Ænonym Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november (endret) Logget meg inn på skatteetaten nå får å sjekke ståa på skatten. Da jeg la inn årsinntekten jeg har i dag, så justerte skatteprosenten seg ned til 13%, som er halvparten av den skatteprosenten jeg har hatt tidligere i år. Dette betyr vel ut ifra det skatteetaten beregner så har jeg betalt for mye i skatt så langt i år, eller? Hvis jeg nå justerer årslønna opp slik at skatteprosenten fortsatt blir 26% som den har vært i år, så vil årslønna jeg må legge inn for å få 26% bli 60 000kr høyere enn den årslønna jeg faktisk har i dag. Betyr det at hvis jeg fortsetter å betale 26% i skatt ut året, så vil jeg få igjen 60 000kr på skatten neste år? Eller er det ikke så enkelt? Endret 10. november av Ænonym Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Ænonym skrev (3 timer siden): Betyr det at hvis jeg fortsetter å betale 26% i skatt ut året, så vil jeg få igjen 60 000kr på skatten neste år? Nei, hahaha ha. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Ænonym skrev (3 timer siden): Logget meg inn på skatteetaten nå får å sjekke ståa på skatten. Da jeg la inn årsinntekten jeg har i dag, så justerte skatteprosenten seg ned til 13%, som er halvparten av den skatteprosenten jeg har hatt tidligere i år. Dette betyr vel ut ifra det skatteetaten beregner så har jeg betalt for mye i skatt så langt i år, eller? Hvis jeg nå justerer årslønna opp slik at skatteprosenten fortsatt blir 26% som den har vært i år, så vil årslønna jeg må legge inn for å få 26% bli 60 000kr høyere enn den årslønna jeg faktisk har i dag. Betyr det at hvis jeg fortsetter å betale 26% i skatt ut året, så vil jeg få igjen 60 000kr på skatten neste år? Eller er det ikke så enkelt? Er tallene dine 100% korrekte, så ja(ca iallefall). Skatteetaten har også skattekalkulator som du kan legge inn alle detaljene og få total skatt for året. Dette skal normalt sett betales på 10.5 måneder. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november mobile999 skrev (14 minutter siden): Nei, hahaha ha. Ehm, jo? Om tallene er rette så. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november (endret) Salvesen. skrev (38 minutter siden): Ehm, jo? Om tallene er rette så. Neida. Det hadde uansett vært fint å få tallene mer nøyaktig fra TS. Hvis du følger ditt eget råd og slår inn i skattekalkulatoren f.eks en inntekt på 500 000 som økes til 560 000 så får man 20.000 mer å betale i skatt, ikke 60.000. For at man skal få igjen 60.000 på skatten så må man ha betalt inn 5000 for mye hver måned hvis man deler på 12, deler man på 10,5 så blir det over 5700 kroner i normalmåneder. Med en skatteprosent på 26 % så høres det smått utrolig ut å få til å betale så mye for mye. Men det kommer an på hvilke fradrag osv TS har også. Så hva er egentlig greia her @Ænonym, har du ført inn feil beløp ved starten av året? Har du byttet jobb og gått ned i inntekt i løpet av året? Har du gjort endringer i fradragene dine? Uansett, at du må justere lønna med 60.000 for å få samme skatteprosent som i dag betyr selvsagt ikke at du får 60.000 igjen på skatten. EDIT: Lar du være å justere så får du tilbakebetalt neste år. Du kan egentlig regne deg frem til hvor mye du skal ha igjen på skatten. Er det snakk om 13 % nå i november som er halvparten av det du betalte de andre månedene, så kan du egentlig bare dele det beløpet du har betalt de andre normalmånedene på 2, så ser du hvor mye ekstra du betaler for november hvis du lar være å justere ned til 13 %, så er halvdelen av det igjen for desember (siden det er halv skattetrekk i desember). Dvs. Har du betalt 12.000 i skatt i en normalmåned så vil du nå få 6000 mindre å betale i november, og 3000 mindre å betale i desember. Da vil du få igjen 9000 på skatten pluss minus, siden det er en sikkerhetsmargin her som gjør at skatteetaten normalt beregner at folk skal få litt igjen på skatten. Jeg håper jeg forklarer meg på en måte slik at du forstår. Endret 11. november av leticia edit Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november leticia skrev (7 minutter siden): Neida. Det hadde uansett vært fint å få tallene mer nøyaktig fra TS. Hvis du følger ditt eget råd og slår inn i skattekalkulatoren f.eks en inntekt på 500 000 som økes til 560 000 så får man 20.000 mer å betale i skatt, ikke 60.000. For at man skal få igjen 60.000 på skatten så må man ha betalt inn 5000 for mye hver måned hvis man deler på 12, deler man på 10,5 så blir det over 5700 kroner i normalmåneder. Med en skatteprosent på 26 % så høres det smått utrolig ut å få til å betale så mye for mye. Men det kommer an på hvilke fradrag osv TS har også. Så hva er egentlig greia her @Ænonym, har du ført inn feil beløp ved starten av året? Har du byttet jobb og gått ned i inntekt i løpet av året? Har du gjort endringer i fradragene dine? Uansett, at du må justere lønna med 60.000 for å få samme skatteprosent som i dag betyr selvsagt ikke at du får 60.000 igjen på skatten. Tror du missforstår, TS har betalt for mye i skatt(ift til de tallene TS har lagt inn) TS lurer på om hen vill få tilbake på skatten om hen fortsetter å betale samme skatteprosent som i dag. Svaret er ja. Tallet 60 000 kommer an på nøyaktigheten til tallene som er lagt inn, men det høres sannsynlig ut ift hva TS kommer med av informasjon. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Salvesen. skrev (1 minutt siden): Tror du missforstår, TS har betalt for mye i skatt(ift til de tallene TS har lagt inn) TS lurer på om hen vill få tilbake på skatten om hen fortsetter å betale samme skatteprosent som i dag. Svaret er ja. Tallet 60 000 kommer an på nøyaktigheten til tallene som er lagt inn, men det høres sannsynlig ut ift hva TS kommer med av informasjon. Nei, det er ikke sannsynlig i det hele tatt, se edit på innlegget du svarte på. Men ja, TS vil få igjen på skatten hvis han ikke endrer skatteprosenten fra 26 % ned til 13 %. Beløpet vil likevel være langt unna 60.000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå