Gå til innhold

PlayStation planlegger mer testing for å unngå ny Concord-fiasko


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes eigentleg at det er imponerande mykje ressursar som er lagt til å lage noko som må være lov å kalle for ein Fortnite klone. Det er nok sikker også forklaringa på kvifor spelet både må kjøpast og har mikrotransaksjonar. 

Eg forstår at planen var å lage eit nytt varemerke, men her overvurderte dei kundegruppa sin vilje til å betale for eit spel som i liten grad innførte nyvinningar for sjangeren. Om tanken var å nå eit publikum som vil ha eit vidt spekter av representasjon i spela sine, så har nok speldesignet svikta med for lite mangfold. Ei litt tjukk dame og ei litt gamal dame + aliens er litt for lite i den samanhengen. 

Lenke til kommentar
bubba477 skrev (1 time siden):

1. Unngå alle de ekstreme kravene, kontoer og alltid på nett for singleplayer til og med!

2. Unngå wokisme.

1 - Enig
2 - Woke eller ikke woke er ikke problemet. Har vært sykt woke spill for årevis siden men ingen reagerta da. Problemet er elendig historiefortelling som gjør at karakterene ikke er 2 dimmensjonale inserts for å krysse av sjekklista for inkludering. I gamle dager hadde vi kvinnelige protagonister som Leia og Ripley. Vi hadde mørkhuda protagonister Blade med gode historier , eller som Uhura som rett og slett bare var en helt valig person med en annen hudfarge. Folk er folk og ingen går rundt og er "homo" eller "trans" på heltid. De lever livet sitt som normalt og legningen er like naturlig for dem som hetero er for andre. De i min omgangskrets som er skeive har et like kjedelig og normalt liv som alle oss andre :D

Baldurs Gate er ganske woke. Men det virker ikke woke fordi alle karakteren er sykt godt skrevet, og de gir mening.

Boss-Znakemaster skrev (28 minutter siden):

3. Ikke ansett noen med nesering og/eller farget hår til å jobbe på spillene deres.

4. ikke ansett noen med pronouns in bio.

3 - Disse folka har jobbet i spillbransjen siden tidenes morgen.
4 - Hvorfor ikke?
 

Sinitus1990 skrev (19 minutter siden):

5.  Ha kule og attraktive karakterer som folk faktisk vil spille som og eventuelt cosplaye. Dette er faktisk viktig i slike spill som dette. 

5 - Nettopp! Hvor kul en karakter er har ingenting med hverken legning eller utseende. Og her er det lurt å ha et vidt spenn spesielt for cosplay. Gjerne ha cosplay karakterer for de damene og mannfolka som drar på cons for å vise mest mulig kropp, men også for de som ikke er så gira på det og vil vise kule karakterer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (1 time siden):

1 - Enig
2 - Woke eller ikke woke er ikke problemet. Har vært sykt woke spill for årevis siden men ingen reagerta da. Problemet er elendig historiefortelling som gjør at karakterene ikke er 2 dimmensjonale inserts for å krysse av sjekklista for inkludering. I gamle dager hadde vi kvinnelige protagonister som Leia og Ripley. Vi hadde mørkhuda protagonister Blade med gode historier , eller som Uhura som rett og slett bare var en helt valig person med en annen hudfarge. Folk er folk og ingen går rundt og er "homo" eller "trans" på heltid. De lever livet sitt som normalt og legningen er like naturlig for dem som hetero er for andre. De i min omgangskrets som er skeive har et like kjedelig og normalt liv som alle oss andre :D

Baldurs Gate er ganske woke. Men det virker ikke woke fordi alle karakteren er sykt godt skrevet, og de gir mening.

3 - Disse folka har jobbet i spillbransjen siden tidenes morgen.
4 - Hvorfor ikke?
 

5 - Nettopp! Hvor kul en karakter er har ingenting med hverken legning eller utseende. Og her er det lurt å ha et vidt spenn spesielt for cosplay. Gjerne ha cosplay karakterer for de damene og mannfolka som drar på cons for å vise mest mulig kropp, men også for de som ikke er så gira på det og vil vise kule karakterer.

Når vi kritiserere woke, så er det dagens form for woke. Så vi er helt enige. Men kanskje vi er uenige om at de som pusher dette, vil ha det inn hvor det ikke hører hjemme. F.eks LOTR, Star Wars, Warhammer som er vel de beste eksemplene. De bruker disse IP/Franchisene for sin agenda eller jeg vil si aktivisme. 

For Sony uttalelsen, det høres ut som at de ikke har lært noe. Og de som må betale for dette er arbeidsmaurene, som mister jobben sin, og nå er tilknyttet til en total flop. Mens ledelsen på toppen, sier jaja, vi får prøve igjen.

At de skal nå "starte" eller gjøre grundigere testing. Er jo det de allerede har gjort med Concord og andre spill... Concord var flere ganger nevnt som lovende, det neste store etter respons fra slik testing.. Tiden vil vise om de har lært, men dette var bare big Corp snakk..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Lush skrev (46 minutter siden):

Men kanskje vi er uenige om at de som pusher dette, vil ha det inn hvor det ikke hører hjemme. F.eks LOTR, Star Wars, Warhammer som er vel de beste eksemplene. De bruker disse IP/Franchisene for sin agenda eller jeg vil si aktivisme.

Woke i dagens setting er et resultat av amatørmessig historie. Det alle disse franchisene lider av er dårlig story, dårlig karakterutvikling og dårlig dialog. Vil legge Wheel of Time og Witcher til i listen din. Ekstremt gode bøker og et vell av kvalitet å ta av, men de klarer ikke stable på beina noe som helst av sustans eller kvalitet på grunn av amatørmessige tekstforfatter og regi.

StarTrek var usansylig woke da de hadde både en asiatisk mann og en svart kvinne på broen til Enterprise. Dette var uten tvil inkluderingspolitikk og aktivisme. MEN seriene fungerte fordi historien som lå i grunn var god nok til å drive dette fremover.
Det samme gjelder Star Wars der Luke og Han driter seg ut når de skal "redde" Leia, og alt ender opp med at hun redder dem og tar styringen på hele opplegget. Men hun fremstår som en kvinne, med forholdsvis grei story og karakterbygging. HIstorien er god og man legger ikke merke til at hun er "woke kvinne som er opprørsleder". Det faller helt naturlig.

Men, når historien suger geietballe og er skrevet av noen 20-åringer uten noen form for kompetanse, eller som tror at de selv uten å ha produsert noe som helst av kvalitet, kan "forbedre" verkene til Sapkowski eller Tolkien som har solgt milioner av bøker som regnes som klassikere, og som fans elsker, da blir det trøbbel. Spesielt når de også ikke har noe form for salgbar intuisjon, og skuespillerne har fått ørene tyta full av at de er inkluderende. Det er jo maks anti-woke. Disse stakakrne er jo der ikke fordi de er gode skuespillere, men pga hudfarge, legning og kjønskonfigurasjon. Implisitt betyr det jo at disse folka ikke er gode nok til å spille i en vanlig film, men kun inkluderes for alibi.

Det eneste man sitter igjen med da er en pissdårlig story, og noen ekstremt dårlige karakterer som er så 1 dimensjonale at det gjør vondt. Disse idiotenes ide om en sterk og bra kvinnelig karakter er en mann, med kvinnekropp. Galadriel i RoP er stjerneeksempelet. Hadde de bare typecastet Michelle Rodriguez så hadde de fått dobbelt opp her. Både maskulin dametype og inkluderende minoritet. (Ikke at jeg har noe imot Michelle Rodriguez, hun er kul men desverre ofte typecastet)


Concorde tror jeg lider av mye av det samme. FOkus på heilt feil ting og resultatet er at de ikke har noe fundament å bygge på. Ingen kritiske stemmer og bare ekko-kammer full av ja-folk.

Endret av Zepticon
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bubba477 skrev (3 timer siden):

1. Unngå alle de ekstreme kravene, kontoer og alltid på nett for singleplayer til og med!

2. Unngå wokisme.

1. Concord var vel kun et online-spill, så ikke relevant i denne fiaskoen. Der blir det alltid krav til sånt, og det påvirker egentlig ikke salg heller.  Helt enig i at singleplayer-spill bør fungere offline da. Online-krav og cutscenes som ikke kan skippes har gjort at jeg har droppet flere spill jeg egentlig vil spille (Jedi Survivor, Need For Speed etc).

2. Er ikke noe som heter "wokisme". Om du spør 1000 personer så får du 1000 ulike definisjoner. Om du legger noe spesifikt i det så si heller hva du faktisk mener framfor å legge det bak et ubrukelig begrep. Ellers kommer kanskje folk til å motargumentere det du sier basert på noe du ikke mener, fordi du har en helt annen definisjon av begrepet.

Boss-Znakemaster skrev (3 timer siden):

3. Ikke ansett noen med nesering og/eller farget hår til å jobbe på spillene deres.

4. ikke ansett noen med pronouns in bio.

En spøk, eller? Masse folk som går inn under 3 og 4 som har laget de beste spillene noensinne. Garantert mange av de blant utviklerne i favorittspillene dine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Zepticon said:

3 - Disse folka har jobbet i spillbransjen siden tidenes morgen.
4 - Hvorfor ikke?

Det er forsjell på hvor mye makt de har på produktet i dag enn tidenes morgen for spill.

Se på Rocksteady. Hvordan går du fra Batman Arkham Knight til Suicide Squad?

Hvordan går Ubisoft som hadde en aksjeverdi på peak på 100 euro sommern 2018, til 13.49 euro i dag.

Hele kortstokken ramler tilbake til SBI, DEI.

For min del så flirer jeg hver gang ett studio bruker millionervis av dollar på dette søpplet for så å ha spillet deres å tanke, masse penger brukt i dass, masse folk fri for jobb. Totalt meningsløst.

 

Kan vi ikke heller gå tilbake til å ikke bry oss om hva de blåhåra nutjobsan syns om spillan våres å heller lage ting igjen som selger?

465996387_974096711431010_4012017532855000800_n.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (10 minutter siden):

Har enda ikke skjønt hvorfor det skulle være et så stort problem. Alle er da online hele tiden idag. 

Kanskje aldri skjedd deg, men det er en uting når det ikke har noen betydning for vår opplevelse. Kjedelig når nettet detter ut, eller de kommer med en oppdatering som ikke fungerer med min pc, eller at jeg har lyst å ta konsollen min med på hytte som ikke har nett. Og hva hvis utgiver eller spill studioet, går konkurs eller en vakker dag, legger ned serveren. Man kan alltid håpe på at de vil patche spillet til å fungere uten nett, men dette bare viser at det ikke trengtes..

En annen del av dette er at man må ha en konto, hos denne utgiveren. Men her begynner det å bli endring, da de når hele markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boss-Znakemaster skrev (20 minutter siden):

Det er forsjell på hvor mye makt de har på produktet i dag enn tidenes morgen for spill.

Se på Rocksteady. Hvordan går du fra Batman Arkham Knight til Suicide Squad?

Hvordan går Ubisoft som hadde en aksjeverdi på peak på 100 euro sommern 2018, til 13.49 euro i dag.

Hele kortstokken ramler tilbake til SBI, DEI.

For min del så flirer jeg hver gang ett studio bruker millionervis av dollar på dette søpplet for så å ha spillet deres å tanke, masse penger brukt i dass, masse folk fri for jobb. Totalt meningsløst.

 

Kan vi ikke heller gå tilbake til å ikke bry oss om hva de blåhåra nutjobsan syns om spillan våres å heller lage ting igjen som selger?

Det tror jeg har veldig mye mer med kortsiktig profitt og melking av merkevare enn de blåhåra nutjobsa. Heller skyld på de blådressa BI folka. Bare se på Larian der de samme blåhåre nutjobsa var med på å lage BG3 som er helt episk og fått alle GOTY.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heh, Sony er så kostelige av og til.

Først gir de sparken til 210 ansatte og så sier de et par uker etterpå på en nonchalant måte at de lærer mye av slike ting (Sony har liksom ikke eksistert som en global tungvekter de siste snart 30 årene). Investorsiden må løftes opp og fram igjen etter fallet!

Det er ellers Out of sight, out of mind - man flirer av sine feil på dag 2. For 200 mann er det dog ikke en liten tabbe tydeligvis. Man må nesten håpe at de har fortjent det, for ellers avsløres det noe kynisk liggende i bransjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kombucha said:

Først gir de sparken til 210 ansatte og så sier de et par uker etterpå på en nonchalant måte at de lærer mye av slike ting

Det er jo ikke første gangen sånt skjer. En periode skulle alle lage mmorpg's da det var noen av dem som tjente veldig mye penger. Så oppdaget man at publikum ikke klarte å spille mer enn ett eller noen få slike spill som ville ha deg online 24/7 av gangen. Når da f2p bølgen kom omtrent samtidig var det en lang rekke spill som ikke akkurat gjorde det bra. Det er mye likt med dagens games as a service modell.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste de trengte var å se på konkurrentene for deretter å skjønne hva folk ønsket.

Overwatch 2 ble serdeles mislikt med valgene de tok, så der kunne dem hentet mye informasjon og spillere.

Battleborne, paladins, Valorant, tf2...

Kanskje prøvd å ha noe reklame for spillet i forveien også?

 

Lenke til kommentar

Ser anti-woke bevegelsen har tatt over kommentarfeltet, føler ikkje det er spesielt kritisk for at dette blei ein flopp. Hero shooter markedet har mange etablerte free to play alternative der du og speler med og mot andre mennesker. Skal du kuppe markedet med et produkt som koster fleire hundre kroner må spelet være imponerande.

PS: Vær so snill å ikkje ta første linje som et forsøk på å fornerme. Synest sjølv karakterane i Concorde såg veldig meh og kjedelige ut. Noken av beskrivelsane hørtes og ut som et forsøk på å tikke av representasjonsboksen i mine auger, men realiteten er at utenom desse beskrivelsane og promo materialet rundt spelet er jo dette aspektet irrelevant. Du speler jo ein competetive shooter. Kem du velger å spele handler kun om kva spelestil dei har. Korleis dei ser ut er like irrelevant som kva CT/T-fraksjon du velger å spele som i CS.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...