mellomkjøttet Skrevet 12. november 2024 Del Skrevet 12. november 2024 (endret) Regjeringen la nylig fram en handlingsplan mot antisemittisme. I intervju med NRK sier statsminister Støre at hets og fordommer kommer av kunnskapsløshet. Derfor er tiltakene rettet inn mot å øke kunnskapsnivået til folk. Er det virkelig kunnskapsløshet som er årsaken? Hvor har han det fra? Kan det ikke like godt være helt andre årsaker til jødehat enn at man mangler kunnskap om jøder? Det virker for meg som om premisset må dokumenteres bedre før man satser millioner av felleskapets midler på kunnskapsbygging. Hva er argumentene for at jødehat skyldes kunnskapsløshet? Kan det være noe annet enn kunnskapsløshet som forklarer jødehat? Endret 12. november 2024 av mellomkjøttet Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 Etter å frekventert MIFF på FB en stund og ha blitt kastet ut derfra fordi jeg spurte om de faktisk mente at hele verden unntatt Israel var idioter har jeg i alle fall tatt mitt standpunkt. En gang i tiden hadde jeg en viss respekt for jøder, ikke minst med tanke på historien, men den syke arrogansen man møter bla. hos MIFFere har fjernet den 100%. For meg skyldes ikke motstanden mot jøder kunnskapsløshet, men et møte med religiøse fanatikere, som jeg forsåvidt ikke er spesielt begeistret for uansett religion. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 Hets og fordommer kommer av kunnskapsløshet, men også noen ganger negative opplevelser med noen som en generaliserer jfr vedkommende over, og noen ganger hat ja, religiøst, politisk eller etnisk 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 13 minutes ago, trn100 said: Etter å frekventert MIFF på FB en stund og ha blitt kastet ut derfra fordi jeg spurte om de faktisk mente at hele verden unntatt Israel var idioter har jeg i alle fall tatt mitt standpunkt. En gang i tiden hadde jeg en viss respekt for jøder, ikke minst med tanke på historien, men den syke arrogansen man møter bla. hos MIFFere har fjernet den 100%. For meg skyldes ikke motstanden mot jøder kunnskapsløshet, men et møte med religiøse fanatikere, som jeg forsåvidt ikke er spesielt begeistret for uansett religion. Man bør ikke ta MIFF til intekt for jøder som en hel gruppe, ikke bare fordi de ofte er kristne, men fordi de ikke representerer mangfoldet av gruppen. Akkurat som man ikke kan la Israel definere alle som tilhører denne religionen. Da risikerer man å faktisk tråkke over i antisemittisme fremfor fks. kritikk av Israel eller MIFF. 5 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 Atib Azzad skrev (Akkurat nå): Man bør ikke ta MIFF til intekt for jøder som en hel gruppe, ikke bare fordi de ofte er kristne, men fordi de ikke representerer mangfoldet av gruppen. Akkurat som man ikke kan la Israel definere alle som tilhører denne religionen. Da risikerer man å faktisk tråkke over i antisemittisme fremfor fks. kritikk av Israel eller MIFF. Jeg er enig i det, og takk for påminnelsen! Men noen ganger er sånne mennesker fullstendige urimelige... 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 (endret) Kunnskapsloeshet skaper irrasjonell frykt, dermed fordommer. Endret 27. november 2024 av Karltorbj 1 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 Karltorbj skrev (8 minutter siden): Kunnskapsloeshet skaper irrasjonell frykt, dermed fordommer. Det handler imidlertid om litt mer enn det... Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 trn100 skrev (1 minutt siden): Det handler imidlertid om litt mer enn det... Selvfoelgelig, men reflekterer du paa hvor rasjonell, frykten du har er, kan du slipe av de skarpeste kantene, men allikevel, vi er proppfulle av dem, hele gjengen. 3 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 Karltorbj skrev (1 minutt siden): Selvfoelgelig, men reflekterer du paa hvor rasjonell, frykten du har er, kan du slipe av de skarpeste kantene, men allikevel, vi er proppfulle av dem, hele gjengen. Utgangspunktet mitt var altså ikke "frykt", men jeg er enig i at både jeg jeg og andre har noen "kanter" vi kan pusse litt på 😉 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 trn100 skrev (5 minutter siden): Utgangspunktet mitt var altså ikke "frykt", men jeg er enig i at både jeg jeg og andre har noen "kanter" vi kan pusse litt på 😉 Du tenker vel paa joedehatet, krigen osv. Gir jeg alle joedene skylden for det som skjer der nede naa, saa har jeg fordommer. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 Karltorbj skrev (2 minutter siden): Du tenker vel paa joedehatet, krigen osv. Gir jeg alle joedene skylden for det som skjer der nede naa, saa har jeg fordommer. Jeg har fordommer mot alle som dreper barn for å vinne en krig. Er det feil? 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 (endret) trn100 skrev (13 minutter siden): Jeg har fordommer mot alle som dreper barn for å vinne en krig. Er det feil? Nei, men det gjelder vel ikke alle joedene? Der kan vel alle jordens folkeslag, som har kriget, melde seg paa. Maa understreke at her argumenterer jeg i forhold til fordommer. Jeg forsvarer ikke Israels framferd. der nede naa. En kan jo ikke doemme, alle israelitter og joeder, for det. Endret 27. november 2024 av Karltorbj 4 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 (endret) Karltorbj skrev (5 minutter siden): Nei, men det gjelder vel ikke alle joedene? Der kan vel alle jordens folkeslag, som har kriget, melde seg paa. Maa understreke at her argumenterer jeg i forhold til fordommer. Jeg forsvarer ikke Israels framferd. der ned naa. En kan jo ikke doemme, alle israelitter og joeder, for det. Nei, du har selvsagt helt rett! Men det er en naturlig følelse, og det farlige er jo at det er sånne følelser som skaper hat... Endret 27. november 2024 av trn100 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. november 2024 Del Skrevet 27. november 2024 (endret) trn100 skrev (29 minutter siden): Nei, du har selvasgt helt rett! Men det er en naturlig følelse, og det farlige er jo at det er sånne følelser som skaper hat... Helt riktig, en har lett for subjektivt, aa skjaere alle over en kam. Det er slike naturlige foelelser, en maa ta frem og reflektere over. De fyller deg, med daarlige energier, som hat,freks. Endret 27. november 2024 av Karltorbj 1 1 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 28. november 2024 Del Skrevet 28. november 2024 12 hours ago, trn100 said: Jeg har fordommer mot alle som dreper barn for å vinne en krig. Er det feil? Sliter med det samme, kjenner på enorme fordommer overfor Hamas som bruker barn som skjold og endatil dreper barna som prøver å få tak i nødhjelp som kom inn på Gaza. Syns heller ikkje noko om at Hamas bruker barn(under 18 år) som krigere mot Israel og deretter framstiller desse barna som uskydige offer. Mentaliteten hjå Hamas og dets like er skremmande og i mi bok har slike folk ikkje livets rett. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå