Gjest 36061...652 Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Hei. Jeg bor i et sameie og satt som styremedlem i et halvt år. Det har vært mye uro. Styreleder ønsket på en måte kjøre litt sitt eget løp. Inngikk avtaler vi aldri hadde snakket om i styret. Jeg prøvde å komme med innspill, men ble ikke hørt. De andre turte kanskje ikke å si så mye. Styreleder skrek til et styremedlem en gang vedkommende var uenig med han. Vi er 24 enheter fordelt på 4 ulike hus med ulikt antall enheter. Styreleder inngikk blant annet avtale med et privat selskap for å bytte batteri i enhetenes brannvarslere og for sjekk av slukningsapparat. Det ble det aldri diskutert om i et årsmøte eller styremøte. Styreleder fikk et annet medlem til å være med å signere på avtale med ny regnskapsfører. Styreleder inngikk også avtale om kontroll av heis (det er riktignok lovpålagt) og det elektriske (el bil lader og fellesgarasje; det er visst også lovpålagt); så de to er evtl ok. Styrelder byttet noen låser for over 20.000 i en av boligene fordi han mente det var fare om det skulle brenne. Alt dette gjorde styreleder altså uten at det ble diskutert noe sted. Styreleder trakk seg da et styremedlem konfronterte han med at avtalene var inngått på ustøtt grunnlag. Resten av styret trakk seg. Så ble samme person valgt til styreleder igjen. Loven sier at styret skal sørge for det vanlige vedlikeholdet og driften. Hva ligger egentlig i dette? Hva faller utenfor? Det å bytte ut låser for 20.000 - kan man holde styreleder ansvarlig for det? Styret gikk nå til innkjøp av snømåkere. De koster nok fort 8000 til sammen. Det ble ikke spurt om det i siste årsmøte. Vi har avtale med noen som brøyter, så tar alle enhetene trapper og foran dører og parkeringsplasser. Har styret egentlig lov til å gå til innkjøp av slikt? Anonymous poster hash: 36061...652 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Høres ut som om styret bør oppløses og at det velges et helt nytt styre. Styreleder bør i alle fall kastes. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Slike betingelser bør nedtegnes i et fullmaktsdokument hvor fullmaktene til styreleder, styrets flertall og årsmøte spesifiseres. Dette dokumentet må vedtas på et årsmøte. Regnskapsfører vil sikkert hjelpe dere med dette. Lenke til kommentar
Kristin876 Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november (endret) Orion666 skrev (1 time siden): Slike betingelser bør nedtegnes i et fullmaktsdokument hvor fullmaktene til styreleder, styrets flertall og årsmøte spesifiseres. Dette dokumentet må vedtas på et årsmøte. Regnskapsfører vil sikkert hjelpe dere med dette. Tusen takk for svar. Ja, det høres fornuftig ut. Loven syns jeg er relativt bred og gir kanskje litt rom for tolkning. Har du selv erfaring fra slikt styrearbeid Orion666 Endret 11. november av Kristin876 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Hvis du googler dette så får du bra med gode treff som dette. https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/styret/ https://viden.no/8-viktige-ting-a-vite-som-styremedlem-i-et-sameie/ 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Kristin876 skrev (55 minutter siden): Tusen takk for svar. Ja, det høres fornuftig ut. Loven syns jeg er relativt bred og gir kanskje litt rom for tolkning. Har du selv erfaring fra slikt styrearbeid Orion666 Jeg har erfaring fra virksomhetsstyring av kommersielle foretak. Prinsippene bør være det samme, men regnskapsfører har helt sikkert erfaring fra slike problemstillinger og kan hjelpe med detaljer, dokumentmaler, avstemmingsregler og tilsvarende. Lykke til. Gode kjøregler og rolleforståelser er alltid konfliktdempende. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Når det kommer til vedlikehold som kan knyttes til rømning og brann har et styret mye ansvar og dermed også greit handlingsrom. Er utstyr på dørene til hinder for rømning eller øker faren for brannspredning må det tas tak i ASAP og låsesmed blir fort dyrt når man skal ha litt materiell. For vanlig løpende vedlikehold vil styret ha relativt greit handlingsrom. Som eksemplet med innkjøp av snømåkere være noe jeg regner som innenfor styrets handlingsrom. Kan selvsagt diskuteres om enkle spader kunne vært nok, men bedre utstyr øker også sjangsen for at beboere tar ansvaret med å måke sin del. Fort mye dyrere å leie inn noen for å ta alt. Tror det beste er å få inn noen styringsregler via årsmøte slik at en enkeltperson ikke kan kjøre ett sololøp. Det være seg at anskafelser må ha et styrevedtak osv. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Utgangspunktet er at styreleder ikke har fullmakt til å gjøre noe som helst som forplikter sameiet uten at det er behandlet i styret. Dette følger av eierseksjonsloven §§ 57 og 58, som gir styret beslutningsmyndighet. Styrelederen er ikke styrets sjef - hans oppgaver er å kalle inn til og lede styremøter (eierseksjonsloven § 56). Her er det viktig å skille mellom hvem som har rett til å ta en avgjørelse (styret) og hvem som har rett til å signere papirene etter at avgjørelsen er tatt (enten styret eller to styremedlemmer). Dette er et skille som ikke er like lett å forholde seg til for folk som ikke driver med jus eller styrearbeid i det vanlige. At noe er lovpålagt betyr ikke at noen får ekstra fullmakter. Det er fortsatt styret som bestemmer. Det høres ut som om du har en uerfaren styreleder. Send styret på ett av kursene til f.eks. Huseiernes Landsforbund. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå