Gå til innhold

Er det mye avansert matematikk i en ingeniørs hverdag?


Gjest 17202...2b1

Anbefalte innlegg

Gjest 17202...2b1

Jeg har en liten drøm om å bli ingeniør. Jeg klarer helt sikkert å tvinge meg gjennom realfag på vgs og gjennom 3 års studier. Men jeg orker ikke tanken på å drive med avansert matematikk hver dag resten av yrkeskarrieren.

Er klar over at det helt sikkert er forskjell avhengig av hvilken ingeniørretning man velger og hvilken jobb/bransje man ender opp i. Men er det noen ingeniørretninger jeg burde holde meg unna om jeg ikke vil ha en hverdag og karriere dominert av avansert matematikk?

Anonymous poster hash: 17202...2b1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jobbet som ingeniør innenfor luftfartsteknologi og elektrofag gjennom en del år. 

Vil si at jeg i liten grad har brukt matematikken direkte, slik som man gjør det innenfor matematikkfaget, men i teknisk sammenheng så brukes det ofte formeler og matematiske modeller som man må forstå betydningen av.

Hvis man for eksempel er innom aerodymikk, så er det masser av regneformler man må forstå betydningen av, og tilsvarende for termodynamikk innenfor for eksempel jetmotorer i fly og varmepumper nede på bakken, som begge er termodynamikk, på hver sin måte.

Man må forstå de matematiske prinsippene bak teknologien, men det er ikke særlig ofte at man må sette seg ned å regne med papir og penn. Matematikken er på et vis en "ekstra måte å tenke på", for å forstå teknologien bedre. Man kan også forstå teknologi uten matematikk, men når man legger til en matematisk forståelse, da får man i en del sammenhenger en bedre forståelse av hvordan tingene henger sammen.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Du sliter hvis du ikke orker eller kan beregne det som utføres. Ingeniøren tar beregningene så andre slipper å bekymre seg.

Det er som med videospill. Hvis du kun fikler med en gamepad og aldri setter deg ned for å forstå matematikken i game engine, vil du aldri bli ordentlig god. Alle trenger ikke å finne opp kruttet, men du må forstå og kunne bruke det i praksis.

Det er matematikk bak det meste hvis man ikke vil gjøre det planløst og tilfeldig. Du kan vanskelig utvikle/konstruerte noe som ingeniør hvis du ikke kan beregne hvordan det virker.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
39 minutes ago, BadCat said:

Ingeniøren tar beregningene så andre slipper å bekymre seg.

Det forholder seg vel til dels motsatt for en del fag, spesielt for de som er relatert til sikkerhet. Det finnes ferdige standarder og beregningprogram som er laget slik at man ikke skal risikere at det er den enkelte ingeniør som står for beregningene.

For å ta et eksempel, elektriske bygningsinstallasjoner. Her bestemmes det overordenede regelsettet av Forskrift for Elektriske bygningsinstallasjoner. Som praktisk måte for å oppfylle de formelle kravene som følger av forskriften så brukes standarden NEK400:2022.

For å kontrollere at dimensjoneringen blir rett utført og er i samsvar med NEK400:2022, så bruker ingeniøren/installatøren (ofte) et program som heter FEBDOK.

For å kunne bruke NEK400:2022 og programmet FEBDOK, så må man forstå matematikken bak, men for praktisk utførelsen så vil det meste være automatisert.

Grunnprinsippet med å basere seg på standarder i stedet for individuelle beregninger i regi av den enkelte ingeniør, er at installasjonene skal bli like og holde samme sikkerhetsnivå, uavhengig av hvilken intallatør/ingeniør/elektisker som står for installasjonen.

Den som har hovedansvaret for intallasjonen er en "installatør" som ofte har en dobbetl fagbakgrunn som elektriker og ingeniør/teknisk fagskole. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest 17202...2b1 skrev (3 timer siden):

Jeg har en liten drøm om å bli ingeniør. Jeg klarer helt sikkert å tvinge meg gjennom realfag på vgs og gjennom 3 års studier. Men jeg orker ikke tanken på å drive med avansert matematikk hver dag resten av yrkeskarrieren.

Ingeniører jobber med anvendt matematikk, mens matematikere jobber med avansert matematikk.

Hvorfor vil du bli ingeniør? Begynne med å vurdere motivene og målene dine, og så kan du se på kompetansekravene for å nå og virke innenfor det som er dine karrieremål.

Lenke til kommentar
Sitat

All this science I don't understand is just my job five days a week.

Jeg har en bachelor i datateknikk og jobber i dag med automasjon.

Jeg forstår hva en frekvensomformer gjør, hva jeg ønsker å bruke den til og hvordan jeg skal kommunisere med den for å få den til å gjøre det jeg programmerer en PLS til å gjøre.

Men utover det er dette en "dings" for meg, og jeg kan ikke forklare hva som fysisk skjer inni den noe bedre enn jeg kan strikke gensere, og jeg trenger som regel hjelp av noen med elektrokompetanse til å få satt riktige parametere i oppsettet på den.

Matematikken bak elektrisitet er noe av det som forvirrer meg mest, med vinkel mellom faser og imaginære tall.

Jeg har lært meg hvordan spenning, strøm, motstand og effekt henger sammen og kommer som regel dit jeg trenger med den forståelsen. Utover det har jeg andre folk å spille på.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
Gjest 17202...2b1 skrev (5 timer siden):

Jeg har en liten drøm om å bli ingeniør. Jeg klarer helt sikkert å tvinge meg gjennom realfag på vgs og gjennom 3 års studier. Men jeg orker ikke tanken på å drive med avansert matematikk hver dag resten av yrkeskarrieren.

Eg trur eg kan love deg 100% at det å bruke matematikk i kvardagen som ingentingjør er noko heilt anna, og mykje meir interresant enn å sitje på skulebenken. Eg trur ikkje du skal bekymre deg.

Berre finn eit fagfelt som interreserer deg.

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje "ingeniør" selv om det ikke står ingeniør på noen av de akademiske gradene mine, siden alle mine nærmeste kolleger er utdannet sivilingeniør/ingeniør og jeg gjør de samme oppgavene som dem (og jeg til en viss grad har ansvar for å lære dem opp).

Jeg vil si at jeg til daglig bruker grunnskolematematikk i store mengder, og unntaksvis beveger meg inn i enkel trigonometri. Så det er ikke komplisert matte, men hvis man skal frem med kalkulator/Excel hver gang man skal gjøre oppgaver av den sorten som barn forventes å klare uten kalkulator før de er tenåringer, så blir det tunge dager på jobb. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men jeg vasser i enkle og til dels repetitive regnestykker hver dag, som 35/5 og 9.75+1.05 (mange av dem har jeg sluttet å regne ut, jeg har gjort dem så mange ganger at svaret ligger i hukommelsen), og enten er man komfortabel med det, eller så blir denne jobben slitsom. 

Bruker også mye Excel, så man bør være komfortabel med det, og dessuten ha et visst anlegg for å legge frem tallene på en ryddig og intuitiv måte, så man ikke bare dumper en grå masse av siffer i hodet på mottakerne av arket.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er utdannet byggingeniør og jobber som konsulent (prosjektering av bæresystemer). Jeg bruker ikke avansert matematikk i det daglige, men man bør ha en matematisk forståelse i ryggmargen, samt grunnleggende forståelse av elementær statikk/mekanikk. 

Det finnes dog andre jobber man kan ha som byggingeniør som krever lite til ingen matematisk forståelse og som er av mer praktisk natur.

Hvorfor har du en drøm om å bli ingeniør? Og hva slags ingeniør?

Lenke til kommentar
Gjest c60ab...478
DukeRichelieu skrev (3 minutter siden):

Jeg er utdannet byggingeniør og jobber som konsulent (prosjektering av bæresystemer). Jeg bruker ikke avansert matematikk i det daglige, men man bør ha en matematisk forståelse i ryggmargen, samt grunnleggende forståelse av elementær statikk/mekanikk. 

Det finnes dog andre jobber man kan ha som byggingeniør som krever lite til ingen matematisk forståelse og som er av mer praktisk natur.

Hvorfor har du en drøm om å bli ingeniør? Og hva slags ingeniør?

Jeg er ind.øk sivilingeniør og jobber nesten ikke med matematikk. Jeg jobber med excel, powerpoint og noe softwareutvikling i applikasjon. Ellers jobber jeg med prosessutvikling og -kontroll og det mellommenneskelige er mitt hovedverktøy.

Jeg har ingen bruk for matematikk-kompetansen min i det daglige, men liker å sysselsette meg med matematiske problemstillinger og merker at min forståelse for tall hjelper meg å forstå datamengder. 
Jeg blir rett som det er spurt om matematiske problemstillinger, men utregningene er på ungdomsskolenivå eller til nød VGS-nivå.

Anonymous poster hash: c60ab...478

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...