Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Styrets beslutningsmyndighet i eierseksjonssameie

WPX

Anbefalte innlegg

Jeg blir forvirret av eiersl. § 56 tredje ledd: "Styret er beslutningsdyktig når mer enn halvparten av alle styremedlemmene er til stede."

I forarbeidene står det at "Det er uten betydning om det er medlemmer eller varamedlemmer som møter, og det kan derfor være hensiktsmessig å kalle inn varamedlemmer for å sikre at styret blir beslutningsdyktig." Vi er fire styremedlemmer og to vara. Forstår jeg det riktig at styret er beslutningsdyktig dersom to styremedlemmer og én vara møter, når to styremedlemmer melder forfall? Altså at vara "tar plassen til" ett av styremedlemmene, og dermed blir vi beslutningsdyktig (3 av 4 stemmeberettigete)?

Endret av WPX
Endret litt på rekkefølgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herr Brun skrev (4 timer siden):

Nei, har dere to vara må begge innkalles om det er to forfall. 

Man må riktignok kalle inn like mange vara'er som det er forfall, om det er praktisk gjennomførbart (dvs at de det gjelder melder forfall i rimelig tid, og ikke bare er "ikke møtt"...) men styret er da vitterlig beslutningsdyktig selv om "bare" 3 av 4 medlemmer er tilstede, og en, eller til og med to av de 3 er varaer... 

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (1 time siden):

Man må riktignok kalle inn like mange vara'er som det er forfall, om det er praktisk gjennomførbart (dvs at de det gjelder melder forfall i rimelig tid, og ikke bare er "ikke møtt"...) men styret er da vitterlig beslutningsdyktig selv om "bare" 3 av 4 medlemmer er tilstede, og en, eller til og med to av de 3 er varaer... 

Ja, om begge er innkalt og bare én møter er styret beslutningsdyktig. Jeg er bare fra praktisk virke så veldig vant til at slike spørsmål må besvares med nei med mindre de eksplisitt nevner innkalling, fordi spørsmålet stort sett har sin praktiske bakgrunn i «kan vi ikke slippe (den ene) vara(en)».

«Ja, forutsatt at begge er innkalt» er teknisk sett mer presist enn «nei, dere må innkalle begge». Men er møtet ikke lovlig innkalt er ikke styret beslutningsdyktig.

Jeg finner riktignok ikke noe klart rettslig grunnlag for dette i eierseksjonsloven, men jeg kan ikke skjønne annet enn at innkalling må være lovlig for at styrebeslutninger skal være lovlige, tilsvarende det som gjelder etter aksjeloven § 6-24 (2) og (3). Selv om jeg ikke umiddelbart finner tilsvarende i eierseksjonsloven. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man er fire styremedlemmer må det møte minst tre for at styret skal være beslutningsdyktig. Disse tre kan være enhver kombinasjon av styremedlemmer og varamedlemmer. 

Ut over at styrets faste medlemmer må kalles inn til styremøter er det i praksis opp til styrets leder om, når, og hvilke varamedlemmer skal kalles inn, under forutsetning av at man følger det årsmøtet har bestemt og det styret har bestemt i f.eks. styreinstruks. Er det for eksempel valgt nummererte varamedlemmer må de kalles inn i rekkefølge, og er det valgt personlige varamedlemmer må de kalles inn etter hvem de er varamedlem for. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...