Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Altibox Fiber og self-hosting/DDNS.

Anbefalte innlegg

Hei
Har per i dag Telia, men siden det er graving i området så bestemte vi oss for å hoppe på Altibox for å få en konkurent, og dermed valgfrihet. Er egentlig fornøyd med Telia, men dumt å ikke ha valgfrihet. Bor i trøndelag så dette blir via NTE.

Per i dag har jeg en server stående som jeg primært bruker til spillservere. Denne er tilgjengelig for venner via eget domene og jeg bruker DDNS fra DuckDNS for å gjøre denne tilgjengelig til tross for at jeg ikke har statisk IP. Dette har fungert nydelig. Jeg har satt ruteren fra Telia i bridge sånn at jeg bruker eget utstyr på alt internt.

Hos Altibox selgeren fikk jeg svar at "selvsagt støtter vi dette" og når jeg snakker med support så forstår de ikke hva jeg snakker om. Regner ikke med de har peiling på noe som ikke står i FAQ internt hos dem.

Så da spørr jeg her. Er det noen som har erfaringer med self-hosting og DDNS på Altibox/NTE fiber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av underleverandørene til Altibox benytter CGNAT, men ikke alle. Hvis det er tilfelle med NTE må du abonnere på statisk IPv4 i tillegg for å få en offentlig IPv4 i det heletatt.

Vi har Altibox gjennom annen leverandør, og her fungerer det som man foventer. Man får en offentlig IP4, men den endrer seg av og til.

Det forbrukerrettslige her er vel strengt tatt også at hvis selger har sagt at dette selvsagt er støttet, så er det avtalt at det skal leveres.

Lenke til kommentar

Har hatt Altibox/Lyse i bridge-mode i mange år for å kontrollere hva som er åpent utenfra. Bruker også DDNS.

Typisk endres IPv4-adressen bare ved strømbrudd for min del, satt i minst ett år på samme adresse.

De støtter også IPv6, har ikke studert om denne rangen endret på seg.

Lenke til kommentar

Jeg gjetter også på at cgnat ødelegger litt for deg dessverre. 

Gå inn på routeren din og sjekk hva WAN IP'en blir. 

Deretter går du inn på whatismyip eller tilsvarende nettside og ser hva din offentlige IP vises som der. 

Om disse to IP'ene ikke samsvarer har du sannsynligvis cgnat. Stemmer de overens har du din egen offentlige IP. 

Er løsninger på selfhosting om man har cgnat også, men blir ofte en god del mer komplisert 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...