Gå til innhold

Elon musk - idiot eller geni?

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, obygda said:

Tja - jeg vet ikke helt om Tesla var så langt fremme i starten. Denne BMW i3 var jo helt ekstremt langt fremme ifølge denne Munro mannen som elsker Tesla. Men så ble det så dyrt å produsere disse BMW i3 - og teamet ble sparket osv...Men der og da så var vel BMW i3 ifølge de som har greie på det slik, som f.eks Munro, ekstremt langt fremme mhp elbil. Det eneste Munro ikke likte i sin tid med BMW i3 var jo designet - det var helt tullete ifølge han.

Dette er jo nærmest en anekdotisk (mening til én person) argument og du avkrefter det jo nesten selv (dyr produksjon, team sparket). Spilte BMW I3 en rolle i salgsstatistikkene på verdensbasis? At den vil bli husket lenge i München er jeg sikker på. Model Y var i en periode nylig (husker ikke detaljene) verdens mest solgte bilmodell over alle fremdriftsystemer. Og meg bekjent tjener Tesla penger på disse.

1 minute ago, rozon said:

Uenig - avgiftssystemet var det revolusjonerende. Tesla var bare på rett tid med en "morsom" bil som ellers aldri ville vært mulig for en nordmann å kjøpe gitt normale avgifter. Tror du Elon vil bli like ikonisk husket som Henry Ford - som forøvrig helst huskes for masseproduksjon og ikke bilmerket.

Ah, du tenker Norge? Har Norge noe betydning på verdensmarked?

Det er forøvrig noe med Ford og Musk som jeg synes er morsomt: Ford skal ha sagt: "Hadde jeg spurt folk hva de vil ha hadde de sagt raskere hester". Hva hadde folk sagt i 2011 da Roadster var den eneste Tesla: at de ønsket seg elektriske biler?

De som kan tysk bør kanskje se dokumentaren om de tidlige årene når det gjelder de klassiske tyske produsenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla er et selskap som ikke vokser og marginene faller. De har en P/E på 90 mens det vanlige for bilprodusenter er mellom 5 og 10. Med mindre man tror på julenissen og robo-taxier så er det lite å spore av fremtidige produkter som vil få opp etterspørselen.

Mht smart/dum så er det vanskelig å se noen fordel med Elon Musks støtte til Trump for Tesla sin del. Selv med Trump ved roret så vil det vel være igjen litt av lover og regler så det å favorisere Tesla foran 6-7 andre elbilprodusenter i USA er nok umulig. Så korrupsjonskortet vil nok ikke virke. Derimot er det masse negativt med det:

Trump vil fjerne incentivene($7500 + miljøkreditter + utslippsmål) som gjør at folk heller vil kjøpe bensinbiler/hybrider som Tesla ikke produserer.

En handelskrig med Kina vil garantert føre til vanskeligheter for Tesla som har sin største fabrikk der.

Med Musks støtte til Trump og stadige utfall mot den demografien som faktisk kjøper elbiler så er merkevaren i praksis ødelagt. Det er bare å se på California hvor Tesla har skarp nedgang mens andre merker har vekst.

Så hvorfor gjør han det da? Svaret er opplagt. Amerikanske påtalemyndigheter har gjennom flere år samlet opp bevis og er i ferd med å bygge en tiltale som vil føre til fengselsstraff.  Donald Trump vil få disse sakene til å forsvinne. Så Elon Musk redder seg selv og lar Tesla med sine ansatte, aksjonærer og kunder i stikken. Han vil nok finne et påskudd for å selge seg ut før det smeller og la resten "holding the bag". Den siste irrasjonelle oppgangen i kursen gjør det nok fristende å foreta et salg veldig snart.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Slik ser mitt søk ut, som en som har sett eksepsjonelt lite youtube videoer av amerikansk politikk og ellers ganske lav interesse for det. Kan det kanskje være at algoritmen vet at du har sett intervjuet og tema som omhandler positive omtaler av Trump, Elon og ellers den typen videoer og derfor anbefaler videoer for deg som du ikke har sett som omhandler mer negative syn på disse menneskene? Selv om du bruker inkognito så har en gjerne lagret informasjon om deg likevel basert på IP, cookies osv. Jeg tror det er mer sannsynlig enn at det hele er en eneste stor konspirasjons av demokratene.

image.thumb.png.e980e6b092b664357e34bce5cc73e681.png

Edit: Jeg fikk og opp det nøyaktige samme resultatet som over når jeg brukte inkognito 

Jeg får opp Rogan og Trump-videoer med søkestrengen "rogan trump" ved bruk av den innebygde Tor private-window-funksjonen i Brave. Dette er ikke de samme klippene jeg får om jeg ikke bruker Tor. Noen er like om jeg scroller litt, men det finnes klipp i begge søk som jeg ikke finner selv om jeg scroller en del. Lurer på hvilke klipp andre får om de ikke bare bruker incognito-modus, men verktøy som skjuler IP-adressen?

Dette er treffene jeg fikk med Brave/Tor:

(Tor skjuler ikke nødvendigvis IP 100 % vel og merke, men bør duge til dette formålet)

image.thumb.png.6321646e368ba85240979e715080667d.png

Edit: Installerte Tor-browseren for å teste. Den får noenlunde samme treff, men det er forskjeller. Er treff som rangeres høyt i søkeresultatet som jeg ikke fikk før dette. Samme skjer om jeg åpner nytt vindu i Brave m/Tor og kjører søket på nytt.

Tenker at fremtiden er lange podcaster ala Joe Rogan eller Wolfgang Wee hvor politikere får svare på spørsmål og forklare seg grundig (gjerne også med meningsmotstander tilstede), og at det er disse man først og fremst bør se, og ikke bare små-klipp som dette, eller 10-30 sekunders kommentarer som hver enkelt får tid til iløpet av en times sending i tradisjonelle debatt-programmer.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 11.11.2024 den 7:04 PM):

Jeg tenker en kan godt være begge deler og Elon er sannsynligvis det:)

Jeg har mye respekt for produktene hans selskap har levert, men politikken og hans nærvær i sosiale medier er jeg ikke særlig fan av. Jeg er dog spent på oppryddingen hans i utgiftene i USA. Vi trenger jo noe lignende over her, så kanskje det smitter over?

Jeg tenker også at han er begge deler. Genial på noe og idiot på noe annet. Musk har nok en grad av autisme og det er jo veldig typisk for sånne mennesker å være genial på noe og veldig svak på andre ting, f.eks sosiale antenner, politikk etc. Musk har en genial ingeniør-hjerne og businesshjerne, men det skorter mye på sosiale antenner og politikk. Ironisk nok driver han både med genial antenne-teknikk og sosiale medier..

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker også at han er begge deler. Genial på noe og idiot på noe annet. Musk har nok en grad av autisme og det er jo veldig typisk for sånne mennesker å være genial på noe og veldig svak på andre ting, f.eks sosiale antenner, politikk etc. Musk har en genial ingeniør-hjerne og businesshjerne, men det skorter mye på sosiale antenner og politikk. Ironisk nok driver han både med genial antenne-teknikk og sosiale medier..

Ja han har Aasberger:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...