Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Luft i radiatorer

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en leilighet i et sameie og har tre radiatorer. To av disse må jeg stadig lufte, da de ikke klarer å gi nok varme. Lufter til det slutter å frese, og så stenger jeg. Dette må jeg gjenta med få ukers mellomrom, når jeg merker temperaturen synker ned mot 20 grader eller lavere. Den tredje radiatoren er det sjelden luft i, men de er alle på samme sløyfe.

Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luften samler seg gjerne på høyeste punkt. Bor du i øverste etasje kan luften fra andre deler av anlegget flyttes til deg. Mulig ikke så mange som lufter - så luften går videre til deg etter du har luftet?

Ta kontakt med styret i sameiet om dette er et vedvarende problem? 

Endret av toralfb
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søk på internett gav flere resultat fra borettslag og sameier som oppfordrer til å lufte radiator selv. Vil anta det er en form for ekspansjons tank på de fleste anlegg som holder trykket vedlike så lenge ikke det blir luftet ut for store mengder luft og vann?

Å kontakte styret i eget borettslag eller sameie er viktig om det er gjentagende. Kanskje det alt finnes rutiner for rørlegger eller annet firma som skal kontaktes.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så uvanlig med luft i anlegget når det settes i gang igjen på høsten men hvis dette er et vedvarende problem, selv en god stund etter at det ble satt i drift på høsten, kan det tyde på lekkasje et eller annet sted i anlegget 🤔 

Sjekk at ikke eventuell lekkasje er på din del av anlegget først og si så fra til styret dersom du ikke finner noen lekkasje; den felles delen av sentralvarmeanlegg er normalt fellesskapets ansvar og det er uansett ingen som er tjent med eventuelle lekkasjer.

Har selv hatt en leilighet i øverste etasje (4.) med40+ år gammel sentralvarme men selv der var det ikke nødvendig å lufte hvert år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (5 timer siden):

Luften samler seg gjerne på høyeste punkt. Bor du i øverste etasje kan luften fra andre deler av anlegget flyttes til deg. Mulig ikke så mange som lufter - så luften går videre til deg etter du har luftet?

Ta kontakt med styret i sameiet om dette er et vedvarende problem? 

Jeg bor i øverste etasje ja, og har tenkt tanken at luften derfor samler seg hos meg, men dette har jeg ikke greie på.

NoBo skrev (1 time siden):

Det er ikke så uvanlig med luft i anlegget når det settes i gang igjen på høsten men hvis dette er et vedvarende problem, selv en god stund etter at det ble satt i drift på høsten, kan det tyde på lekkasje et eller annet sted i anlegget 🤔 

Sjekk at ikke eventuell lekkasje er på din del av anlegget først og si så fra til styret dersom du ikke finner noen lekkasje; den felles delen av sentralvarmeanlegg er normalt fellesskapets ansvar og det er uansett ingen som er tjent med eventuelle lekkasjer.

Har selv hatt en leilighet i øverste etasje (4.) med40+ år gammel sentralvarme men selv der var det ikke nødvendig å lufte hvert år.

Det har vært sånn i alle årene jeg har bodd her og varer hele fyringssesongen gjennom. Det er ingen vannlekkasjer hos meg som jeg kan se, og heller ingen ulyder.

Får vel kontakte vaktmester eller styret.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 10.11.2024 den 7:30 PM):

Man kan montere en lufteklokke på øverste punkt som skal slippe ut luft i systemet. Kan monteres f.eks i boden hvis rørene går der. 

Luftepotter skal ha stengt ventil når de ikke er i bruk. Kan oppstå lekkasje og de kan trekke inn luft ved undertrykk. Har for det meste dårlig erfaring med at disse fjerner luft utenom i oppstartsfasen på anlegget.

Jeg antar dette er et eldre anlegg?

Etter maks et par måneder drift skal det ikke komme luft så ofte som du beskriver. Tipper at ekspansjonskaret ikke er vedlikeholdt og dette gjør at sikkerhetsventilen drypper. Dette gjør at noen slipper inn på nytt vann og luft som samler seg hos deg.

Eventuelt annen lekkasje på anlegget, men manglende vedlikehold på ekspansjonskar er en klassiker

Stadig påfylling av fersk vann vil på sikt ødelegges anlegget da dette vannet er oksygen rikt som gir rust i rør og radiatorer. Så er viktig at dette blir fikset og ikke utsatt

Endret av Erlend0_o
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...