uname -i Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden robertaas skrev (17 minutter siden): Jeg søkte akkurat "rogan trump" inne på Youtube i anonym modus slik at de ikke tilpasser en profil. Fikk først videoer fra venstrevridde kommentatører og CNN som fortalte om hvor fæle de var. Det som var lagt ut av Joe Rogan kom først som video nummer 8. Søker opp én gang til og materiale lagt ut av Jor Rogan kommer opp først som 22. video. Ikke lat som om dette ikke er bevisst og systematisk. Har du aldri søkt etter noe på Youtube før og ikke vet at søkefunksjonen er crap? Neida, alt er en konspirasjon. 4 1 Lenke til kommentar
Nordvarg Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Bare så det er sagt: Google (og YouTube) gir deg personaliserte søkeresultater selv om du surfer "anonymt". Measuring the "Filter Bubble": How Google is influencing what you click Sitat Private browsing mode and being logged out of Google offered almost zero filter bubble protection. Finally, we saw the variation in private browsing mode (also known as incognito mode) and logged out of Google as about the same as in normal mode. Most people expect both being logged out and going "incognito" to provide some anonymity. Unfortunately, this is a common misconception as websites use IP addresses and browser fingerprinting to identify people that are logged out or in private browsing mode. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Gavekort skrev (16 minutter siden): Dette er et utvalg av punkter som i beste fall er misledende og i verste fall totalt feil. Når alt man leser er populærvitenskapen sine klikk-magneter og Musk-circlejerks så kan det kanskje virkes ut som om det er Elon Musk som leder disse teknologiene. Har ikke sagt at Elon Musk er alene på disse arenaene, men underhold oss gjerne med å fortelle hvilke av disse punktene det er misvisende at Elon har bidratt. Og følg gjerne oppfordringen med å komme med eksempler på noen som bidrar mer og på flere områder. 1 Lenke til kommentar
HasuUser Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Elon Musk ble radikalisert av woke/transaktivisme/identitetspolitikk. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) robertaas skrev (17 minutter siden): Har ikke sagt at Elon Musk er alene på disse arenaene, men underhold oss gjerne med å fortelle hvilke av disse punktene det er misvisende at Elon har bidratt. Og følg gjerne oppfordringen med å komme med eksempler på noen som bidrar mer og på flere områder. Nei. Men nyanseringen jeg gjør nå er vesentlig. De punktene som peker seg tydelig ut er Neuralink, som på ingen måter er markedsledende i BCI-teknologi, Boring Company som har levert én stk av verdens kjipeste biltunnel mellom to parkeringsplasser i Las Vegas, og BESS der Tesla på ingen som helst måte er delaktig i leading edge utvikling eller de store prosjektene. Min beef med Elon Musk er at fanboys, circlejerks og populærvitenskapen tiltrekkes av Elon Musk sine derivative og middelmådige milepæler som fluer til drit. SpaceX og Tesla gjør mye bra, men la oss nå snakke vitenskap og teknologi, og slutte å dyrke et mentalt forstyrret rasshøl som en personlighetskult. Endret 5 timer siden av Gavekort 6 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Jeg vil anta Elon er rimelig intelligent, og han har en viss forståelse av teknologi. Han har ikke skapt PayPal, og han ble fusjonert inn i selskapet der han etter en stund måtte ta hatten og gå. Finansiell seier fikk han da. SpaceX er Elons baby, men med en dobbel bachelor i fysikk og økonomi er det neppe hans tekniske innsikt som gjør at raketter kan lande. I Tesla kjøpte han seg inn, og det er her han er blitt rik-rik. Jeg ser ingen, for meg, bevis på at Elon er noe techgeni. Han har en god økonomisk sans, litt flaks i blant og akkurat nok tech-savvy til å få en edge som leder. På PR siden er han veldig smart, og alt som produseres under ham blir presentert som "hans". Verken dum eller geni vil jeg si. For øyeblikket virker han litt stormannsgal og kanskje litt i 40-års krisen. Er usikker på hvordan historien vil omtale ham da. Det store spørsmålet er om han lever lenge nok til at SpaceX får utrettet noe som for alltid vil bli husket; ellers kan det fort bli etterkommeren som blir husket. 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Vokteren skrev (6 timer siden): I sin naive lyst til å digitalisere, hopper disiplene glatt over individets integritet og rettigheter. Folk bytter gladelig rettigheter mot simplere hverdag og ansvarsfraskrivelse. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) robertaas skrev (3 timer siden): Jeg søkte akkurat "rogan trump" inne på Youtube i anonym modus slik at de ikke tilpasser en profil. Fikk først videoer fra venstrevridde kommentatører og CNN som fortalte om hvor fæle de var. Det som var lagt ut av Joe Rogan kom først som video nummer 8. Søker opp én gang til og materiale lagt ut av Jor Rogan kommer opp først som 22. video. Ikke lat som om dette ikke er bevisst og systematisk. Slik ser mitt søk ut, som en som har sett eksepsjonelt lite youtube videoer av amerikansk politikk og ellers ganske lav interesse for det. Kan det kanskje være at algoritmen vet at du har sett intervjuet og tema som omhandler positive omtaler av Trump, Elon og ellers den typen videoer og derfor anbefaler videoer for deg som du ikke har sett som omhandler mer negative syn på disse menneskene? Selv om du bruker inkognito så har en gjerne lagret informasjon om deg likevel basert på IP, cookies osv. Jeg tror det er mer sannsynlig enn at det hele er en eneste stor konspirasjons av demokratene. Edit: Jeg fikk og opp det nøyaktige samme resultatet som over når jeg brukte inkognito Endret 2 timer siden av Evil-Duck 1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Aner ikke hvem denne Joe Rogan er - aldri hørt om ham - men jeg søkte på youtube og her er mine resultater slik de fremkom. Jeg tror også dette med algoritmer styrer veldig mye av hva man får av resultater - og jeg tror heller ikke det hjelper så mye å gå i anonym modus... Jeg tror derimot at mange der ute er sinte og sure og tror det må være en konspirasjon for at verden føles slik den føles... 3 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Anonym modus er mer riktig å tenke på som anonym på én maskin med flere brukere. Slik at en bruker ikke logger seg på med en annens innlogging ved uhell, og at man ikke kan se hverandres søkehistorikk. Serverene man snakker med vet likevel hvilken maskin det er. Eksperimentet gjøres bedre med VPN og anonym modus. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 2 hours ago, rozon said: Er usikker på hvordan historien vil omtale ham da. Det store spørsmålet er om han lever lenge nok til at SpaceX får utrettet noe som for alltid vil bli husket; ellers kan det fort bli etterkommeren som blir husket. Det er vel liten tvil om at det var Tesla (og i det skjulte/litt usynlig for menigman i vesten: Kina) som revolusjonerte verdens bilindustri - ikke Nissan LEAF, BMW I3 eller Th!nk. Det er enda mindre tvil om at SpaceX revolusjonerte romfartsteknologien med gjenbrukbare raketter. Sist jeg leste var det SpaceX som har 80-90% av verdens rakettoppskytinger til orbitalbaner fordi de er prismessig laaangt bedre enn noen konkurrent. Endret 2 timer siden av trikola Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden trikola skrev (2 minutter siden): Det er vel liten tvil om at det var Tesla (og i det skjulte/litt usynlig for menigman i vesten: Kina) som revolusjonerte verdens bilindustri - ikke Nissan LEAF, BMW I3 eller Th!nk. Det er enda mindre tvil om at SpaceX revolusjonerte romfartsteknologien med gjenbrukbare raketter. Sist jeg leste var det SpaceX som har 80-90% av verdens rakettoppskytinger til orbitalbaner fordi de er prismessig laaangt bedre enn noen konkurrent. Tja - jeg vet ikke helt om Tesla var så langt fremme i starten. Denne BMW i3 var jo helt ekstremt langt fremme ifølge denne Munro mannen som elsker Tesla. Men så ble det så dyrt å produsere disse BMW i3 - og teamet ble sparket osv...Men der og da så var vel BMW i3 ifølge de som har greie på det slik, som f.eks Munro, ekstremt langt fremme mhp elbil. Det eneste Munro ikke likte i sin tid med BMW i3 var jo designet - det var helt tullete ifølge han. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden En ting som man må tenke på er at Musk har ressurser, han er ikke avhengig av og tenke karriere, han har ikke noe og bevise, han har en påvirkning og innflytelse få om ingen kan måle seg med. Jeg regner med han har foret Trump med såpass mye penger at han ikke blir så lett få ut. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 6 minutes ago, trikola said: Det er vel liten tvil om at det var Tesla (og i det skjulte/litt usynlig for menigman i vesten: Kina) som revolusjonerte verdens bilindustri - ikke Nissan LEAF, BMW I3 eller Th!nk. Uenig - avgiftssystemet var det revolusjonerende. Tesla var bare på rett tid med en "morsom" bil som ellers aldri ville vært mulig for en nordmann å kjøpe gitt normale avgifter. Tror du Elon vil bli like ikonisk husket som Henry Ford - som forøvrig helst huskes for masseproduksjon og ikke bilmerket. Jeg tror også at spesielt Leaf banet veien for de nye elbilene. Med å være en "billig" bil fikk man bevist at det faktisk var mulig å kjøre elektrisk, ha det komfortabelt og samtidig rekke jobben hver morgen. Hvis prisen var 200k høyere tror jeg markedet hadde vært mye tyngre, og det ville vært mye dyrere for bransjen - og da spesielt Tesla siden de kom såpass tidlig. 10 minutes ago, trikola said: Det er enda mindre tvil om at SpaceX revolusjonerte romfartsteknologien med gjenbrukbare raketter. Sist jeg leste var det SpaceX som har 80-90% av verdens rakettoppskytinger til orbitalbaner fordi de er prismessig laaangt bedre enn noen konkurrent. Tsiolkovsky, Goddard, von Braun, Koroljov... Tidligere navn som har vært instrumentelle for romfartsteknologien som bare spesielt interesserte husker. SpaceX og Musk blir også i den linjen, men om kostnadsreduksjonen ved gjennbrukbare raketter er nok til å få en stor stjerne vil kun tiden vise. Derimot... Fikser de en plan for kolonisering av Mars (og gjør dette først) så snakker vi om et navn som vil bli husket. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Tesla har jo forsket mye på nye produksjonsmetoder, de hadde ingen historie så de kunne starte med blanke ark, Tesla nøt godt av og være mer en teknologibedrift enn en bilprodusent, fikk nesten ubegrenset med kapital til og gjøre det på sin måte. Jeg tror de klassiske bilprodusentene går en fryktelig tung tid i møte, antagelig vil endel av de gå dukken da de ikke har penger eller teknologi til og henge med Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden agvg skrev (6 minutter siden): Jeg tror de klassiske bilprodusentene går en fryktelig tung tid i møte, antagelig vil endel av de gå dukken da de ikke har penger eller teknologi til og henge med Det ville jeg ikke vært spesielt bekymret for. De fleste "klassiske bilprodusenter" har omsetninger i tigangen av Tesla. Jeg blir ikke forundret om dette er overraskende nyheter for veldig mange her inne, for av og til så kan elonsfæren få det til å virke som om de har totalt dominert bilmarkedet. 1 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Gavekort skrev (3 minutter siden): Det ville jeg ikke vært spesielt bekymret for. De fleste "klassiske bilprodusenter" har omsetninger i hundregangen av Tesla. https://www.factorywarrantylist.com/car-sales-by-manufacturer.html Ikke hundergangen -men 10 ganger.....mhp antall solgte.. og ennå mindre i forhold til inntekt : https://www.statista.com/statistics/232958/revenue-of-the-leading-car-manufacturers-worldwide/ 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Nå hjelper det lite og flyte på det som var, VW gruppen sliter Tungt, Toyota er vel ett av de selskapene med mest gjeld. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden obygda skrev (7 minutter siden): Ikke hundergangen -men 10 ganger.....mhp antall solgte.. og ennå mindre i forhold til inntekt : Jeg korrigerte det før ditt innlegg kom. Revenue er inntekt/omsetning. Tesla er gode på profitt, men det trenger ikke nødvendigvis å være forårsaket av manufacturing excellence som det kan være premium prissetting i et nisjesegment. agvg skrev (4 minutter siden): Nå hjelper det lite og flyte på det som var, VW gruppen sliter Tungt, Toyota er vel ett av de selskapene med mest gjeld. "Sliter tungt" er relativt. Cluet er at de må rightsize virksomheten sin til etterspørsel, så når vi går fra et glohett bilmarked til et knusktørt et så er det klart at noen av de store kjempene må redusere virksomheten sin. VW Group og Toyota sliter ikke. De er bare for tungvektet for salg/omsetning. Du skal ikke se bort fra at Tesla også har snurpet igjen pengepungen sin nå for nye investeringer. 1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden (endret) Gavekort skrev (7 minutter siden): Jeg korrigerte det før ditt innlegg kom. Revenue er inntekt/omsetning. Tesla er gode på profitt, men det trenger ikke nødvendigvis å være forårsaket av manufacturing excellence som det kan være premium prissetting. Nei - Tesla leverer heller ikke kvalitet i hele produksjonen slik man kanskje er bortskjemt med fra annet hold. Det er mye rart som produseres der borte i USA f.eks - selv Munro kommenterer at det ofte er masse rot med kvaliteten på selve bilene - men teknisk er de jo svært gode. Men Elon har vært flink til å drive innovasjon mhp å få ned kostnader pr bil og ha gode marginer på bilene. Men å gi stempelet Geni er vel kanskje litt overdrevet bare med bakgrunn i Tesla og Space X - er jo flere andre selskaper han ikke har lykkes med på samme måte. Jeg er egentlig litt usikker på hva X egentlig er verdt om dagen - er så mange som rømmer fra den plattformen om dagen er mitt inntrykk. Virker som hele plattformen blir veldig polarisert. Og dette Starlink prosjektet hans er jo fantastisk på en måte - og fantastisk ødeleggende på en annen måte. Lurer på hvordan det vil gå om noen år når satelittene vil falle ned - har man kontroll på hvor alle sammen vil havne? Endret 1 time siden av obygda 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå