Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Er det meningsløst å spare til bolig hvis man ikke tjener mye? (ufør)

Anbefalte innlegg

Jeg er en snart 30 år gammel mann på ufør. Får circa 25.000 tusen per månden. Jeg har også rettighet til å tjene opp til 50.000 via jobb over 12 måneder. Så maks inntekt i året er 25 x 12 + 50 =350 tusen maks. Uten jobb er det 300 tusen i året. Det er enda mindre når du tar minus mat og leilighet. F.eks bare 10.000 igjen i måenden.

Spørsmålet mitt er - Bør personer som meg slappe av og ganske enkelt slutte å spare til bolig? Er det bedre å bare gi opp og slå seg til ro med å leie resten av livet?

Noen tanker? Som ikke inkluderer foreldre og mye tidligere sparing.

EDIT: Har ikke førerkort

Endret av Letterboxd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Letterboxd skrev (1 minutt siden):

Jeg er en snart 30 år gammel mann på ufør. Får circa 25.000 tusen per månden. Jeg har også rettighet til å tjene opp til 50.000 via jobb over 12 måneder. Så maks inntekt i året er 25 x 12 + 50 =350 tusen maks. Uten jobb er det 300 tusen i året. Det er enda mindre når du tar minus mat og leilighet. F.eks bare 10.000 igjen i måenden.

Spørsmålet mitt er - Bør personer som meg slappe av og ganske enkelt slutte å spare til bolig? Er det bedre å bare gi opp og slå seg til ro med å leie resten av livet?

Nå er det ikke mye man får med så lav inntekt, men, det finnes tilskuddsordninger for folk på uføretrygd som ikke ha EK

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (5 minutter siden):

Du sier 10k igjen i måneden, det kan sikre deg bolig innen ett år. Ser ikke problemet?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (42 minutter siden):

Du sier 10k igjen i måneden, det kan sikre deg bolig innen ett år. Ser ikke problemet?

Hva mener du? Tror ikke det er nok til bolig. I mitt oppvoksted med rundt 5000 mennesker er den billigeste leiligheten 1,5 mill.

Burde kanskje nevnt jeg ikke har førerkort 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Letterboxd said:

Ja bror bare slapp av og slutt å spar penger. Bare bruk alt du har til å consoome ting du ikke trenger.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (2 minutter siden):

Det jeg mente var om det er bedre å satse på å leie livet ut vs spare til bolig.

Da kan man spørre, er det bedre å kjøpe seg ett eget sted etter å ha snakket med Husbanken? Eller er det greit å forholde seg til utleiere som plutselig avslutter leieforhold, så må man flytte for n'te gang det og det året? 🙂

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det lurt å spare. Man skal selvsagt kunne ha et liv mens man sparer, men er sparepotensialet 10.000 i måneden, er da det et bra utgangspunkt. Sparingen har to andre formål i tillegg til tenkt innskudd til bolig. Det ene er rentesrente-effekten, for eksempel ved sparing i indeksfond (vær obs på risikoavlastning hvis boligkjøp er nært forestående, det vil si ta ned andelen i fond). En annen ting er at man viser at man er økonomisk disiplinert og har evnen til å håndtere en viss utgift over tid. Betaler man 10.000 i måneden i husleie og sparer 10.000 på siden, og gjør dette over et år eller tre, vet banken at her har man en som takler utgifter på 20.000 i måneden ved renteoppgang, i det minste for en periode. Har man 15000 i måneden å bruke på renter/avdrag, burde det være mulig å kunne kjøpe seg en bolig til ca 2,5-3,0 millioner, kanskje ikke rare greia i Oslo sentrum, men det er jo ikke krise om man bor en togtur unna heller da.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Letterboxd said:

EDIT: Har ikke førerkort

Jeg er ca. 10 år eldre enn deg. Ufør, med 23.500 i mnd. Mitt råd er soleklart, som andre her også har nevnt; husbanken.

Hvis du ikke har noen egenkapital tror jeg det blir ganske vanskelig for deg å tenke på enebolig, beklager. Jeg har ønsket dette i over 20 år pga. utfordringene mine. Det jeg så klart skulle ha gjort var å spare i 20 år.

Husbanken gir lån til der vi er tenkt, nemlig leilighet i blokk. Min erfaring at vi får aldri lån høye nok til hus uansett størrelse, og søker vi kommunen i en liten kommune får vi lån der etter, lave. Ikke nok til bolig.

Jeg ville alltids spart for det er lurt å ha en buffer uansett, men det vil ta deg 10 år å skaffe én mill bare for å sette det i perspektiv. Alt vil være mye dyrere om 10 år, hus også. Og svært få hus går for rundt en million, bortsett fra de omtrent falleferdige som er en ekstra utgift og de som ligger helt øde.

Mye mer jeg kunne sagt men seriøst snakk med Husbanken. De hjalp meg. Men belag deg på det jeg fikk høre rett ut, uføre tiltenkes 2-roms leiligheter i blokk. Det er det lånsbeløpet ligger til grunn for.

Redigering: vet ikke om du tenker eget hus eller leilighet når du sier bolig, så antok lite hus. Leilighet derimot via Husbanken er NULL problem. Du får også skattelette ved betjening av lånet så du sitter igjen med mer penger enn hvis du leier, det gjorde jeg og i en allerede meget dyr kommune. Leie er til feriehus for utleier, på et tidspunkt er du mer tjent med å eie via lån enn å leie hos folk støtt & stadig.

Endret av opensky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng å spare til noe man aldri får råd til. Samtidig er det aldri godt å vite hva som kommer din vei i fremtiden, enten vi snakker om penger eller lave boligpriser med mer. Dersom du feks. arver et beløp vil du kunne stå nærmere boligdrømmen om du også har resten av beløpet du trenger ved siden av. Altså det å spare er aldri dumt.

På en annen side er det nå du lever og faktisk kan bruke pengene. Litt kjedelig å ha spart et langt liv om du aldri får oppleve ferieturer, ny bil og annet moro om man plutselig blir syk eller overkjørt av lokalbussen.

Ved å eie bolig låser man seg til denne og en nedbetalingen som ofte strekker seg over flere tiår. Det er selvsagt ikke noe i veien for å selge, flytte eller gjøre endringer under veis, men jeg er litt usikker på om dette bør være et mål i seg selv.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (21 timer siden):

Bør personer som meg slappe av og ganske enkelt slutte å spare til bolig? Er det bedre å bare gi opp og slå seg til ro med å leie resten av livet?

Jeg vil snu helt rundt på det og påstå det motsatte. Det har historisk sett vært mye god økonomi i å eie egen bolig het i Norge. Derfor tenker jeg de som har stort overskudd av penger ikke behøver å tenke på å eie egen bolig. De kan leie og flytte så mye de vil, og slippe eget ansvar for bygningsmasse.

De med svak økonimi derimot, de bør virkelig satse mye for å eie egen bolig. Slik finnes håp om å ende opp med en sterk og solid økonomi lenger inn i fremtiden. Å begynne når man er 30 er slett ikke for sent, med stramme rammer og mye egeninnsats kan man ha en gjeldfri bolig i god tid før man bikker 50.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...