Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Elon musk - idiot eller geni?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mars2029 skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke noen tvil på at han har noen mangler på "sosial intelligens".

Enig det - mye peker i den retningen. Så er spørsmålet hvor langt man kan komme i politiske spørsmål når man mangler slike egenskaper. Det er jo det som blir ekstremt spennende i 2025 og sikkert inn i 2026.  Det jeg frykter er jo at det vil ende med kaos og mye bråk.

Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (Akkurat nå):

Er det det? Inntrykket mitt er at de fleste milliardærer for det meste er opptatt av penger og makt.

Tror det er ganske overfladisk - når livets realiteter kommer så innser man at man ikke er udødelig - at man ikke kan ta med seg pengene i graven, at lykke ikke kan kjøpes for penger - at livet er så uendelig mye mer enn bare rikdom. Men et godt utgangspunkt for å forstå dette er jo nettop rikdom.  Vet ikke hvor jeg leste det - men mener det ble sagt en gang at politikere ikke bør tenke så mye på penger - at man bør ha det man trenger i livet slik at man kan fokusere på å skape en bedre verden for alle.  Nå er det forskjell på mennesker - og noen kanskje ikke har den evnen til å kunne se hvilke muligheter man har for å skape en bedre verden med rikdom, men kun er opptatt av sin egen sfære. Og mhp Elon og Donald så sitter jeg jo med en følelse av at de kanskje ikke genuint er interessert i å gjøre verden til et bedre sted for alle...men jeg kan ta feil der......

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke han er hverken idiot eller spesielt smart.

Men at han har en del personlighetsforstyrrelser som gjør ham hensynsløs, grådig og manipulativ kan det ikke være mye tvil om.

Jeg vet ikke om grådig etter rette ordet. Men manipulativ og hensynsløs uten tvil. 

For min del tror jeg bare han er villig til å gjøre alt for å nå målene sine. Og jeg tror/håper at disse målene er at menneskeheten skal ha en spennende framtid ute blant stjernene.

Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke om grådig etter rette ordet. Men manipulativ og hensynsløs uten tvil. 

For min del tror jeg bare han er villig til å gjøre alt for å nå målene sine. Og jeg tror/håper at disse målene er at menneskeheten skal ha en spennende framtid ute blant stjernene.

Tja..selv ville jeg vel ønsket meg noen som fokuserte på å gjøre verden på jorda bedre fremfor å drømme om å reise til andre planeter.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (5 minutter siden):

Tja..selv ville jeg vel ønsket meg noen som fokuserte på å gjøre verden på jorda bedre fremfor å drømme om å reise til andre planeter.

Ja folk er forskjellige ;) For min del tror jeg det at menneskeheten får noe å jobbe for / se fram til også kan bedre forholdene her på jorden. Et felles mål er viktig.

Endret av Mars2029
Lenke til kommentar

Problemet med slike mennesker er at de ikke ser noe annet enn seg selv og hvordan de gjør ting og tenker at de må forenkle for seg selv.

I veldig stor grad så er det åpenbart at formålet til Musk er å fjerne administrative oppgaver, byråkrati, politikk og alt som gjør at innovasjon tar lengre tid.

Som feks hans prosjekt om tunneler, hadde han fått viljen sin uten å måtte hanskes med alt det byråkratiske, så ville all trafikk vært løst innen nå i følge han selv.
Uten samme byråkrati hadde han for lengst fått laget nok fabrikker som hadde i teorien forsynt hele USA med fornybar energi via solceller

Og alt dette er ideer og meninger han mener de må få gjort for å gjøre verden til et bedre sted.
Og kanskje han har rett?  Det virker jo logisk å tro det.

Det er et "under" at starlink prosjektet gikk gjennom så fort, selv om vi alle forstår hvorfor det ble godkjent også.
De som er raskest med et slikt prosjekt vil ha overtaket i enhver fremtidig krig. 

Han jobber på bakrommet med AI, som først og fremst skulle vært designet til å hjelpe med medisin og helse, men her stoppet mye opp igjen pga byråkrati. Han mener selv at hans AI kan klare å gi riktig diagnoser i 95% av tilfeller på første forsøk, hvor leger ellers har et snitt på rundt 70%, og her antas det å være enorme mørketall.  Men så lenge 5% vil få feil diagnoser og medisinering så er det ikke verdt det i følge politikere. 
Det blir heller ikke laget en plan på samarbeid mellom teknologi og menneske, for Musk mener at så lenge mennesker vil ha en hånd i spillet så vil det trumfe gjennom teknologien og dermed gjøre teknologien "dårligere" som igjen holder igjen innovasjon.

Så tja.. Han kommer med mye godt, om det er for alles beste får vi sikkert vite innen 10-20 år.
om det slår tilbake på oss derimot vil jo være en stor risiko mange tydeligvis er villig til å ta.

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (30 minutter siden):

Det er en bisarr opplevelse å se at det finnes nordmenn som nærmest ordrett gjengir Fox News og MAGA propaganda. 

Prater du om dette med folk IRL, eller lever du et hemmelig MAGA liv på nett? Er du klar over at du er fullstendig hjernevasket? 

Jeg faktasjekker uten å gå til alternative kilder eller blindt følge kilder som Fox som jeg ikke har. Norske nyhetsmedier er i et ekkokammer hvor usannheter ukritisk blir spredt. Har kontaktet flere av de når de sprer usannheter som er lett å avsløre og de er ofte politiske aktivister som er uvillige til å korrigere feil. Til og med fakta.no har jeg flere ganger tatt å spre åpenbare usannheter og fått latterlige bortforklaringer og de nekter korrigere sine feil. Og i ekkokammeret man er i Norge blir de som nekter la seg hjernevaske og tenker kritisk sett på som raringer slik man gjør med Elon Musk. Og den eneste reaksjonen man har er å stemple dem som alt mulig rart og påstå at de blindt følger en kilde de ikke engang kjenner til.

Derfor ønsker Elon Musk transparends i flere prosssesser. Og om det er noe som skremmer korrrupte Demokrater så er det transparens. De ønsker manipulere i det skjulte og stenple og kansellere alle som utfordrer dem.

Og noe flere debattanter gjør er å kaste om seg med personkarakteristikker i håp om at det stopper de de er uenige eller tror det er gyldig argumentasjon, de går så videre til å ignorere alle som truer deres ekkokammer. At de da bekrefter at de er i et ekkomkammer ser ikke ut til å plage dem, de liker seg i ekkokammer. Da Elon Musk tok over Twitter var det et venstreekstremt ekkokammer. Mange likte ikke at det ikke forble et ekkokammer.

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (1 minutt siden):

Problemet med slike mennesker er at de ikke ser noe annet enn seg selv og hvordan de gjør ting og tenker at de må forenkle for seg selv.

I veldig stor grad så er det åpenbart at formålet til Musk er å fjerne administrative oppgaver, byråkrati, politikk og alt som gjør at innovasjon tar lengre tid.

Som feks hans prosjekt om tunneler, hadde han fått viljen sin uten å måtte hanskes med alt det byråkratiske, så ville all trafikk vært løst innen nå i følge han selv.
Uten samme byråkrati hadde han for lengst fått laget nok fabrikker som hadde i teorien forsynt hele USA med fornybar energi via solceller

Og alt dette er ideer og meninger han mener de må få gjort for å gjøre verden til et bedre sted.
Og kanskje han har rett?  Det virker jo logisk å tro det.

Det er et "under" at starlink prosjektet gikk gjennom så fort, selv om vi alle forstår hvorfor det ble godkjent også.
De som er raskest med et slikt prosjekt vil ha overtaket i enhver fremtidig krig. 

Han jobber på bakrommet med AI, som først og fremst skulle vært designet til å hjelpe med medisin og helse, men her stoppet mye opp igjen pga byråkrati. Han mener selv at hans AI kan klare å gi riktig diagnoser i 95% av tilfeller på første forsøk, hvor leger ellers har et snitt på rundt 70%, og her antas det å være enorme mørketall.  Men så lenge 5% vil få feil diagnoser og medisinering så er det ikke verdt det i følge politikere. 
Det blir heller ikke laget en plan på samarbeid mellom teknologi og menneske, for Musk mener at så lenge mennesker vil ha en hånd i spillet så vil det trumfe gjennom teknologien og dermed gjøre teknologien "dårligere" som igjen holder igjen innovasjon.

Så tja.. Han kommer med mye godt, om det er for alles beste får vi sikkert vite innen 10-20 år.
om det slår tilbake på oss derimot vil jo være en stor risiko mange tydeligvis er villig til å ta.

AI har dessverre blitt mye brukt i krigs teknologi - det er vel ekstremt mye penger som går den veien. Det har man jo sett i denne Israel-Gaza konflikten - at man programmerte inn algoritmer i ulike våpen som skulle finne mål og så kunne man legge inn parametere på hvor mange sivile man ville ofre for å finne frem til den/de man ville ta. AI er et minefelt som kan gå begge veier er jeg redd. Og er det noe man trenger når man jobber med AI - så er det vel sosiale antenner og sosial kunnskap. Har man ikke det så konstruererer man vel fort en Frankenstein......

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 minutt siden):

Jeg faktasjekker uten å gå til alternative kilder eller blindt følge kilder som Fox som jeg ikke har. Norske nyhetsmedier er i et ekkokammer hvor usannheter ukritisk blir spredt. Har kontaktet flere av de når de sprer usannheter som er lett å avsløre og de er ofte politiske aktivister som er uvillige til å korrigere feil. Til og med fakta.no har jeg flere ganger tatt å spre åpenbare usannheter og fått latterlige bortforklaringer og de nekter korrigere sine feil. Og i ekkokammeret man er i Norge blir de som nekter la seg hjernevaske og tenker kritisk sett på som raringer slik man gjør med Elon Musk. Og den eneste reaksjonen man har er å stemple dem som alt mulig rart og påstå at de blindt følger en kilde de ikke engang kjenner til.

Derfor ønsker Elon Musk transparends i flere prosssesser. Og om det er noe som skremmer korrrupte Demokrater så er det transparens. De ønsker manipulere i det skjulte og stenple og kansellere alle som utfordrer dem.

Og noe flere debattanter gjør er å kaste om seg med personkarakteristikker i håp om at det stopper de de er uenige eller tror det er gyldig argumentasjon, de går så videre til å ignorere alle som truer deres ekkokammer. At de da bekrefter at de er i et ekkomkammer ser ikke ut til å plage dem, de liker seg i ekkokammer. Da Elon Musk tok over Twitter var det et venstreekstremt ekkokammer. Mange likte ikke at det ikke forble et ekkokammer.

Min erfaring med norske medier er at de prøver så godt de kan å fortelle fakta. Det ville jo være en selvmotsigelse om medier skulle begynne å fortelle usanne historier - for før eller siden ville jo fakta komme frem. Sånn er det jo - og da ville jo slike medier ikke lenger ha livets rett. De fleste ønsker vel ikke å begå selvmord?

• Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Forskjellen er at Meta er eksepsjonelt vellykket mens Musk gjorde om Twitter til et konkursbo på ett år.

Ja det har jo vært kampanjer startet av den andre siden for at annonsører ikke skal annonsere der. Det vil det nok ta slutt på nå slik at twitter kommer til å bli profitabelt, spesielt mtp hvor mye kostnader Musk har kuttet der.

Twitter var forresten en stor grunn til at Trump ble valgt, så man kan vel ikke si annet enn at oppkjøpet var vellykket. Musk fikk jo tilbake innsatsen(på papiret) på en dag gjennom stigning i aksjekursen etter Trump vant.

Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (2 minutter siden):

Ja det har jo vært kampanjer startet av den andre siden for at annonsører ikke skal annonsere der. Det vil det nok ta slutt på nå slik at twitter kommer til å bli profitabelt, spesielt mtp hvor mye kostnader Musk har kuttet der.

Twitter var forresten en stor grunn til at Trump ble valgt, så man kan vel ikke si annet enn at oppkjøpet var vellykket. Musk fikk jo tilbake innsatsen(på papiret) på en dag gjennom stigning i aksjekursen etter Trump vant.

Joda - noen har tjent gode penger på aksjekursene :

image.thumb.png.ea529c2c5f7effab7482738fcd484eec.png

Kilde :https://www.investing.com/news/insider-trading-news/tesla-cfo-vaibhav-taneja-sells-38-million-in-stock-93CH-3721904

Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (1 minutt siden):

Ja det har jo vært kampanjer startet av den andre siden for at annonsører ikke skal annonsere der.

Nei, ingen kampanje, bare at firmaer med to fungerende hjerneceller har funnet ut at det ikke er bra for merkevaren å bli assosiert med den kloakken som er på Twitter.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Nei, ingen kampanje, bare at firmaer med to fungerende hjerneceller har funnet ut at det ikke er bra for merkevaren å bli assosiert med den kloakken som er på Twitter.

Veldig fort noen drar frem konspirasjonsteorier - men jeg tror ethvert selskap selv gjør sine vurderinger og valg. Og vi ser jo stadig flere forlate X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...