Gå til innhold

Elon musk - idiot eller geni?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ltdata skrev (2 minutter siden):

Ikke overrasket nei over at flere synes han er en idiot nå. Mye av det har nok med hans politiske ståsted. Men hva er en idiot? Har har ikke lav IQ 

Intelligens er mange ting. Sosial intelligens er opplagt ganske lav. Jeg kjenner mange dyktige akademikere som har "gone full retard" på konspirasjonsteorier. Jeg nøler ikke med å kalle dem for nek.

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det er helt fair å kritisere Musk/Tesla for ikke å ha innfridd på de datoene og funksjonene de har lansert.

Bra. Da er vi ikke så uenige likevel. Men det er kanskje greit å trekke frem den nyanseringen i blant når Elon Musk blir dyrket som en techgud her på forumet, så kan vi heller gi han en fair applaudering på det som faktisk blir levert.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ikke sagt at jeg er enig med de som mener han er en idiot da ;)

Men uansett fyren har jo vært viktig for teknologisk fremskritt og konkurranse innen elbiler, batterier etc.. og gjort at flere har blitt optimistisk for fremtiden.

Jeg ser det på som positivt at han skal inn sammen med Trump å effektivisere myndighetene 

• Liker 3
Lenke til kommentar
ltdata skrev (12 minutter siden):

Men uansett fyren har jo vært viktig for teknologisk fremskritt og konkurranse innen elbiler, batterier etc.. og gjort at flere har blitt optimistisk for fremtiden.

Men la oss nå ikke bruke cherry-picket suksess til forsvar mot at mye av det han sier er substansløst renspikket bullshit. Tesla kom før elonsfæren, så det teknologiske løftet Tesla gjorde for elbilene er i all betraktning et resultat av flaks (for Elon), ikke et industrigeni som kan bruke sine magiske fingrer til å forvandle avføring (aka hyperloop) til gull.

Sitat

Jeg ser det på som positivt at han skal inn sammen med Trump å effektivisere myndighetene 

Jeg har ikke noe å tape på å lene meg tilbake og se på shitshowet som skjer over atlanteren. Men jeg har ikke glemt da han skuffe effektivisere Twitter og endte opp med å "effektivisere bort" kjernekompetansen. Hvilken som helst idiot er i stand til å kutte kostnader. Spørsmålet er hvilken konsekvens det har.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Men la oss nå ikke bruke cherry-picket suksess til forsvar mot at mye av det han sier er substansløst renspikket bullshit. Tesla kom før elonsfæren, så det teknologiske løftet Tesla gjorde for elbilene er i all betraktning et resultat av flaks (for Elon), ikke et industrigeni som kan bruke sine magiske fingrer til å forvandle avføring (aka hyperloop) til gull.

Jeg har ikke noe å tape på å lene meg tilbake og se på shitshowet som skjer over atlanteren. Men jeg har ikke glemt da han skuffe effektivisere Twitter og endte opp med å "effektivisere bort" kjernekompetansen.

Elon var den 4. ansatte i Tesla, styreformann og største eier fra 2004, CEO fra 2008 da den første bilen deres ble solgt.

Endret av Mars2029
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mars2029 said:

Elon var den 4. ansatte i Tesla, styreformann og største eier fra 2004, CEO fra 2008 da den første bilen deres solgt.

Ja, det har vært mange elbilselskaper som var tidligere ute og hadde bedre finansiering. F.eks Th!nk, her i Norge.

Men å gjøre en god ide om til et faktisk profitabelt selskap, det er noe helt annet. Musk er den mest suksessfulle kapitalisten i verdenshistorien, og det var sikkert en del flaks inni bildet, men også mye riktig styring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke noe å tape på å lene meg tilbake og se på shitshowet som skjer over atlanteren. Men jeg har ikke glemt da han skuffe effektivisere Twitter og endte opp med å "effektivisere bort" kjernekompetansen. Hvilken som helst idiot er i stand til å kutte kostnader. Spørsmålet er hvilken konsekvens det har.

Kan du gi eksempler på det han sier som er reinspikka okseavføring?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Undecosendus skrev (17 minutter siden):

Geni. Man kommer ikke dit han er ved å være idiot. Bedre spørsmål er vell. Ond eller god? Jeg vil si god. Han holder på å navngi dei skuespillerne, kongelige, politikere og andre(Søkkrike mennesker man aldri leser om)  med mye å tape for å ha vært på freak off hos P... Diddy. Det beste er at alt er på film hos FBI.

Tja - dette begrepet geni kan vel tolkes i alle mulige retninger. Jeg tror ikke han er direkte ond - men han er heller ikke en person som forsøker å gi et positivt bidrag til verdens befolkning eller livet på jorden. Jeg trodde vel han var genuint opptatt av miljø og klima en periode, men etterhvert har jeg jo forstått at det ikke stikker så veldig dypt egentlig. At han er opptatt av penger og hvordan skaffe seg mer penger - det så vi vel alle når Tangen ble fryst ut etter at oljefondet stemte nei til denne bonus pakken. Lite visste vi da hvorfor han ville ha så mye penger - men det var jo ikke for å gi det bort til fattige eller skape en tryggere og bedre verden eller starte noe forskning slik f.eks Bill Gates har gjort osv...Motivene for å få penger var mao ikke så edle - og en porsjon av pengene er jo brukt på politikk for å få frem Donald Trump også. 

Når man er så rik som Elon så vil pengebruken kunne fortelle litt om hva slags person vi snakker om. Snakker vi om Bill Gates fond? Nei - Snakker vi om å bruke penger slik Trond Mohn gjør? Nei - snakker vi Kavli fondet - nei! Osv osv...Det er altså ingenting med måten han bruker penger på som tilsier at han har noen større motiver for en bedre verden.

Snarere tvert imot om man ser på hva han driver med på X. Der bygger han opp under ulike konspirasjonsteorier - han bidrar til polarisering - ikke bare i USA, men stort sett over hele verden. 

Verden trenger visjonærer og mennesker som Elon - men det er ikke sikkert vi trenger dem i de posisjonene som Elon beveger sin inn i nå - da tenker jeg hans rolle på X, hans rolle i politikken osv...Faktisk er jeg litt bekymret for hvordan han bruker sine evner om dagen. Bekymret på den måten at jeg er redd det kan gjøre mer skade en nytte i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

når Elon Musk blir dyrket som en techgud her på forumet

Dyrket av noen, men slaktet som en kunnskapsløs tosk av majoriteten her inne.

Var vel det som var formålet med denne tråden og prøve å diskutere det splittede synet på Musk. Sannheten ligger sikkert et sted i midten.

Lenke til kommentar
Bing123 skrev (2 minutter siden):

Dyrket av noen, men slaktet som en kunnskapsløs tosk av majoriteten her inne.

Var vel det som var formålet med denne tråden og prøve å diskutere det splittede synet på Musk. Sannheten ligger sikkert et sted i midten.

Jeg startet denne tråden og ville få frem alle sidene mhp Musk. Denne karen skaper så mye rare følelser og meninger hos mange så jeg tenkte det kunne være en tråd der vi fikk fram alle disse tankene.

Jeg opplevde f.eks arbeidskolleger som for noen år siden snakket om Elon med en nesten religiøs overtone - en slags tech gud. Det jeg også la merke til var at de som tilsynelatende beundret han mest - var også de personene som var veldig opptatt av å vise seg som innovative og moderne og gjerne var medlem av Iphone klanen på jobben.

Så det siste året har det stilnet veldig - nå hører jeg stadig flere påpeke hans politiske ståsted og nesten kommer med unnskyldninger for at de kjører rundt i en Tesla.  Det føles litt som om noen har oppdaget at keiseren er uten klær - og kanskje føler seg litt lurt?

Jeg vet ikke - men det er denne snu operasjonen som fikk meg til å undres om kanskje personen har beveget seg fra geni til idiot ved å bytte fokus fra det han var god på - til andre områder hvor hans svakheter kommer så tydelig frem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Tesla kom før elonsfæren, så det teknologiske løftet Tesla gjorde for elbilene er i all betraktning et resultat av flaks (for Elon), ikke et industrigeni som kan bruke sine magiske fingrer til å forvandle avføring (aka hyperloop) til gull.

Hvis du kikker på intervju med de 2 gründerne av Tesla, så kommer det ganske klart frem at uten Elon, så hadde de aldri fått satt noen elbil i serieproduksjon.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Hvis du kikker på intervju med de 2 gründerne av Tesla, så kommer det ganske klart frem at uten Elon, så hadde de aldri fått satt noen elbil i serieproduksjon.

Hvor i denne tråden er det jeg forsøker å frata Elon Musk sin suksess med Tesla?

Lenke til kommentar
obygda skrev (29 minutter siden):

Jeg startet denne tråden og ville få frem alle sidene mhp Musk. Denne karen skaper så mye rare følelser og meninger hos mange så jeg tenkte det kunne være en tråd der vi fikk fram alle disse tankene.

Jeg opplevde f.eks arbeidskolleger som for noen år siden snakket om Elon med en nesten religiøs overtone - en slags tech gud. Det jeg også la merke til var at de som tilsynelatende beundret han mest - var også de personene som var veldig opptatt av å vise seg som innovative og moderne og gjerne var medlem av Iphone klanen på jobben.

Så det siste året har det stilnet veldig - nå hører jeg stadig flere påpeke hans politiske ståsted og nesten kommer med unnskyldninger for at de kjører rundt i en Tesla.  Det føles litt som om noen har oppdaget at keiseren er uten klær - og kanskje føler seg litt lurt?

Jeg vet ikke - men det er denne snu operasjonen som fikk meg til å undres om kanskje personen har beveget seg fra geni til idiot ved å bytte fokus fra det han var god på - til andre områder hvor hans svakheter kommer så tydelig frem.

Hvilket svar tror du er mest objektivt? Det svaret de ga når Musk var upolitisk eller "svaret" de gir nå som Musk kjemper for en politikk de ikke liker?

Skjønner at det er lett å avfeie han når han stiller seg bak en tullebukk som Trump og lirer av seg mye tullball på twitter. Men vi vet ikke hva som er motivet hans for å gjøre dette. For min del tror jeg ikke at han selv tror på alt han sier og at han helhjertet stiller seg bak Trump. Jeg tror at grunnen til han har kjempet så hardt for Trump er enten fordi veien via Trump gir han mer makt, eller fordi han genuint mener den andre siden er en større trussel. 

Endret av Mars2029
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (6 minutter siden):

Forferdelig mye vås og feil i denne tråden. Jeg anbefaler folk her å lese biografen om Elon Musk av forfatter Walter Isaacson. Da blir man kjent med Elon Musk og historien hans. Boka er på over 700 sider, men den er såpass artig å lese at folk burde greie holde ut.

Har ikke lest boken, men har hørt intervjuer fra han. Virker absolutt som han forholder seg objektiv og ikke prøver å male et glansbilde eller motsatt.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, obygda said:

Ingen tvil om at Musk er gal. Men for å vri verden til å ta den retningen man mener er best, så må man være gal.

Jeg tror han har gått inn i politikken, fordi han er avhengig av den for å få til de neste stegene i planen sin. Han er avhengig av lovgivende makt hvis FSD noen gang skal fungere for eksempel.

Han er avhengig av staten, og kanskje staten i mange land for å få til kolonisering av Mars. 

Av det jeg har sett av intervjuer så ser han på myndigheter og regler som hemmende for utvikling og økonomisk vekst, men erkjenner at man trenger politikk og lovgivning for at samfunn skal fungere, man trenger bare minst mulig. Han sammenligner Nord- og Sør-Korea som et eksempel på hvordan land utvikler seg over tid ved 100% regjeringsstyrt eller 30% regjeringsstyrt.

For å sitere enten Steve Jobs eller Chait\Day «It’s the ones that are crazy enough to think they can change the world, that actually do»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...