Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tips til ny TV (gaming)

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

Jeg er på utkikk etter ny TV i kjellerstua. Da vi har en 65 tommer OLED oppe i stua så tenkte jeg å ikke gå helt bananas på TV-en nede. Men jeg har bestemt meg for QLED.

Den skal primært brukes til gaming så 120hz og VRR står øverst på ønskelisten samt gjerne godt sortnivå. Selv om barna vil ha Philips da disse har ambilight så tror jeg at jeg vil noe med litt bedre bildekvalitet. Etter uker med research så har jeg kommet frem til at det står mellom disse to modellene:

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-55-qled870-4k-smart-tv-2023/600153

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/samsung-55-q77d-4k-qled-smart-tv-2024/771633

Så vidt jeg kan se så har TCL bedre bilde, men jeg er usikker på hvor god oppskalering den har. Samsung sin Q70-serie er kjent for å ha AI CPU innebygget som tar seg av oppskalering og den gjør visstnok en veldig god jobb. Jeg finner null info om hvor bra dette er på TCL’en. Det hender at det blir spilt Nintendo Switch (1080p) på TVen. Evnt filmer/series i 1080p. Så litt essensielt er det.

Bruker Apple TV så smart TV-funksjonene har ingen betydning for meg. Ei heller lyd da jeg har lydplanke .

Noen tips eller tanker å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TCL har kjøpt teknologi fra Samsung og har derfor blitt betraktelig bedre over tid og kan seriøst vurderes. Personlig gir jeg blanke i ting som 120 Hz da jeg heller bryr meg om god bildekvalitet og korrekte farger/kontrast. Siden trenden overraskende går mot høy FPS må en selv gjøre vurderingen om ting som variabel refresh rate og høy refresh faktisk er verdt det.

Det viktigste er å sjekke review, for det er modeller som skiller seg ut både positivt og negativt.

Vær oppmerksom på at dyrere skjermer faktisk kan ha mer problemer enn billigere paradoksalt nok.

Selv valgte jeg Samsung fordi de er all-over bra og har ingen åpenbare svakheter. Det er andre merker som lett spriker mer og han ekstremt gode egenskaper på enkelt ting og så langt under standard på andre ting. Går du for noe sånt bør du ha tungen rett i munnen.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, RRhoads said:

Ville ventet til Black Friday. Prisene er kunstig høye nå. 

Har lite å si hvis han skal handle på elkjøp, personlig syns jeg black Friday er dødt konsept i Norge, alle kjører black month med middelmådige salg.

Du har Black Week-garanti!

Handler du en vare hos Elkjøp som blir billigere i løpet av november, får du igjen mellomlegget i butikk.

• Gjelder kjøp gjort hos Elkjøp i perioden 1.11.24 - 30.11.24.
  • Du må komme til en Elkjøp-butikk og få igjen mellomlegget i den perioden hvor varen er billigere.
  • Prisgarantien gjelder for Elkjøp sine tilbud  – ikke våre konkurrenters.
  • Gjelder ikke kjøp med abonnement, pakkepriser eller "få produkt med på kjøpet".
  • Gjelder ikke produkter solgt av annen selger via Marketplace.
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (26 minutter siden):

Har lite å si hvis han skal handle på elkjøp, personlig syns jeg black Friday er dødt konsept i Norge, alle kjører black month med middelmådige salg.

Du har Black Week-garanti!

Handler du en vare hos Elkjøp som blir billigere i løpet av november, får du igjen mellomlegget i butikk.

• Gjelder kjøp gjort hos Elkjøp i perioden 1.11.24 - 30.11.24.
  • Du må komme til en Elkjøp-butikk og få igjen mellomlegget i den perioden hvor varen er billigere.
  • Prisgarantien gjelder for Elkjøp sine tilbud  – ikke våre konkurrenters.
  • Gjelder ikke kjøp med abonnement, pakkepriser eller "få produkt med på kjøpet".
  • Gjelder ikke produkter solgt av annen selger via Marketplace.

Ja, er klar over prisgarantien, men det kan hende det er noen TVer som settes mer ned i pris enn andre.

Er ellers enig i at BF er et ganske dødt konsept. Likte det da det var timestilbud utover dagen og kvelden. 

Lenke til kommentar

Måten de slipper unna på er å heve prisene i forkant. Vedder på at summen er rett og slett mer salg fordi kundene tror de sparer så mye. En kan vel gjøre seg gode kjøp på Black-etter-eller-annet, men om man ikke følger med før "salget" så går dette rett i butikkens favør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...