Gjest 0c8c3...b70 Skrevet tirsdag kl 08:57 Del Skrevet tirsdag kl 08:57 Såg dokumetarprogrammet på TV -2 om Frostasaken, og ble rett og slett sjokkert over at det ikkje har ringt en bjelle hos noen forlengst Eit klart vitnesbyrd om at det må ha sviktet i mange ledd som, og ansvarsfraskrivelse. Det mest sjokkerende er hvordan er det muleg i eit igjennomsiktig distrikt der mange kjenner mange, og mange er på fornavn med hverandre. Vi lever i eit land der eit rykte spres med vinden, og sosiale meider er blitt eindel av hverdagen hos mange. Anonymous poster hash: 0c8c3...b70 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet tirsdag kl 10:21 Del Skrevet tirsdag kl 10:21 Hvis han har holdt på med dette i 25 år, så kan man bare tenke hvor mange pasientkontakter han har hatt på denne tiden. Det er mange mange tusen. En fastlege ser gjerne 20 pasienter pr dag. Jobber du 4 dager i uka blir det 80/uke, så kan man gange opp for 25 år. Da blir 90 personer veldig få, og kanskje ikke nok for å vekke mistanke? Det er forøvrig helt forferdelig. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet onsdag kl 11:58 Del Skrevet onsdag kl 11:58 Kjenner en håndfull av ofrene selv, og kjenner jeg blir mildt sagt forbannet av det som kommer frem... Hva skjedde med den andre tråden som diskuterte dette? 🤔 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet onsdag kl 13:49 Del Skrevet onsdag kl 13:49 Duriello skrev (1 time siden): Kjenner en håndfull av ofrene selv, og kjenner jeg blir mildt sagt forbannet av det som kommer frem... Hva skjedde med den andre tråden som diskuterte dette? 🤔 Brukeren som opprettet den var i harnisk over hvordan man kunne forhåndsdømme en person og satte spørsmålstegn ved antallet ofre og endel andre aspekter av saken. Rett etter nye opplysninger kom frem ble tråden slettet. 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet onsdag kl 14:00 Del Skrevet onsdag kl 14:00 DrAlban3000 skrev (11 minutter siden): Brukeren som opprettet den var i harnisk over hvordan man kunne forhåndsdømme en person og satte spørsmålstegn ved antallet ofre og endel andre aspekter av saken. Rett etter nye opplysninger kom frem ble tråden slettet. Hadde en mistanke om det ja.. Litt derfor jeg lurte. 1 Lenke til kommentar
Gjest 4be29...8fa Skrevet onsdag kl 14:03 Del Skrevet onsdag kl 14:03 Det mest sjokkerende med denne saken er dessverre ikke at noen misbruker stillingen sin slik, det er derimot at det er så enormt mange som har blitt misbrukt uten at det er reagert/varslet. Om 100 stk ble misbrukt, ville jeg antatt at minimum 80 av de ville forstått at de var blitt misbrukt. Av de 80, ville jeg antatt at minimum 1/4 av de anmeldte til politi. I denne saken er det vel bare noen veldig få som faktisk varslet i det hele tatt, vet ikke om noen anmeldte til politi en gang? Når vi ser hvordan så mange har blitt misbrukt uten at det er varslet, er det vel ingen som helst tvil om at lignende ting skjer i enormt omfang landet rundt, uten at noen reagerer. Virkelig skummelt. Anonymous poster hash: 4be29...8fa Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet onsdag kl 14:06 Del Skrevet onsdag kl 14:06 DrAlban3000 skrev (4 minutter siden): Brukeren som opprettet den var i harnisk over hvordan man kunne forhåndsdømme en person og satte spørsmålstegn ved antallet ofre og endel andre aspekter av saken. Rett etter nye opplysninger kom frem ble tråden slettet. Det samme har skjedd i andre tråder der innlegg har blitt slettet som spekulasjoner. Men nårVG kommer med de samme opplysningene, er det plutselig en akseptert sannhet. Har forøvrig sett den samme dokumentaren, og er forbauset over omfanget og varigheten. Bye hadde tydeligvis en høy stjerne i lokalsamfunnet. Byes overgrep og tillitsbrudd er ikke mindre alvorlige selv om ofrene ikke har forstått situasjonen der og da. Heldigvis kan dette tyde på at ofrene ikke er alvorlig traumatisert, men kun har et dårlig minne om smertefulle og flaue hendelser. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet onsdag kl 14:13 Del Skrevet onsdag kl 14:13 Gjest 4be29...8fa skrev (3 minutter siden): Det mest sjokkerende med denne saken er dessverre ikke at noen misbruker stillingen sin slik, det er derimot at det er så enormt mange som har blitt misbrukt uten at det er reagert/varslet. Om 100 stk ble misbrukt, ville jeg antatt at minimum 80 av de ville forstått at de var blitt misbrukt. Av de 80, ville jeg antatt at minimum 1/4 av de anmeldte til politi. I denne saken er det vel bare noen veldig få som faktisk varslet i det hele tatt, vet ikke om noen anmeldte til politi en gang? Når vi ser hvordan så mange har blitt misbrukt uten at det er varslet, er det vel ingen som helst tvil om at lignende ting skjer i enormt omfang landet rundt, uten at noen reagerer. Virkelig skummelt. Anonymous poster hash: 4be29...8fa Hvordan skal man varsle når man ikke forstår at det har skjedd et overgrep ? En GU er sjelden behagelig og de fleste har ikke full oversikt over metoder, instrumenter og mulige sykdommer som er relevante. Litt som med prostataundersøkelser hvor man ikke kan se om legen blir opphisset av å fingre med menns analåpning. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden On 13.11.2024 at 3:13 PM, Vokteren said: Hvordan skal man varsle når man ikke forstår at det har skjedd et overgrep ? En GU er sjelden behagelig og de fleste har ikke full oversikt over metoder, instrumenter og mulige sykdommer som er relevante. Litt som med prostataundersøkelser hvor man ikke kan se om legen blir opphisset av å fingre med menns analåpning. Hvis man ikke opplever eller forstår at man er blitt misbrukt, så må man også stille spørsmål til - når er man blitt misbrukt og finnes det noen klar definisjon når man ikke en gang vet det? Jeg ville tenkt at dersom en pasient opplever en gynekologisk undersøkelse som ubehagelig i en emosjonell/mental sammenheng, og stadig får tilbakevendende tanker om undersøkelsen, så ville jeg tenkt at legen kan ha trådd over en grense, og situasjonen er gjenstand for å melde videre. Dersom man gjennomfører en gynekologisk undersøkelse, og man opplever dette profesjonelt, så hvorfor skal man egentlig lure på om man er blitt misbrukt? At èn fastlege nå har vist seg å ha gjort dette, er en sjeldenhet vi ellers aldri ser blant de mange tusen fastleger. Som alle andre profesjoner, må vi velge å stole på den profesjonelle eller ikke. Verden er ikke så perfekt som vi kan ønske, det vil være mennesker som ikke gjør jobben som de skal i alle typer yrker - dessverre. Sånn er det og sånn vil det alltid være. Vi må passe på oss selv i denne verden på alle fronter, men i Norge er det stort sett trygt - heldigvis. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå