Fatninja Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Hva som er den største trusselen mot demokrati i Norge i dag, vet jeg ikke, men jeg kan nevne noe jeg har tenkt på: Nå, i likhet med mellomkrigsåra før andre verdenskrig, blir demokratiet snakket ned som ineffektivt og tregt. Mange vender seg mot sterke ledere som hevder å ha løsningene. Et samfunn med økende mangfold kan vi risikere at klikkdannelse og svekket fellesskapsfølelse oppstår dersom vi ikke aktivt jobber for å skape inkluderende arenaer. Samtidig må vi styrke bevisstheten om hvorfor demokratiet er verdifullt, slik at det engasjerer og forener alle samfunnsgrupper. EU fremstår som en organisasjon der innbyggerne i medlemslandene kun har begrenset innflytelse over beslutningene, og for oss som står utenfor, er EUs politikk ofte noe vi må akseptere uten mulighet til å påvirke. Dette skaper en følelse av at EU mangler demokratisk legitimitet, både for sine egne borgere og for dem som blir påvirket av deres politikk. Kanselleringskulturen, sterkt assosiert med woke-bevegelsen, har vært brukt som et verktøy for å stille folk til ansvar, men har ofte ført til ekskludering og polarisering i stedet for dialog og læring. Nå ser vi hvordan denne kulturen også rammer woke-bevegelsen selv, noe som avdekker paradokset og risikoen ved slike strategier. Når kansellering brukes vilkårlig og uten rom for tilgivelse eller nyanser, skader det demokratiet ved å svekke ytringsfriheten, forsterke polarisering og redusere tilliten til samfunnets evne til å håndtere uenigheter konstruktivt. Demokratiet krever at vi finner bedre måter å håndtere uenigheter på – metoder som fremmer dialog, respekt og toleranse for ulike perspektiver. Så en personlig observasjon, en kuriositet: Et par fundamentalistiske kristne jeg kjenner er åpent imot demokrati og mener at kongen er guds representant på jorden og skal regjere over landet. Andre religiøse grupperinger har sikkert lignende holdninger til demokrati. Lenke til kommentar
Nasjonalisten Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden 1 hour ago, trn100 said: Den virkelige trusselen mot demokratiet finnes i denne statistikken 47 prosent av unge norske menn ville stemt på Trump – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Mottatt, halvparten av Unge menn er farlige fordi de liker Trump, som majoriteten av Amerikanere liker, inkludert over halvparten av hvite kvinner, også inkludert store majoriteter i ALLE stater hvor abort nå er begrenset eller ulovlig. 🤡🤣 Det var meningen at Abort-spørsmålet skulle gi oss en stor demokrat-bølge i USA. 🤔 Dette valget var nok det mest håndfaste beviset på at Abort ikke er populært, så jeg lurer på hvorfor det virker som om det er det, høylytt media og høylytte protester? Jeg ser dette i Norge også, helt fra første stund Norske politikere begynte å snakke om liberalisering av abortloven, ca 2020, så ble det sterk motgang fra deres egne velgere(SV og AP), og motpolene i dag på FB, som begge sponser hos FB, har en kraftig støtte-overvekt hos den 'konservative' organisasjonen ''menneskeverd'', den andre er kvinnegruppa ottar, ser du kommentarene hos kvinnegruppa så er det de konservative kommentarene som er populære. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå