 4070 Super. Har ikke så veldig stort kabinett, og var redd for at front kabinett-vifta ville komme i veien. :)

Jeg trenger uansett ikke å spille spill på High/Ultra uansett. Så lenge jeg får minst 60 bps, så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...