Gå til innhold

Hvordan komme seg vekk fra jobben sin uten å få ny jobb om man ikke trives? Vi renholdere har ikke noe vi skulle ha sagt

Gjest bc14e...3ba

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kassettspiller skrev (På 14.11.2024 den 11:55 PM):

Spør om å jobbe i barnehage eller sykehjem istede. Det er ofte behov for flere ansatte i slike institusjoner, så det kan være gode muligheter for å få jobb.

Så kanskje studere om noen måneder

Endret av Monster
Lenke til kommentar
flamethower1234 skrev (6 minutter siden):

Herregud😂 Noter alle tidene du har jobbet overtid på og send det til sjefen med krav om betaling.

Kommer nok ikke til å få noe betaling desverre selv om jeg skriver at jeg krever det.

Lenke til kommentar
Monster skrev (8 minutter siden):

Har planer om å søke butikk jobber:) er det jeg har lyst til :) er interessert i salg og kundeservice :) men ja kan jo kanskje ta utdanning innen salg og kundeservice for eksempel via jobben når jeg får jobb i en butikk :)! Jeg kunne kanskje tenke meg å være assisterende Butikksjef eller noe sånt på sikt. Hvertfall håper jeg på butikk yrket.. det jeg brenner for. Eller eventuelt produksjon :) men tror jeg ville fått vondt i ryggen av å stå stille på ett samle bånd så tror butikk eller lager er best for meg 

Det finnes mange fagbrev du kan ta da. 

Jeg nevnte barnehage og sykehjem fordi dette ofte er blant de enkleste stedene å få jobb på kort tid. For eksempel kan du jobbe som tilkallingsvikar (noe som gir deg fleksibiliteten til å selv bestemme hvilke vakter du vil takke ja til), samtidig som du kan søke etter andre jobbmuligheter underveis.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (På 14.11.2024 den 11:56 PM):

Det stemmer at arbeidsgiver kan kreve at du gjør jobben din ordentlig, men innenfor de rammene du har tilgjengelig.

Jeg står for det jeg foreslo i forrige innlegg. En god leder går foran som et godt eksempel.

Hva foreslo du der?  😅

Endret av Monster
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (På 15.11.2024 den 12:07 AM):

Det finnes mange fagbrev du kan ta da. 

Jeg nevnte barnehage og sykehjem fordi dette ofte er blant de enkleste stedene å få jobb på kort tid. For eksempel kan du jobbe som tilkallingsvikar, noe som gir deg fleksibiliteten til å selv bestemme hvilke vakter du vil takke ja til. Samtidig som du kan søke etter andre jobbmuligheter underveis.

Endret av Monster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
flamethower1234 skrev (12 minutter siden):

Heier på deg!

Tusen takk ❤️ ☺️ kan holde dere oppdatert her inne hva som skjer. Tilfelle noen havner i samme dilemma og trenger veiledning til hvordan man finner en utvei fra det. 

IMG_20241114_123715.jpg

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba skrev (23 timer siden):

Ts her igjen. Jeg sitter her nå å fungerer på om at hvis jeg får sykmelding og får en annen jobb for oppsigelsestiden på den gamle jobben er over,. må jeg da tilbake til den gamle jobben under oppsigelsestiden og jobbe den ut når jeg er sykemeldt pga at jeg ikke har det bra på jobb?

Oppsigelsestida blir ikkje forlenga på grunn av sjukdom, oppsigelsestida går som normalt etter at du har sagt opp. Er du sjuk(meldt) så kan du ikkje jobbe.
Blir du frisk før oppsigelsestida er over så må du tilbake for å jobbe siste resten av oppsigelsestida.

Merk likevel at ved oppsigelse under sjukemelding så er det ikkje uvanleg at ein avtalar med arbeidsgivar om å avslutte arbeidsforholdet med umiddelbar virkning dersom det uansett er usannsynleg at du kjem tilbake for å jobbe i oppseiingstida. For ein arbeidsgivar som uansett ikkje får utnytta arbeidskrafta di i oppseiigstida så kan det være ein fordel å få avslutta arbeidsforholdet så tidleg som mogleg då dette også fritek arbeidsgivar frå sine pliktar til å følge opp sjukmeldte. 

Med tanke på ny jobb så spørs det litt kva som er grunnlaget for at du er sjukmeldt. Det er mogleg å være sjukmeldt frå berre enkelte arbeidsoppgåver eller ein enkelt arbeidsplass når det er snakk om psykisk belastning.
Typisk døme er at dersom du jobbar som røyrleggar og er sjukmeldt fordi du har knekt ein fot, så kan du likevel jobbe om du får kontoroppgåver.
Men pass på at dersom du får sjukemelding så får du også fram at du er frisk nok til å utføre anna arbeid, som til dømes hos ein anna arbeidsgivar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 15.11.2024 den 11:29 AM):

Oppsigelsestida blir ikkje forlenga på grunn av sjukdom, oppsigelsestida går som normalt etter at du har sagt opp. Er du sjuk(meldt) så kan du ikkje jobbe.
Blir du frisk før oppsigelsestida er over så må du tilbake for å jobbe siste resten av oppsigelsestida.

Merk likevel at ved oppsigelse under sjukemelding så er det ikkje uvanleg at ein avtalar med arbeidsgivar om å avslutte arbeidsforholdet med umiddelbar virkning dersom det uansett er usannsynleg at du kjem tilbake for å jobbe i oppseiingstida. For ein arbeidsgivar som uansett ikkje får utnytta arbeidskrafta di i oppseiigstida så kan det være ein fordel å få avslutta arbeidsforholdet så tidleg som mogleg då dette også fritek arbeidsgivar frå sine pliktar til å følge opp sjukmeldte. 

Med tanke på ny jobb så spørs det litt kva som er grunnlaget for at du er sjukmeldt. Det er mogleg å være sjukmeldt frå berre enkelte arbeidsoppgåver eller ein enkelt arbeidsplass når det er snakk om psykisk belastning.
Typisk døme er at dersom du jobbar som røyrleggar og er sjukmeldt fordi du har knekt ein fot, så kan du likevel jobbe om du får kontoroppgåver.
Men pass på at dersom du får sjukemelding så får du også fram at du er frisk nok til å utføre anna arbeid, som til dømes hos ein anna arbeidsgivar.

Jepp 

Endret av Monster
Lenke til kommentar
Gjest 04330...ff8

Brød og bakevarer blir satt ned til halv pris fra klokken 22:00 på Rema 1000. Tips!

Anonymous poster hash: 04330...ff8

Lenke til kommentar
Gjest 04330...ff8 skrev (8 minutter siden):

Brød og bakevarer blir satt ned til halv pris fra klokken 22:00 på Rema 1000. Tips!

Anonymous poster hash: 04330...ff8

Tusen takk for tips ❤️☺️ det skal jeg notere meg :)

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba
flamethower1234 skrev (15 timer siden):

Sterkt! 

Takk. Leverer inn nøklene i morgen siden de har sånn boks med lås utenfor kontoret som jeg har kode til.. da slipper jeg å møte på noen av sjefene. Syns det er ubehagelig. Får angst og vondt i magen av å møte dem fysisk..

Om jeg ikke får sykemelding av legen må jeg bruke egenmelding. Er bare noe herk at de ikke tar elektrisk egenmelding og jeg må levere den fysisk på ett ark. Jeg orker ikke å dra dit mer. 

Men tenker at ikke legen kan nekte meg sykemelding når jeg er utbrennt og ikke får sove. Jeg orker ikke å se på tv en gang. Sitter bare å stirrer i veggen. 

Har gitt sjefen klar beskjed på melding at jeg er utbrennt og leverer nøkler i morgen også blokkerte jeg nummeret hennes.

Anonymous poster hash: bc14e...3ba

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 12.11.2024 den 3:06 PM):

Det er eigentleg motsatt.

Det klare utgangspunktet er at du skal ha betalt for den tida du er på jobb. Har du fastsatt arbeidstid så er det meininga at du skal avslutte arbeidet når du har brukt opp den tilgjengelege arbeidstida. For å få rett til overtidsbetaling så må du ha fått beskjed om å jobbe overtid frå sjefen din, og har du ikkje fått beskjed om å jobbe overtid så skal du heller ikkje gjere det. Dersom sjefen meiner at du har disponert tida feil så er det sjefen som må føre bevis for dette. I ditt tilfelle så er det avgjerande spørsmålet om tida du har fått til rådigheit er tilstrekkeleg for å gjere den jobben som skal gjerast med akseptabelt resultat.

Om du har fått 3,5 timar til å gjere jobben, men du treng 4,25 timar for å bli ferdig så er det ein tidsforskjell på 22%. Så er det sjølvsagt rom for å stille spørsmål ved om det er du som som brukar 25% for lang tid på jobben, eller om jobben er for omfattande. I tillegg til den tida det faktisk tek å gjere jobben, så skal det også være innberekna eit rimeleg slingringsmonn som sikrer at jobben kan fullførast innafor fastsatt tid også om det skulle være ekstra skittent ei dag eller det skulle være andre ting som hindrar deg.

Eg har nok også ein sterk mistanke om at ein ved utrekninga av arbeidstida ikkje har tatt høgde for at det å vaske ein barnehage er noko litt anna enn eit kontorbygg. I eit kontorbygg så er det golva som må vaskast i tillegg til eit par toalett med tilhøyrande vask. Det å vaske fingermerker frå vindu og veggar gjer ein vel berre ein gong i skuddåret i kontorbygg, medan i barnehagen er det nok sikkert nødvendig å vaske slike flater dagleg.

Mitt generelle råd er at du bør tørre å stå litt meir på ditt. Som f.eks. at du ikkje jobbar 45 minutt utan betaling. Blir du ikkje ferdig på avsatt tid så blir du ikkje ferdig. Neste gong så må du redusere kvaliteten på jobben du gjer for å sjå om du rekk over alt då. Til dømes at dei gongane du vasker røra under vaskane så vasker du ikkje golva, ein stad må du spare inn tid.

Så får sjefen berre bli sur. I verste fall så får du sparken, og då har du ikkje sagt opp sjølv og slepp karantenetida. Merk likevel at NAV kan avgjere at du sjølv er skuld i at areidsforholdet opphøyrte om du blir sagt opp fordi du nektar å gjere jobben din, men så lenge du gjer ein akseptabel innsats for å gjere jobben innafor dei rammene du har fått så blir det vanskeleg å hevde manglande arbeidsvilje som årsak til oppseiinga.

Eg tenker at dette er ei vel så bra løysing som å høyre med legen om det er grunnlag for sjukemelding.

Enig med deg. Tenker akkurat sånn selv.   Ts

Endret av Monster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...