Gå til innhold

Elon musk - idiot eller geni?

Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (10 timer siden):

Starlink har potensiale til å bringe usensurert bredbånd, til 1-4 milliarder mennesker som mangler, en av de eller begge deler. Potensiale til å forandre verden. Slik jeg ser det.

.. og til å overvåke verdens kommunikasjon .. og til å sanksjonere og kontrollere verdens kommunikasjon. Verdenspolitikk som gjerne ikke markedsførere ser med sitt fokus. ;)

Edit: Jeg kom på et par til ulemper med Starlink: Det skaper problemer for verdens astronomer som prøver å kikke ut mest mulig uforstyrret. Det enorme antall satellitter øker også risikoen for Kesslersyndromet. Selv satellitter med lav bane kanskape kollisjonsprodukter som sprer seg opp til høyere baner som følge av "slynge-effekt" og sette i gang en kaskade videre oppover. Hele LEO kan bli ødelagt for all framtid.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Faren hans eide en andel i én emeraldgruve, og det er ikke klarlagt om den på noe tidspunkt gikk med overskudd.

Vi har et norsk ord for det: smaragd. De fleste nord- og sentral-Europeiske språkene, pluss de slaviske språk kaller det smaragd.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Krig og fred said:

Patetisk. Fakta eksisterer ikke i din verden, gjør det vel?

Faren hans var ganske rik. Det er det ikke noe tvil om. Men pengene var ikke fra smaragdgruver. (Takk, Simen1.)

Faren tjente mesteparten av pengene sine på eiendomsutvikling. Kontorbygg og slikt.

For øvrig fikk Musk lite hjelp fra faren etter at han dro til USA. Man kan ikke si at han startet på bar bakke, fordi han hadde f.eks en god utdannelse og et sikkerhetsnett hvis han skulle feile og måtte krype tilbake til faren. Men i hovedsak startet han ikke med flere fordeler enn det en gjennomsnittlig nordmann gjør. Vi har også mulighet til å få god utdannelse og gode sikkerhetsnett.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

Hvis alle var som meg, så hadde utviklingen stoppet opp for lenge siden.

Citation needed

Med litt velvillige øyne, og ved å stryke uselvisk fra den kan man definere Musk som en filantrop.

Ved å satse på de områdene han gjør, så kan han ende opp med å hjelpe en stor del av klodens befolkning ut av fattigdom

Han er en oligark som sparker folk. Han kaller demokrater for kommunister. Han jobber for å betale midre skatt samtidig som han mottar massive subsidier fra regjeringen. 

Elbiler og lastebiler flytter transport og mobilitet over på strøm.
- Solcellepaneler og batteriinfrastruktur til kraftnett flytter skapningen og fordelingen av energi vekk fra myndigheter og big corp.
- Satelitt bredbånd flytter tilgangen på informasjon og kontrollen over kommunikasjon vekk fra myndigheter og big corp
- X slik det er planlagt flytter digitale tjenester, alt fra nettbank til nettdoktor til uber, vekk fra myndighetenes og big corp. kontroll

619a5bd9-2153-40f4-9a21-09933996f059.thumb.png.44ef430b244f56b627529ade4fd6509d.png

Denne er til deg, personlig

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Krig og fred said:

Han er en oligark som sparker folk. Han kaller demokrater for kommunister. Han jobber for å betale midre skatt samtidig som han mottar massive subsidier fra regjeringen. 

Man tar jo imot penger når man må.Men det betyr ikke at man er for det. Litt usikker på om dette er en deepfake eller ekte, Musk ser ut som han er i en litt forstyrret sinnstemning.

Det er veldig viktig å sparke riktig mennesker til riktig tid. Nesten mer kritisk for en bedrift enn å ansette.

Resten av svaret ditt ville jeg satt pris på om du artikulerte. Jeg forklarte etter beste evne hvordan jeg ser verden. Hvordan ser du på den? Hvem skal ha ansvaret for å få til demokratisering av kommunikasjon, transport, energifordeling?

Setter pris på å bli motsagt, lærer av det. 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var en eller annen som sa at hadde Musk bodd i Norge så hadde han vært uføretrygda pga diagnosene sine. Jeg synes idiot eller geni spørsmålet i tråden er et bra et.

Han er vanskelig å forholde seg til. Det er vanskelig å helt tro at han mener det han sier. Men han er vår tids Galileo Galilei eller Nikola Tesla. De ble begge stemplet som gale, eller saksøkt for ytringene sine.

Ganske interessant å høre på hva meningen med SpaceX er og hvorfor han synes det er viktig i menneskehetens tjeneste

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (På 13.11.2024 den 6:37 PM):

En egen «effektiviseringsminister» har vært forsøkt i Norge også, med vekslende hell.

Elon Musk skal altså "effektivisere" ved å lage enda et offentlig organ i tillegg til Government Accountability Office, samt det til og med skal ha to ledere.

Så nå skal det være to offentlige organer for effektivisering, og det ene skal ha to ledere.

Veldig bra effektivitet altså.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (23 minutter siden):

Hva har Elon funnet opp selv da..?

Han står bak mange av innovasjonene i både Tesla og SpaceX. Han har funnet løsninger på problemer som ingen andre hadde tenkt på før. Han deltar aktivt i produktutvikling i begge selskapene. Han er kjent for tidvis stor grad av detaljstyring.

Endret av Markiii
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 timer siden):

Men i hovedsak startet han ikke med flere fordeler enn det en gjennomsnittlig nordmann gjør. Vi har også mulighet til å få god utdannelse og gode sikkerhetsnett.

Elon Musk ble kjørt i Rolls Royce til en privatskole for hvite gutter og som student i en alder av 23 ga et smykke til 150 000 til dama si. Man må leve et spesielt heldig liv om man tror det er et gjennomsnitt for nordmenn.

MoneyWatch Elon Musk's ex-girlfriend made $165,000 auctioning his college photos

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Markiii said:

Han står bak mange av innovasjonene i både Tesla og SpaceX. Han har funnet løsninger på problemer som ingen andre hadde tenkt på før. Han deltar aktivt i produktutvikling i begge selskapene. Han er kjent for tidvis stor grad av detaljstyring.

Tror ikke det er mange ideer Musk selv kommer med. Men han er ganske god til å se hva som er en god ide, og pøse på med ressurser for å gjennomføre den ideen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Elon Musk ble kjørt i Rolls Royce til en privatskole for hvite gutter og som student i en alder av 23 ga et smykke til 150 000 til dama si. Man må leve et spesielt heldig liv om man tror det er et gjennomsnitt for nordmenn.

MoneyWatch Elon Musk's ex-girlfriend made $165,000 auctioning his college photos

Litt rask googling tilsier at smykket i seg selv er verdt omkring $200-500. Det er bare 14 karat og har en liten smaragd. Det er solgt for mye mer fordi det har en knytning til Musk.

Er det mange 23-åringer i Norge som kan gi tilsvarende gave? Jeg vil si ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Litt rask googling tilsier at smykket i seg selv er verdt omkring $200-500. Det er bare 14 karat og har en liten smaragd. Det er solgt for mye mer fordi det har en knytning til Musk.

Det stod at det var verdt $14k når det ble gitt og senere solgt for $55 000. Der har du knytningen. Hvor har du linken til at det er verdt $200? 

Han tok også ut noen smaragder fra farens safe og solgte på Tiffanys for 20 000 som rett etter ble priset til 140 000.

Det du må ta hensyn til er han lyver så det renner av ham om sin oppvekst. Han prøver å kreere en historie om at han var en smart fattiggutt som jobbet seg opp. Han lyver til og med om ting som tar 5 sekunder å motbevise som for eksempel at faren ikke eide en smaragdgruve

"There is no objective evidence whatsoever that this [emerald] mine ever existed," Elon wrote in his tweet. 

Amid Elon Musk's constant denial, his father details 4-day visit to emerald mine with billionaire son

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -i said:

Det stod at det var verdt $14k når det ble gitt og senere solgt for $55 000. Der har du knytningen. Hvor har du linken til at det er verdt $200?

Jeg leste det igjen og igjen for å prøve å finne dette du påstår. Og så innså jeg det - "14k" som du tolket som $14k er 14 karat. Altså omkring 58% rent gull. Personlig liker jeg heller 18 karat. Men 14 karat er OK.

Her er forøvrig aksjons-lenken: https://www.rrauction.com/auctions/lot-detail/346384406430090-elon-musk-14k-gold-necklace-presented-to-his-college-girlfriend-with-original-photograph-1995/

Estimatet er $500+. Men det virker høyt. Og så har man 30 år med inflasjon inni bildet også.

13 minutes ago, uname -i said:

Han tok også ut noen smaragder fra farens safe og solgte på Tiffanys for 20 000 som rett etter ble priset til 140 000.

Trenger ikke komme med rykter. Musks far er ikke er pålitelig kilde. Forholdet mellom Musk og sin far har som minimum vært veldig turbulent. Vi vet ikke om det var barnemisbruk, men moren til Elon har i hvert fall sagt at faren hans banket henne opp regelmessig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Jeg leste det igjen og igjen for å prøve å finne dette du påstår. Og så innså jeg det - "14k" som du tolket som $14k er 14 karat. Altså omkring 58% rent gull. Personlig liker jeg heller 18 karat. Men 14 karat er OK.

Ja, der så jeg feil. Allikevel så var nok smykket verdt mer enn $200 om det gikk for $55 000 på auksjon.

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Trenger ikke komme med rykter. Musks far er ikke er pålitelig kilde. Forholdet mellom Musk og sin far har som minimum vært veldig turbulent. Vi vet ikke om det var barnemisbruk, men moren til Elon har i hvert fall sagt at faren hans banket henne opp regelmessig.

Så er du enig i at disse smaragdgruvene aldri har eksistert eller skal vi bare slå fast at Elon Musk lyver?

Lenke til kommentar

Ja, der så jeg feil. Allikevel så var nok smykket verdt mer enn $200 om det gikk for $55 000 på auksjon.

Nei. 🙄

Samtidig ble det solgt et bilde av Musk for $21.889 - tror du det koster over $20k å ta et bilde? Rikignok var det dyrere før, når man ikke hadde digitale kameraer, og måtte få bildene fremkalt, men hvordan hadde folk råd til å ta bilder om det kostet over $20k per bilde?

Eller, kanskje, så er prisen som ble oppnådd helt uavhengig av hva objektene i seg selv er verdt. Det er knytningen til Musk som er verdien.

Så er du enig i at disse smaragdgruvene aldri har eksistert eller skal vi bare slå fast at Elon Musk lyver?

Jeg vet ikke om Musk lyver eller tror det selv. Det kan være at han nå tror faren løy om at han hadde investert i smaragdgruver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Nei. 🙄

Samtidig ble det solgt et bilde av Musk for $21.889 - tror du det koster over $20k å ta et bilde? Rikignok var det dyrere før, når man ikke hadde digitale kameraer, og måtte få bildene fremkalt, men hvordan hadde folk råd til å ta bilder om det kostet over $20k per bilde?

Et bilde av Elon Musk er mer personlig og har mer tilknytning til Elon Musk enn et generisk smykke. Om han hadde gitt dama si et stereoanlegg til $500 så er det tvilsomt om det hadde blitt solgt for $50 000 på auksjon.

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om Musk lyver eller tror det selv. Det kan være at han nå tror faren løy om at han hadde investert i smaragdgruver.

Dette er en klassiker her på diskusjon.no. Musk har aldri løyet om noe som helst fordi man ikke kan 100% bevise at han ikke trodde på det selv. Jeg vil anta at du ikke anvender den samme logikken på noen andre mennesker enn Elon Musk. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -i said:

Et bilde av Elon Musk er mer personlig og har mer tilknytning til Elon Musk enn et generisk smykke. Om han hadde gitt dama si et stereoanlegg til $500 så er det tvilsomt om det hadde blitt solgt for $50 000 på auksjon.

Et smykke er jo noe man faktisk kan bruke, vise frem på fest og fortelle folk om at det tidligere tilhørte selveste Elon Musk. Sånt sett er et bilde av Musk mindre interessant. Man kan henge det opp på veggen, men det er jo nesten det samme å printe ut et bilde fra nettet. Man må bare håpe at noen tilfeldigvis går forbi bildet og spør hvorfor man har et bilde av Elon Musk på veggen.

Men det er faktisk lett for deg å undersøke hva et slikt smykke koster. Her er f.eks et tilsvarende smykke, bare med smaragd i mye høyere kvalitet. https://www.amazon.com/Orovi-Jewelry-Necklace-Emerald-Pendant/dp/B08X7GJFK7

9 minutes ago, uname -i said:

Dette er en klassiker her på diskusjon.no. Musk har aldri løyet om noe som helst fordi man ikke kan 100% bevise at han ikke trodde på det selv. Jeg vil anta at du ikke anvender den samme logikken på noen andre mennesker enn Elon Musk. 

Den samme logikken gjelder alle mennesker. Man vet ikke hva som skjer inni hodene til folk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...