bzzlink Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 20 hours ago, uname -i said: Tesla er et selskap som ikke vokser og marginene faller. De har en P/E på 90 mens det vanlige for bilprodusenter er mellom 5 og 10. Med mindre man tror på julenissen og robo-taxier så er det lite å spore av fremtidige produkter som vil få opp etterspørselen. Mht smart/dum så er det vanskelig å se noen fordel med Elon Musks støtte til Trump for Tesla sin del. Selv med Trump ved roret så vil det vel være igjen litt av lover og regler så det å favorisere Tesla foran 6-7 andre elbilprodusenter i USA er nok umulig. Så korrupsjonskortet vil nok ikke virke. Derimot er det masse negativt med det: Trump vil fjerne incentivene($7500 + miljøkreditter + utslippsmål) som gjør at folk heller vil kjøpe bensinbiler/hybrider som Tesla ikke produserer. En handelskrig med Kina vil garantert føre til vanskeligheter for Tesla som har sin største fabrikk der. Med Musks støtte til Trump og stadige utfall mot den demografien som faktisk kjøper elbiler så er merkevaren i praksis ødelagt. Det er bare å se på California hvor Tesla har skarp nedgang mens andre merker har vekst. Så hvorfor gjør han det da? Svaret er opplagt. Amerikanske påtalemyndigheter har gjennom flere år samlet opp bevis og er i ferd med å bygge en tiltale som vil føre til fengselsstraff. Donald Trump vil få disse sakene til å forsvinne. Så Elon Musk redder seg selv og lar Tesla med sine ansatte, aksjonærer og kunder i stikken. Han vil nok finne et påskudd for å selge seg ut før det smeller og la resten "holding the bag". Den siste irrasjonelle oppgangen i kursen gjør det nok fristende å foreta et salg veldig snart. Hvordan mener du at Tesla ikke vokser, kan du dele hvilke tall du leser da? At de er overpriset når det gjelder P/E er jeg helt enig i, men de har jo hatt en imponerende organisk vekst, og holder seg innenfor resultatmarginen til industrien de er i? De har på 10 bygget seg opp fra ingenting, til å konkurrere med merker som Mercedes og BMW på antall biler solgt i året.... Endret 2 timer siden av bzzlink Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden bzzlink skrev (6 minutter siden): Hvordan mener du har Tesla ikke vokser, kan du dele hvilke tall du leser da? Fram til og med Q3 2024 så er det en svak nedgang eller flatt sammenlignet med 2023. Dine tall viser at de har hatt sterk vekst tidligere. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 6 minutes ago, uname -i said: Fram til og med Q3 2024 så er det en svak nedgang eller flatt sammenlignet med 2023. Dine tall viser at de har hatt sterk vekst tidligere. Så du sier at de ikke vokser siste 1-2 år i det som er et utfordrende marked for alle bilfabrikanter? Endret 2 timer siden av bzzlink Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden bzzlink skrev (1 minutt siden): Så du sier at de ikke vokser siste 1-2 år i det som er et utfordrende marked for alle bilfabrikanter? Når Tyskland fjernet elbiinsentivene så gikk elbilsaglet ned 20% og Tesla-salget 40%. Nå skal USA fjerne elbilsubsidiene. Største problemet ser ut til å være for de som i overkant har satset på elbiler. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 4 minutes ago, uname -i said: Når Tyskland fjernet elbiinsentivene så gikk elbilsaglet ned 20% og Tesla-salget 40%. Nå skal USA fjerne elbilsubsidiene. Største problemet ser ut til å være for de som i overkant har satset på elbiler. Synes det virker som det er over hele linja. Og det de fleste sliter med er at salget har stoppet eller gått ned i Kina slik jeg skjønner det. Så det er vel mer de som ikke har satset på elbiler som folk har lyst til å kjøpe i Kina som sliter. Som vil si alle vestlige produsenter. Endret 2 timer siden av bzzlink 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Temaet var hvordan Elon Musks støtte til MAGA tjener Tesla. Jeg mener det er negativt. Hva mener du? 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, uname -i said: Temaet var hvordan Elon Musks støtte til MAGA tjener Tesla. Jeg mener det er negativt. Hva mener du? I’ll note that as a win. Jeg mener hans støtte til MAGA ikke har så mye å si i det store og det hele utenfor hjemmemarkedet i USA. Og der var det jo et overveldende flertall i befolkningen for MAGA så…. Generelt så synes jeg at påvirkning på politikere fra næringsliv er en uting, men bedre når det skjer åpent og ærlig, enn når det skjer på bakrommet. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden bzzlink skrev (11 minutter siden): Jeg mener hans støtte til MAGA ikke har så mye å si i det store og det hele utenfor hjemmemarkedet i USA. Og der var det jo et overveldende flertall i befolkningen for MAGA så…. A 2023 Gallup poll found that 71% of Republicans would not consider buying an electric vehicle, compared with 17% of Democrats. Similarly, a 2023 Pew Research survey found that 70% of Republican or Republican-leaning Americans were unlikely to consider one. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden (endret) bzzlink skrev (48 minutter siden): I’ll note that as a win. Jeg mener hans støtte til MAGA ikke har så mye å si i det store og det hele utenfor hjemmemarkedet i USA. Og der var det jo et overveldende flertall i befolkningen for MAGA så…. Generelt så synes jeg at påvirkning på politikere fra næringsliv er en uting, men bedre når det skjer åpent og ærlig, enn når det skjer på bakrommet. Rart - jeg tror støtte til MAGA ikke vil gi så store utslag i USA, men vil slå inn på markedsandeler utenfor USA. Verden bare venter i spenning på at Donald skal ta over og man kan begynne å se reality showet utspille seg helt inn i det hvite hus. Og der vil Elon også være en av aktørene - dog en ganske liten aktør, men ikke nødvendigvis liten med tanke på medie omtale. Og det er her jeg tror folk utenfor USA vil bare riste på hodet og kanskje tenke at de ikke vil kjøpe en Tesla. Hvor dypt dette vil stikke hos hvermansen vet jeg ikke - men at noen vil velge bilmerke med omhu - det er jeg helt overbevist om. Videre så må jo Tesla uansett endre på de siste utgavene av bilene sine i EU fordi det kommer egne krav til betjening av f.eks blinklys fra 2026 for å få full score i NCAP..... Nå er det ikke sikkert dette er så omfattende uansett - men det viser at det Elon gikk for - altså mest mulig betjening på skjerm - ikke var så genialt mhp sikkerhet ifølge NCAP. Ettersom tråden skrider frem og jeg leser meg opp - så ser jeg jo at Elon ikke er genial på flere områder - faktisk synes jeg han fremstår ganske så avkledd i en del saker. Og slik er det vel med oss alle mennesker - vi kan ikke være like dyktige på alt. Problemet for Elon ser ut til å være at han beveger seg inn på områder han viser lite styrke på. Videre ser jeg at stadig flere rømmer X - mao hans påvirkning og meningsytringer får stadig mindre slagkraft. Synes det er litt trist at han skal kaste bort energi på politikk. Vil heller se han arbeide MER på områder han ER dyktig på - som romfart og elektriske biler. Han har nå aktivt begynt å søke etter personer som kan jobbe gratis for han i dette DOGE Kilde : https://www.ndtv.com/world-news/elon-musks-doge-hiring-campaign-80-hours-a-week-with-no-pay-7024545 Jeg forstår ikke logikken her - er det slik at han ønsker å fremstå som en slags jesus som skal ansette disipler og at de som kommer til han skal være fornøyd med bare å få muligheten til å arbeide sammen med han...gratis? De som prøver å leke messias - de vil ofte bli avkledd. Og slike som Trump som skryter så mye av seg selv og sin politikk tar enorm risiko mhp fallhøyde. Og nå drar han med seg Elon også.. Endret 1 time siden av obygda 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå