Gjest bc14e...3ba Skrevet mandag kl 22:51 Rapporter Del Skrevet mandag kl 22:51 Jeg jobber som renholder (vaskedame) for de som ikke vet hva renholder betyr Hatt jobben mange år men mistrives av den grunnen at vi har alt for mange oppgaver vi skal rekke på kort tid. Sjefen drar innom kundene jeg vasker hos og kontrollerer jobben min og sender meg beskjeder om hva jeg må gjøre. Både på fredag og i dag har jeg jobbet 45 min gratis overtid for å vaske rør under vaskene, flekker på vegger osv. Dette skal vi egentlig gjøre ofte siden det er en del av daglig renhold men vi har faktisk ikke tid. Jeg har 3 t og 36 min på å vaske to barnehager og på den tiden skal jeg vaske 10 toaletter som ofte er fulle av bæsj fra barn som ikke bruker dobørste, vaske vekk fingeemerler og søle som de har klint oppeter dører og vegger, tømme alle søppelbøtter, vaske kjøkkenbenker og skrubbe nede i oppvask kommen, støvsuge der det er tepper, vaske alle vinduskarmer, tørke støv av såpe holder og papir holdere og lamper over vasken på toalettet, vaske rør under vasken og vaske renn merker på vegger under vasken og under do og tørke støv på "foten" til doene. Og hver barnehage har minimum 10 tislerrer og 15-20 servanter (vasker) som blir brukt hver dag og jeg må dkribbe nede i sluket og rundt kranene når det blir gult der. Må sette meg ned på gulvet å vaske rørene under vasken eller på huk. Utrolig slitsomt. Og den tiden er beregnet med kjøring mellom som tar ca 7 min Jeg har i snart tre år søkt etter nye jobber. Vært på noen intervjuer men fått avslag. Søker fremdeles men jeg orker snart ikke mer. Har lyst til å bare si opp jobben selv om det er 3 måneder karantene på dagpenger. Men er redd for å ikke få noe annen jobb og ende med at Nav pusher meg til å ta jobber de har å tilby som er værre eller like kjipt som den jeg har sånn at jeg bare må ta en jobb jeg ikke vil ha før jeg rekker å finne en jobb jeg vil ha som jeg søker på selv. Nav er jo veldig sånn. Den jobben jeg har nå og fikk jeg via Nav som rekrutterte meg.... Og nå kommer jeg meg ikke vekk fra jobben.... Og hvis vi renholdere i rekker alle oppgavene på den tiden vi får betalt for er det vår skyld. Vi får ikke mer lønn når vi klager til sjefen. Og sjefen sier vi bare må gjøre det vi får beskjed om fordi ellers er det vi som utfører jobben sin skyld hvis firma mister kunder og de driter i vår helse fysisk og mentalt. Jeg har lyst til å sykemelde meg men da må jeg jo ta egenmelding først. Men man kan jo ikke ta egenmelding hvis man ikke er syk. Men jeg føler at jeg bare må holde ut til jeg får sparken for å slippe karantene på dagpenger eller holde ut til jeg får ny jobb. Eller vinne nok penger til å bli uavhengig en stund. Har en del på sparing men det skal jeg ha til bolig. Har ikke lyst til å bruke sparingen til livsopphold under karantene på dagpenger i 4 mnd. Jeg er singel og alene om utgifter og har planer om å søke boliglån til våren siden jeg vil ha mitt eget. Og er derfor redd for å havne på nav og bli arbeidsledig og få lavere inntekt. Derfor holder jeg ut. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor det er lov å behandle folk slik som de gjør i renholdsbransjen. Jeg tror ikke kundene vi vasker hos vet hvordan vi blir behandlet. For det er ikke hver enkelt kunde som bestemmer og avtaler tid med vårt firma. Det er sånn at for eksempel alle kiwi butikker og Rema butikker har samme tid og det firma jeg jobber i har avdelinger over hele landet som har kunder over hele landet. Så alle som vasker matbutikkene har lik arbeidstid og kundene velger de som sier de kan gjøre det på kortest mulig tid. Sånn konkurrerer vaskefirmaene. Vi må jobbe så fort at vi nesten snubler i skurebøtta. Jeg fatter ikke at det er lov. Jeg vurderer å ta en prat med legen. Hvis jeg tar egenmelding og sjefen ringer å spør hvordan det går så kan jeg ikke si at jeg er ikke syk men jeg orker ikke å jobbe mer pga måten vi renholdere blir mishandlet på og blir behandlet som slaver. Kan man få direkte sykemelding. Jeg tenker på å sykemelde meg for å få muligheten til å ta ny jobb og så avslutte sykemelding så fort jeg får ny jobb. Fordi jeg har nemlig fått tilbud om en jobb jeg hadde veldig lyst på men måtte si nei fordi jeg har oppsigelsestid og de måtte ha noen å ansette på dagen jeg var på intervju.... MEn er jo ikke sikker jeg har så Flax at jeg får jobb selv om jeg sier opp jobben nå og får jobb så fort jeg er ledig. Kan gå flere måneder og. Angrer på at jeg begynte i den jobben. Ville heller vært ufør . Anonymous poster hash: bc14e...3ba Lenke til kommentar
engavif Skrevet mandag kl 22:52 Rapporter Del Skrevet mandag kl 22:52 Er du ikke fagorganisert? Og nei, trenger ikke egenmelding før sykemelding. Er bare å sykemelde seg. Lenke til kommentar
Gjest 05b61...837 Skrevet mandag kl 23:09 Rapporter Del Skrevet mandag kl 23:09 engavif skrev (14 minutter siden): Er du ikke fagorganisert? Og nei, trenger ikke egenmelding før sykemelding. Er bare å sykemelde seg. Nope.. prøvde å melde meg inn i LO men de har ingen tilknytning til firma jeg jobber i desverre. Ok takk da skal jeg snakke med legen:) så kan jeg leve på sykepenger og stå fritt til å ta andre jobber uten tenke på oppsigelse Anonymous poster hash: 05b61...837 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet mandag kl 23:11 Rapporter Del Skrevet mandag kl 23:11 (endret) Ta det opp i media og TV2 hjelper deg. Stor takk til deg som holder ut. Håper du kommer deg ut av yrket asap! Endret 13 timer siden av flamethower1234 2 1 Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba Skrevet 17 timer siden Rapporter Del Skrevet 17 timer siden Ts her igjen. Firma jeg jobber for har heller ikke mer enn 50% jobb å gi til meg. Jeg har 50% ufør fordi jeg har krav på det siden jeg har adhd og kunne sikkert fått full trygd og slutte å jobbe om jeg ville. Men jeg har ikke lyst til det fordi jeg må ha en jobb å gå til og fordi jeg tjener mer penger på å jobbe. Jeg kunne tenke meg å jobbe mer enn jeg gjør nå. Tror ikke jeg har så nedsatt arbeidsevne pga adhd at jeg ikke kunne jobbe 20% mer. Kunne klart å jobbe 70-80% Og det jeg lurer på da er om ledelsen min har rett til å holde meg igjen i oppsigelsestiden hvis jeg får en annen jobb med høyre stilling? La oss si jeg ikke hadde noe trygd ved siden av og trengte mer jobb for å få nok penger. Egentlig trenger jeg det nå som alt blir dyrere og jeg har tenkt å kjøpe bolig snart. Jeg tenker at de kan vel ikke holde på meg hvis jeg trenger mer jobb og får tilbod om det. eller???! Synes det burde gjelde bare når man har full stilling Anonymous poster hash: bc14e...3ba Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 16 timer siden Rapporter Del Skrevet 16 timer siden Gjest bc14e...3ba skrev (30 minutter siden): Ts her igjen. Firma jeg jobber for har heller ikke mer enn 50% jobb å gi til meg. Jeg har 50% ufør fordi jeg har krav på det siden jeg har adhd og kunne sikkert fått full trygd og slutte å jobbe om jeg ville. Men jeg har ikke lyst til det fordi jeg må ha en jobb å gå til og fordi jeg tjener mer penger på å jobbe. Jeg kunne tenke meg å jobbe mer enn jeg gjør nå. Tror ikke jeg har så nedsatt arbeidsevne pga adhd at jeg ikke kunne jobbe 20% mer. Kunne klart å jobbe 70-80% Og det jeg lurer på da er om ledelsen min har rett til å holde meg igjen i oppsigelsestiden hvis jeg får en annen jobb med høyre stilling? La oss si jeg ikke hadde noe trygd ved siden av og trengte mer jobb for å få nok penger. Egentlig trenger jeg det nå som alt blir dyrere og jeg har tenkt å kjøpe bolig snart. Jeg tenker at de kan vel ikke holde på meg hvis jeg trenger mer jobb og får tilbod om det. eller???! Synes det burde gjelde bare når man har full stilling Anonymous poster hash: bc14e...3ba Å si opp uten å ha noe annet å gå til, er lite smart. Søk jobb og hold ut inntil du får et nytt tilbud. Tilbudet kan også brukes i en forhandling med nåværende arbeidsgiver. Dessuten bør du sette deg godt inn i arbeidsmiljølov, arbeidskontrakt, avtaler med kunder for å ha gode argumenter i samtaler med sjefen. Det er altfor mange kyniske arbeidsgivere som ikke gidder å gjøre noe før de får en oppsigelse på bordet. 1 Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba Skrevet 13 timer siden Rapporter Del Skrevet 13 timer siden Vokteren skrev (3 timer siden): Å si opp uten å ha noe annet å gå til, er lite smart. Søk jobb og hold ut inntil du får et nytt tilbud. Tilbudet kan også brukes i en forhandling med nåværende arbeidsgiver. Dessuten bør du sette deg godt inn i arbeidsmiljølov, arbeidskontrakt, avtaler med kunder for å ha gode argumenter i samtaler med sjefen. Det er altfor mange kyniske arbeidsgivere som ikke gidder å gjøre noe før de får en oppsigelse på bordet. Huff ja nei dette blir ikke enkelt. Har begynt å lese meg litt opp og har allerede klaget til arbeidstilsynet to ganger. Ikke på akkurat dette jeg skriver om her men at vi aldri får utbetalt feriepengene når vi skal fordi sjefen glemmer å gi beskjed videre til peronalsjef som skal formidle til lønnskontor når vi skal ha ferie sånn at vi får Feriepengene etter ferien. Det skjer hver gang og de innrømmer at de glemmer det. Og at det er for varmt der om sommeren og jeg blir nektet å lufte fordi hvis noen kommer inn å stjeler noe går det på meg og hvis jeg blir overfalt. Så jeg må vaske inne i 40° uten å lufte og går alene på jobb. Så ingen kan redde meg hvis jeg besvimer og slår hodet pga varmen. Da blir jeg liggende til jeg våkner og får ringt ambulanse selv eller til noen finner meg dagen etter når de kommer. Om det skjer en fredag blir jeg liggende til mandag. Og dette sa verneombud som liksom skal ivareta oss. Anonymous poster hash: bc14e...3ba Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Rapporter Del Skrevet 13 timer siden Gjest 05b61...837 skrev (12 timer siden): Nope.. prøvde å melde meg inn i LO men de har ingen tilknytning til firma jeg jobber i desverre. Ok takk da skal jeg snakke med legen:) så kan jeg leve på sykepenger og stå fritt til å ta andre jobber uten tenke på oppsigelse Anonymous poster hash: 05b61...837 Har ingenting å si, du kan være tilknyttet fagforening uten at de har avtale med din bedrift. Jeg er Nito medlem uten at Nito har avtale med min bedrift. Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba Skrevet 12 timer siden Rapporter Del Skrevet 12 timer siden Salvesen. skrev (27 minutter siden): Har ingenting å si, du kan være tilknyttet fagforening uten at de har avtale med din bedrift. Jeg er Nito medlem uten at Nito har avtale med min bedrift. Jeg fikk tilbakemelding om at jeg jobber i en borkdom som Fagforbundet ikke organiserer så da har det null hensikt. Ts Anonymous poster hash: bc14e...3ba Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba Skrevet 12 timer siden Rapporter Del Skrevet 12 timer siden Gjest bc14e...3ba skrev (Akkurat nå): Jeg fikk tilbakemelding om at jeg jobber i en borkdom som Fagforbundet ikke organiserer så da har det null hensikt. Ts Anonymous poster hash: bc14e...3ba Virksomhet* Anonymous poster hash: bc14e...3ba Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12 timer siden Rapporter Del Skrevet 12 timer siden Gjest bc14e...3ba skrev (10 minutter siden): Jeg fikk tilbakemelding om at jeg jobber i en borkdom som Fagforbundet ikke organiserer så da har det null hensikt. Ts Anonymous poster hash: bc14e...3ba Det har ikke null hensikt, du kan fortsatt få advokathjelp etc selv om de ikke har avtale med bedriften. Noe du kunne brukt nå. Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 12 timer siden Rapporter Del Skrevet 12 timer siden (endret) Du sier du har søkt i tre år uten noe særlig svar. Hvilke kvalifikasjoner har du ts? Er det noen kurs du kunne tatt for "kvalifisere" deg mer? Hvor i landet bor du? Kunne du tenkt deg og flytte til et nytt sted med større jobb muligheter evt? Endret 12 timer siden av flamethower1234 Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba Skrevet 11 timer siden Rapporter Del Skrevet 11 timer siden flamethower1234 skrev (18 minutter siden): Du sier du har søkt i tre år uten noe særlig svar. Hvilke kvalifikasjoner har du ts? Er det noen kurs du kunne tatt for "kvalifisere" deg mer? Hvor i landet bor du? Kunne du tenkt deg og flytte til et nytt sted med større jobb muligheter evt? Jeg har erfaring fra butikker. Er det jeg har lyst til å jobbe med. Som butikkmedarbeider. Har gått formgivningsfag så jeg er flink med interiør. Kunne fått jobb i møbelbutikk for litt siden som jeg søkte men de hadde ikke tid til å vente på at jeg måtte gå ut oppsigelsestiden min Så døker den typen jobber. Men er også interessert i dyrebutikk da jeg er veldig glad i dyr og kunne også tenke meg å jobbe på sport Outlet eller xxl siden jeg har stor interesse for trening og friluftsliv. Men nå har jeg hatt en periode hvor jeg har mistet litt motet så nå har jeg ikke vært aktiv jobbsøker de siste to månedene. Så jeg må komme i gang igjen. Når man har søkt lenge får man noen perioder hvor man mister motet. Anonymous poster hash: bc14e...3ba Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba Skrevet 11 timer siden Rapporter Del Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (28 minutter siden): Det har ikke null hensikt, du kan fortsatt få advokathjelp etc selv om de ikke har avtale med bedriften. Noe du kunne brukt nå. Tror nok desverre jeg ikke hadde fått mer lønn av den grunn.. det skal være like for alle renholdere og ingen får særbehandling bare fordi man har en advokat som sier at man har krav på lønn for all tiden man jobber. Jeg tok dette opp med peronalsjef og hun sa bare "sånn er det å være renholder i dag.. man må være effektiv og hvis man bruker lengre tid enn man får betalt for er man ikke rask nok" Anonymous poster hash: bc14e...3ba Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 11 timer siden Rapporter Del Skrevet 11 timer siden Jeg husker at du lagde en lik tråd tidligere for et par måneder tilbake. Kryr jo av dagligvarekjeder som søker folk. Jeg hadde nok dratt fysisk til kjeden og snakket med sjefen der jeg forklarer caset. Spørs helt hvor i landet du bor. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Rapporter Del Skrevet 11 timer siden Gjest bc14e...3ba skrev (4 minutter siden): Tror nok desverre jeg ikke hadde fått mer lønn av den grunn.. det skal være like for alle renholdere og ingen får særbehandling bare fordi man har en advokat som sier at man har krav på lønn for all tiden man jobber. Jeg tok dette opp med peronalsjef og hun sa bare "sånn er det å være renholder i dag.. man må være effektiv og hvis man bruker lengre tid enn man får betalt for er man ikke rask nok" Anonymous poster hash: bc14e...3ba En advokat kunne hjulpet deg med å sjekke om dette er innenfor din avtale/AML, sannsynligvis er det ikke det og advokaten kunne hjulpet deg å kommunisere tydelig til arbeidsgiver at dette ikke er greit og at de bør skjerpe seg og etterbetale deg for manglende overtid etc. 2 Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba Skrevet 11 timer siden Rapporter Del Skrevet 11 timer siden flamethower1234 skrev (3 minutter siden): Jeg husker at du lagde en lik tråd tidligere for et par måneder tilbake. Kryr jo av dagligvarekjeder som søker folk. Jeg hadde nok dratt fysisk til kjeden og snakket med sjefen der jeg forklarer caset. Spørs helt hvor i landet du bor. Ja nå har jeg lært at det ikke lønner seg å fortelle noe negativt om sin arbeidsgiver til en potensiell men lurer på om det kan lønne seg å være ærlig og åpen om det. Kanskje ikke i søknad men ved personlig oppmøte kanskje. Har ikke mest lyst til å jobbe i dagligvare. Vet de søker mye etter folk ja. Kanskje jeg skal gi det en sjanse. Grunnen til at jeg ikke har så lyst å jobbe i dagligvare er fordi det åpner veldig tidlig og er oppe veldig sent. Det er sikkert mye kjipe vakter også synes jeg det er kjedelig generelt. Men det er jo bedre betalt der om man jobber sent om kvelden. Er jo motiverende å tjene noen kroner ekstra. Anonymous poster hash: bc14e...3ba Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba Skrevet 11 timer siden Rapporter Del Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (8 minutter siden): En advokat kunne hjulpet deg med å sjekke om dette er innenfor din avtale/AML, sannsynligvis er det ikke det og advokaten kunne hjulpet deg å kommunisere tydelig til arbeidsgiver at dette ikke er greit og at de bør skjerpe seg og etterbetale deg for manglende overtid etc. On skjønner. Men det blir vanskelig for meg å bevise når ingen er vitne. Jeg kunne brukt tid på å ta pauser og løyet om at jeg brukte lengre tid. Så da må jeg filme alt jeg gjør. Nå når jeg er ferdig med dette ekstra får jeg heller ta det igjen med å korte ned 5 min før tiden et par uker fremover for å få den tiden tilbake. Anonymous poster hash: bc14e...3ba Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 11 timer siden Rapporter Del Skrevet 11 timer siden Du skal aldri snakke negativt om dine tidligere arbeidsgivere. Det håper jeg ikke du har gjort i intervjuene du har hatt også. Dagligvarebransjen har mange muligheter hvis du vil bygge deg oppover. De har skoler og kurs for de som brenner for å bygge seg oppover. Det er en bransje med store muligheter hvis du virkelig vil gi full gass. Du virker dreven og interessert uten at jeg vet alderen din. Guess what? Det spiller ingen rolle. Et annet alternativ er vikarbyråer som jeg synes du skal sjekke ut. Komfort er en farlig ting og ingen starter på toppen. 1 Lenke til kommentar
Gjest bc14e...3ba Skrevet 11 timer siden Rapporter Del Skrevet 11 timer siden flamethower1234 skrev (12 minutter siden): Du skal aldri snakke negativt om dine tidligere arbeidsgivere. Det håper jeg ikke du har gjort i intervjuene du har hatt også. Dagligvarebransjen har mange muligheter hvis du vil bygge deg oppover. De har skoler og kurs for de som brenner for å bygge seg oppover. Det er en bransje med store muligheter hvis du virkelig vil gi full gass. Du virker dreven og interessert uten at jeg vet alderen din. Guess what? Det spiller ingen rolle. Et annet alternativ er vikarbyråer som jeg synes du skal sjekke ut. Komfort er en farlig ting og ingen starter på toppen. Det har jeg ikke gjort nei. Jeg tror ikke det hjelper å spille på samvittigheten i til potensielle arbeidsgivere om hvor fælt jeg har det i min jobb. De kommer jo ikke til å ansette meg fordi de synes synd på meg. Er ikke sånn det fungerer. Tusen takk for det:) jeg er forøvrig 38 og bor i Vestfold. Anonymous poster hash: bc14e...3ba Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå