Gå til innhold

Hvordan komme seg vekk fra jobben sin uten å få ny jobb om man ikke trives? Vi renholdere har ikke noe vi skulle ha sagt

Gjest bc14e...3ba

Anbefalte innlegg

Gjest bc14e...3ba skrev (37 minutter siden):

On skjønner. Men det blir vanskelig for meg å bevise når ingen er vitne. Jeg kunne brukt tid på å ta pauser og løyet om at jeg brukte lengre tid.

Så da må jeg filme alt jeg gjør. 

Det er eigentleg motsatt.

Det klare utgangspunktet er at du skal ha betalt for den tida du er på jobb. Har du fastsatt arbeidstid så er det meininga at du skal avslutte arbeidet når du har brukt opp den tilgjengelege arbeidstida. For å få rett til overtidsbetaling så må du ha fått beskjed om å jobbe overtid frå sjefen din, og har du ikkje fått beskjed om å jobbe overtid så skal du heller ikkje gjere det. Dersom sjefen meiner at du har disponert tida feil så er det sjefen som må føre bevis for dette. I ditt tilfelle så er det avgjerande spørsmålet om tida du har fått til rådigheit er tilstrekkeleg for å gjere den jobben som skal gjerast med akseptabelt resultat.

Om du har fått 3,5 timar til å gjere jobben, men du treng 4,25 timar for å bli ferdig så er det ein tidsforskjell på 22%. Så er det sjølvsagt rom for å stille spørsmål ved om det er du som som brukar 25% for lang tid på jobben, eller om jobben er for omfattande. I tillegg til den tida det faktisk tek å gjere jobben, så skal det også være innberekna eit rimeleg slingringsmonn som sikrer at jobben kan fullførast innafor fastsatt tid også om det skulle være ekstra skittent ei dag eller det skulle være andre ting som hindrar deg.

Eg har nok også ein sterk mistanke om at ein ved utrekninga av arbeidstida ikkje har tatt høgde for at det å vaske ein barnehage er noko litt anna enn eit kontorbygg. I eit kontorbygg så er det golva som må vaskast i tillegg til eit par toalett med tilhøyrande vask. Det å vaske fingermerker frå vindu og veggar gjer ein vel berre ein gong i skuddåret i kontorbygg, medan i barnehagen er det nok sikkert nødvendig å vaske slike flater dagleg.

Mitt generelle råd er at du bør tørre å stå litt meir på ditt. Som f.eks. at du ikkje jobbar 45 minutt utan betaling. Blir du ikkje ferdig på avsatt tid så blir du ikkje ferdig. Neste gong så må du redusere kvaliteten på jobben du gjer for å sjå om du rekk over alt då. Til dømes at dei gongane du vasker røra under vaskane så vasker du ikkje golva, ein stad må du spare inn tid.

Så får sjefen berre bli sur. I verste fall så får du sparken, og då har du ikkje sagt opp sjølv og slepp karantenetida. Merk likevel at NAV kan avgjere at du sjølv er skuld i at areidsforholdet opphøyrte om du blir sagt opp fordi du nektar å gjere jobben din, men så lenge du gjer ein akseptabel innsats for å gjere jobben innafor dei rammene du har fått så blir det vanskeleg å hevde manglande arbeidsvilje som årsak til oppseiinga.

Eg tenker at dette er ei vel så bra løysing som å høyre med legen om det er grunnlag for sjukemelding.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bc14e...3ba
The Avatar skrev (12 minutter siden):

Det er eigentleg motsatt.

Det klare utgangspunktet er at du skal ha betalt for den tida du er på jobb. Har du fastsatt arbeidstid så er det meininga at du skal avslutte arbeidet når du har brukt opp den tilgjengelege arbeidstida. For å få rett til overtidsbetaling så må du ha fått beskjed om å jobbe overtid frå sjefen din, og har du ikkje fått beskjed om å jobbe overtid så skal du heller ikkje gjere det. Dersom sjefen meiner at du har disponert tida feil så er det sjefen som må føre bevis for dette. I ditt tilfelle så er det avgjerande spørsmålet om tida du har fått til rådigheit er tilstrekkeleg for å gjere den jobben som skal gjerast med akseptabelt resultat.

Om du har fått 3,5 timar til å gjere jobben, men du treng 4,25 timar for å bli ferdig så er det ein tidsforskjell på 22%. Så er det sjølvsagt rom for å stille spørsmål ved om det er du som som brukar 25% for lang tid på jobben, eller om jobben er for omfattande. I tillegg til den tida det faktisk tek å gjere jobben, så skal det også være innberekna eit rimeleg slingringsmonn som sikrer at jobben kan fullførast innafor fastsatt tid også om det skulle være ekstra skittent ei dag eller det skulle være andre ting som hindrar deg.

Eg har nok også ein sterk mistanke om at ein ved utrekninga av arbeidstida ikkje har tatt høgde for at det å vaske ein barnehage er noko litt anna enn eit kontorbygg. I eit kontorbygg så er det golva som må vaskast i tillegg til eit par toalett med tilhøyrande vask. Det å vaske fingermerker frå vindu og veggar gjer ein vel berre ein gong i skuddåret i kontorbygg, medan i barnehagen er det nok sikkert nødvendig å vaske slike flater dagleg.

Mitt generelle råd er at du bør tørre å stå litt meir på ditt. Som f.eks. at du ikkje jobbar 45 minutt utan betaling. Blir du ikkje ferdig på avsatt tid så blir du ikkje ferdig. Neste gong så må du redusere kvaliteten på jobben du gjer for å sjå om du rekk over alt då. Til dømes at dei gongane du vasker røra under vaskane så vasker du ikkje golva, ein stad må du spare inn tid.

Så får sjefen berre bli sur. I verste fall så får du sparken, og då har du ikkje sagt opp sjølv og slepp karantenetida. Merk likevel at NAV kan avgjere at du sjølv er skuld i at areidsforholdet opphøyrte om du blir sagt opp fordi du nektar å gjere jobben din, men så lenge du gjer ein akseptabel innsats for å gjere jobben innafor dei rammene du har fått så blir det vanskeleg å hevde manglande arbeidsvilje som årsak til oppseiinga.

Eg tenker at dette er ei vel så bra løysing som å høyre med legen om det er grunnlag for sjukemelding.

Jeg tenker på akkurat det samme. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal bevise ovenfor Nav at jeg har rett. Jeg må kanskje lage en video og ta bilder av meldinger fra min arbeidsgiver som forlanger ting jeg skal gjøre hvis det ikke stopper nå etter denne runden. Det har jo hendt en del ganger at jeg har vært ferdif før tiden min fordi det har vært lite folk i b en dag eller de har hatt planleggingsdag. Og de kan se på klokkeslett på slsrmen når jeg slår den av og på. Så noen ganger argumenterte min forrige sjef med at de kunne se enkelte ganger at jeg ikke alltid brukte opp tiden min. Så de gangene jeg har død tid kan jeg jo heller bruke den til slike ting som vinduskarmer, vinduer og rør under vasken. Men det har jeg ikke tenkt på. Jeg har trodd at slike ting gikk på hovedrengjøring og den er det ikke jeg som pleier å ta siden det tas når jeg har ferie.. 

Men ja vinduer på dører og sånt blir skittent hver dag. Men jeg tar det ikke hver dag selv om det står på min liste at vi skal vaske alle flater vi rekker opp til hver dag. Da hadde jeg stått opp til midnatt hver kveld å jobbet selv uten pauser. Så jeg setter ekstra pris på de dagene det er mindre å gjøre og kan gå tidligere. Har tenkt at det da kompenserer for alle de timene jeg har vasket gratis på overtid før da jeg vasket på en skole mange år og andre plasser. 

Men da blir det igjen brukt mot meg av sjefen min siden kinden sladrer om at de kan se på slsrmen hvor lenge jeg har vært der.

Og jeg er jo enig i at det ikke skal gå utover en ny kunde at jeg har jobbet for lenge andre plasser.

Men jeg føler meg ganske maktesløs.

Så jeg får bare håpe at jeg får sparken og dsgpow uten karantene eller at legen kan gi meg sykemelding på grunnlag av at jeg blir deprimert av jobben min.

Anonymous poster hash: bc14e...3ba

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba
Radiosilence skrev (Akkurat nå):

neste arbeidsgiver spør om referanser, så da er det greit å ikke ha fått sparken eller krangla med sjefen..

Ikke alltid de gjør det. Men ja det er en risiko. Men det er i såfall utrolig stygt gjort av sjefen. Når det er de som tvinger oss til å jobbe gratis 

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba

"Hei jeg var på produkt kontroll på begge barnehager i dag. det er en del å ta tak i på begge plasser. Toaletter ansatt er veldig møkkete. Jeg var der i dag før ansatte hadde brukt dem og det var masse møkk og støv, generelt veldig møkkete. Det er jo det vi snakket om sist at måtte skrubbes ned. 
Alle toaletter og garderober må vaskes ned, vegger og rør og under vasker og alt egentlig. Jeg kommer tilbake neste uke for ny kontroll og da forventer jeg at alle toaletter i begge barnehagene er vasket ned. "

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba

Altså ærlig talt. Meldingen over her fra sjefen. Fikk postet innlegget før jeg fikk skrevet under men synes det er sjukt å komme å si jeg skal ta nedvask som vil si tak og vegger. Jeg vasker jo toalettene hver dag og gulv der inne 

Lenke til kommentar

Det er sjelden noen god idé å stikke fra en arbeidsplass, men her er bare å komme seg videre i livet. Det er ikke drømmejobben, og du tjener neppe millioner i året der, så hvorfor pine seg selv? Du må ta praten med sjefen, forklare at dette ikke fungerer fordi det er et misforhold mellom forventninger til hva som skal gjøres og hva som er mulig å gjøre, å gi ham et ultimatum. Hvis han viser til oppsigelsestiden, så tar du opp manglende avlønning for faktisk brukt tid, og blir masete om overtid for reell tidsbruk, og gjør det helt klart at det er uaktuelt å stille på jobb en dag til før lønnsbetingelsene gjenspeiler tiden det faktisk tar å gjøre jobben. Du trenger ikke referansebrev fra ham, så bare gjør det du kan for å bli fristilt. Du kan ikke få betingelsene du ønsker på den aktuelle arbeidsplassen, fordi hele forretningsmodellen trolig uansett er tuftet på gratisjobbing og total utnyttelse. Gjør gjerne også Nav oppmerksom på arbeidsforholdene på den bestemte arbeidsplassen, i noen tilfeller dropper de å plassere andre på samme sted.

Arbeidsplasser som er populære, bruker ikke Nav til å finne arbeidstakere, og er du fristilt og kan begynne på dagen, er det også en fordel for bedre arbeidsplasser, ikke minst hvis noen trenger vikarer på kort varsel. Er du redd for inntektstap, finn en jobb, be om to dagers betenkningstid og gjennomfør prosedyren over. Du kan også sjekke om det er arbeidsplasser som utdanner egne ansatte mot bindingstid, type fengselsbetjent eller trikkefører (sistnevnte skal også være veldig godt betalt), eller kanskje se på mulighetene for å kvalifisere seg til noe du faktisk har lyst til å jobbe med.

Jeg ser LO og advokat er nevnt. Det er ikke verd bryet i slike tilfeller. Man kan tvinge på en tariffavtale, men arbeidsmiljøet blir ikke reelt sett bedre. Er man renholder og mistrives, finner man en annen jobb. Nesten alt vil uansett oppleves bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
flamethower1234 skrev (3 timer siden):

Oppdater oss på prosessen ts! Ikke utsett! Ta det opp i media og TV2 hjelper deg som nevnt tidligere. Dette kan du jo gjøre anonymt også når de intervjuer deg.

TV2 hjelper deg er et forbrukerprogram, dette er en jobb-ansatt-sak. Det fører praktisk talt aldri noe godt med seg ved å løfte konflikter og misnøye fra arbeidsplassen til media, og særlig ikke en hvor man fortsatt er ansatt. Man kan vurdere arbeidstilsynet eller lignende, da de kan komme inn anonymt etter tips og ettergå konkrete forhold.

Endret av Cascada81
typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f15d0...364
Gjest bc14e...3ba skrev (11 timer siden):

Det har jeg ikke gjort nei. Jeg tror ikke det hjelper å spille på samvittigheten i til potensielle arbeidsgivere om hvor fælt jeg har det i min jobb. De kommer jo ikke til å ansette meg  fordi de synes synd på meg. Er ikke sånn det fungerer. 

Tusen takk for det:) jeg er forøvrig 38 og bor i Vestfold. 

Anbefaler deg å få kjæreste, samt komme i kontakt med andre vaskedamer. Dessuten må du være aktiv jobbsøker for å ha noe å motivere deg i hverdagen, og ikke minst tro du vil få en ny jobb. Viktig du ringer på forhånd til bedrifter for å få litt følelse det er rett å søke dit.

Anonymous poster hash: f15d0...364

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba
Gjest 04330...ff8 skrev (5 timer siden):

Er det noen av disse bedriftene ts?

image.png

Anonymous poster hash: 04330...ff8

Nei desverre ingen av disse. Insider heter det. Tidligere elite servicepartner as 

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba
Gjest f15d0...364 skrev (7 timer siden):

Anbefaler deg å få kjæreste, samt komme i kontakt med andre vaskedamer. Dessuten må du være aktiv jobbsøker for å ha noe å motivere deg i hverdagen, og ikke minst tro du vil få en ny jobb. Viktig du ringer på forhånd til bedrifter for å få litt følelse det er rett å søke dit.

Anonymous poster hash: f15d0...364

Kjæreste er ikke noe man bare kan kjøpe på temu liksom. Men jeg hadde trengt en kjæreste ja. En å dele alt med som støtter meg. Men så heldig er jeg ikke. Jeg har av og til kontakt med mine kolleger men det er ikke alle jeg kommuniserer like lett med pga språk. Vi er veldig få norske utenom ledelsen.

Ellers gjør jeg alt det andre du nevner her. Skal hive meg rundt å søke igjen nå. Søkte på en ny jobb i går. Trodde det skulle bli bedre nå når jeg fikk ny sjef for noen måneder siden men det ble det ikke. Hun driver også å pålegger meg oppgaver jeg ikke har tid til som han forrige. De kommer å kikker etter støv og flekker 

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba
Cascada81 skrev (16 timer siden):

Det er sjelden noen god idé å stikke fra en arbeidsplass, men her er bare å komme seg videre i livet. Det er ikke drømmejobben, og du tjener neppe millioner i året der, så hvorfor pine seg selv? Du må ta praten med sjefen, forklare at dette ikke fungerer fordi det er et misforhold mellom forventninger til hva som skal gjøres og hva som er mulig å gjøre, å gi ham et ultimatum. Hvis han viser til oppsigelsestiden, så tar du opp manglende avlønning for faktisk brukt tid, og blir masete om overtid for reell tidsbruk, og gjør det helt klart at det er uaktuelt å stille på jobb en dag til før lønnsbetingelsene gjenspeiler tiden det faktisk tar å gjøre jobben. Du trenger ikke referansebrev fra ham, så bare gjør det du kan for å bli fristilt. Du kan ikke få betingelsene du ønsker på den aktuelle arbeidsplassen, fordi hele forretningsmodellen trolig uansett er tuftet på gratisjobbing og total utnyttelse. Gjør gjerne også Nav oppmerksom på arbeidsforholdene på den bestemte arbeidsplassen, i noen tilfeller dropper de å plassere andre på samme sted.

Arbeidsplasser som er populære, bruker ikke Nav til å finne arbeidstakere, og er du fristilt og kan begynne på dagen, er det også en fordel for bedre arbeidsplasser, ikke minst hvis noen trenger vikarer på kort varsel. Er du redd for inntektstap, finn en jobb, be om to dagers betenkningstid og gjennomfør prosedyren over. Du kan også sjekke om det er arbeidsplasser som utdanner egne ansatte mot bindingstid, type fengselsbetjent eller trikkefører (sistnevnte skal også være veldig godt betalt), eller kanskje se på mulighetene for å kvalifisere seg til noe du faktisk har lyst til å jobbe med.

Jeg ser LO og advokat er nevnt. Det er ikke verd bryet i slike tilfeller. Man kan tvinge på en tariffavtale, men arbeidsmiljøet blir ikke reelt sett bedre. Er man renholder og mistrives, finner man en annen jobb. Nesten alt vil uansett oppleves bedre.

Uff ja jeg vet. Jeg var nede på nav noen ganger for litt siden for å se på nye stillinger som nav rekrutterer folk til siden nav får inn stillinger som ikke er lyst ut for andre søkere på nett enda. Og gjett hva de hadde å tilby. Jo bare jobber fra mitt vaskefirma og ett annet pluss noe annet da. Men det var truck fører og gravemaskin osv. Det er ikke noe for meg. 

Så jeg ga opp å få hjelp av nav å finne ny jobb. Jeg må klare dette på egenhånd 

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba

Nå har jeg sovet dårlig i natt. Sliter med at jeg føler meg maktesløs og får raseriutbrudd, dårlig matlyst, bondt i magen av måten sjefene holder på og gruer meg til å få en sms på om jeg har gjort det godt nok eller det er noe mer. Så jeg skal få bestilt en time til legen. 

Blir også deprimert av å jobbe gratis overtid og ikke få noe kveldstilegg. Veldig demotiverende. Pluss at jeg aldri har tid til venner og familie på kveldene. En ting er å jobbe turnus men jeg jobber hver bidoge kveld år ut og år inn og har aldri en fredag kveld hjemme. Da må jeg i såfall vaske på lørdagen på dagen. 

Føler meg så nedbrutt og verdiløs. Så tenker at alt dette jeg sliter med burde være grunn nok til sykemelding når jeg går rundt og er nervøs men samtidig sint fordi jeg føler meg maktesløs av all motstand jeg får når jeg rer opp dette med for lite tid. Vi burde hatt tillegg for ubekvem arbeidstid også pluss kveldstilegg etter 21.00 .

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba
Gjest 04330...ff8 skrev (13 minutter siden):

Venter på at ts sender oppsigelse. Dette her går ikke.

Er ikke bare å si opp selv. Da får jeg 3 måneder karantene på dagpenger. Så enten må jeg bli sagt opp eller sykemelde meg. Ts 

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba
Gjest 04330...ff8 skrev (15 minutter siden):

Venter på at ts sender oppsigelse. Dette her går ikke.

Men om jeg får sykemelding kan jeg si opp og søke om dagpenger og si opp jobben den dagen jeg får sykemelding eventuelt. Skal høre med legen om det. Kommer selfølgelig til å søke aktivt etter nye jobber så mest sannsynlig blir jeg ikke gående ledig tre måneder men må søke dagpenger for sikkerhets skyld uansett 

Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba
flamethower1234 skrev (1 time siden):

Må vel være noen rekrutteringsbyråer som har noe i området ditt også? Sjekk ut

Ja men det er ofte bare sesong og vikariat. Skal snakke med legen min å høre om jeg kan få sykemelding parallelt med at jeg sier opp jobben min og samtidig søke om dagpenger når sykemelding og oppsigelse trer i kraft. 

Og hvis jeg da får jobb innen de Tre månedene eller den første måneden om det da går an å opphlre sykepengene men ikke selve sykemeldingen sånn at jeg slipper å gå tilbake til jobben min som jeg har nå under oppsigelsen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...