Gå til innhold

Skolepolitikk: ingen vits med VGS enkeltfag?

Anbefalte innlegg

Jeg snakket her om dagen med en lærer som mente at det er avgjørende viktig at elevene fullfører alle fagene og får "papir" på at en har "fullført" VGS. Det var underforstått at det er liten vits i å fullføre enkeltfag og å få dokumentasjon på det.

Så hva betyr dette? Gir ikke fagene i VGS nyttig lærdom? Dette forstår jeg *ingenting* av 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Reg2000 said:

Det betyr åpenbart at du må ha et fullstendig vitnemål for å kunne bruke det for å komme videre.

Du mener at VGS-fagene bare har mening "for å komme seg videre"?  

Spørsmålet mitt virker kanskje litt tullete, men det angår mange "dropouts" som kunne ha glede av å følge enkelt-fag ved VGS uten tanke på et vanlig/standard løp videre. Jeg mener at flere fag ved VGS kunne ha mening i seg selv og ikke bare være et formelt krav for å ha tilgang til videre studier. Jeg hadde forøvrig selv glede av historie ved VGS uten at dette hadde noe med videre studier å gjøre. Jeg fullførte heller ikke VGS på skikkelig måte, men jeg tok da dr-grad og er internasjonalt kjent forsker 🙂

Det er en voksende trend i å kombinere jobb og studier der en bare har enkelte samlinger. Mye studering foregår utenfor campus og enkelte følger fag som blir gitt i utlandet. Der spør en ikke alltid om hvilken karakter du fikk i nynorsk 🙂 

Ja en kan ta VGS enkeltfag som privatist - men burde det ikke være mulig med et mer sosialt opplegg i regi av det offentlige?  

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Det er lite poeng i å ta en utdanning du ikke kommer til å bruke.

Spesielt når det kommer til vgs.

Enkelte fag vil selvfølgelig være mer brukbare i hverdagen, men de fleste har ingen reell nytteverdi med mindre du studerer videre, noe som da krever at du fullfører alle fagene.

Om man ønsker at det skal være sosialt og useriøst så kan dette ødelegge for de studentene som faktisk ønsker å studere videre, dette burde da gjøres utenfor skolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, lada1 said:

Jeg mener at flere fag ved VGS kunne ha mening i seg selv og ikke bare være et formelt krav for å ha tilgang til videre studier.  

Den vgs samfunnsoppdrag er å gjøre ungdom klare til jobb eller videre studier. Skolene måles på andel fullført og bestått. Selvsagt skal skolens ressursser brukes på de som vil fullføre løpet.

Ønsker man å lese enkeltfag for selvutvikling kan man bare kjøpe en bok, ta privatisteksamen eller melde seg inn i et historielag feks.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 timer siden):

Du mener at VGS-fagene bare har mening "for å komme seg videre"?  

Det er dette som er realiteten. Enkeltfag frå VGS ha veldig liten verdi isolert sett sjølv om det gir ein kompetanse. Det finnes nokre unntak der enkeltfag frå VGS kan ha noko for seg. Som til dømes om du droppa ut etter ungdomsskulen men har seinare tatt økonomifaga frå vgs så står du litt betre rusta til å få deg ein ufaglært kontorjobb, men då konkurrerer du berre ut andre jobbsøkarar som også har droppa ut etter ungdomsskulen og som ikkje har tatt ekstrafag. Kjem det ein søkar med fullført vgs så er vedkommande langt meir kvalifisert.
Tilsvarande så finnes det nokre små fordelar dersom du har fullført vidaregåande men med nokre enkeltfag frå andre linjer som er kjekt å ha, men det gir i liten grad uttelling utover at det kan være akkurat dette faget som gir deg jobben med hårfin margin.

Bestått VGS er i praksis heilt avgjerande for å kome seg vidare. Det å ikkje bestå VGS (sjølv om det berre er eit fag du manglar) betyr at du har ungdomsskule som høgste fullførte utdanning.
Har du gått yrkesfag så er det fagbrevet som gir deg lov til å jobbe sjølvstending, og som gir deg lønna som fagarbeidar.
At du har lært nesten alt i f.eks. elektrikarfaget men utan at du har papir som gir deg lov til å jobbe på elektrisk anlegg, gjer deg berre marginalt meir kvalifisert enn ein anna søkar som aldri har vært borti elektrikarfaget.
Og går du allmennfag så opner det nesten ingen nye dører når det gjeld jobb, det du treng vitnemålet frå VGS til er som grunnlag for å søke høgare utdanning.

Det er aldri feil å ha lært noko, men det å berre ha bestått nokre enkeltfag er ikkje veldig imponerande for ein arbeidsgivar som uansett må gi deg internopplæring før du kan utføre jobben du får tilbod om.

Lenke til kommentar
2 hours ago, The Avatar said:

Det er dette som er realiteten. Enkeltfag frå VGS ha veldig liten verdi isolert sett sjølv om det gir ein kompetanse. Det finnes nokre unntak der enkeltfag frå VGS kan ha noko for seg. Som til dømes om du droppa ut etter ungdomsskulen men har seinare tatt økonomifaga frå vgs så står du litt betre rusta til å få deg ein ufaglært kontorjobb, men då konkurrerer du berre ut andre jobbsøkarar som også har droppa ut etter ungdomsskulen og som ikkje har tatt ekstrafag. Kjem det ein søkar med fullført vgs så er vedkommande langt meir kvalifisert.
Tilsvarande så finnes det nokre små fordelar dersom du har fullført vidaregåande men med nokre enkeltfag frå andre linjer som er kjekt å ha, men det gir i liten grad uttelling utover at det kan være akkurat dette faget som gir deg jobben med hårfin margin.

Bestått VGS er i praksis heilt avgjerande for å kome seg vidare. Det å ikkje bestå VGS (sjølv om det berre er eit fag du manglar) betyr at du har ungdomsskule som høgste fullførte utdanning.
Har du gått yrkesfag så er det fagbrevet som gir deg lov til å jobbe sjølvstending, og som gir deg lønna som fagarbeidar.
At du har lært nesten alt i f.eks. elektrikarfaget men utan at du har papir som gir deg lov til å jobbe på elektrisk anlegg, gjer deg berre marginalt meir kvalifisert enn ein anna søkar som aldri har vært borti elektrikarfaget.
Og går du allmennfag så opner det nesten ingen nye dører når det gjeld jobb, det du treng vitnemålet frå VGS til er som grunnlag for å søke høgare utdanning.

Det er aldri feil å ha lært noko, men det å berre ha bestått nokre enkeltfag er ikkje veldig imponerande for ein arbeidsgivar som uansett må gi deg internopplæring før du kan utføre jobben du får tilbod om.

Slik var det ikke i gamle dager da opptak ikke ble gjort av computer men av intelligente mennesker. Jeg hevdet meg i en nasjonal matte-konkurranse - og da kunne en mer eller mindre glemme et tullete forsøk på VGS 🙂

Lenke til kommentar

Det er interessant å merke seg at bidragsytere her enten tar utgangspunkt i hvordan reglene/systemet er (nå) mens andre (inkludert meg) tar utgangspunkt i hvordan systemet/reglene bør være (eller var). Slik sett kan alle ha rett gitt sine premisser 🙂

Lenke til kommentar

Merkelig å påstå at din mening er den rette.

lada1 skrev (19 minutter siden):

meg) tar utgangspunkt i hvordan systemet/reglene bør være

Hvorfor burde hvem som helst melde seg opp til et enkelt fag, uten noen annet grunnlag enn å være sosial? Det finnes vel langt bedre valg da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Merkelig å påstå at din mening er den rette.

Hvorfor burde hvem som helst melde seg opp til et enkelt fag, uten noen annet grunnlag enn å være sosial? Det finnes vel langt bedre valg da?

Et poeng er å få et bedre og mer rasjonelt  system for dokumentasjon/sertifisering av kompetanse. "Sertifisering" i form av at en må ha en komplett "pakke" av fag tidlig i livet for i det hele tatt å få "kompetanse-poeng" for å komme videre er ikke nødvendigvis rasjonelt. Slik "VGS-sertifisering" avspeiler også potensiell kostbar profesjons-kamp innen skolesystemet.

Eksempel: min karrière baserer seg på *realkompetanse* - helt uavhengig av VGS - og for meg passet det veldig bra og rasjonelt. Var det ikke for dette så ville jeg kanskje blitt en naver med tidlig død 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
16 hours ago, del_diablo said:

Enkeltfag i ykresfag kan være fantastisk. 
Enkeltfag for studiespes er til liten grad dannende med unntak av f.eks historie og filosofi. De er heller ikke flink til å tilby R1  matte for å unngå å ta T1 for å så ta T2.

Enig. De burde også bli flinkere til å tilby matte, fysikk og kanskje kjemi. Dette er også dannende.

Jeg tipper forøvrig at du mener 1T i stedet for T1:

https://utdanning.no/tema/utdanning_hjelp_og_veiledning/valg_av_matematikk_pa_videregaende

Jeg mener at alle unge burde få mulighet til å følge disse dannende kursene dersom de viser interesse. Å bli låst inne i et enspora løp er ikke bra. Jeg kjenner elever som sliter med språk- og snakke-/synse-fag men som godt kunne ha gjennomført disse realfagene - men de får ikke lov innenfor VGS-systemet. 

Legg merke til at disse teoretisk realfagene kan gjennomføres svært billig - spesielt dersom en bruker mye automatikk/computer-systemer.

Jeg for min del klarte i sin tid å hoppe elegant over VGS-systemet og gjorde likevel en akademisk karrière. Det gjelder å ha flaks.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...