Errae Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 hei! driver og fikser ei avis for skolen, og har blitt tilsendt ei fil som har blitt laget i Quark Xpress. så det jeg lurte på var om det er ett program som kan åpne Quark Xpress filer ? Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Quark Xpress er et program for desktop publishing. Indesign og MS Publisher er andre, tilsvarende programmer, men i alle fall MS Publisher kan ikke importere fra det formatet. Med Indesign vet jeg ikke. Du kan prøve å åpne filen i Word. I så fall skal du få opp en dialogboks hvor du enten stiller inn gjeldende konverteringsprogram eller Word ber deg installere/laste ned nytt konverteringsprogram. Jeg tviler egentlig på at dette funker for Quark Xpress siden det er et såpass avansert format, men du kan jo forsøke. Edit Det finnes også ulike fillesere - file viewer - som er laget for å lese et uttall filtyper/format, men jeg har selv aldri brukt en slik, så jeg kan ikke anbefale noen. Endret 18. januar 2004 av baldviking Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Du kan åpne dokumenter opptil Quark 5 i InDesign, men dette blir ikkje perfekt.. Dokumentet må sjekkes at det ikkje innholder feil. Hold deg unna MS Publisher, det kommer ingen trykkeri å ta imot, og regner med at pdf-eksporteringa er for dårlig til at det er brukende til trykk. Du bruker Quark eller InDesign til trykksaker, og InDesign er blitt mye bedre enn Quark. Quark er ikkje et avansert format som baldviking sier, det er veldig enkelt og rent... InDesign er mye mere avansert. Du kan laste ned InDesign 30-dagers trial hos www.adobe.com Quark har demo versjon; www.quark.com, men den fungere kun i fem dager og save og print fungere ikkje. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Jeg mente nå heller ikke at Errae skulle løpe og kjøpe MS Publisher, da... MS Publisher og Adobe Pagemaker er gamle, lite oppdaterte drittprogrammer, men de koster kun en brøkdel av InDesign og man kan lage en liten trykksak i dem, og man kan eksportere til PDF i MS Publisher om man har Adobe Acrobat. Ellers ser jeg frem til å gå i gang med InDesign selv ganske snart, tror Adobe har skutt en liten gullfugl der... Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 og man kan eksportere til PDF i MS Publisher om man har Adobe Acrobat. Ellers ser jeg frem til å gå i gang med InDesign selv ganske snart, tror Adobe har skutt en liten gullfugl der... InDesign er veldig bra... Quark har fullstendig mistet grepet, og Quark 6 er tragisk i forhold til hva dæm burde ha kommet med, de ligger 4-5 år tilbake i tid... Quark sin arogante holdning bynne nok å straffe seg. Uansett det eg skulle svare på var pdf-eksporten i MS Publiser, disse pdf filene blir ubrukelig å trykke, medfører ekstra mye før-trykk jobbing for et evt. trykkeri, dette fordi det lagres masse ubrukelig og unødvendig info i pdf-filen. Vil ikkje anbbfale noen å bruke MS P... uansett korr liten trykksaken er, skal man lage trykksaker bør man være såpass proff at man bruker ordentlig programvare... Du har heller ikkje samme muligheter når det gjelder layout og font jobbing i MS P. PageMaker gidd eg ikkje å nevne engang, siden den er gått ut av produksjon og det vil ikkje komme noen oppdateringer. Men er tross alt bedre enn MS P. Dette var ikkje noe angrep på dæ, baldviking, ville bære gi ris og ros til nevnte programmer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå